اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش خرید نفت شرکت انگلیسی از ایران



 

 

افزایش خرید نفت شرکت انگلیسی از ایران

 

یک روزنامه بریتانیایی گزارش داد که شرکت نفتی بریتانیایی – هلندی "  رویال داچ شل " در تابستان سال جاری میلادی علیرغم تحریم های ایران ، خرید نفت از این کشور را افزایش داده است .

به نقل از رویترز ، روزنامه گاردین با انتشار گزارشی در این باره مدعی شد که شرکت رویال داچ شل در تابستان سال جاری میلادی علی رغم اینکه شرکت هایی چون " شل " یا " رلاینس " هند همکاری و معاملات خود با ایران را به دلیل تحریم های شورای امنیت علیه ایران متوقف کرده اند ، خرید نفت از ایران را افزایش داده است .

این گزارش می افزاید که این شرکت در سه ماهه تابستان سال جاری بیش از یک و نیم میلیارد دلار نفت خام از ایران خریداری کرده است .

گاردین می نویسد که مسئولان شرکت نفتی رویال داچ شل توصیحی درباره افزایش معاملات خود با ایران به این روزنامه نمی دهند ، اما سخنگوی این شرکت در واکنش به این خبر گفته است که شرکت رویال داچ شل به تمامی قوانین بین المللی در زمینه تحریم های ایران احترام می گذارد ، اما این سخنگو افزوده است که نمی تواند درباره فعالیت های تجاری این شرکت توضیح بیشتری بدهد .

یک سخنگوی وزا ت خارجه بریتانیا نیز به روزنامه گاردین گفته است که دولت لندن به دقت تمامی قوانین مربوط به تحریم های ایران را به مورد اجرا خواهد گذاشت .

پیش از این در برخی رسانه های غربی گزارش هایی مبنی بر تاسیس شرکت های اقماری برخی شرکت های بزرگ نفتی و خرید با واسطه نفت از ایران از طریق این شرکت های واسطه مطرح شده بود .

رسانه های غربی ادعا کرده بودند که این شرکت ها از این طریق توانسته اند مبالغ هنگفتی از مابه التفاوت قیمت ارزان ایران و قیمت های جهانی نفت به جیب بزنند .

گفتنی است که تحریم های اعمالی  شامل خرید نفت خام از ایران نمی شود ، اما کشورهای غربی وایالات متحده آمریکا به کشورها و شرکت های نفتی فشار می آورند تا معاملات خود با ایران را به کمترین میزان ممکن برسانند ...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
افزایش ظرفیت تولید نفت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش شرکت نفت ایران به تعلیق تحریم‌ها/استفاده ایران از پول آزاد شده برای خرید قطعات هواپیما



اخبار ,اخبار اقتصادی ,لغو تحریم های ایران

 

اخبار اقتصادی - واکنش شرکت نفت ایران به تعلیق تحریم‌ها

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در این مرحله لغو تحریم ها کمکی به بهبود وضعیت صادرات نفت خام ایران نمی کند، تصریح کرد: در چند سال گذشته با افزایش تحریم های بین المللی، ایران به منظور صادرات محموله‌های نفتی خود به کشورهای مختلف و به ویژه مشتریان سنتی خود، از بیمه های داخلی استفاده کرده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره تعلیق تحریم‌های بیمه محموله‌های نفتی با تاکید بر اینکه لغو تحریم بیمه کمکی به افزایش صادرات نفت ایران نمی‌کند، اعلام کرد: در صورت لغو کامل تحریم‌ها، امکان افزایش صادرات نفت فراهم می‌شود.

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره آثار لغو بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روند صادرات نفت ایران، گفت: در بیانیه اتحادیه اروپا نسبت به لغو تحریم برخی از بیمه گذاران محموله‌های نفتی ایران اشاراتی صورت گرفته است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در این مرحله لغو تحریم ها کمکی به بهبود وضعیت صادرات نفت خام ایران نمی کند، تصریح کرد: در چند سال گذشته با افزایش تحریم های بین المللی، ایران به منظور صادرات محموله‌های نفتی خود به کشورهای مختلف و به ویژه مشتریان سنتی خود، از بیمه های داخلی استفاده کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با لغو تحریم های بیمه‌ای محموله‌های نفت ایران تنها بخشی از بیمه‌های خارجی جایگزین بیمه‌های داخلی می‌شود، بیان کرد: از این رو لغو تحریم بیمه های نفتی تاثیر قابل توجه ای در روند صادرات نفت خام ایران نمی گذارد.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی صادرات نفت خام ایران بین 900 هزار تا بیش از یک میلیون بشکه در روز نوسان دارد، تبیین کرد: با لغو این تحریم نمی توان انتظار داشت که صادرات نفت ایران در کوتاه مدت افزایش قابل توجه ای پیدا کند.

قمصری با اعلام اینکه قطعا با پشت سر گذاشتن دوره آزمایشی و لغو کامل تحریم‌ها روند صادرات نفت کشور دستخوش تغییراتی خواهد شد، خاطرنشان کرد: با پایان دوره 6 ماهه آزمایشی و در صورت لغو کامل تحریم‌ها امکان افزایش صادرات نفت فراهم می‌شود.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آستانه لغو تحریم ها، گفت: ایران انتظار دارد که با لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور اعضای اوپک تولید خود را کاهش دهند و جا برای افزایش عرضه نفت ایران باز کنند.

به گزارش مهر، با انتشار آمارهایی مبنی بر کند شدن آهنگ رشد تقاضای نفت چین و با آغاز اجرای توافق هسته ای ژنو قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافت و هر بشکه نفت سبک آمریکا امروز به ۹۴ دلار و ۹ سنت رسید.

بر اساس بیانیه شب گذشته اتحادیه اروپا، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت ایران به مشتریانش برداشته شده است. همچنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد هم‌چنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه کشتی‌رانی انجام شده است.

 

-------------------------------------


استفاده ایران از پول آزاد شده برای خرید قطعات هواپیما

یکی از معاونان وزیر نفت در مصاحبه با وال استریت ژورنال اظهار کرد که ایران ممکن است از درآمد نفتی آزاد شده تحت توافق هسته ای ژنو، برای خرید قطعات هواپیما و خودرو استفاده کند.

به گزارش ایسنا، علی ماجدی در این مصاحبه گفت: ایران ممکن است پول نفت خود که در حال حاضر در بانک‌های خارجی نگهداری می‌شود را برای خرید ماشین آلات و قطعات یدکی برای صنایع خودرو و هواپیما هزینه کند.

تحت توافق هسته ای که در نوامبر میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد و از روز دوشنبه 20 ژانویه به اجرا درآمد، کشورهای غربی برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کنند. تحریم‌های لغو شده شامل صنایع هواپیما، خودرو و پتروشیمی ایران می‌شود و میلیاردها دلار درآمد نفتی بلوکه شده نیز آزاد می‌شود.

ماجدی در این مصاحبه اظهار کرد که دلارهای نفتی آزاد شده ایران پنجره جدیدی از همکاری با اروپایی‌ها و آمریکا باز می‌کند.

پرس تی وی به نقل از وال استریت ژورنال نوشت: این مقام وزارت نفت عنوان کرده که ایران ممکن است خرید سهام در پالایشگاه‌های آسیایی را به منظور بستن قراردادهای بلندمدت فروش نفت مورد بررسی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی به دلیل تحریم‌ها دشوار است اما ما در تلاشیم تا برای زمانی که تحریم‌های نفتی ایران برداشته می‌شوند، آماده باشیم.

تحت توافق هسته ای، اتحادیه اروپا تحریم سال 2012 علیه بیمه و حمل و نقل نفت خام ایران را تعلیق خواهد کرد. همچنین تحریم طلا، فلزات ارزشمند و محصولات پتروشیمی را رفع کرده و سقف مبادلات مالی غیرمربوط به تحریم‌های پابرجا را افزایش می‌دهد. 

اخبار اقتصادی - مهر,ایسنا