اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام جمعه‌ای كه بازی‌های فوتبال را آنالیز می‌كند



امام جمعه‌ای كه بازی‌های فوتبال را آنالیز می‌كند

 

نام آیت الله صفایی بوشهری با فوتبال بوشهر عجین است و جای تعجب ندارد كه در غوغای اختلاف های به وجود آمده در باشگاه شاهین این شهر، استیلی و كنگانی سرمربی و مدیر عامل باشگاه، بازگشت مجددشان به باشگاه را، به دلیل درخواست این روحانی می دانند. كسی كه گفته می شود هرگاه شاهین به بن بست می رسد و به مشكلاتی از قبیل مالی و... دچار می‌شود، دست او گره گشای مشكلات شان می شود.

 

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله غلامعلی صفائی بوشهری، امام جمعه فعلی بوشهردر سال 1338 در همین شهر به دنیا آمد. از کودکی با حضور در مسجد و آشنائی با مبانی دین و ولایت به خاندان پیامر علیهم السلام علاقه پیدا كرد و در تمامی برنامه های مسجد حضور فعال داشت و با شکل گیری شکوهمند انقلاب اسلامی به فعالیت‌های انقلابی از قبیل تشکیل گروه مطالعه و آموزش و پخش اعلامیه های حضرت امام (ره) نوارهای سخنرانی‌های ایشان، ایجاد نمایشگاه کتاب و عکس و همراهی با نیروهای انقلابی اصیل به رهبری روحانیت و شکل دهی به راهپیمائی‌ها پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب با خدمت در جهاد سازندگی و هم چنین کمیته انقلاب اسلامی توفیق داشت و به تشخیص نیاز انقلاب و منطقه و علاقه وافری که به تحصیل در حوزه داشت، در سال 1361 به قم رفت و به تحصیل مشغول شد.

او ورزش را یکی از مقوله های مهم و استراتژیک می داند و به آن با نگاهی جامعه شناسانه نگاه می كند. این روحانی معتقد است که حتما باید در عرصه ورزش در دو بعد همگانی و قهرمانی با نگاهی دانش محور و دانایی بنیان و در یک فضای فرهنگی به کارشناسی علمی و مدیریت کارآمد و باز تولید پروژه های جدید، به رشد و پیشرفت مطلوب رسید.

آیت الله صفایی بوشهری ورزش همگانی را به عنوان عامل سالم سازی جسمی و روحی و مهارت افزایی فردی و اجتماعی و ورزش قهرمانی را راهی برای تجلّی و شکوه و افتخار ملی در عرصه ملی و در عرصه فراملی و مایه امید و نشاط اجتماعی می داند.

برخی از شخصیت های ورزشی ایران مانند محمود یاوری، حمید استیلی، حشمت مهاجرانی و بسیاری دیگر بعد از دیدار با وی از تسلط عالی علمی و اطلاعات گسترده بر امور ورزش ملی و بین المللی اظهار شگفتی می کنند و می گویند هر گاه به دیدار ایشان می رویم، جدا نیرو می گیریم و به او افتخار می کنیم.

اقدام اخیر وی در رفع بحران از تیم شاهین که می رفت به یک معضل ورزشی - اجتماعی تبدیل شود و یک استان را به چالش کشد، قابل تقدیر است. شاید به دلایلی این چنین است كه جوانان و اهالی ورزش و نیز بسیاری از صاحبان قلم و اندیشه، پژوهشگران، هنرمندان، نخبگان، دانشگاهیان، اساتید و بسیجیان به وی علاقه وافری دارند.

امام جمعه بوشهر، در دوران جوانی به فوتبال علاقه بسیاری داشت وهم دوره‌هایش از تكنیك بالای او می گویند. حضور در كلاس های درس او را از این علاقه دور نكرد، هرچند خودش دیگر با توپ فوتبال فاصله گرفته اما كافی است ساعتی را در كنارش بنشینی تا متوجه شوی با چه دقت و ریز بینی فوتبال را تعقیب می كند.

یكی از اعضای باشگاه شاهین بوشهر می گوید: "در جلسه ای كه خدمت آقای صفایی بوشهری رسیدیم یكی از اعضای تیم مشغول ارائه گزارشی شد و نام یكی از بازیكنان یك تیم لیگ برتری را اشتباه ذكر كرد. آیت الله صفایی بوشهری فی الحال گفت: این بازیكنی كه نام بردید كه در دسته اول توپ می زند و فصل قبل در لیگ برتر عضو فلان باشگاه بود. شاید منظورتان فلان بازیكن است؟!"

حشمت مهاجرانی، مدیرفنی شاهین بوشهر می گوید : "روز اول كه به بوشهر رسیدیم، به دفتر ایشان رفتیم. تصور خودم این بود كه یك روحانی با اطلاعات دینی و... را می بینم اما، آقای صفایی بوشهری وقتی باب گفت وگو را گشودند، فهمیدم با یك كارشناس فوتبال طرفم. كسی كه جام جهانی 1974را به ریز در حافظه داشت وآن بازی ها را آنالیز فنی می كرد. او سیستم معروف هلند در آن بازی ها را كه به «توتال فوتبال» معروف بود، موشكافانه توضیح می داد واز نقش یوهان كرایف برای رسیدن هلند به فینال حرف می زد. این روحانی بازی‌های ایران در جام جهانی 1978را آنالیز می كرد. از اوضاع فعلی باشگاه‌های مطرح جهان می گفت و در عین حال حتی اخبار لیگ دسته سوم و نتایج نمایندگان بوشهر در این رقابت ها را هم به روز داشت و دارد. من باور نمی كنم كسی با این همه مسئولیت ودغدغه های بسیار بتواند این چنین آگاهانه فوتبال را دنبال كند. به حق باید بگویم، حضور آیت الله صفایی بوشهری برای فوتبال این شهر نعمت ارزشمندی است."

راویان بسیاری از نكات فنی و تجزیه و تحلیل های سیستم های گوناگون فوتبال توسط این عالم جلیل القدر روایت می كنند. كسی كه بی شك در نوع خود كم نظیر است.

گفته می شود وقتی جرزینیو ستاره مطرح دهه 70 فوتبال برزیل در ایام برگزاری جام جهانی 2010به ایران آمده بود، با اطلاع از حضور چنین كسی كه به نوعی تاریخ گویای فوتبال برزیل بوده و اطلاعات دقیقی از خود جرزینیو دارد، بسیار راغب بود كه به دیدار آیت الله صفایی بوشهری برود. این دیدار محقق نشد اما بی شك او هم در بازگشت به كشورش این ماجرا را نقل كرده وتعجب همگان را برانگیخته است.

حضور چنین كسانی در فوتبال ما كه مدتهاست اخلاق مداری را كمرنگ تر از همیشه اش می بیند غنیمتی است تا با بهره گیری از تعالیم‌شان به جاده اصلی بازگردیم.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
آنالیز و خلاصه بازی فوتبال صربستان - مالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنگوئن‌هایی که فوتبال بازی می‌کنند



 

پنگوین

 

این عکس ها پنگوئن هایی را نشان می دهد که لباس تیم ملی فوتبال کره جنوبی بر تنشان پوشانده شده و فوتبال بازی می کنند.

 

این فعالیت در یکی از پارک های تفریحی شهر یونگین کره جنوبی به هدف تدارک مقدمات برای تشویق تیم ملی این کشور در بازی های جام جهانی سال ۲۰۱۰ انجام شد.

خبر آنلاین (www.khabaronline.ir)