اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد جمهوری اسلامی از لحن تند علم‌الهدی



اخبار,اخبار سیاسی ,وزیر ارتباطات

 

اخبار سیاسی - انتقاد جمهوری اسلامی از لحن تند علم‌الهدی

سخنان حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار وزیر ارتباطات هر چند توسط رسانه ملی بازتاب داده نشد ولی با استقبال وسیع مردم به ویژه نسل جوان مواجه گردید.

ایشان در این دیدار گفتند: "قرآن می‌گوید با همه مردم به زبان خوب سخن بگوئیم و نباید با فحش و تشر سخن بگوئیم و دشمن تراشی كنیم. در گذشته با برخی سخنان دشمن تراشی كردیم. نباید با سخنانمان كشورهائی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ كنیم. اگر كسی عرضه دارد در عمل نشان دهد نه در حرف. همانطور كه سران كشور برای این مملكت محترم هستند سران دیگر ممالك نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنا ندارد به آنها فحش دهیم."

این مرجع تقلید، علاوه بر استناد به قرآن كریم، به این قطعه تاریخی نیز استشهاد كردند كه: روزی دختر حاتم طائی نزد رسول خدا مشرف شد و حضرت عبای خود را زیر پای آن دختر فرش كردند. اصحاب حضرت گفتند: او مشرك است و پدرش نیز مشرك بود چرا چنین كاری كردید؟ پیامبر اكرم فرمودند: اكرام كنید كریم هر قومی را.

با اینكه سخنان این مرجع تقلید و البته تمام بزرگان روحانیت و مراجع تقلید باید سرلوحه اظهارات و عملكردهای مردم و مسئولان باشد،‌ كم نیستند مواردی كه درست برخلاف این توصیه‌ها افرادی از مسئولان نه تنها به سران كشورهای دیگر بلكه حتی به خودی‌ها فحش و ناسزا می‌گویند و درصدد بر می‌آیند با تشر زدن هایشان اهداف خود را به پیش ببرند. متأسفانه بعضی از مسئولان سطح بالای نظام در اظهارات هفتگی خود، با كلمات و عباراتی كه زیبنده جایگاه وی نیست هركس را كه نمی‌پسندد به باد ناسزا می‌گیرد و در این فحش دادن و تشر زدن، خودی و بیگانه نمی‌شناسد و به صغیر و كبیر نیز رحم نمی‌كند.

از جایگاه مقدس نماز جمعه در تهران و بعضی شهرها نیز متأسفانه سخنان، كلمات و تعبیراتی شنیده می‌شود كه با قداست این جایگاه و با رسالتی كه ائمه جمعه برعهده دارند در تضاد است. همین بی‌مبالاتی، در سخنرانی‌ها، مصاحبه با رسانه ملی و بعضی نوشته‌ها نیز دیده می‌شود.

تازه‌ترین مورد كه اتفاقاً یك روز بعد از اظهارات آیت‌الله وحید خراسانی رخ داده، سخنان امام جمعه مشهد است كه متأسفانه در خطبه نماز جمعه آنهم در جوار تربت پاك حضرت ثامن الائمه بر زبان وی جاری شده است. امام جمعه مشهد، طبق آنچه یكی از خبرگزاری‌های رسمی كشور نقل كرده گفته است: "باشگاه خبرنگاران جوان از قول وزیر ارتباطات گفته دولت باید فیلترینگ را از بین ببرد و فیس بوك را از فیلتر خارج كند و سپس گفته فقط 15 درصد فیس بوك قابل استفاده است و این معنی‌اش اینست كه دروازه فرهنگمان را به سوی دشمنان پیغمبر باز كنیم. با شكستن فیلترینگ فیس بوك غیر از اهانت به پیامبر و اهل بیت و برخورد با دین برروی مغز جوانان ما سیل رها خواهد شد و آیا با این مسأله می‌خواهید فرهنگ مقاومتی داشته باشید؟"

جالب است كه امام جمعه مشهد در پاسخ به ابراز احساسات و شعارهای بعضی از نمازگزاران گفت: "البته توجه داشته باشید این آقای وزیر، فردی متدین است و ضد ولایت فقیه نیست و یك روزی در وزارت خارجه به این نظام خدمت كرده است. من نمی‌دانم اینها وقتی پیر می‌شوند چرا این حال را پیدا می‌كنند و به چهار قدمی چاله مرگ كه می‌رسند این حرف‌ها را می‌زنند."

با انتشار اطلاعیه وزارت مخابرات مشخص شد اصولاً وزیر مخابرات چنین مطلبی را نگفته بوده و آنچه امام جمعه مشهد به او نسبت داده و برپایه همان نسبت نادرست آنهمه تشر به وی زده، از مصادیق سر بی‌صاحب تراشیدن است!

در این واقعه، امام جمعه مشهد حداقل سه نكته را باید مورد توجه قرار می‌داد. اول آنكه ایشان می‌توانست با یك تلفن از خود وزیر مخابرات كه خود اعتراف به تدین او دارد بپرسد آیا چنین مطلبی را گفته است یا خیر و بعد از اطمینان به صحت و سقم خبر، به تصمیم می‌رسید. دوم آنكه حتی اگر این خبر درست بود، امام جمعه می‌توانست با لحنی ناصحانه و محترمانه نظر خود را بگوید تا در مخاطب اثر بگذارد و حرمت جایگاه نماز جمعه نیز حفظ شود. و سوم آنكه در فرض دوم یعنی اینكه وزیر ارتباطات چنین مطلبی را گفته باشد، مطلب خلاف شرعی نگفته كه استحقاق چنین برخورد عتاب آلود و فحش و تشر را داشته باشد.

درباره اینكه با فیس بوك چگونه باید برخورد شود نظرهای مختلفی وجود دارد كه حتی بعضی از مراجع نیز به استفاده كنترل شده از آن اعتقاد دارند و این اعتقاد خود را با صراحت اعلام كرده‌اند. آیت‌الله مكارم شیرازی هفته گذشته در دیدار وزیر ارتباطات پیرامون توسعه فضای مجازی كه همین فیس بوك نیز بخشی از آنست گفتند: "تمام امكاناتی كه در این عالم وجود دارد از جمله انرژی اتمی و سلاح‌های مختلف و هواپیما شمشیر دو دم است كه هم می‌شود از آنها استفاده كرد و هم سوءاستفاده. باید مدیریت كرد كه آن جنبه‌های مثبت حفظ شود و جنبه‌های منفی یا از بین برود یا به حداقل برسد. سعی شود تا جائی كه ممكن است از جنبه‌های منفی كاسته شود."

ملاحظه می‌شود كه این نظر یك مرجع تقلید است نه وزیر ارتباطات. اكنون امام جمعه مشهد باید به این سؤال پاسخ دهد كه چرا با یك مسئول متدین دولت اسلامی با چنین لحنی غیرمحترمانه و تشرآلودی سخن می‌گوید و ابتدائی‌ترین موازین و ضوابطی را كه باید در نماز جمعه رعایت شود نادیده می‌گیرد؟

متأسفانه این روش خلاف در جامعه ما درحال گسترش است و اختصاص به نماز جمعه ندارد. تأسف بالاتر اینست كه این ادبیات، عرصه سیاسی كشور ما را به شوره زار فحش و تشر تبدیل كرده و همین وضعیت موجب شده بسیاری از مردم به ویژه جوانان از محافل مذهبی فاصله بگیرند. به نماز جمعه‌ها و كاهش تدریجی شركت كنندگان در آن بنگرید و به رسانه‌های مجازی كه میدان گسترده اظهارنظر جوانان است سری بزنید و ببینید كه واگرائی چگونه درحال گسترش است. امروز، ما هر قدر برای جذب جوانان تلاش كنیم كم است درحالی كه امكانات، وقت‌ها و نیروهای زیادی به دلیل روش‌های نادرست اكنون صرف زاویه‌دار كردن مردم به ویژه جوانان با اعتقادات دینی می‌شوند.

 ائمه جمعه و مسئولان ما باید در سخن، قلم و رفتار، چنان جاذبه‌ای از خود نشان بدهند كه شوره زار كنونی را به باغ تبدیل كنند. این، یك هدف غیرقابل دست یافتن نیست، با اندك تغییر در نگاه‌ها و البته پرهیز از تحت تأثیر خناسان قرار گرفتن همه می‌توانند به تحقق این هدف كمك كنند. وقتی عرصه سیاسی كشور به باغ تبدیل شود، باران لطیف سخنان ائمه جمعه، سایر روحانیون و مسئولان كه به آن ببارد، در این باغ لاله خواهد روئید و بساط خس جمع خواهد شد وگرنه حتی باران هم قدرت رویاندن گل در این جامعه را نخواهد داشت همانگونه كه سعدی گفته است: باران كه در لطافت طبعش خلاف نیست - در باغ لاله روید و در شوره‌زار خس.

اخبار سیاسی - روزنامه جمهوری اسلامی

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد علم الهدی به وزیر ارتباطات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد «جمهوری اسلامی» از علم‌ الهدی


روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب کوتاهی، ضمن انتشار بخش هایی از صحبت‌های اخیر سیداحمد علم‌الهدی، از وی انتقاد کرد.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب کوتاهی، ضمن انتشار بخش هایی از صحبت‌های اخیر سیداحمد علم‌الهدی، از وی انتقاد کرد.

در مطلب امروز روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی در همایش دلواپسان هسته‌ای گفت: در 35 سال گذشته به اندازه یک سال پس از توافق ژنو تحقیر نشده بودیم. به گزارش پایگاه خبری "تیک" امام جمعه مشهد در این همایش که تحت عنوان "منهای عزت بعلاوه تحریم" در حوزه هنری برگزار شد، افزود: آمریکا می‌خواهد نشان دهد که ما از انقلاب و استکبارستیزی پشیمانیم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: "ما آنقدری که در این یکسال بعد از توافق ژنو تحقیر شدیم در طول این 35 سال نشده بودیم؛ اگر ما مانند آن ده سال که پشت میز مذاکره محکم ایستاده بودیم رفتار می‌کردیم، دولتمردان آمریکا ما را این مقدار تحقیر نمی‌کردند. وی افزود: ما تا این اندازه به ذلت نیفتاده بودیم که در این یکسال به ذلت افتاده‌ایم. در تحریم اقتصادی آیا بچه‌های ما بالاتر از زجر بچه‌های امام حسین(ع) زجر دیدند؟"

آقای علم‌الهدی در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به تحقیرهای پیاپی که در اثر عملکرد دولت‌های نهم و دهم متوجه ملت ایران شد، نکرد و برای این سخن نادرست خود که ایران در این یکسال تحقیر شده است هیچ دلیلی ذکر نکرده است. واقعیت اینست که در یکسال اخیر به دلیل مواضع شفاف، عاقلانه و منطقی دولت یازدهم، ملت ایران توانست عزت خود را که در دولت‌های نهم و دهم دچار خدشه شده بود باز یابد و با دست بالا و از موضع عزت و اقتدار با قدرت‌های جهانی مذاکره نماید.»