اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آیت الله مکارم‌ از «طیهور و طیهار» در تلویزیون/ تبلیغ عرفان های کاذب در سیما


آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به گرایش برخی از برنامه‌های صدا وسیما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به گرایش برخی از برنامه‌های صدا وسیما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد.

این مرجع تقلید در مراسم بزرگداشت سومین شب قدر که در مسجد امیرالمومنین قم برگزار شد؛ تصریح کرد: اخیراً در یکی از برنامه های تلویزیون صفاتی مانند طیهور و طیهار را به خداوند نسبت داده‌اند که در جست و جویی که ما در لغات عرب کردیم چنین لغتی به هیج عنوان وجود ندارد. این مهملاتی است که برخی اوقات به خداوند نسبت داده می‌شود و لازم است اندیشمندان و روحانیون بر این برنامه ها نظارت کنند تا چنین موضوعاتی پدید نیاید.

وی با بیان اینکه اهمیت تقوا فوق العاده زیاد است یادآور شد: در صورتی ما می توانیم مدعی شیعه علی (ع) باشیم که در این مثل به او نزدیک شویم آنجا که می فرماید اگر تمام عالم را به من بدهند حاضر نیستم ارزنی را از دهان مورچه ای به ناحق بگیرم.

این مفسر قرآن اصلاح ذات بین را از دیگر توصیه‌های حضرت علی (ع) دانست و تاکید کرد: در روایتی که ظاهراً از پیامبر(ص) بیان شده اصلاح ذات بین بالاتر از نماز و روزه و مجاهدت در راه خدا برشمرده شده است. با وجود چنین ثوابی متاسفانه برخی به جای رفع اختلافات بر آن دامن می‌زنند و آن را شعله ور می‌کنند.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
انتقاد آیة الله مکارم از صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی به صدا و سیما


آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: صدا و سیما گاهی به سبب نداشتن بودجه مالی به برخی از تبلیغات جذب می شود که شکل ارزشی ندارد و برخی از برنامه های تبلیغاتی ناسالم است.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: صدا و سیما گاهی به سبب نداشتن بودجه مالی به برخی از تبلیغات جذب می شود که شکل ارزشی ندارد و برخی از برنامه های تبلیغاتی ناسالم است.

وی روز جمعه در دیدار رییس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت: این امر تنها به صدا و سیما لطمه نمی زند، بلکه اعتماد افکار عمومی را نیز کم می کند، درحالی که اعتماد مردم مهمترین سرمایه ها است.

او گفت: صدا و سیما باید بسیار مراقب باشد تا در پخش برنامه ها به صورت آگاهانه و ناآگانه گرفتار فرهنگ غرب نشود، فرهنگ ما اسلامی، ارزشی و انسانی است که باید به دنبال بیان این فرهنگ باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به تلاش رسانه های غربی برای جذب مخاطبان بیشتر گفت: اینها تنها به دنبال جذب مخاطب به هر قیمتی هستند و دراین باره هیچ قید و شرطی ندارند؛ از این رو انواع سریال های فاسد را نمایش می دهند.

او گفت: همچنین غربی ها به دنبال پیاده کردن سیاست های مخرب خود در قالب برنامه های مختلف هستند و در این باره نیز تلاش های مستمری دارند؛ درحالی که برنامه های ما در چارچوب ارزش های اسلامی بوده و حتی جذابیت های ایجاد شده برای جذب مخاطبان غیراسلامی نیستند.

او آموزش دادن به زیر مجموعه ها را از جمله راه های گرفتار نشدن برنامه های صدا و سیما به فرهنگ غرب عنوان کرد و گفت: باید دو نوع آموزش عمومی و تخصصی به افراد داده شود تا موفقیت بیشتر حاصل شود؛ برای نمونه افرادی می گویند که برخی از سریال ها یأس آور بوده و خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است سبب ضعیف شدن پیوند خانواده ها باشد، نسبت به این موضوعات توجه ویژه ای شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که غربی ها اکنون بیشتر به دنبال پیاده کردن اهداف خود از طریق رسانه ها هستند، گفت: به همان اندازه که ما نسبت به مسائل نظامی، سیاسی و اقتصادی اهمیت می دهیم باید نسبت به رسانه مهمی مثل صدا و سیما توجه داشته باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تلاش دشمنان در جهت اسلام ستیزی و شیعه ستیزی نیز گفت: باید در برابر هر دو جریان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایستادگی کرد؛ متأسفانه برخی نسبت به اسلام هراسی حساسیت داشته و به شیعه هراسی توجه ندارند. این از وظایف مهم صدا و سیماست .

او با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز کنگره «جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» و تأثیرات بین المللی آن گفت: تکفیری ها در حقیقت مولود نامشروع شجره خبیثه وهابیت افراطی هستند، اکنون وهابیت افراطی به سبب تکفیری ها در موضع ضعف قرار داشته و در حقیقت وهابیت افراطی رسوا شده است، باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را داشت.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نمایش برنامه های اخلاقی از صدا و سیما گفت: به سبب تلاش شبکه های ماهواره ای در پخش برنامه های منحرف؛ خانواده ها گرفتار تزلزل شده اند، در حالی که سنگ بنای هر جامعه ای خانواده است.

او گفت: صدا و سیما باید به این امر مهم توجه داشته و برنامه هایی تولید کند که اخلاق اسلامی را در جامعه بویژه در خانواده ها گسترش دهد.

او دربخش دیگری از سخنان خود نسبت به بهره گیری صدا و سیما از ظرفیت های حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: از این ظرفیت باید به نحو احسن بهره گرفت؛ حوزه را باید به صورت مستقیم و غیر مستقیم در برنامه ها مشارکت داد، خلاصه این که صدا و سیما باید یک دانشگاه بزرگ علمی و ارزشی باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخی از افراد خیال می کنند که حوزه های علمیه فعالیت زیادی ندارند، صدا و سیما می تواند فعالیت های گسترده حوزه را به گوش مردم برساند تا بدانند که حوزه علمیه تاثیر گذار است.


آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز دردیدار رییس سازمان صدا وسیما گفت: اگر کسی الهی فکر کند و جناح بندی های سیاسی را در مسئولیت ها دخیل ندهد یقینا حقوق همه را حفظ خواهد کرد، لذا باید الهی فکر نمود و الهی عمل کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه ، با اشاره به رسالت خطیر رسانۀ ملی در تعمیق صحیح معارف دینی گفت: برای جذب هر چه بیشتر همۀ انسان های حقیقت جو در جوامع بشری، تشریح اسرار خلقت و رموز پیدایش جهان بر مبنای آموزه های قرآن کریم در برنامه ریزی های دینی رسانۀ ملی به ویژۀ در برنامه های تفسیری قرآن، ضروری است.

او در ادامه با تقدیر از حضور تحسین برانگیز مردم در راهپیمایی 22 بهمن، این گونه نقش آفرینی ملت ایران را موجب حفظ نظام اسلامی دانست و گفت: وجود تهدیدات فراوان حضور آمریکا در خلیج فارس، و جنایات گروه های تکفیری از جمله تهدیداتی است که انقلاب اسلامی ایران را تهدید می کند؛مادامی که مردم در صحنه حضور دارند این نظام به برکت خون شهدا محفوظ خواهد ماند.