اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امسال احمدی نژاد دو برابر خاتمی درآمد نفتی دارد ؛ این چه تحریمی است؟!



تحریم های باراک اوباما علیه ایران

 

 

امسال احمدی نژاد دو برابر خاتمی درآمد نفتی دارد ؛ این چه تحریمی است؟!

آیا تحریم های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تنها یک حیله و فریب هستند؟ این سؤالی است که از سوی یک روزنامه نگار و نویسنده مستقل آمریکایی به نام "روبرت دریگوس" مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، این تحلیلگر آمریکایی معتقد است اوباما با هدف مقابله با اعمال فشارهای تندروهای حزب جمهوری خواه (نو محافظه کاران)، تحریم هایی را علیه ایران اعمال می کند. تندروهای جمهوری خواه که می خواهند اوباما را به سمت رویارویی تمام عیار با ایران بکشانند حتی اگر نهایت این روند به تقابل نظامی منجر شود.

 

وی با انتشار متنی در سایت آمریکایی"دیپلمات" می گوید: آمریکا و اتحادیه اروپا هشدارها و تهدیداتی را علیه ایران مطرح می کنند و می گویند که تحریم هایی اقتصادی، ایران را خانه خراب می کند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به تحریم های کشورش علیه خریداران نفت خام ایران و تحریم خرید نفت این کشور از سوی اتحادیه اروپا گفته بود: "سران ایران ضرورت تصمیم گیری در برابر گزینه هایی را که در مقابل آنهاست، کاملا درک خواهند کرد."

 

این تحلیلگر اضافه می کند: با این حال هیچ کس در واشنگتن معتقد نیست که این تحریم ها بتوانند ایران را به امتیاز دادن به صورت یکطرفه در مذاکرات با 1+5 وادار کند. کارشناسان می گویند ایران می تواند تحریم ها را در آینده تحمل کند تنها کافی است کمی اقدامات ریاضت اقتصادی را اجرا کند.

 

همچنین در مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی "نشنال انترست" به قلم حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران آمده است:"به اقتصاد ایران نگاه کنید. این اقتصاد به میزان بسیار زیادی از فروپاشی، فاصله دارد. این عبارت صحیح نیست که ایران در وضعیت انتخاب میان داشتن اقتصاد یا برنامه هسته ای، قرار دارد."

 

ایران در سال جاری میلادی با وجود همه تحریم ها و محدودیت ها، حدود 40 میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام ، به دست می آورد. این رقم تقریبا معادل دو برابر درآمد نفتی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در 10 سال پیش است.

 

از سال 2009 هنگامی که شکاف در نخستین مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد دولت آمریکا سعی می کرد به جاری ارائه امتیازهای واقعی به تهران، از تحریم های اقتصادی به عنوان وسیله ای برای نشان دادن یک طرح استفاده کند. از جمله این امتیازها می توان به اعتراف به حق ایران در  غنی سازی اورانیوم در مقابل پذیرش نظرات کامل و همه جانبه آژانس از طرف تهران اشاره کرد.

 

کاخ سفید از تحریم ها به عنوان وسیله ای برای مقابله با نو محافظه کاران و تندروهای حامی اسرائیل در آمریکا استفاده می کند. همه این افراد خواهان ورود به رویارویی با ایران هستند . اگر آمریکا به صورت علنی و آشکار به سمت رویارویی با ایران حرکت می کرد هم اکنون گروه 1+5 به سمت روزمرگی پیش نمی رفت و چین و روسیه نیز بیش از بیش ، به طرف ایران متمایل نمی شدند.

 

به رغم تهدیدات و هشدارات، آمریکا در اواخر ژوئن (ماه گذشته میلادی) دست به اقداماتی زد که از شدت تحریم ها علیه ایران می کاست. آمریکا چین و سنگاپور و شمار دیگری از کشورهای خریدار نفت خام ایران را از تحریم ها، معاف کرد. این کشورها به مدت 180 روز از تحریم های آمریکا معاف شدند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال هم در سرمقاله شماره دوم جولای 2012 خود به ناکارآمدی قانون تحریم ایران اشاره کرده و نوشته است: در واقعیت، این تحریم ها به اندازه ای ضعیف هستند که همه 20 شریک تجاری نخست ایران از تحریم های آمریکا، معاف شدند. تحریم های آمریکا علیه ایران به تحریم های توهمی تبدیل شده اند. تحریم هایی که دولت آمریکا درباره تاثیرگذاری آنها بسیار سخن می گوید اما برای واردکنندگان بزرگ نفت خام از ایران یعنی چین و هند و 18 اقتصاد بزرگ دیگر، تنها پاشیدن شن به چشم هاست..../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
رفسنجانی/خاتمی/احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عمر سیاسی من تمام شده است/پول درآمد نفتی دولت احمدی نژاد بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود



رئیس‌جمهور,روحانی,ناطق نوری

عمر سیاسی من تمام شده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص درآمدهای دولت احمدی‎نژاد طی هشت سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ پول نفتی که دولت قبل داشته برابر یا بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود.

دانشگاه آزاد مینودشت میزبان کسی بود که از او به عنوان مرد رئیس‌جمهورساز ایران یاد می‌کنند؛ به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی در روزگاری، هیچ کس در جناح اصولگرا به‌اندازه ناطقِ روحانی کاریزما نداشت؛بی‌شک و بدون تردید هنوز هم با وجود گذشت سال‌ها، هیچ فردی به‌اندازه شیخ نور در بین فعالان سیاسی اصولگرا دارای پایگاه اجتماعی نیست.

 

به همین دلیل اصولگرایان سه سال تمام، تلاش کردند شیخ رنجیده از خود را دوباره نزد خود برگردانند. وی اما دلخور از آنچه در دولت احمدی‌نژاد رخ داد و اصولگرایان از آن دفاع كردند، از مدت‌ها قبل كمتر علاقه‌ای به این نشست و برخاست‌ها دارد.

دلیل دلسردی ناطق از یاران قدیمی
محمود احمدی‌نژاد را در دلسردی ناطق نوری از یاران سابقش نمی‌شود نادیده گرفت. حداقل انتظار ناطق نوری از یاران سابقش این بود كه به دفاع از وی پرداخته یا لااقل از رئیس ‌دولت‌های نهم و دهم بخواهند تا سند و مدركش را نشان دهد كه اینگونه نشد.

 

همچنین حجت‌الاسلام علی عسگری معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی عنوان داشت که«ناطق نوری، احمدی‌نژاد را سیاستمدار کرد.» آخرین مجلسی كه قرار بود علی اكبر ناطق نوری به جمع یاران سابقش بازگردد و البته در ابتدا قول آمدن به این جلسه را هم داده بود، ضیافت افطاری جامعه اسلامی مهندسین بود كه شیخ نور در ساعت آخر منتهی به افطار، آب پاكی را روی دست محمدرضا باهنر ریخت و نرفت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری این روزها فاصله خود را با اردوگاه راست سنتی بیشتر از گذشته می‌كند. وی به مرد «رئیس‌جمهور»ساز دیگری تبدیل شده است. هم احمدی‌نژاد با ناطق نوری رئیس‌جمهور شد و هم حسن روحانی و درست به همین دلیل است که نگاه تحلیلگران امروز به اوست. اما این روزها نگاه شیخ ناطق نوری به كیست؟

نقش بی‌بدیل ناطق در رئیس‌جمهور شدن حسن روحانی
زمانی در سال ۸۷ ناطق نوری از سوی سعید حجاریان بهترین گزینه برای ریاست دولت دهم معرفی شد. حجاریان احتمال پیروزی او بر احمدی‌نژاد را زیاد دانسته بود اما او در انتخابات سال 88 شرکت نکرد. در سال 92 بازهم نام ناطق نوری مطرح شد، اما بعد از منتفی شدن ثبت‌نام وی در انتخابات یاران قدیم سراغ وی را نگرفت؛ برعكس اصلاح‌طلبان به سراغش رفته و خواستند تا به یاری آنها برخیزد تا «اعتدال» بر كشور حاكم شود.

 

ناطق نوری به همراه آیت‌ا... علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی، 4 عضو اصلی ائتلاف اصلاح‌طلبان بودند که نهایتا روز 21 خرداد 1392، با تشكر از كناره‌گیری عارف، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی كردند و به حمایت از روحانی پرداختند. ‌هاشمی رفسنجانی هم در یكی از سخنرانی‌های بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، نقش ناطق نوری در روی كار آمدن حسن روحانی را بی‌بدیل توصیف کرد.

روزهای دوری از سیاست
شاید کمتر سیاستمداری را در تاریخ ایران سراغ داشته باشیم که به قدرت «نه» بگوید. اما ناطق نوری با وجود اینکه می‌داند اگر در انتخابات مجلس شرکت کند، به عقیده فعالان سیاسی رای خواهد آورد اما معتقد است که عمر سیاسی‌اش تمام شده است. بی‌شک توانمندی این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتن اینکه «عمر سیاسی من تمام شده است» نشان از درایت، هوش و اعتماد به نفس یک سیاستمدار دارد.

 

همگان معترف‌اند که قدرت بی‌شک برای تمام اصحاب سیاست جذاب است اما توانمندی و سلامت نفس می‌خواهد که سیاستمدار زمان بازنشستگی‌اش را خودش بدون توجه به مدح‌ها و ثنا‌های اطرافیان بیان کند. وی دیروز با بیان اینکه «در انتخابات مجلس آینده به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد» نشان داد سیاستمداری است که بیش از هر چیز دارای سلامت نفس است.

قدرشناسی از ناطق نوری
ناطق نوری در مراسم «قدرشناسی از ناطق نوری» با حضور جمعی از مسئولان در دانشگاه آزاد مینودشت، با بیان اینکه «دولت آقای روحانی از عنایات خفیه الهی بود»، اظهار کرد: هیچ تحلیلگری نمی‌توانست نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کند. وی درخصوص سوابق دکتر روحانی تصریح کرد: روحانی اول کسی بود که برای امام خمینی(ره) لفظ امام را به کار برد.

بالاخره سکوت شکست
ناطق نوری پس از گذشت چهار سال بالاخره سکوتش را شکست. رئیس اسبق مجلس با اشاره به عملکرد دولت احمدی‎نژاد گفت: دولت‌های نهم و دهم مقید به قانون و سند چشم‎انداز نبودند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص درآمدهای دولت احمدی‎نژاد طی هشت سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ پول نفتی که دولت قبل داشته برابر یا بیشتر از پول نفت از زمان مظفرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی بود.

در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم
اما شیخ نور که این روزها از حاشیه میدان سیاست ناظر بر رویدادها و اتفاقات روی داده در این عرصه است، از چند روز قبل با صحبت‌ها و زمزمه‌هایی روبرو شد مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان قصد دارند وی را به عنوان سرلیست در انتخابات مجلس دهم برگزینند. ناطق‎نوری با اشاره به بحث‎های به وجود آمده درخصوص حضور وی در انتخابات مجلس آینده گفت: به عنوان سردسته اصلاح‌طلبان به میدان نخواهم آمد. اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کردم رای داشتم اما عمر سیاسی من تمام شده است.

 

فارس نوشت؛ مسئول دفتر بازرسی مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره ایران با آمریکا عنوان کرد: سرنخ مذاکره با آمریکا دست رهبر معظم انقلاب است. گفتنی است پیش از این پایگاه خبری سفیر، کاندیداتوری حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در انتخابات مجلس را تکذیب کرده بود اما ماجرای نمایندگی مجلس از آنجا آغاز شد که غلامحسین کرباسچی در مصاحبه‌ای از انتخاب ناطق نوری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم استقبال کرده بود. پس از آن بود که بازار داغ گمانه‌زنی‌های سیاسیون بالا گرفت.

بنیانگذار بین‌المجالس
در سال ۱۳۷۷ با ابتکار ناطق نوری بین‌المجالس کشور‌های اسلامی تاسیس شد و هم‌اکنون ریاست اتحادیه تاسیس بین‌المجالس بر عهده خود اوست و هر دو سال یکبار به همراه رئیس مجلس به این اجلاس می‌رود و از سخنرانان اصلی این اجلاس به حساب می‌آید. او در سطح سران سه قوه جمهوری اسلامی ایران اولین کسی بود که به اروپا سفر کرد و با توجه به اختلافات با اتحادیه اروپا، ارتباط او به قوت خود باقی ماند

 

و حتی با بعضی از سران آنها مانند استپان مسیج رئیس وقت مجلس کرواسی که بعدا رئیس‌جمهور شد، لوچانو ویولانته رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا و‌هاینس فیشر رئیس وقت مجلس اتریش که (بعدا رئیس‌جمهور شد) ارتباط نزدیکی داشت. بستن قراردادهای مختلف نظامی با اوکراین و روسیه در زمان بوریس یلتسین و حل مناقشه کروات‌ها با مسلمانان بوسنی از دیگر اقدامات علی‌اکبر ناطق نوری بوده است.
/آرمان