اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امضای نخستین قرارداد جدید سوآپ نفت



 

 

امضای نخستین قرارداد جدید سوآپ نفت

 

 

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به امضای نخستین قرارداد جدید سوآپ نفت با یک شرکت خارجی از احتمال امضای قراردادهای جدید با ۲ شرکت داخلی و خارجی خبر داد و گفت: متوسط قیمت نفت ایران هنوز بالای ۱۰۰ دلار است.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت از سرگیری سوآپ نفت خام برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، گفت: با وجود از سرگیری سوآپ هنوز حجم سوآپ پایین بوده و با توجه به هزینه های بالای ذخیره سازی نفت باید با افزایش حجم نفت سوآپ توجیه اقتصادی این تجارت را افزایش دهیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بازاریابی برای سوآپ نفت به طور گسترده ای آغاز شده است، اظهار داشت: جذب مشتری های حاشیه دریای خزر مستلزم گذشت زمان خواهد بود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سئوال که اخیرا برخی از شرکتهای حاشیه دریای خزر همچون قزاقستان نسبت به سوآپ نفت از مسیر ایران اظهار تردید کرده اند، تصریح کرد: سوآپ نفت نوعی تجارت سودآور است که تمامی تولیدکنندگان که مسیر ایران برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد تمایل به انجام این عملیات دارند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه معمولا شرکت ملی نفت قراردادهای سوآپ را با شرکتهای معتبر داخلی و بین المللی امضا می کند، بیان کرد: ایران برای سوآپ نفت تمامی کشورهای منطقه آمادگی دارد.

امتیاز یا تخفیف نفتی نمی دهیم

قمصری همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا قصد واگذاری امتیاز و یا تخفیفی به شرکتهای داخلی و خارجی برای افزایش حجم سوآپ نفت را دارید، بیان کرد: تاکنون از سوی شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری های کلانی برای انجام عملیات سوآپ در پایانه های حاشیه دریای خزر و خلیج فارس انجام شده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با ایجاد این زیرساختها دیگر نیازی به ارائه تخفیف به شرکتهای داخلی و خارجی وجود ندارد، تبیین کرد: هم اکنون شرکت ملی نفت با شرکتها طرف قرارداد بوده و این شرکتها موظف هستند مطابق با استانداردهای تعریف شده نفت را از مسیر ایران سوآپ کنند.

نخستین قرارداد سوآپ نفت امضا شد

وی در ادامه از امضای نخستین قرارداد سوآپ نفت ایران پس از تعلیقی حدود یکساله با یک شرکت خارجی خبر داد و افزود: از سوی دیگر مذاکره با یک شرکت معتبر بین المللی برای امضای قرارداد ادامه دارد و پیش بینی می شود به زودی قرارداد دوم هم امضا شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه علاوه بر آن مذاکراتی با چند شرکت داخلی و خارجی برای امضای قرارداد سوآپ ادامه دارد، گفت: با امضای این قراردادها و توجیه اقتصادی بالای سوآپ نفت از مسیر ایران، حجم انجام این تجات هم افزایش می یابد.

به گزارش مهر، با گذشت نزدیک به ۱۳ سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس، فروردین ماه سال گذشته با عدم تمدید قرارداد چهار شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید.

مسئولان وقت وزارت نفت یکی از مهمترین دلایل توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را حفظ منافع ملی عنوان کرده و اعلام کردند: در ۱۳ سال گذشته سوآپ نفتی انجام نمی شده بلکه ایران به یکی از خریداران نفت کشورهای همسایه تبدیل شده بود.

عدم خرید نفت صادراتی ایران در خلیج فارس هم به عنوان یکی از دلایل توقف سوآپ نفت از دریای خزر نام برده می شود و برخی از مدیران شرکت ملی نفت معتقدند با توقف این تجارت امکان بازاریابی برای نفت ایران فراهم می شود.

با تمدید نشدن قراردادهای سوآپ نفت چهار شرکت بین المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند، این شرکتها در نهایت با استفاده از سایر مسیرهای غیر اقتصادی همچون خط لوله بی.تی.سی باکو ـ نووروسیسک، باکو ـ سوپسا و کنسرسیوم خط لوله کاسپین، نفت صادراتی ترکمنستان و قزاقستان را به بازارهای هدف منتقل می کنند.

از سوی دیگر، تعلیق قراردادهای سوآپ نفت موجب شده بود که بزرگترین پایانه نفتی ایران به دلیل توقف این تجارت در مرز تعطیلی کامل قرار بگیرد.

نفت ایران هنوز ۱۰۰ دلاری است

قمصری در ادامه درباره متوسط قیمت نفت خام صادراتی ایران از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون، تصریح کرد: با وجود نوسانهای قیمت جهانی هنوز بهای نفت خام صادراتی ایران بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه است.

به گزارش مهر، با وجود نوسانهای قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایط فعلی بهای سبد نفتی اوپک در محدوده ۱۰۴ تا ۱۰۵ دلار، نفت برنت دریای شمال بالای ۱۱۰ دلار و نفت وست تگزارس در محدوده ۸۸ تا ۹۰ دلار به ازای هر بشکه نوسان دارد.

پیش بینی می شود همزمان با ورود به نیمه دوم سالجاری و افزایش تقاضای فصلی بهای نفت خام با کاهش قابل توجه ای روبرو نشود اما بحرانهای اقتصادی در بورس بزرگ جهانف منطقه یورو و ایالات متحده آمریکا از مهمترین عوامل تضعیف کننده قیمت جهانی نفت به شمار می روند.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش رسمی دبیرخانه اوپک قیمت نفت خام سنگین ایران بالای ۱۰۷ دلار به ازای هر بشکه اعلام شده است..... /  گزارش : خبرگزارى مهر 


ویدیو مرتبط :
امضای قرارداد کلوپ با لیورپول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امضای قرارداد جدید نفت با هند، کره و ژاپن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,امضای قرارداد جدید نفت با هند کره و ژاپن

 

اخبار اقتصادی - امضای قرارداد جدید نفت با هند، کره و ژاپن

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص وضعیت صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی، تصریح کرد: قرارداد تمامی پالایشگاه های خریدار نفت ایران تمدید شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از تمدید قراردادهای صادرات نفت خام ایران با پالایشگاه‌های چین، کره جنوبی، ژاپن، هند و ترکیه خبر داد و اعلام کرد: ایران با چین برای صادرات روزانه بیش از 400 هزار بشکه نفت به توافق رسید.

سید محسن قمصری در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های آسیایی و ترکیه، گفت: شرکت ملی نفت ایران تمامی قراردادهای فروش و صادرات نفت خام با پالایشگاه‌های سنتی هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه را تمدید کرده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص وضعیت صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی، تصریح کرد: قرارداد تمامی پالایشگاه های خریدار نفت ایران تمدید شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کدامیک از پالایشگاه ها قراردادهای نفتی با ایران را تمدید کرده اند، اظهار داشت: حجم صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های  ژاپنی به طور متوسط حدود 140 هزار بشکه در روز خواهد بود.

قمصری با تاکید بر اینکه این نفت به چند شرکت ژاپنی فروخته می شود و این شرکت ها مسئولیت توزیع نفت در بین پالایشگاه‌ها را برعهده دارند، بیان کرد: علاوه بر این قراردادهای فروش نفت خام به پالایشگاه های کره جنوبی هم تمدید شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین درباره وضعیت فروش نفت ایران به چین هم توضیح داد: با تمدید قراردادها، به طور متوسط روزانه حدود 400 هزار بشکه از نفت خام ایران به چین صادر خواهد شد.

گزارش‌های غیر رسمی رسانه های خارجی از احتمال تمدید قراردادهای شرکت ایدمیتسو کوسان سومین شرکت پالایشگاهی و شرکت نفت و انرژی جی ایکس ژاپن حکایت دارد.

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به پهلوگیری نفتکش‌های ژاپنی برای انتقال نفت در پایانه های نفت ایران از افزایش توان عملیاتی صادرات نفت ایران به بیش از 6 میلیون بشکه در روز خبر داده بود.
اخبار اقتصادی - مهر