اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات مهمانپرست درباره سکینه محمدی و گزارش احمد شهید درباره کشورمان



 

 

 

اظهارات مهمانپرست درباره سکینه محمدی و گزارش احمد شهید درباره کشورمان

 

 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه کشورمان چهارشنبه شب در برنامه ارتباط نزدیک شبکه جهانی جام جم به تشریح تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

 

اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

سناریوسازی اخیر آمریکا علیه کشورمان

* این یکی از بی پایه و اساسی ترین مطالبی بود که ادعا کردند و نه افکار عمومی ما و منطقه پذیرفت و نه افکار عمومی مردم آمریکا.

* زمانی که موج بیداری اسلامی در منطقه به راه افتاد، آمریکایی ها ادعا می کردند این موج وارد کشورهای دیگر از جمله ایران خواهد شد و دولت و نظام جمهوری اسلامی را تحت الشعاع قرار می دهد. ما که نگران نبودیم، به آنها هم می گفتیم ما از حرکت مردم استقبال می کنیم. شما چرا نگران هستید؟ اگر کسی احساس کند خطری ممکن است آن را تهدید کند باید ابراز نگرانی کند. ما که از این حرکت ها استقبال کرده و فکر می کنیم استقلال کشورهای منطقه به معنای قطع وابستگی آنها به غرب است و به معنای این است که کشورهای منطقه ما قدرتمندتر می شوند و ما می توانیم همکاری بیشتری در منطقه داشته باشیم.

*ادعای اخیر کاملا بدون ارائه مستندات قانونی صرفا در جهتی صورت می گیرد که بین ما و عربستان تنش را ایجاد و با طراحی این فتنه سعی کنند یک موضوع جدید در منطقه حاکم کنند که همه فراموش کنند رژیم صهیونیستی دشمن و تهدید اصلی است.

اتهامات وارده به تهران در خصوص نقض حقوق بشر

* این کشورها واژه های مقدسی را برای مردم کشورها تعریف کرده اند که مردم ما معنی آن را متوجه نمی شوند. رفتارهای دوگانه و متناقض توسط این کشورها وجود دارد وازاین واژه ها به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند. وقتی می گویند حقوق بشر بدین معناست که باید کرامات انسانی مورد توجه قرار گیرد، فرقی نمی کند حقوق بشر کجا نقض شود. باید همه برای دفاع از حقوق بشر تلاش کنند.

* این چه حقوق بشری است که آمریکایی ها اعلام می کنند برای مبارزه با تروریسم باید به افغانستان لشکرکشی کرد؟ ۱۱۰ هزار نفراز مردم افغانستان را در طول این سال ها کشتند با ادعای اینکه با تروریسم مبارزه می کنند ولی گروهای تروریستی فعالتر شده اند. در عراق این همه جنایت کردند. در زندان گوانتانامو این همه شکنجه های غیرانسانی انجام دادند هنوز اوباما نتوانسته به وعده خود عمل کند و جلوی این زندان را گرفته و در آن را ببندد. در زندان ابوغریب به صورت غیرانسانی رفتارهای زشتی داشتند. در زندان بگرام افغانستان همین طور. اینها بشر نبودند یا حقوقشان متفاوت بود؟

* چگونه است در ایران پرونده خانمی که به همسرش خیانت کرده و با کمک افرادی که با آنها ارتباط داشته همسرش را به قتل رسانده را به پرونده حقوق بشری تبدیل کردند در صورتی که هزاران پرونده شبیه این ممکن است در همه جای دنیا به وجود بیاید. ادعا می کردند این خانم باید آزاد شود. برخی عنوان می کردند که باید به آن پناهندگی سیاسی داده شود. در برخی از کشورهای اروپایی عکس این خانم را ماه ها از ساختمان نخست وزیری آویزان کرده بودند.

* از یک طرف می گویند حقوق بشر بدین معناست که باید از یک خیانتکار و جنایتکار حمایت کرد، از طرف دیگر ۵ هزار نفر از زنان و مردان بیگناه و بی پناه در غزه توسط رژیم صهیونیستی کشته می شوند و بعد کار به جایی می رسد که خودشان گزارشگری از سازمان ملل را می فرستند که گزارشی تهیه کند و آن گزارشگر یعنی قاضی گلدستون عنوان می کند که یک جنایت جنگی رخ داده است. گزارش به سازمان ملل ارائه می شود تا رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، ولی آمریکایی ها و کشورهای غربی حاضر نمی شوند که محکوم کنند.

* اصلا تعبیر حقوق بشر و ادعای دفاع از حقوق بشر توسط کشورهای غربی به هیچ وجه در ذهن مردم ما و مردم کشورهای منطقه جا نمی افتد. ما ادعای آنها را واقعی نمی دانیم و احساس می کنیم بحث حقوق بشر به عنوان یک فشار سیاسی برای محدود و محروم کردن یک ملت مستقل از حقوق و هویتش است.

*گزارشاتی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تهیه شده که معلوم نیست بر پایه چه مستنداتی بوده است. افرادی که مخالف نظام هستند مطالبی را می گویند و آنها را جمع بندی می کنند. نکته جالب تر اینکه خیلی از این گزارشات توسط منافقین تهیه می شود. یک گروه تروریستی که در کشور ما بیش از ۱۶ هزار نفراز مردم را ترور کرده و در دوران جنگ تحمیلی و با کمک صدام بر علیه مردم ما و به کمک صدام علیه مردم عراق جنگیدند و کار به جایی رسید که آمریکایی ها و اروپایی ها اینها را در لیست گروه های تروریستی قرار دادند و بعد اروپایی ها اینها را کم کم از فهرست گروه های تروریستی خارج کردند و به آنها اجازه فعالیت دادند و الان هم زمزمه هایی به پا کردند که در آمریکا نیز چنین کنند.

*گزارشاتی حتما پایه و اساس ندارد. هیچ کشوری به اندازه کشورهای اسلامی و به اندازه جمهوری اسلامی ایران به کرامات انسانی وشأن و جایگاه زنان توجه نمی کند. ما فکر می کنیم براساس اعتقاداتمان و ارزش های اسلامی درباره آن چیزی که باید برای حفظ حقوق بشررعایت شود در کشور ما بیشترین تلاش صورت می گیرد.

* کاری که آنها انجام می دهند دو جنبه دارد. یک جنبه آن این است که به صورت رسمی و از طریق مراجع بین المللی یک طرحی را مطر ح کنند که مسلما پاسخ داده و مستندات خود را ارائه می دهیم و گزارشات خود را در سازمان ملل به ثبت می رسانیم و ادعای آنها را زیر سوال می بریم. زمانی که در بحث حقوق بشر نوبت گزارش آمریکایی ها رسید مشکلات بسیار جدی داشتند و قرار شد مواردی را جمع آوری و بعد توضیح دهند.

* ولی یک جنبه دیگر کار اینها که بیشتر بر آن متمرکز شده اند این است که به کمک رسانه هایشان یک فضای تخریبی ایجاد کنند. کاری ندارند مطالبی که مطرح می کنند واقعیت دارد یا خیر. مهم این است که در یک جنگ نرم یک فضای تخریبی علیه یک کشور ایجاد کنند..../گزارش : خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
گزارش تصویری طرح شهید بهنام محمدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران



 

 

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران

 

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران روز گذشته نخستین گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر كرد.

برخی منابع خبری گزارش داده اند كه این گزارش 24 صفحه است تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی منتشر شود. احمد شهید در نخستین گزارش خود نوشته است که به سبب کمبود وقت، این گزارش کوتاه تر از گزارش های بعدی اش خواهد بود.

این گزارش 24 صفحه ای به غیر از مقدمه، شیوه تحقیق و نتیجه، دارای بخش "وضعیت حقوق بشر" است که به شش فصل تقسیم می شود:

نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی ( در این قسمت به وضعیت فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران ، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست اشاره شده است) ؛  

آزادی اجتماعات ؛  حقوق زنان ؛  اقلیت های قومی و مذهبی ؛ مجازات اعدام و حبس به خاطر ارتباط با نهادهای خارجی .

در این گزارش  به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و ادعا شده كه در ایران  34  روزنامه نگاردر زندان  هستند . همچنین از بازداشت  معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه و نیز وضعیت موسوی و کروبی ابراز نگرانی شده است.

احمد شهید در خرداد ماه سال جاری از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد .

دولت جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را امری داخلی دانسته و با توجه به تفاوت فرهنگ ها بر مساله عدم شمولیت حقوق جهانی بشر تاكید دارد و حقوق بشر موجود را كه كشورهای غربی ادعای حمایت از آن دارند را در چارچوب فرهنگ غربی می داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران موضوع دخالت كشورها و نهادهای خارجی در امور حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی و برای ایجاد فشار به حاكمیت داخلی كشورها تلقی كرده و اعلام كرده است سیاست تهران پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشر و دادن اجازه به او برای سفر به ایران نیست.

در همین راستا احمد شهید در نخستین گزارش خود  تاكید كرده كه در تابستان امسال دو بار خواهان دیدار با مقامات ایرانی در ژنو شده بود كه این تقاضای او برآورده نشده است.../تحلیل:عصرایران