اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

التماس «منصور هادی» به پادشاه عربستان


«عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی یمن در پیامی به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خواستار کمک شورای همکاری خلیج فارس برای مصادره انقلاب مردمی یمن شده است.

خبرگزاری ایرنا: «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی یمن در پیامی به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، خواستار کمک شورای همکاری خلیج فارس برای مصادره انقلاب مردمی یمن شده است.

منصور هادی در این پیام با اشاره به تحولات اخیر یمن و روی کارآمدن جنبش مردمی انصارلله، از شورای همکاری خلیج فارس درخواست کمک کرده است.

وی در این پیام که خبرگزاری رسمی سعودی آن را منتشر کرده، خطاب به ملک سلمان شرایط یمن را حساس و بغرنج توصیف و جنبش انصارالله را مسبب آن دانسته و ادعا کرده که با توجه به چنین شرایطی ناگزیر به خروج از صنعا و ورود به عدن شده است.

عبدربه منصور هادی در این پیام گفته است: «ما از برادران مان در شورای همکاری می خواهیم به نقش سازنده خود برای پیگیری اداره کشور در این شرایط سخت و دشوار ادامه داده و از برگزاری کنفرانسی در شهر ریاض با حضور همه طیف های سیاسی یمن و با هدف حفظ ثبات و امنیت یمن و زیر چتر این شورا در ریاض حمایت کنند.»

منصور هادی در حالی جنبش مردمی انصارالله را عامل بحران در یمن خوانده که این جنبش، جنبش مردمی - اسلامی در یمن است که در راستای بیداری اسلامی حرکت کرده و ریشه های این قیام ملی - اسلامی، مبارزه با ظلم و افراط گرایی در جامعه یمن است.

جنبش انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن، از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد و تروریسم، کنترل صنعا پایتخت این کشور را به دست گرفته است.

برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی با حمایت از منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به شهر عدن و مسلح کردن قبایل جنوبی قصد دارند دولتی جداگانه در جنوب یمن تشکیل داده و این کشور را به دو قسمت تجزیه کنند که از سوی برخی کشورهای عربی و غیر عربی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

این کشور با مسلح کردن قبایل جنوب یمن که با القاعده همکاری می کنند، از منصورهادی خواسته که شهر عدن را به عنوان پایتخت موقت این کشور اعلام و با جنبش مردمی انصارالله مقابله کند.

جنبش مردمی انصار الله یمن نیز با انتقال گفت وگو با گروه های سیاسی تحت نظارت سازمان ملل به خارج از صنعا پایتخت یمن پس از اینکه جمال بن عمر فرستاده این سازمان گفته بود، قصد دارد چنین تصمیمی بگیرد، مخالفت کرد.

جنبش مردمی انصارالله، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن را فاقد مشروعیت قانونی دانست و اعلام کرد که در صورت عدم دستیابی نیروهای سیاسی به راه حل توافقی جهت حل بحران کنونی، راه های انقلابی قاطعانه اتخاذ خواهد کرد.

این جنبش، به دنبال حل مشکلات کنونی در یمن از طریق مبارزه با فساد، گرفتن حق گروه های به حاشیه رانده شده و مبارزه با نفوذ رو به گسترش تروریست های القاعده است.

یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی که در فوریه 2012 (بهمن 1390) به برکناری «علی عبدالله صالح» از قدرت منجر شد، تاکنون در مرحله گذار سیاسی باقیمانده است.


ویدیو مرتبط :
ترور پادشاه عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواسته عربستان از عبد ربه منصور هادی


یک منبع سیاسی یمن به خواسته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله سعودی ها از رئیس جمهوری فراری اشاره کرد.

خبرگزاری مهر: یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی با درخواست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره انتخاب معاون برای خود مخالفت کرده است.

این منبع بیان کرد: این درحالی است که رسانه های مورد حمایت عربستان روی این موضوع مانور می دهند و العربیه و اسکای نیوز در گزارش های جداگانه اهمیت انتخاب معاون را برای عبد ربه منصور هادی ضروری خوانده اند.

منبع مذکور افزود: سفیر عربستان از عبد ربه منصور هادی خواسته است که به سرعت معاونی معرفی کند که گویا وی زیربار نرفته است.

به گفته این منابع عبد ربه منصور از اینکه وی را حذف کنند یا مجبور به کناره گیری اش کنند از انتخاب معاون برای خود خودداری می کند به ویژه که وی موضع متزلزلی دارد.

برخی بر این باورند که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنبال بهره برداری از هادی برای دوره مشخصی هستند و پس از آن وی را کنار می گذارند.

از سوی دیگر شبکه المسیره گزارش داد: کمیته های مردمی، موشکهای کاتیوشا در انبار وابسته به یکی از رهبران حزب اصلاح در منطقه ارحب پیدا کرده اند.