اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

الزامات ایجاد نظام مالیاتی شفاف و كارآمد



 

الزامات ایجاد نظام مالیاتی شفاف و كارآمد

 

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری روز گذشته در همایش تبیین نظام مالیاتی سخنان مهمی ایراد كرد  كه سال هاست دغدغه سیاستگذاران و مقامات مسئول در كشور است .

" تدوین یك نظام مالیاتی شفاف ، كارآمد و عادلانه " یكی از مشكلات اصلی نظام اقتصادی امروز كشور است كه رییس جمهوری نیز در سخنان روز گذشته خود بر ضرورت ایجاد یك نظام مالیاتی كارآمد ، شفاف و عادلانه تاكید كرد. و حال سوال اساسی این است كه برای برداشتن نخستین قدم برای ایجاد یك نظام مالیاتی مطلوب و عادلانه باید از كجا شروع كرد ؟

به گمان راقم این سطور ، دولت ( به معنای اعم حاكمیت ) خود بزرگ ترین مخل در ایجاد یك نظام مالیاتی مطلوب و كارآمد است . آمارها نشان می دهد كه بیش از 70 درصد اقتصاد ایران دولتی است و تجربه نشان داده كه دولت ها عموما مالیات گیرندگان خوبی از خود نیستند .

در واقع مشكل نخست نظام مالیاتی امروز ما خود دولت است ، دولتی كه بزرگ ترین كارگزار اقتصاد است و بخش های بزرگ اقتصادی كشور را در تصدی خود دارد .

در چنین فضایی و با عدم شفافیت موجود در نظام اقتصادی كشور و با وجود دهها نهاد و بنیاد بزرگ شبه دولتی و وجود معافیت های مالیاتی رنگارنگ برای این نهادها و عدم پاسخگویی این بنیادها و نهادهای شبه دولتی به نهادهای مسئول تقنینی و اجرایی باید گفت كه راه درازی تا استقرار یك سیستم مالیاتی شفاف ، عادلانه و كارآمد در پیش است .

به عبارت دیگر برای استقرار یك نظام مالیاتی كارآمد در كشور باید در گام نخست تكلیف بسیاری از بنیادها و نهادهای شبه دولتی مشخص گردد ، اقتصاد كشور در یك روند منطقی و با برنامه به سمت خصوصی سازی ( نه خودمانی سازی و شبه دولتی كردن) برود و شفافیت اقتصادی بر تمامی فعالیت های اقتصادی كشور حاكم شود و تازه پس از ایجاد این پیش زمینه ها است كه می توان از ایجاد یك نظام مالیاتی كارآمد سخن گفت و از مردم نیز انتظار داشت سهم مالیاتی خود را نسبت به درآمدشان بپردازند.

باید توجه داشت كه ایجاد الزامات استقرار یك نظام مالیاتی كارآمدهمچون حلقه های یك زنجیره به هم مرتبط است و تا زمانی كه اقتصاد كشور دولتی و غیر شفاف است سخن گفتن از ایجاد یك نظام مالیاتی كارآمد بیشتر به طنز می ماند.

راه استقرار یك چنین نظام مالیاتی نیز مشخص است و مستلزم گام هایی است كه بدیهی ترین آنها خصوصی سازی اقتصاد كشور و تعیین تكلیف بنیادها و موسسات شبه دولتی است كه بخش قابل توجهی از گردش مالی و فعالیت های اقتصادی كشور را در قبضه خود دارند و به هیچ فرد و نهادی هم پاسخگو نیستند .../عصرایران


ویدیو مرتبط :
ایجاد سامانه جدید مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جواد لاریجانی:اگر منافع نظام ایجاد کند با آمریکا مذاکره می‌کنیم/مذاکره با آمریکا تابو نیست



لاریجانی در یک نشست دانشگاهی:

اگر منافع نظام ایجاد کند با آمریکا مذاکره می‌کنیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اگر منافع نظام ایجاد کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد لاریجانی امروز در چهل و چهارمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها که هم اکنون در دهکده ساحلی بندرانزلی در حال برگزاری است با بیان اینکه بصیرت در دانشگاهها به شدت مورد نیاز است به بصیرت سیاسی به عنوان یک نکته کلیدی برای جامعه علمی کشور اشاره کرد و گفت: منظورم از بصیرت چسباندن پوستر انتخابات ریاست جمهوری بر در و دیوار نیست. وقتی سایر کشورها فرزندانمان را به عنوان یک نخبه جذب می کنند دل آدم خون می شود، ما مخالف تحصیل فرزندانمان در خارج از کشورمان نیستیم.

وی گفت: در صورتی که فرزندان ما برای تحصیل علم به کشوری دیگر بروند و بعد برگردند هیچ مخالفتی وجود ندارد اما اگر آنها بروند و از مملکت خود کنده شوند، مصیبت بزرگی است. بصیرت سیاسی در اینجا بدین معناست که اگر فرزندان ما به کره مریخ هم برای تحصیل بروند باز هم به کشور خود برگردند.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایجاد بصیرت سیاسی با تعهد محضری و به زور صورت نمی گیرد به سه رکن بصیرت سیاسی اشاره کرد و گفت: سهم وضعیت، شناخت وظیفه و تشکیل اراده ای که به اندازه نیاز برای انجام وظیفه قیام کنند سه رکن اصلی بصیرت سیاسی است.

به گفته لاریجانی بصیر کردن دانشجو یعنی مصلح کردن به تشخیص توانمندی اینکه در کجا قرار دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه فرزندان ما برای آگاه شدن به سایت های خبری سرکشی می کنند، گفت: فرزندان ما از وقتی که به دنیا می آیند با دکمه کامپیوتر آشنا می شوند. در دنیای امروز علیرغم دسترسی زیاد به اطلاعات نماها اما وضعیت شرایط از 50 سال قبل سخت تر است.

وی افزود: فرزندانمان نباید غرق در بهمن اطلاعات شوند بلکه لازم است بتوانند یک فرم وضعیتی را که نزدیک به واقعیت است، پیدا کنند.

لاریجانی همچنین ضمن اشاره به مذاکره ایران و آمریکا افزود: مذاکره با آمریکا تابو نیست که ممنوع باشد. اوایل انقلاب عده ای از دوستان اصلاح طلب که سوپررادیکالیسم بوده اند، مذاکره با آمریکا را تابو می دانستند اما انگار روح القدوس در آنان نازل شد و تبدیل به یک سوپرلیبرالیسم شدند.

وی گفت: زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی، نقشه تعامل با آمریکا چیده شد ناگهان آقای مهاجرانی در مقاله ای نوشت که مذاکرات آمریکا کار خوبی است اما باید اعتراف کنیم که حریف آمریکا نمی شویم.

لاریجانی ادامه داد: اگر منافع نظام ایجاد کند با آمریکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیاسیونی است که از 33 سال گذشته تاکنون درباره مذاکره با آمریکا سخن گفته، اظهار داشت: البته استراتژی تعامل با دشمن را هم باید داشته باشیم./مهر