اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

انتقاد آیت الله العظمی شبیری زنجانی از وضعیت آموزشی حوزه ها



اخبار,اخبار سیاسی , وضعیت آموزشی حوزه ها

 

اخبار سیاسی - انتقاد آیت الله العظمی شبیری زنجانی از وضعیت آموزشی حوزه ها / آفت امروز حوزه، مدرک گرایی است

معظم له مدرک گرایی را آفت دیگر حوزه ها دانستند و گفتند: مدرک گرایی سقوط علمی می آورد. وقتی که پای مدرک به میان می آید دیگر علم ملاک نیست همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله با انتقاد از شیوه آموزشی حوزه فرمودند: با این روش درس خواندن دیگر حوزه نمی تواند افرادی مانند شیخ طوسی را تربیت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، معظم له همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه ها در جمع تعدادی از شاگردان خود مدرک گرایی و اجرای سیستم آموزشی دانشگاه در حوزه را، آفتهای حوزه  امروز دانستند.

ایشان دراین باره گفتند: الان یک طلبه را وادار می کنند در سال چندین درس متعدد مثل تفسیر و فلسفه و فقه و اصول بخوانند. این کار اشتباه است. انسان باید اهم و مهم کند. چیزی که برای یک طلبه لازم است فقه و اصول است. باید به طلبه گفت همه وقتت را روی فقه و اصول بگذار تا ملا شوی.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به خاطره ای از امام خمینی (ره)، اجرای شیوه کنونی در حوزها را مغایر با خواست ایشان دانستند و افزودند: یک روز برای گرفتن کتاب فلسفه به آقای خمینی مراجعه کردم. ایشان به من گفتند شما همین فقه و اصول را جدی بگیرید چون برای طلبه لازم است.

ایشان ادامه دادند: در شیوه ای که الان اجرا می شود تمرکز طلبه در چندین درس باید تقسیم شود و دیگر طلبه خوب نمی تواند به فقه و اصول بپردازد.

مرجع عالی قدر شیعیان، با انتقاد از سیستم زمان محور برای دروس حوزه گفتند: ما با این شیوه که این کتاب را حتما تا فلان مدت بخوانید مخالفیم. درس محدودیت بردار نیست. گاهی باید روی یک عبارت مدتها مطالعه و تفکر داشت. من یک روزی درس می دادم. به من گفتند این درس را تا پایان سال تمام کن گفتم با این شیوه درس نمی گویم.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: حوزه اداره نیست که درس زود یا دیر تمام شود. با این شیوه دیگر نمی توان انتظار داشت امثال شیخ طوسی و شیخ مرتضی انصاری از حوزه بیرون بیایند. الان برخی از طلبه ها می گویند ما یک محدوده را تمام نکرده سال بعد به محدوده دیگر می رویم. خب این کار درست نیست.

معظم له مدرک گرایی را آفت دیگر حوزه ها دانستند و گفتند: مدرک گرایی سقوط علمی می آورد. وقتی که پای مدرک به میان می آید دیگر علم ملاک نیست همه به دنبال این هستند که برای خودشان مدرکی دست و پا کنند.
اخبار سیاسی - نواندیش

 


ویدیو مرتبط :
آیت الله شبیری زنجانی (وحدت شیعه و سنی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد آیت الله شبیری از ترویج دهه های پیاپی عزاداری



اخبار,اخبار سیاسی, شبیری زنجانی


اخبار سیاسی - انتقاد آیت الله شبیری از ترویج دهه های پیاپی عزاداری

آیت الله شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه های پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. جامعه عرفا نمی تواند نسبت به این همه عزاداری پیاپی مراقبت داشته باشد و سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها به وجود می آید. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.

آیت الله شبیری با غیر شرعی خواندن هتک حرمت عزاداری ها، خاطر نشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها نیست. اگر برپایی مجلسهای شادی در زمانی باشد که در عرف آن را هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- می دانند خلاف شرع است. البته این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

این مرجع تقلید افزود: قول ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت هتک هرمت هست یا نه، حجت نیست و جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. اما متاسفانه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند و این افراد در این زمینه مسوولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به این کارهاست؟!

آیت الله شبیری زنجانی ادامه داد: امروزه برخی از منبری ها و مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجلسهای بی سندی را ترویج می کنند و پس از ترویج آن در جامعه، عرف هرگونه مجلس شادی را در این ایام هتک حرمت می نامند. افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند. اما حتما ما باید موضوع را درست کنیم و بعد آن را تبلیغ کنیم تا باعث هتک شود؟

اخبار سیاسی - انصاف نیوز