اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید لاریجانی از تخریب محسن رضایی



 

 

 

وی با تاكید بر اینكه تقویت تفكر دینی بر صراط اجتهادی و روش حوزوی باید استوار باشد، اظهار داشت: از تاریخ گذشته باید پند گرفت كه گروه‌هایی كه با برداشتهای سطحی از اسلام خود را سرگرم نمودند عموماً دچار اعوجاجات گوناگون شدند و به خود و جامعه لطف نمودند، حوزه‌های علمیه و روش اجتهادی، روش تخصصی دریافتهای درست از دین است و باید مبنای عمل قرار گیرد.

وی خاطرنشان كرد : امروز در صحنه بین‌المللی،عنصر قدرتمند نیروهای مسلح صرف سلاح یا تسلط اطلاعاتی نیست بلكه قدرت ایمانی و درك دینی و احساس مسئولیت امر مسلط نیروهای مسلح است. اگر در تجربه عراق شاهد ناكارآمدی نیروهای مسلح آمریكا بوده‌ایم عِده و عُده آنها كاستی نداشت، نقص آنها در نیروی انسانی غیر معتقد بود كه شكل مزدور پیدا كرده بودند. داشتن تحلیل سیاسی اجتماعی دقیق عامل دیگر مؤثر در بنیه دفاعی و امنیتی كشور است.

لاریجانی با اشاره به اینكه حوادث پیرامونی ایران و تحولات بین‌المللی و مسائل داخلی باید مستمراً مورد رصد قرار گیرد تصریح كرد: امنیت، مقوله‌ای پیوسته است كه فرماندهان ارشد باید تحلیل واقع‌ بینانه‌ای از عناصر قدرت در نظام بین‌المللی و طراحی‌های آنها و تأثیرات آنها در مسائل داخلی داشته باشند.

وی بر تدوین اخلاق حرفه‌ای مخصوصاً برای نیروی پلیس تأكید نمود و گفت: بدلیل ارتباط وسیع پلیس با بدنه اجتماعی كشور داشتن مانیفیست مكتبی بر آموزه‌های اسلامی در این باب بسیار مؤثر است و مردم باید در برخورد با پلیس شاهد شالوده‌ای از اخلاق اسلامی و متانت و قاطعیت باشند.

لاریجانی سپس به تحلیل شرایط كشور پرداخت و تاكید كرد: در تحلیل شرایط امروز لازم است نگاهی گذرا بر سیر تحولات انقلاب اسلامی در گذشته داشته باشیم تا در حوادث چند ماه اخیر با درك درست تصمیم‌گیری نماییم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نگاهی گذرا به تاریخ مشروطه تا ملی شدن صنعت نفت داشت كه سه جریان در صحنه حضور داشتند، جریان اصیل، همان حركتی بود كه با رهبری مرجعیت شیعه در عراق و ایران، ستون اصلی نهضت مشروطه را شكل داد و توده مردم با راهنمایی آنان به میدان مقابله با اسبتداد آمدند، جریان دیگر احزاب و گروه‌های غرب‌گرا بودند كه قالب‌های غربی را تقلیدی برای جامعه تجویز می‌كردند و عملاً با ابتكارات اسلامی جریان‌ اصیل مقابله می‌نمودند كه نمونه آن در مخالفت با نام‌گذاری مجلس شورای اسلامی در عهد مظفرالدین شاه بود كه با فشار آنان به مجلس شورای ملی تبدیل شد.جریانهای چپ و وابسته نیز حضور داشتند كه در مقاطعی حتی منافع شوروی را بر منافع ملی ترجیح می‌دادند نظیر حوادثی كه حزب توده در ورود نیروهای شوروی یا ملی شدن صنعت نفت ایجاد می‌كرد.

وی ادامه داد:یكی از عوامل مهمی كه باعث شكست نهضت مشروطه و تسلط مجدد استبداد وابسته شد، كنار نهادن و منزوی كردن ركن اصیل مشروطه بود بطوریكه مصدق با انحلال مجلس در عین اینكه می‌دانست مرحوم آیت‌الله كاشانی مخالفت نموده است، راه را برای كودتای آمریكایی باز كرد.

لاریجانی در سخنان خود به انقلاب اسلامی و رهبری امام پرداخت و گفت: امام با شناخت دقیق انقلاب اسلامی ایران را بر اركانی چند استوار نمود.ركن اسلامیت به معنای اینكه ماهیت انقلاب اسلامی و جوهره آنرا تشكیل می‌دهد و اسلام از قلمرو فردی، سپهر وسیع‌تر و حوزه‌های سیاسی اجتماعی را تحت هدایت آئین مقدس اسلام در آورد.ركن جمهوریت و دموكراسی نیز ركن دیگر انقلاب اسلامی قرار گرفت، البته به خلاف تصور شایع در این امر كه تصور می‌كنند جمهوریت و اسلامیت دو امری هستند كه مبانی متفاوتی دارند و در انقلاب اسلامی ممزوج شده‌اند تصور رهبری انقلاب بر این بود كه جمهوریت از تئوری عدالت اسلامی نشأت می‌گیرد و جدایی‌پذیر از اسلامیت نیست و مشاركت سیاسی آحاد جامعه است كه عامل فعلیت استعدادهای افراد می‌شود.

وی افزود: مردم‌سالاری دینی مبتنی بر تئوری عدالت است كه ركن فلسفه سیاسی اسلام است، این امر مشابه عدم امكان جدایی قرآن و عترت است كه گروه‌هایی كه سعی كردند بر یكی تأكید كنند عملاً بر آئین مقدس اسلام لطمه زدند نظیر وهابی‌ها كه ادعای اتكا به قرآن دارند و به جایی رسیدند كه همه جریانهای اصیل اسلامی را تكفیر كردند و امروز شنیده‌ام به ساحت مقدس حضرت آیت‌الله سیستانی نیز جسارت كردند و اتفاقاً غرب علاقمند است این تصویر مشوه وهابی از اسلام را به عنوان نماد اصلی معرفی كنند تا اسلام را مساوی تندروی و كم‌بینشی معرفی نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ركن دیگر انقلاب را در قرائت امام گفت:ایجاد وحدت بین آحاد جامعه و مسلمین است، در بینش امام مهم‌ترین امری كه منافع ملی ایران را تأمین می‌كند وحدت داخلی بین جریانها و مذاهب براساس اصول اصلی تفكر اسلامی است در صحنه جهان اسلام نیز به جای حركت تفرقه‌‌آمیز وهابیت، بینش امام وحدت صفوف فِرق مختلف اسلامی شیعه و سنی بوده است.

وی ادامه داد:ركن دیگر انقلاب مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از مستضعفین است كه امر مترقی اسلام است و این كه الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه این امر افتخارآمیز است. ایران دوره شاه كه در كنار اسرائیل قرار گرفته بود مبتنی بر این اصل یك باره در صف جریان پیشرو در مبارزه با رژیم صهیونیستی واقع گردید.

لاریجانی با تاكید براینكه مبارزه با رژیم صیهونیستی هم مبنای اسلامی دارد تصریح كرد:یعنی دفاع از مظلوم و مسلمان یك اصل اسلامی است و هم مستقیماً به منافع ملی ایرانیان مرتبط است به خلاف شعار انحرافی و برخی اظهارات ناپخته، اگر این رژیم كه نقش گردنكش منطقه پیدا كرده است مجال یابد، تمام منافع ایران را نابود می‌كند.

لاریجانی اضافه كرد:حال شما شاهد حركت مرموز دیگری هستید، در احداث دیوار حایل در غزه كه آن‌طور كه من اطلاع دارم در پایان دوره بوش این نتیجه توافق لیونی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و رایس وزیر خارجه آمریكا بود.

وی ركن عدالت خواهی انقلاب را در همه ابعاد موضوع دیگر دكترین انقلاب اسلامی معرفی نمود و متذكر شد: با این چارچوب نظری، حركت انقلاب اسلامی تفكری نوین در جهان بوجود آورد كه بسیار افتخارآمیز و مترقی بود و هست. این حركت مترقی از بدو حدوث با مقابله جدی استكباری مواجه گردید ایالات متحده ابتدا با ایجاد حركت‌های تجزیه طلب تلاش نمودند یكپارچگی ملی را در هم شكنند، پس از ناامیدی، به حركت‌های تروریستی روی آوردند، و بسیاری از بزرگان كشور نظیر شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و شهدای محراب توسط این گروه ترور شدند. جریان مخرب بنی‌صدر نیز در این حركت غرب قرار داشت كه قصد اصلی این طراح‌ها این بود كه روحانیون و ولایت فقیه را كه عامل استواری انقلاب بود از ریل انقلاب خارج كنند و با ایجاد نوعی دیكتاتوری وابسته مجدداً زمان را به عقب برگردانند.

رئیس مجلس گفت:پس از ناامیدی از این اقدامات كه با تدبیر امام خمینی (ره) و ملت درهم شكسته شد، جنگ تحمیلی را آغاز كردند، همگی در حمایت صدام مجتمع شدند باز در جنگ، ولی فقیه بود كه قدرت بسیج مردم را داشت و عامل پیروزی بود و مشاهده كردید با وقتی بنی‌صدر فرماندهی كل قوا را داشت مستمراً شاهد شكست بودیم.با عزل بنی‌صدر و ارتباط مستقیم ولی فقیه با فرماندهی جنگ عملاً پیروزی‌های پی‌درپی را شاهد بودیم مثل فتح خرمشهر و.... البته همه نیروهای مسلح فعال بودند اما سپاه و بسیج نقش اساسی داشتند. فرماندهان متدین و انقلابی سپاه تحت هدایت ولی‌ فقیه و بدنه جان بركف بسیج افتخارات پیروزی را رقم زدند و همین‌جا لازم است به نكته‌ای اشاره كنم كه این روزها می‌بینم. و تأسف می‌خورم و آن تخریب شخصیت آقای محسن رضایی است. آقای محسن رضایی یك مجاهد به تمام معنا بود و هشت سال در جنگ یك‌سره تلاش نمود، و انصافاً از همه وجود در این راه مایه گذاشت.حال ممكن است با برخی نظرات سیاسی او مخالفت شود كه طبیعی است هر كس در صحنه سیاسی وارد می‌شود مورد نقد قرار می‌گیرد ولی چرا شخصیت مجاهد او را و زحمات او را زیر سؤال می‌برید، با بحث‌های غیر دقیق در دوره جنگ مخصوصاً مسائل پایان جنگ تمام زحمات این فرد فداكار را تخریب می‌كنید.

وی افزود:من مطمئن هستم اگر باز هم جنگی رخ دهد محسن رضایی همان سرباز گذشته است. اگر نقد نظریات سیاسی می‌كنید كه برای جامعه هم لازم است، با رعایت سوابق افراد و با دید منصفانه انجام دهید. امروز جامعه احتیاج به تقویت همگرایی دارد نه تخریب آنان و ایجاد اختلاف.

لاریجانی، در ادامه با اشاره‌ای به حوادث پس از جنگ گفت: استراتژی دشمن مستمراً سنگ‌اندازی در مسیر انقلاب اسلامی بود نظیر حركت‌های ماجراجویانه ایالات متحده در بحث هسته‌ای. كه شاهد بودید این پروژه‌های استراتژیك تماماً با اشراف و هدایت رهبری به سرانجام رسید وگرنه برخی دولت‌های وقت طاقت ایستادگی نداشتند.

وی ادامه داد:حال سؤال این است وقتی آمریكا این تجربیات ناموفق در مواجهه با انقلاب اسلامی را داشت در مرحله جدید چه باید می‌كرد؟رئیس جمهور جدید آمریكا با شعار تغییر و آشنایی با حقوق مسلمانان و احقاق این حقوق در حد سخنرانی به میدان آمد كه كاملاً موجه است به دلیل فضاحت دوران بوش، برای بازسای شخصیتی آمریكا نیازمند چنین استراتژی بودند هر چند عده‌ای فریب این سیاست‌های تبلیغی را خوردند ولی خیلی زود روشن شد استراتژی آنها در تسلط بر منطقه و مبارزه با انقلاب تغییر نكرده است كما اینكه در همین یك سال در تحریم‌های یك جانبه چیزی كم نگذاشتند طبعاً این دولت جدید آمریكا نمی‌توانست جنگ مستقیم راه بیندازد چون این تئوری شكست خورده بود، و ضمناً نمی‌توانند جنگ منطقه‌ای ایجاد كنند، حداقل نسبت به ایران امكان‌پذیر نیست چون ایران در این دوره سی ساله از قدرت دفاعی برجسته برخوردار شده است ممكن است ماجراجویی در منطقه كنند نظیر آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد یا رفتار فرصت طلبانه آمریكا و انگلیس در بحران یمن كه خیلی شفاف در صحنه حاضر شدند. البته به نظر من از مدت‌ها پیش طراحی كرده بودند برای تسلط بر خلیج عدن بهانه‌‌ای، ساز نمایند.

لاریجانی با بیان اینكه علی ایحال نسبت به ایران چنین اقدامی نمی‌توانند بكنند و با طرح این سوال كه پس راهشان چیست؟تأكید كرد: استراتژی آمریكا و غرب این است كه با دامن زدن به اختلاف در داخل كشور، فرسایش در توان ملی ایجاد كنند. بهانه‌ای كه دستاویز قرار دادند انتخابات بود ولی همت آنان اختلاف‌افكنی و نشانه‌گیری دو ركن اصلی بود یكی روحانیت و معارف اهل بیت و دیگر ولایت فقیه. خیلی عجیب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند اما عمده حمله آنان به ولایت فقیه است. ولایت فقیه چه نقشی در بحث انتخابات دارد؟ ولایت فقیه شرایط را آماده انتخابات وسیع ۸۵ درصدی نمود اگر مشاجره‌ای دارید چه ربطی به ولی فقیه دارد این نشان می‌دهد مسئله انتخابات نیست بلكه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم كاملاً مكشوف شد كه آنها عامل تداوم اقتدار ایران را هدف گرفته‌اند و متأسفانه برخی هم با غفلت زمینه حركت‌های ضد دینی و ضد انقلابی را فراهم نمودند، اینجاست كه باید توجه جدی نمود.

لاریجانی تأكید كرد: هدف دشمن را باید دقیقاً شناخت كه آنها تخریب آرمانهای دینی و اصل ولایت فقیه را هدف‌گیری كردند تا هم فضای اختلاف را عمیق‌تر كنند و همه زمینه را برای عدم ثبات تدارك نمایند كه كشور نتواند اقدامات توسعه اقتصادی را شكل دهد، این جریان ضد دینی و ضد انقلابی محكوم به شكست است و همه باید مرزهای خود را نسبت به آن مشخص كنند.

وی اضافه كرد: از جانب دیگر باید توجه داشت بین مقولات سیاسی مخلوط‌سازی نشود به كوچكترین تفاوت رأی افراد را مخالف و منافق نكنند، تذكر رهبر معظم انقلاب در جذب حداكثری و دفع حداقلی و تذكر دیگر ایشان كه به مجرد هر اختلاف نظری شعار منافق ندهید، این سیاست متین را نشان می‌دهد كه به خلاف استراتژی دشمن باید در داخل همه تلاش كنند فضای وحدت‌بخش را ایجاد نمایند تا شرایط كار و تلاش و سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم گردد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد لاریجانی از تخریب روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید لاریجانی ازتجمع مقابل مجلس



 

 

انتقاد شدید لاریجانی ازتجمع مقابل مجلس

 

رییس مجلس شورای اسلامی، گفت:« روز سه شنبه در موضوع طرح ساماندهی به موسسات آموزش غیردولتی نكاتی را به استحضار رساندم. هر چند به نظر بنده ورود مجلس به این موضوع در شرایط فعلی به مصلحت نبود، اما اولا مجلس و نمایندگان دارای حق رسیدگی به كلیه‌ امور كشور را دارند. ثانیا با توجه به وجود شورای محترم نگهبان در مواردی كه خروج از قانون اساسی رخ دهد موضوع حل خواهد شد و به هیچ‌وجه بن‌بستی در كار وجود ندارد، اما برخی شعارهایی كه روز گذشته اجتماعی كه برخی از عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح كردند به هیچ‌وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود.»

رییس قوه مقننه تصریح كرد:« شعارهایی كه به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارند و بنده مساله‌ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد، اما توهین به یك نهاد مهم و یك قوه از سه قوه‌ی كشور، نه سنت امام (قدس سره) بود و نه راه و مسلك رهبر معظم انقلاب.»

لاریجانی به تعدادی از شعارهای داده شده در روز گذشته اشاره كرد و گفت:" وای بر این مجلس جاسبی‌گرا"،"مجلس بی‌كفایت حمایت حمایت"،"وكیل جاسبی‌گرا استعفا استعفا"،"مجلس اشرافیت مایه‌ ننگ ملت"،"نماینده جاهل نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم"،"خانه ملت ننگ ملت"،"مجلس بی‌ولایت تعطیل باید گردد"،"مرگ برمنافق"،"مافیای مجلس پیوندتان مبارك" تابلوی كیف انگلیسی را هم برای توهین مجلس آوردند.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود كه مخفی باشد، در منظر تمام رسانه‌های داخلی و خارجی این اقدامات صورت گرفت.

وی با طرح این سوال كه «آیا درست است كه قوه‌ مقننه كشور كه مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است این‌گونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟»، گفت: این مجلس را متهم به كیف انگلیسی می‌كنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیل می‌كنید؟ این مجلس خمینی است، این مجلس خامنه‌ای است.

در این هنگام نمایندگان با سردادن الله اكبر خامنه‌ای رهبر و احسنت احسنت سخنان لاریجانی را تایید كردند.

لاریجانی اظهار كرد: این مجلس خامنه‌ای است كه شما درباره‌ او چنین گفتید. آیا این راه و رسم رفتار حزب‌اللهی و ولایی است؟ كجای سنت 30 ساله‌ی انقلاب از لسان امام و رهبر معظم انقلاب كوچك‌ترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ این مصداق بی‌بند و باری گفتاری كه رهبر معظم چند سال پیش انذار دادند، نیست؟ آیا وقت آن نرسیده قدری در رفتار و گفتار خود تجدیدنظر كنید؟

وی افزود: گیریم كه در مصوبه‌ای از صدها مصوبه‌ی مجلس، ایرادی وجود دارد، آیا این حق است این گونه توهین‌های ناحق به مجلس شود؟ بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محكوم كردن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصحیت می‌كنم كه مراقب باشید برای انجام وظیفه‌ی اسلامی خود، دچار ده‌ها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراكزی كه این تجمعات را شكل می‌دهند، به رفتار خود توجه كنند.

نماینده مردم قم در مجلس، گفت: این دفاع از رهبری نیست. رهبری نیازی به این حركات ضعیف ندارد. همه قوا تحت نظر ولایت فقیه هستند و مفتخرند.

به گزارش ایسنا، این بخش سخنان دكتر لاریجانی با الله اكبر، خامنه‌ای رهبر و مرگ بر ضد ولایت فقیه نمایندگان همراه شد.

در ادامه‌ی لاریجانی افزود: مجددا عرض می‌كنم در شرایط فعلی كشور به هیچ‌وجه این‌گونه كشمكش‌ها را به مصلحت جامعه نمی‌دانم. زمان همدلی و مقاومت است نه تفرقه و تخریب و متاسفم كه این‌گونه اقدامات و شعارها، مستمسكی برای رسانه‌های بیگانه فراهم كرد كه به اختلافات دامن بزنند.

لاریجانی همگان را به وحدت دعوت كرد و گفت: در شرایط آرام و متعادل، كشور می‌تواند از حقوق ملت دفاع كند. درست است كه شورای انقلاب فرهنگی نهاد محترمی است اما مجلس شورای اسلامی یك قوه‌ی كشور است و احترام همه‌ی نهادها و قوا، دال به فهم درست راه رهبری است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح كرد: ضمنا همان‌گونه كه روز گذشته هم بیان شد اگر برخی دوستان نصیحت حقیر را می‌پذیرفتند و از طرح موضوع منصرف می‌شدند، به صلاح مجلس و كشور بود، اما فعلا هم با تدبیر موضوع حل خواهد شد؛ و بی‌جهت نباید به این مساله چه داخل مجلس و چه بیرون آن دامن زد؛ و ان‌شاءالله از طریق درست و قانونی موضوع حل خواهد شد.

لاریجانی در پایان از نمایندگان مجلس خواست نسبت به این مسائل با مدارا عمل كنند.

در پایان نطق لاریجانی، باز هم سخنان وی با احسنت گفتن نمایندگان همراه شد...../تحلیل:ایسنا