اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش قیمت تخم‌مرغ، نارنگی، سیب‌زمینی و پیاز



 

 

 

تخم مرغ

 

 

فارس: پس از 2 ماه از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها قیمت كالاهای اساسی ثبات نسبی داشته است و افزایش و كاهش‌ها نامحسوس بوده است.

بر اساس اعلام متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراكی در تهران در هفته منتهی به 29 بهمن ماه یعنی دقیقا 2 ماه پس از قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل كاهش قیمت داشته و بقیه اقلام این گروه بدون تغییر بوده است.

در این گروه بهای تخم‌مرغ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و از شانه‌ای 3080 تومان به 4300 تومان رسیده است.

در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت و برنج داخلی درجه یك و درجه دو نیز كاهش داشته است.

در گروه حبوبات قیمت لوبیا چیتی ثابت، قیمت لپه كاهش اندكی داشته و بقیه اقلام این گروه افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت تازه گاو، گوساله و گوشت مرغ افزایش ولی قیمت گوشت گوسفند كاهش اندكی داشته است.

همچنین قیمت روغن‌نباتی مایع در این هفته ثابت بوده است، اما قیمت قند و روغن نباتی افزایش اندكی داشته است.

قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل 11.8 درصد و نسبت به ماه قبل 16.3 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 34.9درصد افزایش قیمت داشته است.

در حالی بانك مركزی قیمت تخم‌مرغ را هر شانه 3900 تومان تا 4300 اعلام می‌كند كه قیمت این كالای اساسی در سطح شهر شانه‌ای 4500 تومان و بیشتر عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش در گروه حبوبات قیمت هر كیلوگرم نخود 2300 تومان، قیمت لپه 2300 تومان، قیمت عدس 2350 تومان، قیمت لوبیا چیتی 2600 تومان، قیمت لوبیای چشم‌بلبلی 2450 تومان، قیمت لوبیا سفید 2250 تومان و قیمت لوبیا قرمز 2800 تومان است و گروه حبوبات نسبت به هفته قبل 0.3 درصد نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

در گروه میوه های تازه سیب زرد لبنانی به قیمت 1900 تومان در سطح شهر و به قیمت 900 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 3.7 درصد و نسبت به ماه قبل 13 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت پرتقال درجه یك در سطح شهر 1700 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 850 تا 1100تومان است كه نسبت به هفته قبل 3 درصد كاهش و نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش داشته است.

قیمت نارنگی در سطح شهر 1650 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 600 تا 900 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 19 درصد و نسبت به ماه قبل 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انار در سطح شهر هر كیلوگرم 3000 تومان كه نسبت به هفته قبل 10 درصد و نسبت به ماه قبل 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انگور 1950 تومان در سطح شهر و 900 تومان در میادین میوه و تره بار بوده كه نسبت به هفته قبل 5 درصد و نسبت به ماه قبل 17 درصد رشد قیمت داشته است.

بنابراین گزارش در گروه‌ سبزی‌های تازه با رشد قیمت 5.4 درصدی نسبت به هفته قبل و رشد 64 درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه هستیم.

در هفته مورد مطالعه قیمت هر كیلوگرم خیار با 10درصد افزایش به 1300 تومان، قیمت گوجه فرنگی با 5 درصد افزایش به 850 تومان ، قیمت بادنجان با 5.6 درصد افزایش به 1050 تومان، قیمت كدو سبز با 13.6 درصد افزایش به 920 تومان ، قیمت سیب‌زمینی با 5 درصد افزایش به 850 تومان، قیمت پیاز با 1 درصد افزایش به 1150 تومان، قیمت لوبیا سبز با 3 درصد افزایش به 3100 تومان رسیده است.

گروه سبزی‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت گوسفند با استخوان هر كیلوگرم 16850 تومان عرضه شده است كه نسبت به هفته قبل 1.5 درصد كاهش داشته و گوشت گوساله بی‌استخوان با 1 درصد افزایش قیمت به 11950 تومان رسیده است.

همچنین گوشت مرغ با 1درصد افزایش هر كیلوگرم 3300 تومان در سطح شهر و 3050 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

قیمت قند و شكر در هفته مورد مطالعه افزایش و كاهش اندكی داشته است به طوری كه قیمت قند در سطح شهر هر كیلوگرم 1400 تومان و قیمت شكر هر كیلوگرم 1150 تومان عرضه می‌شود.

قیمت بسته 500 گرمی چای خارجی در سطح شهر 5300 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل كاهش اندكی داشته است و قیمت روغن نباتی جامد هر حلب 5 كیلوگرمی در سطح شهر 10هزار و 400 تومان عرضه می‌شود كه تغییر چندانی با قیمت میادین میوه و تره‌بار ندارد و قیمت روغن‌نباتی مایع هر لیتر 1960 تومان عرضه می‌شود كه این كالا نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشته است اما گروه كالایی روغن نباتی نسبت به سال قبل افزایش قیمت 22 درصدی داشته است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
پختن تخم مرغ در سیب زمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر اعلام شد



 

 

 

علت افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر اعلام شد

 

معاون وزیر جهاد كشاورزی علت نوسانات قیمتی در بازار تخم مرغ را بروز عوارض تنفسی در واحدهای مرغداری اعلام كرد و گفت : این وضع در روزهای گذشته تشدید و موجب افزایش قیمت تخم مرغ شد .

'سید محسن دستور ' روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ، درعین حال برخی اخبار مبنی بر افزایش 100 درصدی قیمت تخم مرغ را رد كرد وگفت: وزارت جهاد اقداتی را برای تامین كمبودها در نظر گرفته تا این افزایش قیمت جبران شود .

* اقدامات پیشگیرانه در واحدهای مرغداری

رییس سازمان دامپزشكی همچنین از تداوم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری در واحدهای مرغداری خبرداد .

وی گفت: هم اكنون با مواردی از بیماری های تنفسی در واحدهای مرغداری مواجه هستیم و اقدامات پیبشگیرانه ای را نیز در دستور كار قرار داده ایم اما اقدامات انجام شده به معنی شیوع بیماری دراین واحدها نیست.

معاون وزیر جهاد كشاورزی ، دلیل بروز بیماری های تنفسی در واحدهای مرغداری را تغییرات آب وهوایی و همچنین مهاجرت پرندگان مهاجر به كشور عنوان كرد و گفت : سازمان دامپزشكی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در واحدهای مرغداری جنبه های احتیاطی را رعایت می كند .

وی ادامه داد : در راستای مصالح اقتصادی برای كاهش خسارات به تولید كنندگان و همچنین رعایت موارد بهداشتی در صورت مشترك بودن بیماری عملیات مورد نیاز انجام می شود.

رییس سازمان دامپزشكی در خصوص ستادی كه در مورد مقابله با این بیماری در وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شده نیز گفت : همواره در زمان های مورد نیاز ستادهایی برای همكاری دستگاه های مختلف درون وزارتخانه و یا با همكاری دستگاه های خارج از وزارت جهاد كشاورزی تشكیل می شود كه نمونه آن برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تشكیل شد.

معاون وزیر جهاد كشاورزی به تشكیل ستاد قرنطینه دامی نیز اشاره ای داشت و گفت: در زمان اجرای این برنامه ستادی متشكل از وزارتخانه های جهاد كشاورزی ،كشور، نیروی انتظامی،استانداری ها و فرمانداری ها تشكیل می شود تا با همكاری این دستگاه ها طرح ها و برنامه ها به بهترین شكل اجرایی شود.

** بیماری در باغ وحش تهران

رییس سازمان دامپزشكی در ارتباط با نتایج آزمایش نمونه های دوم بیماری گزارش شده در باغ وحش تهران نیز اظهار داشت : این نمونه ها به آزمایشگاه های مرجع در خارج از كشور ارسال شده كه تا هفته آینده نتایج قطعی آنها اعلام می شود....../تحلیل:ایرنا