اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امکان حذف دهکها‌ از طریق سهام عدالت/طرح مجلس موجب افزایش ارزش سهام می‌شود



حذف دهکها‌,سهام عدالت


 امکان حذف دهکها‌ از طریق سهام عدالت/طرح مجلس موجب افزایش ارزش سهام می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح مجلس برای خرید و فروش سهام عدالت از طریق ایجاد صندوق خبر داد و گفت: ‌امکان حذف دهک‌ها از طریق دارندگان سهام عدالت وجود دارد.

به گزارش فارس، شب گذشته برنامه تلویزیونی پایش با حضور محمدرضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت سهام عدالت و چگونگی خرید و فروش آن برگزار شد.

در این برنامه تلویزیونی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 342 تعاونی سهام عدالت در استانها مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: هر یک از اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها متوسط 10 تا 12 میلیون حقوق دریافت می‌کنند و عملاً کار ویژه‌ای انجام نمی‌شود و فعالیت آنها جزئی است، این در حالی بوده که از دولت پول می‌گیرند و در ساختمان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در سال 88 رئیس جمهور درخواستی برای سهام عدالت طی نامه‌ای به رهبری ابراز داشت که پس از موافقت مقام معظم رهبری با توجه به سیاستهای کلی اصل 44 با این موضوع موافقت کرد و بر این اساس نزدیک به 42 میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند که کارمندان، کارگران، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز حضور دارند.

پور ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا امکان واگذاری سهام به افرادی که اسم نوشته، اما تاکنون دریافت نکرده‌اند، وجود دارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذاری سهام عدالت تا حداکثر 45 میلیون نفر است که البته در این راستا در برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و نیز متقاضیان و مشاغل از طریق دستگاه‌های ذیربط خود اقدام کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت فعلی سهام عدالت در کشور، بیان داشت: مجموع واگذاری‌های سهام عدالت به ارزش 44 هزار میلیارد تومان بوده که در آن 62 شرکت واگذار شدند و میزان سود پرداختی و کمک درآمد دولتی 10 هزار میلیارد تومان بوده همچنین خالص مطالبات دولت از سهام عدالت حدود 34 هزار میلیارد تومان است.

پور ابراهیمی در خصوص مشکلات فعلی سهام عدالت عنوان کرد: عدم تعیین تکلیف مطالبات بلند مدت، تصدی‌گری کامل دولت در سهام برخلاف اصل 44، وجود مشکلات مربوط به رانت‌ها و سوء استفاده شرکت‌های تعاونی (342 شرکت تعاونی و 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی)، عدم امکان نقد شوندگی قیمت سهام عدالت، کاهش کارایی بنگاه‌های اقتصادی بواسطه حضور مدیران غیر حرفه‌ای از دیگر مباحث و معضلات سهام کنونی است.

وی افزود: در حال حاضر 500 میلیارد تومان سود سهام عدالت در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده که حدود 300 میلیارد سود ناشی از این سود، به صورت مستقیم از سوی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گفته پورابراهیمی سالی 20 میلیارد تومان حق حضور و پاداش هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی است که بدون هزینه مدیریت و ساختمان و فضا لحاظ بوده است.

وی یکی از مشکلات ساختاری هیئت مدیره های شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را برگزار نشدن انتخابات و مجمع دانست و گفت: غالب این افراد از افراد تحت پوشش سهام عدالت بوده اما از سوی ارگان‌ها و نهادها معرفی شده‌اند و هیچ حق انتخابی از سوی سهام گیرندگان وجود نداشته است و عملاً افرادی که به مجموعه دارندگان سهام عدالت افزوده می‌شوند، هیچ حق انتخاب و تاثیرگذاری در هیئت مدیره‌ها را ندارند و این افراد ثابت هستند که این موضوع به مشکلات سهام عدالت افزوده است.

همچنین ارزش مالکیت بنگاه‌ها مشخص نیست و در عین حال برای واگذاری سهام عدالت در بورس، مدیران شرکت‌ها باید تائید صلاحیت شوند که در کنار دیگر مشکلات وجود دارد.

وی به مدل اجرایی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ارزش واگذاری 44 هزار میلیارد تومان سهام عدالت در کنار تخفیف و سود پرداختی 10 هزار میلیارد تومانی دولت موجب شده که ارزش کنونی سهام حداقل حدود 90 هزار میلیارد تومان باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر که در مجلس در حال گذراندن مصوبه‌ای به منظور واگذاری مجموعه‌های سهام عدالت هستیم، تصریح کرد: از این طریق بدهی دولت پرداخت می‌شود و در عین حال موجب کاهش نقدینگی در بازار شده و نیز خالص مالکیت مردم که 56 هزار میلیارد تومان است، شفاف می‌شود.

به گفته پور ابراهیمی، خالص ارزش سهام عدالت برای مردم و فروش بخشی از سهام برای پرداخت بخشی از مطالبات و ارزش سهام عدالت پس از فروش بخشی از سهام و آزاد شدن کل سهام به طور میانگین برای هر نفر یک میلیون و 400 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره 7 میلیون تومان برآورد می‌شود که این موضوع در مدل اجرایی پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی به صورت سهامی عام بوده و به همین علت نمی‌توان آنها را در بورس عرضه کرد و این مدل باید اصلاح شود و عملاً مشاهده می‌شود که این رویکرد اثری در بورس سرمایه ندارد.

وی با اشاره به اینکه روی طرح مجلس برای خرید و فروش سهام عدالت در یک ماه اخیر کارهای بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد: یک نگرانی از سوی دولت این بود که مردم از بازار سرمایه پس از آزاد شدن خرید و فروش خارج شوند، اما باید اجازه دهیم تا در بازار رقابتی مردم برای خود تصمیم بگیرند، براساس عقل اقتصادی حرکت کنند.

به گفته پور ابراهیمی به دنبال آن هستیم که 56 هزار میلیارد تومان خالصی منابع مردم در غالب صندوق سرمایه‌گذاری انجام شود که چند ویژگی بارز دارد و از جمله آن عدم بروکراسی حاکم بر شرکت‌های تعاونی، نداشتن هزینه اداره شرکت، حفظ ارزش مالکیت در بازار و مدیریت در تشکیل سبد سهام از جمله این ویژگی‌ها است.

وی از نهایی شدن این مدل در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: اکنون خالص ارزش هر برگه سهام عدالت در بورس حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ماهیت کار، جدید خواهد بود، اظهار داشت: هنوز ارکان و چگونگی تشکیل صندوق نهایی نشده و قطعاً ساز و کار مناسب برای آن طراحی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان حذف دهک‌ها از طریق دارندگان سهام عدالت وجود دارد، بیان داشت: این موضوع در بحث اصلاح بودجه سال جاری بررسی شد و این امکان با ساز و کارهایی وجود دارد و در حال حاضر نیز براساس درخواست، کارگران ساختمانی امکان واگذاری سهام عدالت به آنها فراهم شده و این آمادگی را داریم، در صورتی که افراد مستحق از گرفتن سهام عدالت محروم شدند، با گذراندن مصوبه‌ای بتوان برای آنها کاری انجام داد.

وی در پایان با بیان اینکه برگه‌های سهام عدالت با طرح مجلس با ارزش می‌شود و در عین حال کسری بودجه دولت و مطالبات پرداخت خواهد شد، عنوان کرد: این برگه‌ها قابل فروش خواهد شد و عملاً دولت می‌تواند با دریافت مطالبات خود رونقی به طرح‌های عمرانی بخشیده و کسری این بخش را تأمین کند.

همچنین در این برنامه هوشنگ عمرانی دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در پاسخ به سئوالات و شبهات پورابراهیمی مبنی بر اینکه شرکت‌های تعاونی نزدیک به سالانه 20 میلیارد تومان هزینه برای دولت و شرکت‌ها دارند، تصریح کرد: آنچه که سود تقسیم شده 14 هزار میلیارد تومان بوده و همچنین 5 هزار میلیارد تومان تخفیف دولت بوده است و اعداد گفته شده درست نیست.

همچنین شرکت‌های تعاونی 20 میلیارد هزینه ندارند و در کل حدود 2 میلیارد سهم تعاونی‌ها بوده و از سال 85 تاکنون مباحث و امور را در دست گرفته‌اند.

عمرانی در مورد کاهش کارایی بنگاه‌ها نیز تا به حال شرکتی نداشتیم که بخواهد افزایش سرمایه بدهد و سهام عدالت و تعاونی‌ها مانع آن باشد و معمولاً افزایش سرمایه از محل سود سهام است.

وی با رد تصدی‌گری کامل دولت در خصوص سهام عدالت، گفت: کانون بر شرکت‌ها اشراف دارد و شاید هماهنگی با دولت در برخی مباحث وجود داشته و تعیین هیئت مدیره‌ها از سوی مجامع صورت می‌گیرد.

/فارس


ویدیو مرتبط :
پرونده ی سهام عدالت به کجا ها رسیده و عاقبت سهام عدالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزش سهام عدالت هر نفر



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ارزش سهام عدالت

 

اخبار اقتصادی - 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزش سهام عدالت هر نفر

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارزش سهام عدالت برای هر فرد 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان اقتصادی مقاومتی در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر کرمان، اظهار داشت: ما در یک شرایط اقتصادی خاص هستیم که باید با نگاه عمیق تخصصی و عالمانه با رویکردی جهادی، موضوع اقتصاد مقاومتی را پیگیری و در این برهه تاریخی ‌با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور بهترین تصمیم را در این راستا اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: ما باید از این شرایط سخت اقتصادی به عنوان یک فرصت بزرگ در راستای رفع ساختار نامناسب اقتصادی کشور بهره بگیریم و گام‌های بلندی در عرصه جنگ اقتصادی با همت و تلاش مردم و مسئولان برداریم.

نگاه مجلس به دولت تخصصی است نه سنگ‌اندازی
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش مبنی بر سنگ‌اندازی مجلس به دولت یازدهم در انتقاد به عملکرد آن،‌ تصریح کرد: انتقاد از دولت‌‌ها باید براساس عدالت و تقوا و نه براساس جریان و طیف‌های سیاسی باشد.

پورابراهیمی عنوان کرد: نقد بر عملکرد همه دولت‌ها وجود داشته است، اما باید تلاش بر این باشد که براساس نقد منصفانه عملکرد مثبت دولت‌ها ترویج و ایرادات آنان را گوشزد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه نگاه انتقادی مجلس به دولت به مفهوم فضای سیاسی نیست، بیان داشت: مشکلات اقتصادی کشور نیازمند بررسی است و رویکرد مجلس به این حوزه گیر دادن به دولت نیست.

وی تأکید کرد: افشای معوقات بانکی، بهبود فضای کسب و کار برخی از این پرسش‌های مجلس در کمیسیون اقتصادی است که باید پیگیری شوند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در زمینه بهبود فضای کسب و کار و شفافیت اطلاعات و روان‌سازی آن ایرادات قانونی که در دولت گذشته وجود داشت، تکرار می‌شود و ما نگران این موضوع هستیم، بنابراین اگر انتقادی بر دولت وارد است، براساس تخصص و منطق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عده معدودی هم در مجلس به دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی هستند، تصریح کرد: موفقیت دولت، موقعیت نظام است و همه باید دولت را در این راه کمک کنیم، بنابراین اگر با استفاده از ادبیات سیاسی علیه دولت استفاده کنیم در واقع ما به نظام و انقلاب خیانت کرده‌ایم که باید گفت، جریان‌ مجلس اینگونه نیست.

نایب رئیس کمیسیون  اقتصادی مجلس گفت: بخشی از این انتقادات نیز به عملکرد دولت است که اگر دولت در مسیر قانونی خود قرار گیرد، این سئوالات به کمترین حد خود می‌رسد.

این مسئول بیان داشت: حرکت مجلس در راستای تقویت دولت است و رویکرد و نگاه ما به عملکرد دولت تخصصی است، دعواهای سیاسی خیانت علیه حاکمیت نظام است و آنچه امروز نظام ما به آن نیاز دارد، وحدت و انسجام است.

سهام عدالت، امپراطور رانت اقتصادی کشور
پورابراهیمی با طرح این پرسش که سهام عدالت در کشور توسط چه کسی اداره می‌شود؟ اذعان داشت: سهام عدالت امروز به یک امپراطوری رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: این یکی از سئوالاتی است که من از وزیر اقتصاد پرسیدم که شکل اجرای آن به مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: سئوال من این است که چه کسی رئیس جمهور و یا وزیر اقتصاد است؟

پورابراهیمی تصریح کرد: در زمینه خصوصی‌سازی چرا دولت یازدهم باید روش دولت قبل را ادامه دهد و این درحالی است که خصوصی‌سازی در دولت قبل انجام گرفته، اما خصوصی‌سازی واقعی نیست و این یکی از انتقادات به حق دولت فعلی به دولت احمدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نژاد است.

وی با تأکید بر اینکه در نظریات کارشناسی نباید غر‌ض‌ورزی سیاسی داشت، گفت: کشور ما از عدم وجود شفافیت اقتصادی به شدت رنج می‌برد و در حال حاضر مجموعه عظیمی از اقتصاد کشور دچار ابهام و ایراد است که از جمله آنها می‌توان مجموعه موقوفات تا شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وابسته به نهادهای غیردولتی اشاره کرد.

پورابراهیمی با اشاره به مجموعه خیریه مولی‌الموحدین در کرمان،‌ تصریح کرد: این مجموعه نمونه‌ای از ده‌‌ها مجموعه در کشور است که جریان اقتصادی در آن به صورت موروثی انجام می‌شود و در این مجموعه خیریه اسامی حقوقی حذف و جای آن را اسامی حقیقی گرفته‌اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه ارزش کل سهام کشور 95 هزار میلیارد تومان است، افزود: قیمت سهام طی دو سال گذشته دو برابر شده است که دولت 36 هزار میلیارد تومان آن را بابت مطالبات خود برداشت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خالص ارزش سهام عدالت با توجه به مطالبات دولت از آن، 60 هزار میلیارد تومان است که براساس برآوردی که صورت گرفت، ارزش سهام عدالت در حال حاضر برای هر فرد 2 میلیون و 500 هزار تومان است که تلاش داریم، امکان معاملاتی برای سهام عدالت ایجاد شود و در آن صورت دولت دیگر نقشی در سهام عدالت ندارد.

افزایش پایه‌های مالیاتی راهکار کسب درآمد دولت است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: محورهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی‌های درونی است که اقتصاد مقاومتی مسیر خود را می‌پیماید، چراکه دولت و مجلس با جدیت برای تحقق آرمان‌های رهبری ‌به میدان آمده است، دولت در حوزه اجرا و مجلس در حوزه تدوین قوانین‌ تلاش می‌کند که قوانین مخل اقتصاد مقاومتی را حذف و قوانین جدید تدوین کند.

پورابراهیمی عنوان داشت: کشور ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و نیازمند اصلاح قوانین است، بنابراین مجلس در تلاش است تا پایان تابستان سال جاری یک الحاق در زمینه تبیین قوانین جدید و رفع قوانین مزاحم داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره راهکار افزایش درآمد دولت، گفت:  اجرای قوانین مالیاتی نیاز کشور و دولت را از فروش و اتکا به نفت می‌کاهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همه اقشار جامعه از کارگران تأمین اجتماعی گرفته تا کارمندان حقوق‌بگیر، مالیات پرداخت می‌کنند، اما کسانی هستند که میلیارد سود می‌برند و مالیات نمی‌دهند.

پورابراهیمی با بیان اینکه افزایش پایه‌های مالیاتی راهکار کسب درآمد دولت است، عنوان کرد: کشوری که حجم فعالیت‌های اقتصادی بالایی دارد، نباید درآمد مالیاتی دولت آن کم باشد.

حق تضعیف مذاکرات هسته‌ای را نداریم
وی درباره مذاکرات هسته‌ای، عنوان داشت: من اعتقاد دارم مذاکرات هسته‌ای 1+5 یک فرصت برای اثبات حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در اوج مظلومیت در مقابل خباثت‌های آمریکا است، ما پیمان‌‌شکنی نمی‌کنیم، اما از حقوقمان نیز سر سوزنی کوتاه نمی‌آییم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان دفاع می‌کنیم، تأکید کرد: اعلام می‌کنیم به هیچ شخصی اجازه نخواهیم داد بر سر منافع ملت ایران معامله کند، حتی اگر وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور باشد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: منافع ما صیانت از منافع هسته‌ای مردم ایران است، اما حق تضعیف مذاکرات را نداریم.

برخی خطوط چارچوب نظام هستند
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس همچنین درباره برگزاری جشن همسر رئیس جمهور و اهدای سکه به برخی زنان همسران سفرا، چنین پاسخ داد: برگزاری این جشن در آن شرایط که مردم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها تصمیم می‌گرفتند، مناسب نبود و مردم این موضوع را نپسندیدند.

وی عنوان کرد: برخی اقدامات به صورت رویکرد دیپلماسی وجود داشته که متناسب با واقعیت جامعه نیست و سبب می‌شود فاصله طبقاتی را تشدید کند.

پورابراهیمی ابراز کرد: در ساختار دولت نه تنها این دولت، برخی اقدامات و جشن‌ها نیاز به تعدیل دارد و برگزاری این جشن در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها وضعیت مناسبی ایجاد نکرد.

وی عنوان کرد: فارغ از هر نوع نگاه سیاسی، من نیز با شما دانشجویان در این مورد موافقم و باید اغنیا متوجه وجود فقرا شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خطوط قرمز شورای مطبوعات و نشر کتاب نیز گفت: برخی خطوط چارچوب نظام هستند که نیازمند اتخاذ تصمیم از سوی وزارت ارشاد است، مجلس نیز تذکرات لازم را در حوزه فرهنگی می‌دهد. 

اخبار اقتصادی - فارس