اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعراب نگران ایران هستند و به آمریکا علیه داعش کمک نمی کنند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,همکاری آمریکا و ایران درباره عراق


 اخبار سیاست خارجی - یادداشت دنیس راس مشاور سابق اوباما:
اعراب نگران ایران هستند و به آمریکا علیه داعش کمک نمی کنند

هر مسافری به خاورمیانه می‌تواند موج بی‌ثباتی در منطقه را احساس کند. بیداری عربی اکنون به یک خاطره دور تبدیل‌شده است و امیدها برای دمکراسی جای خود را به پرچم سیاه القاعده داده است.

آن‌ها به مناطق شمالی و جنوبی عراق پیشروی کرده‌اند، پست‌های مرزی که عراق را از سوریه جدا می‌کنند را از بین برده‌اند، خطوط ترانزیتی که نفت عراق را به اردن انتقال می‌دهد را تهدید می‌کنند، و احتمالاً اردن و عربستان سعودی را با خطر مواجه می‌کنند. اکنون آن‌ها خود را نه دولت اسلامی عراق و شام بلکه خلافت اسلامی می‌خوانند و رهبر خود «ابوبکر البغدادی» را خلیفه مسلمین می‌خوانند.

دنیس راس مشاور سابق اوباما در وبسایت اندیشکده «واشنگتن» نوشت: هر مسافری به خاورمیانه می‌تواند موج بی‌ثباتی در منطقه را احساس کند. بیداری عربی اکنون به یک خاطره دور تبدیل‌شده است و امیدها برای دمکراسی جای خود را به پرچم سیاه القاعده داده است.

 

آن‌ها به مناطق شمالی و جنوبی عراق پیشروی کرده‌اند، پست‌های مرزی که عراق را از سوریه جدا می‌کنند را از بین برده‌اند، خطوط ترانزیتی که نفت عراق را به اردن انتقال می‌دهد را تهدید می‌کنند، و احتمالاً اردن و عربستان سعودی را با خطر مواجه می‌کنند. اکنون آن‌ها خود را نه دولت اسلامی عراق و شام بلکه خلافت اسلامی می‌خوانند و رهبر خود «ابوبکر البغدادی» را خلیفه مسلمین می‌خوانند.

به گزارش «تیک» Tik.ir، هرچند این موضع اغراق‌آمیز است، دلیل خوبی برای نگرانی از این شاخه القاعده به نام داعش، که قلمرو خود را در نواحی سنی نشین عراق و سوریه گسترش داده، وجود دارد. این مناطق، مناطق محروم سنی هستند که داعشی­ها و هم‌پیمانانشان را قادر ساخت تا ارتش پرشمارتر و مجهزتر عراق را به‌زانو درآورند. اگر القاعده از مقر خود در افغانستان می‌تواند حادثه ۱۱ سپتامبر را به وجود بیاورد، تهدیداتی که داعش از مناطق وسیع‌تر عراق و سوریه می‌تواند به وجود بیاورد را تصور کنید. رئیس‌جمهور «اوباما» در توجه به این تهدید برحق است. اما این توجه باید از داعش درون عراق فراتر رود و نیازمند حمایت از دوستان سنتی عرب ما است.

اما هرچند سعودی‌ها، ترک‌ها، اماراتی‌ها و اردنی‌ها نگران داعش هستند، اگر آن‌ها گمان کنند که این کمک‌ها به تسلط ایران بر عراق منجر خواهد شد، پاسخگوی درخواست‌های آمریکا برای کمک نخواهند بود. سعودی‌ها و دیگران وقتی دچار تردید می‌شوند که می‌بینند آمریکا و ایران مشاوران و دیگر گروه‌های پشتیبانی به عراق می‌فرستند، عراق را برای مقابله با داعش موردحمایت مادی قرار می‌دهند، و درعین‌حال «دولت بشار اسد» مواضع داعش در مرز سوریه با عراق را بمباران می‌کند.


شرکای ما باید ببینند که ما برای تغییر توازن قدرت در جنگ داخلی سوریه– جنگی که به‌شدت با جنگ عراق درهم‌پیچیده است – نه‌تنها علیه داعش بلکه همین‌طور علیه حکومت «اسد»، مصمم هستیم. آمادگی آمریکا برای کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به اپوزیسیون سوریه کمک‌کننده خواهد بود، اما تنها وقتی به‌عنوان بخشی از طرحی منسجم برای تضعیف حکومت «اسد» و گسترش نفوذ ایران و روسیه، نگریسته شود. این فرآیند باید همچنین به تضمین این امر بینجامد که داعش به اردن گسترش نخواهد یافت. اردن پذیرای نزدیک به یک‌میلیون آواره سوری است (علاوه بر تعداد زیادی از عراقی‌هایی که در طول جنگ عراق به این کشور پناهنده شده‌اند). چه تعداد از این سوری‌ها و عراقی‌ها مترصد کمک به ورود داعش به اردن خواهند بود. اردن یک ارتش پیشرفته و باانگیزه دارد؛ این کشور مثل عراق از خود ضعف نشان نخواهد داد؛ اما اردنی‌ها در حال مواجهه با دشواری‌های پذیرش شمار زیادی از آوارگان هستند، و ما نباید آن‌طور که در عراق غافلگیر شدیم در اردن نیز غافلگیر شویم.

اردن از جنوب به عربستان و از غرب به اسرائیل متصل است. ما باید با اسرائیلی‌ها– و همین‌طور اردنی‌ها، عربستانی‌ها و اماراتی‌ها- گفتگو و برنامه‌ریزی کنیم. عربستان و امارات می‌خواهند آمریکا برای مقابله با داعش و تهدیدات احتمالی ایران از منطقه عقب نشینی نکند. اما البته این راهی یک‌طرفه نخواهد بود. سعودی‌ها و اماراتی‌ها باید چیزی بیش از تأمین مالی انجام دهند. آیا آن‌ها، در صورت لزوم، آمادگی این را دارند که نیروهای خود را به کمک اردن بفرستند یا در مرز جنوبی سوریه با اردن مستقر شوند– و در مقابل از آمریکا چه توقعی دارند؟

نکته این است که ما با خطر بزرگ‌تری در منطقه مواجه هستیم، و رویکرد ما نمی‌تواند تنها به عراق محدود باشد؛ و به این دلیل که جنگ در سوریه به عراق مرتبط است، رویکرد ما به سوریه باید از محدودیت‌ها بگذرد و جنبه‌ای راهبردی‌تر بیابد. ما باید تهدیدها نسبت به اردن را پیش‌بینی کنیم و برای آن آماده شویم. در این راه گزینه‌های ما نباید به دخالت مستقیم در جنگ یا انجام ندادن هیچ کاری محدود باشد.

اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
داعش و رسوایی آمریکا -ارسال کمک نظامی به داعش -سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتانیاهو: غرب برای نابودی داعش، ایران را تقویت نکند/آمریکا در قبال کمک علیه داعش، به ایران در پرونده هسته ای امتیاز می دهد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,نتانیاهو


 اخبار بین الملل - نتانیاهو: غرب برای نابودی داعش، ایران را تقویت نکند/آمریکا در قبال کمک علیه داعش، به ایران در پرونده هسته ای امتیاز می دهد

وی ادعا کرد: اسرائیل سهم خود را در مبارزه علیه داعش ادا کرده که برخی از اقداماتش علنی شده و برخی دیگر آشکار نشده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که غرب باید در رابطه با تقویت ایران در جهت مبارزه علیه داعش محتاط باشد.

به گزارش انتخاب ، نتانیاهو گفت: من از اقدام اوباما برای تشکیل ائتلاف واحد علیه داعش حمایت می کنم.

وی در ادامه ادعا کرد: اسرائیل سهم خود را در مبارزه علیه داعش ادا کرده که برخی از اقداماتش علنی شده و برخی دیگر آشکار نشده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: دولت های عربی در حال تجدید نظر در روابط خود با اسرائیل هستند، چراکه هر دو با دشمنی مشترک مواجه هستند.

وی در ادامه گفت که امریکا و جامعه بین المللی در حال امتیاز دادن به ایران در پرونده هسته ای در مقابل استفاده از این کشور در جنگ علیه داعش هستند.

نتانیاهو افزود: غرب نباید ایران را در جهت تضعیف داعش تقویت کند.

نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری مدعی شد: اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، با مسائلی مواجه ی می شوید که هرگز تصور آن را نمی کردید.


 اخبار سیاست خارجی - انتخاب