اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعتراض نمایندگان به ناکافی بودن 100 میلیون رهن مسکن اهدایی مجلس



نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سقف قطعی مبلغ رهن خانه نمایندگان مشخص نشده است، گفت: مبلغ رهنی که به نمایندگان اختصاص داده می‌شد 100 میلیون تومان بود اما برخی وکلای ملت اعلام کردند که با توجه به افزایش اجاره بها امکان تهیه مسکن با این پول را ندارند بنابراین مجلس در حال پیگیری این موضوع است.

علی علی‌لو در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر گفت: پول رهنی که مجلس قصد دارد در اختیار نمایندگان قرار دهد هنوز تعیین قطعی نشده است  مجلس در حال برسی آن است چون تعدادی از نمایندگان اعلام کردند با توجه به افزایش اجاره و رهن خانه‌ها امکان تهیه مسکن با این پول امکان پذیر نیست.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از این مبلغ رهنی که مجلس در اختیار نمایندگان قرار می‌داد 100 میلیون بود که خانه در رهن مجلس قرار می‌گرفت و در پایان مجلس نیز این پول به قوه مقننه باز می‌گشت.

وی با بیان اینکه بنده در تهران خانه دارم و در خصوص این پول پیگیری نکرده ام، ادامه داد:‌ قرار بود صندوقی نیز تاسیس شود تا سقف مشخصی وام در اختیار نمایندگان قرار دهد و وکلای ملت به این صندوق مقروض شده و قسط وام شان از حقوق شان برداشت شود.

علی‌لو در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه حقوق نمایندگان مجلس هشتم با نمایندگان مجلس نهم تفاوتی ندارد و افزایش حقوقی نداشته است، ادامه داد: ابلاغ حقوقی بنده 2 میلیون و 700 هزار تومان است و از حقوق نمایندگان مجلس هشتم نیز اطلاعی ندارم..../مهر


ویدیو مرتبط :
شرط خروج مسکن از رهن بانک مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض پیاپی نمایندگان به لابی​گری در مجلس/عبدالهی​ و تابش در صف معترضین



لابی​گری در مجلس , نمایندگان

 

عصر دیروز قرار بر تشکیل جلسه​ای برای تعیین تکلیف عضویت نمایندگان در کمیسیون​های تخصصی بود.

به گزارش خبرآنلاین، این جلسه با حضور روسای شعب و محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس تشکیل شد تا درخواست نمایندگانی که از عضویت در چهار کمیسیون برنامه و بودجه، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی باز مانده​اند را بررسی کنند. اما نتیجه نهایی نه تنها این نمایندگان را اقناع نکرد که اعتراض مجددشان در صحن عنی امروز را نیز برانگیخت.

رضا عبدالهی نماینده ماهنشان و رئیس دو دوره کمیسیون برنامه و بودجه آغازگر تذکرات به تصمیم​گیری​های عضو پذیری در کمیسیون​ها بود که گفت: چگونه کسانی با دو سه دوره سابقه نمایندگی مجلس و عضویت در کمیسیون​هایی همچون برنامه و بوجه و امنیت ملی، از ادامه فعالیت در این کمیسیون​ها باز مانده​اند؟ این چه روش تصمیم گیری برای عضو پذیری است؟ چرا برخی با لابی با روسای شعب توانسته​اند به عضویت این کمیسیون​ها در بیایند و افراد با سابقه نتوانسته​اند؟

او که عضویتش در کمیسیون برنامه و بودجه پذیرفته شده بود، ادامه داد: باید روسای خاطی شعب تصمیم گیر در این زمینه پاسخگو باشند و رئیس مجلس با استفاده از اختیاراتش به این موضوع ورود یافته و به احقاق حقوق نمایندگان بپردازد.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان که می​گفت حتی یک دقیقه هم در جلسات صحن علنی و کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم غیبت نداشته و بالاترین درصد رای را در سراسر کشور داشته است، اظهار داشت: با این حال با لابی​گری، من از عضویت در کمیسیون مورد نظر حذف شدم و نمایندگانی که با روسای شعب لابی کرده بودند و دم آنها را دیده بودند، به این کمیسیون راه یافتند!

لاریجانی با بیان اینکه این موضوع در حوزه وظایف روسای شعب است و به هیات رئیسه ربطی ندارد، گفت: این موضوع را در جلسه علنی نمی​شود حل کرد. فی​الحال نمی​توان این موضوع را حل کرد.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز که معترض پذیرش عضویت نمایندگان در کمیسیون​ها بود، خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: شما نایب رئیس مجلس را مامور به بررسی اختلافات در عضویت نمایندگان در شعب کرده​اید پس نمی​توانید بگویید که هیات رئیسه به موضوع تصمیم شعب در عضویت نمایندگان وارد نمی​شود. خواهشمندم شخص رئیس مجلس در پی اعتراض نمایندگان به نحوه عضوگیری کمیسیون​ها، به دفاع از حقوق نمایندگان بپردازد.

علیپور دیگر نماینده مجلس هم در تذکر دیگری با بیان اینکه «هیات رئیسه اصل را بر غافلگیری نمایندگان گذاشته است»، ادامه داد: در جلسه قبل خیلی از نمایندگان نمی​دانستند که وزیر کشاورزی به مجلس می​آید، امروز هم وزیر بهداشت به صحن علنی دعوت شده​اند که ما بی​اطلاع بودیم.

وی با بیان اینکه باید تخصص نمایندگان برای عضویت در کمیسیون​ها لحاظ می​شد، افزود: در کمیسیون عمران دو سه نفر پزشک داریم! این افراد چگونه می​خواهند در امور عمرانی اظهار نظر کنند؟

محمدرضا تابش نماینده اردکان هم جلسه دیروز روسای شعب را «تعجب برانگیز» خواند و گفت: من به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب نشدم. در حالیکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس بنده که هم مدرک تحصیلی دکترا دارم، 12 سال سابقه نمایندگی دارم. 4 سال مسئول کمیته اقتصادی اصل نود و 8 سال عضو کمیسیون برنامه و بودجه و 12 سال هم عضو کمیسیون تلفیق بوده​ام. نایب رئیس کمیسیون هدفمندسازی یارانه​ها و یکسال هم نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودم. با این حال به عضویت این کمیسیون پذیرفته نشدم. من اگر از حق خودم نتوانم دفاع کنم، از حق موکلانم هم نمی​توانم دفاع کنم. اگر تصمیم مقتضی اخذ نشود، بنده تصمیم مقتضی را در خصوص ادامه وکالت موکلانم خواهم گرفت.

او که لیست 25 عضو کمیسیون برنامه و بودجه را در دست داشت، بر اساس اسامی مندرج در آن گفت: از میان آنها، تنها 21 نفر مدرک مرتبط و 19 نفر سابقه کاری مرتبط دارند. در میان انها 11 نفر مدرک دکترا، 11 نفر مدرک فوق لیسانس و 3 نفر لیسانس را دارند. از این 25 نفر، 10 نفر فاقد سابقه نمایندگی هستند. فقط 7 نفر از اعضای سابق کمیسیون برنامه و بودجه بودند.

در خلال تذکر وی، باهنر مشغول گفت​وگو با رئیس مجلس بود که تابش خطاب به وی گفت: اگر دیروز شما جلسه را اداره می​کردید اینگونه نمی شد!

لاریجانی با بیان اینکه در هر سه چهار کمیسیون موارد خاصی بوده که باید مورد توجه قرار می​گرفته، ادامه داد: طرح این مسائل در صحن علنی صحیح نیست و باید راهکاری برای آن سنجید. در شعب رای گیری مخفی بوده و من به عنوان رئیس مجلس نمی​توانم دخالت مستقیمی بکنم..../خبرآنلاین