اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام زمان (ع)‌ و انتخابات آینده



امام زمان (ع)‌ و انتخابات آینده,امام زمان علیه السلام

امام زمان (ع)‌ و انتخابات آینده

سوء‌ استفاده از عظمت نام امام زمان علیه السلام در این هشت سال امری رایج بود، امری دو پهلو که نه می شد به آن اعتراض کرد، و هم می شد فهمید که برای مقاصد دیگری است. حالا باز در آستانه انتخابات با مدل دیگری از همان روش و کاربرد مواجه هستیم.

خلط کردن مفاهیم با یکدیگر و استفاده از شباهت های لفظی و معنوی و مصداقی، از ابزارهایی است که جریان دولتی حاکم بارها و بارها از آن استفاده کرده است.

این که الفاظ تازه‌ای ساخته شود و گاهی با مفاهیم عرفانی از متون کهن تلفیق گردد و ترکیبات تازه ساخته شود، چیزی است که مد روز جریان دولتی حاکم شده است. (توصیه می کنم برای بهتر شدن وضع، آثار ابن عربی و قونوی و قیصری خوانده شده و کلمات مورد نیاز استخراج شود).

اما این فقط یک سویه ماجراست، استفاده از مفاهیم دینی و بازیچه قرار دادن آن از جمله مبحث امام زمان (ع) چیزی که مورد علاقه مردم ایران است و صدا و سیما هر هفته در رأس برنامه های تبلیغی خود آن را مطرح می کند، سویه دیگر این مسأله است.

اگر با چنین اقدامی از سوی شما، مخاطب به تردید بیفتد که مقصود شما از کاربرد فلان کلمه چیست، این امتیازی برای شماست که کلمه ای را بکار ببرید که چند وجهی است و دنبال مقصودتان باشید و هرگاه هم کسی چیزی گفت، وجه دیگراش را مراد و مقصود بدانید و راه گریز باقی بگذارید.داستان بهره گیری از مفاهیم در حوزه مهدویت، سالیانی است که باب شده و مع الاسف هیچ مرجع رسیدگی به آن هم وجود ندارد. در واقع، مرجع که وجود دارد، اما نه زمینه دخالت آشکار آنها در جلوگیری از این سوء استفاده ها وجود دارد و نه خود آنان آنچنان که باید و شاید و به صراحت، به هر دلیل، وارد این مبحث شدند.

از بهمن ماه سال گذشته به این سو، نوبت استفاده از مفهوم بهار و امام زمان (ع) در آستانه انتخابات است. هفت بهار آمد و رفت، اما صحبتی از این شعار بهاری نبود، اما اکنون که نزدیک انتخابات است، بهار هست، زنده است، می آید و آیا کسی می تواند جلوی آمدن بهار را بگیرد؟ این جمله اخیر، چیزی بود که امروز به زور مخابرات به موبایل هایمان پیامک شد.

بهار چیست؟ هر بار که به سخنان این جماعت گوش می دهید، نوعی استفاده سه گانه از آن را ملاحظه می کنید. اولا زمان طرح این بهار، درست نزدیک انتخابات و همزمان نزدیک عید که این کلمه صدها بلکه هزاران بار در رسانه ها بگوش می رسد، اهمیت دارد.

مثلا وقتی آقای مشائی در بازگشت از سفر مصر به فرودگاه می رسد، هواداران شعار «زنده باد بهار» سر می دهند. بعد که دیگران ایراد می گیرند، گفته می شود که مقصود از بهار، شعار انتخاباتی نیست و جناب مشائی توضیح می دهد که مقصود رئیس جمهور از بهار امام زمان (ع) است (ربیع الانام). این بهاری است که نمی توان جلوی آمدنش را گرفت. بنابرین نباید شما در مقابل این شعار که امام زمان است، چیزی بگویید. اما این که چرا تا این لحظه و در طول این هفت بهار گذشته خبری از شعار آمدن بهار نبود، سوالی است بی پاسخ.

در این بازی لفظی و معنوی و مصداقی، شاهدیم چگونه با کلمات و چینش آنها در یک فضای تاریخی مشخص، و بالا و پایین کردن کاربرد آن، یک ملتی در معرض تبلیغات خاصی قرار می گیرد. کلمه بهار، در کاربرد این جماعت، همزمان سه چیز است: امام زمان (ع) + فصل بهار + کاندیدای آنان برای انتخابات. این که این سه مصداق چطور باید در اذهان مخاطبان تأثیر کند، امری کاملا روشن است. هم فصل بهار است و هم امام زمان (ع) بهار است و هم مشائی بهاری است.

حالا به برخی از این کاربردها در تلفیق این سه پدیده از روز درختکاری تا روز کاشتن کاندیدای آینده در جشن ملی نوروز توجه کنید.

رئیس جمهور در مراسم درختکاری شعار «به امید روز استقبال از بهار انسانها در جهان» اظهار امیدواری کرد مراسم امروز نشانی از پایان زمستان بشر و آغاز بهار بشریت باشد. همچنین در این مراسم که مشائی نیز حضور داشت با بیان اینکه امروز کاشت درخت صلح و دوستی یک اقدام نمادین و آشکاری است که نشان می‌دهد همه ما بهاری هستیم و به استقبال بهار می‌رویم گفت: ما زندگی بهاری را برای همه ملت‌های جهان خواستاریم .

رئیس در مراسم معرفی آقای مشایی در جشن ملی استقبال از نوروز پس از اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به اسفندیار رحیم مشایی، اظهارداشت: اگر بخواهیم آقای مشایی را در یک کلمه معرفی کنیم، باید بگوییم مهندس مشایی مردی است ، بهاری، بهاری، بهاری.بعد هم گفت: ‌در ابتدای هر بهار نوروز قرار دارد و نوروز در واقع تجدید میثاق ملت ایران با بهار است و نشانه‌ی ارادت ملت ایران و عمق خواست ملت ایران برای رسیدن به بهار حقیقی است و در واقع هر سال این میثاق برای رسیدن به بهار حقیقی تجدید می‌شود. (در این سخنرانی طبق آن چه در اخبار مربوطه آمده، اصلا بحث امام زمان (ع) نبود)

حالا می توانید سایت «حامیان مهندس مشائی مازندران یا مشائی 92 را مراجعه کنید که ایشان به عنوان مرد بهاری یاد شده و در فضیلت بهاری بودنشان یک رباعی هم گفته شده است.

از همه اینها که بگذریم. اصلا فرض را بر این می گذاریم که مقصود از بهار امام زمان (ع) است، آن وقت باید یاد تبلیغات هشت ساله این فرقه بیافتیم که طی این سالها یکسره وعده ظهور دادند و مرتب از نابودی نزدیک این و آن سخن گفتند و حالا هم همه جا دوباره از همین شعار استفاده می کنند. این آش آن قدر شور شده که آقای علم الهدی هم هشدار دادند که «در انتخابات آینده با شعار امام زمان تلاش می کنند جایگاه رهبری را کم رنگ کنند»./اعتدال

 


ویدیو مرتبط :
سربازان آینده امام زمان(عج)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرباسچی: لیست اصلاح‌طلبان تا زمان انتخابات تغییر نخواهد کرد/ مردم فهرستی رای بدهند/ صحبت کردن در مورد رئیس مجلس آینده زود است



 اخبارانتخابات ,خبرهای  انتخابات,انتخابات مجلس

انتخاب رئیس مجلس در صلاحیت نمایندگان مجلس است نه گروه‌ها و جریان‌‎های سیاسی.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مورد ناشناخته بودن برخی نامزدهای فهرست اصلاح‌طلبان گفت: از بررسی صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان در شورای نظارت و شورای نگهبان، این افراد بیرون آمدند. بر اساس همین این فهرست توسط شورای عالی اصلاح‌طلبان با دقت و مدنظر قرار دادن همه جوانب تهیه شده است.

شهردار سابق تهران در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران خاطر نشان کرد: مردم در 7 اسفند( انتخابات مجلس آینده) بدون توجه به شناخته شده بودن یا ناشناخته بودن نامزدهای جریان اصلاحات، به فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان از صدر تا ذیل رای بدهند.

استاندار سابق اصفهان ادامه داد: اگر مردم به اصلاح‌طلبان و تهیه کنندگان این فهرست اعتماد دارند باید به لیست رای بدهند و اگر اعتماد ندارد می‌توانند بر اساس تشخیص خود به هرکسی که دوست دارند رای بدهند.

وی در پاسخ این سوال که اگر در یک هفته باقی مانده تا انتخابات چهره شناخته شده‌ای از اصلاح‌طلبان تایید شود، آیا او را وارد لیست اصلاح‌طلبان می‌کنید یا خیر گفت: نه، این فهرست تا زمان انتخابات تغییر نخواهد کرد. اگر کسی در این مدت تایید شد یا باید انفرادی شرکت کند یا به نفع جریان اصلاحات انصراف دهد.

کرباسچی در واکنش به سخنان یونسی در مورد کناره گیری عارف به نفع لاریجانی در جریان انتخابات ریاست مجلس دهم تصریح کرد: به نظر طرح این مباحث کمی زود است و نباید مطرح شود. در جریان انتخابات کسی رئیس مجلس را انتخاب نمی‌کند و مردم به نماینده‌ها رای می‌دهند و بعد نماینده‌ها رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند.

دبیرکل حزب کارگزاران ادامه داد: انتخاب رئیس مجلس در صلاحیت نمایندگان مجلس است نه گروه‌ها و جریان‌‎های سیاسی.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از نظر ما فهرست اصلاح‌طلبان از هر جهت بهتر از فهرست رقیب است. نیروهای خوب و شایسته‌ای در صحنه حضور دارند و می‌تواند کارها را به خوبی پیش ببرند و ما امید داریم که بتوانند کرسی‌های مجلس را فتح کنند.

 

 اخبار انتخابات  مجلس  -  عصر ایران