اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش میزان سرب آب آشامیدنی درفصل تابستان



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,آب

محققان با اندازه ‌‌گیری میزان سرب موجود در آب لوله ‌‌كشی در طول چند ماه، متوجه شدند در تابستان میزان سرب محلول در آب تا سه برابر و میزان سرب غیر محلول در آب تا شش برابر افزایش می ‌‌یابد.

 به گزارش ایرنا از ساینس، اطلاعات مورد استفاده در این تحقیقات از طریق اندازه ‌‌گیری آلودگی در آب لوله ‌‌كشی واشنگتن و پرویدنس در شرایط مختلف گردآوری شد. در این تحقیقات مشخص شد معمولا با افزایش دمای آب، میزان آلودگی سرب در آن افزایش می ‌‌یابد.

در واشنگتن میزان متوسط آلودگی سرب محلول در آب در زمستان 3.6 واحد است در حالی كه این میزان در تابستان به 10.8 واحد می ‌‌رسد. میزان متوسط آلودگی سرب غیرمحلول در آب در زمستان 7.6 واحد بوده و در تابستان به 48.4 واحد می ‌‌رسد. بر اساس این اطلاعات، هر درجه سانتیگراد افزایش دما موجب افزایش 17 درصدی سرب محلول در آب و افزایش 36 درصدی ذرات سرب معلق در آب می ‌‌شوند. علاوه بر دما، عوامل دیگری از جمله میزان مواد ارگانیك موجود در آب نیز بر میزان آلودگی آن موثر است.


میزان استاندارد آلودگی سرب در آب آشامیدنی 15 واحد است، در حالی كه آلودگی آب در فصل گرم سال افزایش چشمگیری می ‌‌یابد و از این مقدار تجاوز می ‌‌كند. آلودگی سرب می ‌‌تواند منجر به آسیب ‌‌های جدی به سلامتی شهروندان از جمله نقص عضو مادرزادی، آسیب مغزی و كم ‌‌خونی شود.


گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Environmental Science &Technology منتشر شده است.

 


ویدیو مرتبط :
افزایش 5 برابری استخراج سرب و روی در فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان و میزان افزایش مجدد قیمت آب



 

زمان و میزان افزایش مجدد قیمت آب

 

مدیر عامل آب‌های كشور گفت: براساس پیشنهاد وزارت نیرو قیمت‌ آب در فاز هدفمند ‌كردن یارانه‌ها حداقل ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 

سید‌مهدی ثمره‌هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی زمان و میزان افزایش مجدد قیمت آب گفت: وزارت نیرو پیشنهاد خود را در پیشنهادهای مختلف به كارگروه تحول اقتصادی و ستاد هدفمند‌كردن یارانه‌ها ارائه كرده و هر گونه تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت آب با این كارگروه و شخص رییس جمهور است.

این مقام مسوول افزود: پیشنهاد ما برای افزایش قیمت آب در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همان‌طور كه وزیر نیرو نیز اعلام كرده، افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت آب است، ولی هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه چیزی را ابلاغ نكرده و جلسات تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت آب ادامه دارد.

* * درآمد پیش‌بینی‌شده بخش آب از هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد

ثمره‌هاشمی با اشاره به این‌كه براساس قانون، اضافه درآمد بخش آب ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به این صورت تقسیم‌بندی شد كه ۷۰ درصد آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برسد و ۳۰ درصد مابقی در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار گیرد، افزود: اما در یكسال گذشته درآمدی كه از محل افزایش قیمت آب پیش‌بینی شده بود، محقق نشد و در حالی كه طبق برنامه‌ریزی باید به طور میانگین ۲۸۸ تومان و پنج ریال برای فروش هر مترمكعب آب محقق می‌شد، درآمد محقق شده حدود ۲۵۰ تومان بوده است كه ۳۸ تومان آن را نتوانستیم دریافت كنیم.

به گفته‌ی وی، جلسات متعددی برای اصلاح این روند برگزار شده كه در نهایت پیشنهادی به مسوولان ستاد هدفمند‌ی یارانه‌ها ارائه شد مبنی بر این كه با توجه به محقق‌نشدن درآمد شركت‌ها از محل افزایش قیمت در هدفمندی یارانه‌ها، سهم سازمان هدفمندی از افزایش قیمت‌ها كاهش پیدا كند كه در این زمینه موافقت اولیه مسوولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها را جلب كردیم.

مدیر عامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در ادامه گفت: قیمتی كه پس از هدفمند‌شدن یارانه‌ها از سوی دولت به ما ابلاغ شد، با قیمت تمام شده‌ای كه برای آب محاسبه كرده بودیم، فاصله زیادی داشت. این درحالی است كه قیمت تمام شده‌ آب نسبت به سال گذشته افزایش پیدا كرده و نرخ خدمات، مواد تسویه‌كننده، هزینه نیروی انسانی و برق نیز نسبت به سال گذشته رشد كرده كه این مساله در قیمت تمام‌شده آب تاثیر‌گذار است..... / خبر گزاری : afkarnews