اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد اوباما از نفوذ میلیاردرها در انتخابات



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,رییس جمهوی آمریکا

رییس جمهوی آمریکا گفت: قدرت و نفوذ سرمایه داران میلیاردر و لابی های انتخاباتی در آمریکا چنان بالاست که آن ها دیکته می کنند چه کسی اجازه ورود به عرصه رقابت را خواهد داشت و این موضوع در رقابت های انتخاباتی جاری نیز کاملا قابل مشاهده است.

به گزارش ایرنا، «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو عمومی آمریکا ضمن ابراز ناخرسندی از سیستم سیاسی حاکم بر این کشور و نفوذ میلیاردرها و لابی ها در انتخابات اظهار داشت، مشکل جمهوری خواهان تنها با توافقنامه ایران نیست آن ها با تمام تصمیمات من مخالفت جناحی دارند.

وی در این مصاحبه که روز چهار شنبه از این شبکه رادیویی پخش شد، ضمن تشریح ضرورت توافق هسته ای با ایران و دفاع از این توافقنامه، از مشکلات سیستم سیاسی و جناح بازی های حاکم در این کشور ابراز ناخرسندی کرد.

مجری برنامه خطاب به اوباما و با اشاره به اینکه وتو های شما علیه مصوبات کنگره جمهوری خواه آمریکا که در موارد سازنده ای همچون حفظ محیط زیست و مهاجرت اعمال شده و مردم همواره این موضوعات را درک کرده اند، از وی پرسید آیا شما فکر نمی کنید مشکلی در سیستم سیاسی آمریکا وجود دارد که به مرور زمان نیازمند تغییر باشد؟

اوباما در پاسخ تصریح کرد: من فکر می کنم مشکلات اساسی در سیستم انتخاباتی آمریکا وجود دارد به طوری که نوع ناعادلانه تقسیم وحوزه بندی های الکترال باعث می شود در حوزه ها 80 درصد جمهوری خواه و یا 80 درصد دموکرات شود و در نتیجه جایی برای هیچ رقیب دیگری باقی نماند.

اوباما یکی دیگر از مشکلات سیستم سیاسی آمریکا را تاکتیک های موجود در کنگره آمریکا (فیلی باستر) دانست که در این روش نمایندگان با مجادله طولانی در صحن مجلس، از به رای گذاشته شدن و تصویب لوایح جلوگیری می کنند.

رییس جمهوی آمریکا، در ادامه اظهار داشت، قدرت و نفوذ سرمایه داران میلیاردر و لابی های انتخاباتی در آمریکا چنان بالاست که آن ها دیکته می کنند برای مثال در حزب جمهوری خواه چه کسی اجازه ورود به عرصه رقابت را خواهد داشت، و این موضوع در رقابت های انتخاباتی جاری کاملا قابل مشاهده است.

اوباما خاطرنشان کرد، درسیستم سیاسی آمریکا، مشکلات بسیاری وجود دارد که نیازمند راه حل است.

وی در پاسخ به سوال دیگر این رادیو که پرسید آیا شما مشکلی ندارید که بر خلاف نظر اکثریت نمایندگان آمریکا با پافشاری و وتو رای نمایندگان کنگره توافقنامه را به تصویب برسانید گفت: متاسفانه تعداد زیادی از نمایندگان جمهوری خواه و یا شاید نزدیک به اتفاق آرا، همواره با تمامی تصمیمات من مخالف خواهند بود و این مخالفت بر مبنای خدمت شایسته نیست بلکه با اهداف سیاسی و جناح بازی است.

وی اضافه کرد، نمونه های بارز این مخالفت در بیمه درمانی عمومی(معروف به بیمه اوباما)، تنظیم بودجه و موارد دیگر مشهود است.

اوباما در ادامه به توافقنامه هسته ای اشاره کرد و افزود، زمانی که پایبندی ایران به تعهداتش برای همگان محرز شود، آن زمان تغییر رویکردهای بسیاری را نیز شاهد خواهیم بود ولی مردم متوجه خواهند شد که این تصویر دهشتناک ارائه شده از توافقنامه از طرف مخالفان به آن ها دروغ بوده است.

وی گفت، در آن زمان مخالفت یکپارچه جمهوری خواهان با توافق نامه هسته ای را در پس پرده فراموشی قرار خواهند داد.

رییس جمهوری دموکرات آمریکا اظهار داشت، این اتفاق برای من نا آشنا نیست.

وی مذاکرات «ریگان» رییس جمهوری اسبق آمریکا و «گورباچف» آخرین رهبر اتحاد شوروی را یاد آور شد و افزود، در آن زمان نیز محافظه کاران در مخالفت با وی شروع به سخن پراکنی کرده و وی را متهم به تسلیم آمریکا در مقابل کشور بیگانه می کردند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا


ویدیو مرتبط :
نگرانی مردم از نفوذ صاحبان سرمایه در انتخابات آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رفتار اوباما در قبال ایران، متغیری متاثر از نتیجه انتخابات کنگره



 

 

 

رفتار اوباما در قبال ایران، متغیری متاثر از نتیجه انتخابات کنگره

 

سرویس بین الملل ـ در حالی انتخابات میان دوره ای كنگره آمریكا امروز برگزار خواهد شد، به نظر می رسد جریانی در آمریكا دنبال متقاعد كردن «باراك اوباما» به شروع جنگی در خاورمیانه برای فرار از شكست در برنامه های احیای اقتصادی، صلح خاورمیانه و همچنین شكست احتمالی در انتخابات امروز كنگره است.

مرور روزنامه ها و سایت های خبری آمریكا در روزهای اخیر نشان می دهد جریان افراطی جمهوری خواهان با آگاهی از شكست احتمالی «اوباما» در انتخابات اخیر این گونه نشان می دهند كه راه نجات «اوباما» و متقاعد كردن مردم آمریکا برای اقبال به وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، حمله به ایران است.

بر این اساس جمهوری خواهان افراطی كه همواره خواهان حمله به ایران بوده اند و تاكنون در دوره «اوباما» نتوانسته اند به هدف خود دست یابند، اكنون با در موضع ضعف دیدن «باراك اوباما»، در صددند او را در شرایطی قرار دهند تا با تمركز بر سیاست خارجی و به وی‍ژه حمله به ایران، راه برون رفتی برای خود مهیا سازند.

در همین حال، باوجود اینكه «اوباما» همواره در برخورد با ایران از احتمال استفاده از همه گزینه ها سخن گفته است، اما با این وجود، از جنگ گریزان بوده و نشان داده كه استراتژی او در برابر ایران، تلاش برای حل موضوعات محل نزاع با روش گفتگو و تعامل است. در واقع می توان گفت مرور دوباره نامه «باراك اوباما» به رئیس جمهور برزیل برای متقاعد كردن ایران به مذاكره، نشان از تمایل ذاتی وی به گفتگو با ایران است. با این وجود در همان برهه نیز محافظه كاران افراطی و به ویژه جریان جمهوری خواهان در كنگره، وی را تحت فشار قرار دادند و «اوباما» در معامله ای با حزب مخالفش پذیرفت كه جمهوریخواهان وی را در تصویب لایحه خدمات درمانی كمك كنند و او نیز از موضع خود در گفتگو با ایران كوتاه آمد.

بر این اساس باید گفت: اینك ما باید تحولات داخلی ایالات متحده را با دقت رصد کرده تا بتوانیم به بهترین وجهی سناریوهای مختلف احتمالی را ترسیم کرده و آماگی لازم را برای مواجهه با تغییرات احتمالی در سیاست ایالات متحده در قبال کشورمان داشته باشیم.

لازم به ذكر است اگر چه تحلیل درست تر و منطقی تر برای برون رفت «اوباما» از شرایط فعلی، توجه به سیاست خارجی و اتفاقا گفتگوهای گسترده با ایران است، اما لابی ها و افراط گرایان محافظه كار برنامه ها و سناریوهای خود را می نویسند و لازم است ایران نیز با آگاهی از شرایط موجود سناریوها و برنامه های خود را برای مواجهه آماده كند.

در پایان باید افزود: عدم توجه به تحولات رایج در كشوری چون آمریكا و نوشتن سناریو تنها بر اساس شرایط موجود در ایران و نیز ایستا بودن مواضع مذاكراتی فرصت های موجود برای ایران را از بین خواهد برد و لزوما فرصت ها را تبدیل به تهدید خواهد كرد..../تحلیل:تابناک