اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش قیمت بیش از 150 قلم دارو



اخبار,اخبار اقتصادی,دارو

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که تغییر قیمت برخی اقلام دارویی زیان‌ده و سربه‌سر در کمیسیون‌های مربوطه وزارت بهداشت در حال انجام است، اعلام کرد: در نیمه دوم امسال، تاکنون قیمت بیش از 150 قلم دارو افزایش یافته است.

محمود نجفی‌عرب با بیان این‌که در شش ماهه نخست امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حوزه دارو نداشتیم، اظهار کرد: البته تولید‌کنندگان به این موضوع اعتراض دارند، چراکه همه تغییر قیمت‌ها از جمله افزایش دستمزد، خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌ها در همان ابتدای سال اتفاق می‌افتد.

وی افزود: به هرحال وزارت بهداشت در نیمه نخست سال اجازه افزایش قیمت را نداد و در حال حاضر تغییر قیمت برخی از داروهای زیان‌ده یا داروهایی که هزینه و قیمت فروش آنها سربه‌سر است در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است.

به گفته رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکنون حدود 150 تا 200 قلم دارو افزایش قیمت داشته‌اند که البته میزان این افزایش قیمت زیاد نیست و حدود 15 تا 20 درصد بوده است.

احتمال تولید برخی داروهای خاص در کشور و ورود تولید‌کنندگان بزرگ خارجی
نجفی‌عرب همچنین درباره‌ احتمال تولید برخی داروهای خاص در کشور و ورود تولید‌کنندگان بزرگ خارجی به این حوزه با لغو تحریم‌ها ادامه داد: هنوز صحبت جدی در این زمینه با کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده دارو انجام نشده است اما این موضوع در سندیکا به صورت علمی مورد بررسی است که بتوانیم بهترین گاید لاین‌ها را که به نفع صنعت داروسازی کشور باشد تعریف کنیم.

وی افزود: به‌طور طبیعی بهترین راهکار این است که به گونه‌ای رفتار کنیم که بیش از 120 کارخانه تولید‌کننده دارو در کشور با لغو تحریم‌ها تحت تاثیر واردات دچار آسیب نشود.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که به دنبال این هستیم که کارخانجات مشهور دنیا را با تولید‌کنندگان داخلی ارتباط دهیم، گفت: براین اساس می‌توان در قالب پروژه‌های مشترک یا تولید داروهای تحت لیسانس این ارتباط را به خوبی برقرار کرد و از این موضوع در جهت کم‌کردن واردات داروهای انسانی که ارزبری بیشتری نسبت به تولیدات دارویی دارد، حرکت کرد تا تراز تجاری بخش دارویی مثبت شود.

نجفی‌عرب با تاکید بر این‌که باید با دیدگاه توسعه صادرات به این موضوع نگاه شود، ادامه داد: در حال حاضر در خطوط تولید حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت مازاد داریم که می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه صادرات استفاده کنیم، چرا که در کنار ما کشورهایی قرار دارند که از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حد ما نیستند و ما می‌توانیم بازار‌های منطقه را در اختیار بگیریم.

وی با بیان این‌که کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز علاقه‌مندند در حوزه دارو با ایران همکاری کنند، اظهار کرد: قبل از انقلاب نیز 17 کارخانه اروپایی و آمریکایی تولید دارو در کشور فعال بودند که پس از انقلاب سهام این شرکت‌ها را خریدیم.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: این کشورها به بازار‌های ما نگاه مثبتی دارند و با توجه به این‌که ما در حوزه تکنولوژی خلأ جدی داریم و در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار دارو در سال به کشور وارد می‌کنیم، جزو اهداف ماست که بتوانیم برخی از داروها را که صرفه اقتصادی دارند با کمک کارخانجات دنیا در کشور تولید کنیم.

اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت شمش و سنگ آهن منجر به افزایش چشمگیر قیمت فرآورده‌های آهنی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی یارانه اختصاص دهد



 

 

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی یارانه اختصاص دهد

 

وزیر بهداشت گفت: با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی در طرح هدفمندی یارانه ها به طور طبیعی شاهد افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی خواهیم بود به همین علت دولت باید بخشی از یارانه ها را برای جلوگیری از افزایش این قیمت ها به بخش سلامت اختصاص دهد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، درباره تأثیر هدفمندی یارانه ها بر خدمات سلامت، افزود: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ما در نظام سلامت با ۲ مسئله مواجه هستیم یكی مسئله دارو و دیگری هزینه تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در بیمارستان ها و مراكز بهداشتی و آموزشی وزارت بهداشت كه باید برای جلوگیری از افزایش قیمت آنها اقدام كنیم.

وی گفت: در مورد دارو مجلس مصوب كرده است كه یارانه دارو تغییر نمی كند اما گر چه كارخانه های دارویی مانند گذشته از یارانه دارو برخوردار می شوند اما با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی به طور طبیعی هزینه تمام شده دارو برای كارخانه های دارویی هم افزایش می یابد، همچنین هزینه حمل و نقل دارو نیز تغییر می كند.

وی افزود: با توجه به این واقعیت باید به طور طبیعی منتظر افزایش قیمت دارو در كشور باشیم، وزارت بهداشت این موضوع را به شورای هدفمندی یارانه ها اعلام كرده است و درخواست كردیم كه بخشی از یارانه ها برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو به كارخانه های داروسازی منتقل شود.تا افزایش قیمت دارو نداشته باشیم.

وزیر بهداشت تأكید كرد: قیمت داروها مشخص است و نباید افزایش قیمت داشته باشیم.

وحید دستجردی اضافه كرد: در مورد هزینه خدمات درمانی و آموزشی هم با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی با همین مسئله مواجه هستیم و برآورد نیاز به دریافت یارانه را برای جلوگیری از افزایش تعرفه های پزشكی و خدمات آموزشی به شورای هدفمندی یارانه ها اعلام كرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: نباید اجازه دهیم تعرفه خدمات پزشكی افزایش یابد، البته به تمام مراكز تابعه وزارت بهداشت اعم از دانشگاه های علوم پزشكی، بیمارستان ها و مراكز آموزشی گفته ایم كه حداكثر صرفه جویی را داشته باشند. مصرف حامل های انرژی را به حداقل برسانند و حداكثر بهره وری را داشته باشند.

وحید دستجردی افزود: برآورد ما این است كه با وجود صرفه جویی ها شاهد، ۱۵درصد افزایش هزینه به علت افزایش قیمت حامل های انرژی باشیم به همین علت به طور طبیعی شاهد افزایش منطقی قیمت تمام شده دارو و تعرفه های پزشكی خواهیم بود به همین دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو و خدمات پزشكی باید بخشی از یارانه های آزاد شده را به بخش سلامت اختصاص دهد...../تحلیل:فارس