اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد شدید از بیلبوردهای جدید در تهران


بعد از بیلبوردهایی که شهر را به نگارخانه تبدیل کرده بود و بیلبوردهایی با موضوع دفاع مقدس و بعدتر هفته کتاب و ... به نظر می رسد این بار نوبت به سلامت مردم رسیده که هدف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران شود.

هفته نامه تماشاگران امروز: بعد از بیلبوردهایی که شهر را به نگارخانه تبدیل کرده بود و بیلبوردهایی با موضوع دفاع مقدس و بعدتر هفته کتاب و ... به نظر می رسد این بار نوبت به سلامت مردم رسیده که هدف اصلی سازمان زیباسازی شهر تهران شود. بیلبوردهایی با طراحی گرافیکی خوب و پیام هایی با محوریت پنج موضوع شکر، نمک، چربی، سرطان و ایدز.

این روزها عبور و مرور در بزرگراه ها و خیابان های شهرمان همراه است با نظاره بیلبوردهایی که سلامت شهروندان نکته مشترک همه آنهاست. بیلبوردهایی که رعایت نکاتی را برای پیشگیری از بیماری هایی مثل دیابت، فشار و چربی خون، سرطان و ایدز به مردم یادآوری می کنند تا در آینده جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

بیلبوردهای سلامت؛ این کار سازمان زیباسازی شهرداری تهران علاوه بر واکنش مثبت بسیاری از مردم و درخواست دو تن از اعضای شورای شهر برای ادامه و استمرار این پیام ها، بازخوردهای مثبتی هم از سوی هنرمندان به دنبال داشته است.

بیلبوردهای تازه در شهر و انتقادات اصولگرایانه

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران با انتشار دست نوشته ای در صفحه شخصی اینستاگرامش از این حرکت تقدیر کرده است: «برای من آگاهی و دانستن در زندگی حرف اول را می زند. دیدن بیلبوردهایی در ارتباط با اطلاع رسانی موارد پزشکی و شعارهای سلامتی در سطح وسیع در شهر خوب و زیبای مان تهران، بسیار لذتبخش است. به نظر می آید فکر تازه ای پشت این حرکت است.»

فاطمه معتمد آریا هنرمند دیگر کشورمان هم در یادداشتی در این باره نوشت: «دیدن تصاویر و شعارهای سلامت در سطح شهر شعف زندگی در یک شهر توسعه و رشد یافته را در وجود انسان بیدار می کند. برای من به عنوان هنرمندی که سلامتی و تندرستی مردم دغدغه همیشگی ام بوده روایت اینگونه اطلاع رسانی در سطح وسیع شهری مایه مباهات و فخر اینجانب به عنوان یک شهروند است.»

اما ایده انتشار این پیام ها روی بیلبوردهای شهری از کجا آمد و طراحی آن چگونه صورت گرفت؟ معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی به «تماشاگران امروز» می گوید: «این موضوع را به طور خاص دوستان ما از وزارت بهداشت پیشنهاد دادند. بعد از آن جلسات متعددی در سطح معاونین وزارت بهداشت و شهرداری و مدیرعامل سازمان زیباسازی تشکیل شد و موضوع به این سمت پیش رفت که ابتدا محتواهای بهداشتی که مناسب اطلاع رسانی در سطح شهر هستند، استخراج شود، بعد طراحی گرافیکی آنها انجام شود و بعد اکران شود. محتواها توسط کارشناس های وزارت بهداشت تهیه شد و ما برای اینکه بتوانیم برای این پیام ها طراحی گرافیک انجام بدهیم، یک کارگاه سه روزه با حضور بیش از 80 هنرمند و دانشجو تشکیل دادیم و چهار تن از اساتید زبده گرافیک هم مسئولیت راهبری این کارگاه را به عهده گرفتند. نتیجه بیش از 120 طرح از بین 420 طرحی که طراحی شد، به منظور نمایش در سازه های تبلیغات فرهنگی انتخاب و از 15 دی ماه اکران شد.»

البته مانند هر کار فرهنگی دیگری اکران این بیلبوردها هم از سوی برخی رسانه ها با انتقاداتی روبرو شد. در تندترین این انتقادات رجانیوز با انتشار تصویر یکی از بیلبوردهای مرتبط با موضوع ایدز که در آن درباره خطرات رابطه جنسی محافظت نشده هشدار می داد، از آن به عنوان گاف تاسفبار اخلاقی و فرهنگی شهرداری تهران نام برد و معنای آن را قبح زدایی از روابط نامشروع جنسی دانست. سید مجتبی موسوی با بیان این که قطعا هر کار فرهنگی منتقدانی دارد، می گوید: «آن چیزی که مسلم است این است که طبق آمار وزارت بهداشت و کارشناسان امر، امروز موضوع بیماری ایدز یک موضوع اجتماعی است و فردی نیست.

در مجموع پیام های بهداشتی درباره سلامت، بحث فرد به تنهایی مد نظر نبوده، تمامی این بیلبوردها به افراد تذکر می دهند ولی در نهایت فرد سالم، جامعه را می سازد. چیزی که مد نظر و دغدغه همه ما است، جامعه سالم است. ما چه بپذیری و چه نپذیریم موضوع ایدز خیلی مهم است. قطعا آمار ایدز در کشور ما به خاطر اعتقادات مذهبی، اجتماعی، عرف جامعه و بسیاری از موضوعات دیگر از جمله حیا، عفت و عفافی که مردم به آن اعتقاد دارند، به اندازه کشورهای دیگر بالا نیست ولی اگر به این مسئله نگاه پیشگیرانه نداشته باشیم، طبیعتا در آینده به بحران تبدیل می شود. تذکر بهداشتی درباره بیماری ایدز نه تنها ایرادی ندارد که به هر حال نگاه به آینده دارد. برای اینکه اگر قرار است ا با بحران مواجه شویم، امروز تذکر بدهیم بهتر است. البته مخاطبان ما در رابطه با پیام های مرتبط با ایدز افراد خیلی کمتری هستند ولی بالاخره آنها هم عضوی از جامعه هستند که نمی توان نادیده شان گرفت.»


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // انتقاد شدید نماینده تهران از مدیریت پرسپولیس: کاسه گدایی دست گرفته‌اید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید ایران از مقتدی صدر در روز سفر او به تهران / سخنان اخیر ولایتی درباره عراق در محکومیت چه کسی بود؟



 اخبارسیاست  خار جی ,خبرهای سیاست  خار جی, مقتدی صدر

محمد البیاتی از سران «حشد شعبی»، دیروز در بیانیه ای گفت: "شعارهای برخی از تظاهر كنندگان علیه ایران از طرف بعثی ها انجام شده است و نمی توان شعار شرافتمندان را كه مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسرائیل است را با شعارهایی علیه ایران، عوض كرد".

 الحیات نوشت: ایران از دولت عراق به ریاست حیدر العبادی حمایت کرد و به شدت از مقتدی صدر كه در روز گذشته به تهران سفر كرد انتقاد کرد.

به گزارش انتخاب ؛ این نشریه عرب زبان در ادامه آورده است: علی اكبر "اتفاقات اخیر در عراق" را محكوم كرد و گفت: "این مساله در هر نقطه ای كه باشد غیر قانونی است، و نمی تواند حمایت شهروندان را با خود همراه كند".

وی افزود: عراق قطعا در برخورد با هر گروهی كه قصد سرپیچی كردن از قانون دارد، سهل انگاری نخواهد كرد". این یك اشاره روشن به جنبش صدر و رهبر آن است.

رسانه ها و شبكه های اجتماعی ویدیویی از معترضان در منطقه الخضرا را دست به دست كردند كه در آن معترضان شعارهایی علیه تهران و بدان معنا كه آن ها از دستورات صدر اطاعت می كنند نه ایران، منتشر کردند.

ولایتی گفت: "مردم عراق در برابر هر نوع هرج و مرجی كه امنیت را مورد هدف قرار می دهد، ایستادگی خواهند كرد".

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز "احزاب عراق را به حفظ آرامش، و تلاش برای ارائه راه حلی مناسب از طریق گفتگو و تفاهم سیاسی برای بحرانی كه بغداد در آن به سر می برد" فراخواند.

سازمان "بدر" در بغداد به رهبری هادی العامری، و تعدادی از رهبران "جمعیت مردمی" شعارها علیه ایران را محكوم كردند. محمد البیاتی از سران «حشد شعبی»، دیروز در بیانیه ای گفت: "شعارهای برخی از تظاهر كنندگان علیه ایران از طرف بعثی ها انجام شده است و نمی توان شعار شرافتمندان را كه مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسرائیل است را با شعارهایی علیه ایران، عوض كرد". او افزود: "یورش بر پارلمان به این صورت اسفناك پس از بیانیه مقتدی صدر، عراق را در معرض فاجعه ای قرار خواهد داد كه عواقب آن نامشخص است". وی افزود: "ما با چشمان خود حمایت ایران، برای مبارزه با داعش را مشاهده كردیم، پس ای تظاهر كنندگان بدانید که تفاوت کجاست، بنابراین باید دسیسه را درك كنید و بدانید چه كسی شما را وارد این بازی مخرب كرده است".