اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امتحانات در دهه اول محرم لغو شد



 

 

امتحان

 

 

 

به منظور حضور پررنگ و شایسته دانش‌آموزان در مراسم عزاداری سالار شهیدان، در دهه نخست محرم هیچگونه امتحانی برگزار نمی‌شود.

زكریا یازرلو، مدیر‌كل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، با تایید خبر عدم برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در دهه نخست ماه محرم، افزود: با برنامه‌ریزی كه در این ایام شده است، امتحانی از دانش‌آموزان گرفته نمی‌شود و آنها می‌توانند با خیالی آسوده در مراسم سوگواری اباعبدالله ‌الحسین (ع) حضور یابند.

وی توضیح داد: پس از دهه اول محرم، مدارس طبق برنامه قبلی خود می‌توانند امتحانات را برگزار می‌كنند و دانش‌آموزان نیز باید همكاری لازم را با مدیریت و معلمان مدرسه داشته باشند.

مدیر‌كل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: عدم برگزاری امتحان در دهه نخست محرم موجب می‌شود كه دانش‌آموزان بتوانند برای تقویت باورهای مذهبی خود در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان به طور شایسته حضور یابند.

یازرلو با اشاره به این‌كه اضطراب امتحانات موجب حضور كمرنگ دانش‌آموزان در مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) می‌شود، تصریح كرد: از مدیریت و معلمان مدارس درخواست داریم كه در دهه نخست ماه محرم مراعات حال دانش‌آموزان را داشته باشند و امتحانی برگزار نكنند.

وی اضافه كرد: مطمئنا مدارس با این تمهیدات می‌توانند تاثیر مناسب و مفیدی در توجه دادن دانش‌آموزان برای شركت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) داشته باشند كه این اقدام موجب اشتیاق دانش‌آموزان برای حضور در كلاس‌های درس می‌شود چرا كه درمی‌یابند مدیریت مدرسه با آنها همكاری لازم و خوبی در زمینه‌های مختلف دارد.

غیبت دانش‌آموزان بیمار در روزهای آلوده موجه است

از سوی دیگر، كارشناس مسوول سلامت سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: غیبت و گواهی پزشكی دانش‌آموزان دارای مشكل «قلبی» و «تنفسی» در روزهای آلوده موجه است.محبوبه ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تداوم آلودگی هوای تهران گفت: آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی مدارس در روزهای اضطرار، تابع تصمیمات استانداری و كمیته مربوطه است و برای روزهای هشدار نیز تدابیر و دستوراتی اتخاذ شده كه در قالب بخشنامه به تمام مناطق، ادارات و مدارس شهر تهران ارسال شده است.

وی با تاكید بر این‌كه دانش‌آموزان در روزهایی كه به عنوان روزهای آلوده در تهران اعلام می‌شود، نباید فعالیت بدنی در محیط‌‌های باز داشته باشند، به آنها توصیه كرد از تردد غیرضرور در خیابان‌ها و مراكز شهر اجتناب كنند..../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
ناامنی در اروپا و لغو بازیهای ملی و احتمال لغو ال کلاسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعمال دهه اول محرم



 

محرم

 

1-یكى از اعمال مهم ، دعاى اول ماه است . و به جهت اینكه اول این ماه اول سال بوده و از طرف دیگر دعاهاى قبل از وقت نیز تاثیر خاصى در برآورده شدن حاجات و رسیدن به امور مهم دارد، این دعا تاثیر زیادى در سلامتى و دورى از آفات دینى و دنیایى آن سال و بهبودى حال و بدست آوردن نیكیها دارد. و دعایى كه براى اول ماه در اقبال روایت شده دعاى بسیار مفیدى براى مطالب مذكور است .

 

2 - بهتر است در شب اول، بعضى از نمازهایى را كه در این شب وارد شده به مقدار حال و توانایى خود خوانده - حداقل دو ركعت نمازى را كه شامل حمد و یازده بار "قل هو الله احد" است -، بعد از آن دعایى را كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم بعد از این نماز خوانده است و در كتاب اقبال نقل شده بخواند و فرداى آن روز را روزه بگیرد.

 

در روایت آمده است : كسى كه چنین عملى را انجام دهد، مانند كسى است كه بمدت یك سال كارهاى خوب انجام داده و تا سال آینده محفوظ خواهد بود.

 

3 - روزه روز سوم، در روایت آمده است: حضرت یوسف علیه السلام در این روز از چاه خارج شد. و اگر كسى این روز را روزه بگیرد، خداوند مشكل او را برطرف نموده و سختیها را بر او آسان مى نماید.

  

4 - روایت شده: مستحب است تمام ماه را روزه بگیرد. و در مورد روزه روز تاسوعا و عاشورا روایت مخصوص داریم اما احتیاط این است كه روز عاشورا را روزه نگیرد ولى از خوردن و آشامیدن تا عصر خوددارى نماید و آنگاه چیزى بخورد یا بیاشامد به جهت این كه امام حسین علیه السلام و یاران حضرت در عصر از غصه هاى این دنیاى پست رهایى یافتند و در هنگام عصر سعادتمند شده و به مطلوب خود كه عبارت بود از دیدار خداوند بزرگ، رسیدند. و شاید به همین جهت است كه دوستان عزادار آن حضرت علیه السلام در عصر این روز غم و غصه آنها كاهش پیدا كرده و از بین مى‌رود.

 

حضرت یوسف علیه السلام در روز سوم محرم از چاه خارج شد. و اگر كسى این روز را روزه بگیرد، خداوند مشكل او را برطرف نموده و سختیها را بر او آسان مى نماید.

  دو نكته
 الف- در سایر اعمال شب و روز عاشور، از قبیل نمازها و دعاهاى آن - غیر از زیارتها و نمازهاى آن - اشكالهایى وجود دارد. و ممكن است این اعمال ساخته و پرداخته مخالفین شیعه باشد. مواردى مانند استحباب سرمه كشیدن و غیر آن ؛ و حتى اگر از معصومین علیهم السلام نیز روایت شده باشد، باز هم انجام مراسم عزادارى و صلوات فرستادن بر امام علیه السلام و اصحاب او و لعنت نمودن كشندگان آنها بهتر از انجام چیزهایى است كه در آن روایات وارد شده است . زیرا در روایت بر این اعمال نیز تاكید شده است.
 

ب- از چیزهایى كه عقل آنها را همراه با زیارت آن حضرت علیه السلام لازم مى داند، زیارت اهل بیت و یاران شهید اوست؛ بخصوص ب زیارتهایى كه وارد شده است.

 
تبیان