اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات محسنی اژه ای درباره برخورد با پرونده های "صاحبان قدرت و ثروت"



اخبار,اخبار سیاسی ,محسنی اژه ای

 

اخبار سیاسی - اظهارات محسنی اژه ای درباره برخورد با پرونده های "صاحبان قدرت و ثروت"

وی ادامه داد: آیا شایسته است نظامی اسلامی با اقتدار و قدرتی كه در سطح بین المللی دارد در كشور خود شاهد برخی ناهنجاریها و مشكلات باشد؟ در حال حاضر برخی از كشورها كه ایران را الگوی خود می دانند، برخی مسائل نظیر مظاهر فساد برایشان غیرمنتظره است

معاون اول قوه قضائیه گفت: كشوری كه شاخ آمریكا را شكسته باید بتواند مفسدین را هم سرجای خود بنشاند.

به گزارش مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، ظهر پنچشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس كل دادگستری خراسان رضوی اظهار كرد: كشوری كه شاخ آمریكا را شكسته باید بتواند مفسدین را هم سرجای خود بنشاند زیرا این نظام كارهای نشدنی بسیاری را با بهره گیری از رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب به ثمر رسانده است.

وی بیان كرد: نظام اسلامی برای اینكه  بتواند برخی نابسامانی ها را سامان ببخشد باید چند شرط را در نظر بگیرد و اولین شرط این است كه همه در مقابل منكر، یك موضع و صدای واحد داشته باشیم و در این صورت پیروز خواهیم بود اما اگر از یك قوه یك صدا و از قوه و دستگاه دیگر تفسیرها و صدای متفاوتی شنیده شود هیچ گاه موفق نخواهیم بود.

وی با تاكید بر اینكه نباید در مورد یك موضوع قرائت های متفاوتی داشته باشیم، افزود: شرط دوم در موفقیت كشور این است كه از ارزش های نظام و انقلاب دفاع كنیم و نباید از تهدیدات دشمن و از شعار دادن بترسیم و با كسی رودربایستی داشته باشیم؛ بنابراین مردم حزب اللهی و متدین از دفاع در برابر ارزش ها نهراسند و نگران این مسئله نباشند كه ممكن است مدعیان حقوق بشر بدشان بیاید زیرا حكومت و نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم مسئول است. مگر می شود كه بگوییم خادم نظام هستیم اما در برابر دین و دنیای مردم مسئولیتی بر عهده نداریم؟

نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم وظیفه و تكلیف دارد
اژه ای تاكید كرد: نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم وظیفه و تكلیف دارد و نمی توان همه موضوعات را با توصیه حل كرد، مگر می شود ما در برابر سلامت جان مردم تكلیف داشته باشیم اما در برابر روح آدم ها هیچ تكلیفی نداشته باشیم، نمی شود كه حكومت فقط برای چهار روز دنیای فانی برنامه ریزی كند.

معاون اول قوه قضائیه تاكید كرد: یكی از وظایف حكومت اسلامی این است كه موانع و مزاحمت ها در مسیر بهشت الهی را بردارد لذا دلیلی برای ترس و محافظه كاری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه قوه قضائیه می تواند در نشان دادن اقتدار نظام اسلامی در داخل كشور نقش بسزایی داشته باشد، افزود: وظیفه اصلی قوه قضائیه؛ گسترش عدالت، ایجاد امنیت، تضعیف و مجازات مجرمین، اصلاح مجرمین و نظارت بر حسن اجرای قوانین است و اگر می خواهیم عدالت محقق شود باید براساس موازین و قانون حركت كنیم و كسانی كه ملتزم به قانون نیستند با قدرت قضایی آنها را وادار به تمكین از قانون كنیم.

قوه قضائیه باید بیش از همه به قانون التزام داشته باشد
اژه ای تصریح كرد: قوه قضائیه باید بیش از همه به قانون التزام داشته باشد و در این راستا ضرورت دارد تا قانون شكنان و كسانی كه قانون را زیرپا می گذارند با قدرت قضاء سرجای خود نشانده شوند و اگر می خواهیم این اقتدار را به دست آوریم باید قوه قضائیه مقتدر، كارآمد و صریح العمل داشته باشیم. 

معاون اول قوه قضائیه عنوان كرد: اگر مردم به صحت عمل و اقتدار ما اعتقاد نداشته باشند كاری پیش نمی رود، مردم باید صحت عمل و كارآیی را ببینند و قضاوت ما را قضاوت به حق ببینند.

به گفته وی هنگامی كه در چارچوب قانون عمل كنیم یعنی قضاوت به حق داشته ایم و بی تردید تحت فشار سیاسی و فشار تبلیغاتی نمی توان قضاوت به حق داشت. 

اختلاف برداشت از قانون
حجت الاسلام اژه ای با اعلام اینكه مشورت در قوه قضائیه با استقلال این قوه منافاتی ندارد، یادآور شد: یكی از گرفتاری ها در این حوزه مربوط به اختلاف برداشت از قانون و اتخاذ تصمیمات مختلف است و در این میان چند صدایی شدن كارها را مشكل تر می كند.

وی تاكید كرد: امروز در كنار همه موارد باید فرآیند رسیدگی به كارها نیز كوتاه شود زیرا یكی از دغدغه های مردم فرآیند طولانی رسیدگی به پرونده ها است و در اغلب موارد احكام به موقع و زود اجرایی نمی شود.

نباید با پرونده هایی كه صاحبان قدرت و ثروت پشت سر آن قرار دارد انفعالی برخورد كرد
وی با اشاره به اینكه نباید با پرونده های مهمی كه صاحبان قدرت و ثروت پشت سر آن قرار دارد انفعالی برخورد كرد، گفت: مدیریت این پرونده ها یكی از نشانه های اقتدار نظام اسلامی است و باید با ناهنجاریهای اجتماعی نظیر مظاهر فساد كه دشمن پشت سرآن قرار دارد برخورد جدی صورت گیرد.   

معاون اول قوه قضائیه تصریح كرد: نظام اسلامی ایران امروز مفتخر و سربلند است كه با ایمان و  توكل به حضرت حق، ایمان به وعده های الهی و اطاعت از ولی فقیه، مجاهدت و صبر توانسته پرچم اقتدار اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورد.

وی ادامه داد هیچ زمانی مانند امروز اسلام ناب چنین اقتداری را در دنیا نداشته و در طول سنوات بعد از انقلاب قدرت های استكباری و سلطه و قدرت های شیطانی تلاش كردند تا پرچم اسلام و انقلاب اسلامی در دنیا به اهتزاز در نیاید و صدای اسلام ناب شنیده نشود اما امروز با سربلندی اعلام می كنیم كه این كشور بر همه توطئه ها فائق آمده است.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: ایران اسلامی نه تنها در معادلات منطقه ای بلكه در معادلات دنیا نیز تاثیر بسزایی دارد و قدرت های بزرگ دانند كه اگر یك كشور بخواهد قدرت نمایی كند باید از كارت جمهوری اسلامی استفاده كند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر یكی از كشورهای قدرتمند و قابل توجه نظام سلطه، ایران است و مشكلات منطقه بدون حضور و دخالت ایران یا قابل حل نیست و یا حل آن بدون ایران با مشكلات و هزینه زیاد همراه است.

آمریكا بدون دخالت ایران نمی تواند تررویست ها را بر سرجای خود بنشاند
حجت الاسلام اژه ای بیان كرد: استكبار جهانی و در راس آن آمریكای جهان خوار، جریان های تروریستی را به نام های مختلف آموزش داده و حمایت مالی كرد اما امروز همین جریان ها علیه آمریكا اقدام می كنند و در مقابل آمریكایی ها نیز می دانند كه بدون دخالت ایران نمی توانند تررویست ها را بر سرجای خودنشانده و سركوب كنند.

وی تصریح كرد: آمریكا به عنوان شیطان بزرگ تلاش كرد ایران را در چشم دیگران كوچك كند اما امروز ناگزیر و مستاصل، متواضعانه به سوی ایران دست دراز كرده تا جمهوری اسلامی افرادی را كه در چنگال تروریست ها گرفتار هستند را نجات دهد و این نتیجه عظمت نظام اسلامی، خون شهدا، صبر و تحمل ملت ایران و اطاعت از ولایت فقیه است.

وی ادامه داد: آیا شایسته است نظامی اسلامی با اقتدار و قدرتی كه در سطح بین المللی دارد در كشور خود شاهد برخی ناهنجاریها و مشكلات باشد؟ در حال حاضر برخی از كشورها كه ایران را الگوی خود می دانند، برخی مسائل نظیر مظاهر فساد برایشان غیرمنتظره است؛ كشوری كه با چنین عظمت و قدرتی در مقابل استكبار جهانی می ایستد نباید شاهد برخی ناهنجاریهای غیرقابل انتظار باشد.

وی عنوان كرد: همه قدرتمندان می خواهند این نظام و مردم را از پای درآورند اما نتوانستند و این در حالی است كه تمام قدرت ها غزه را محاصره كرده و به اسرائیلی ها كمك كردند طوری كه این رژیم هیمنه ای از خود ساخت و اعلام كرد نیروی اسرائیل شكست ناپذیر است اما باوجود همه حمایت های مالی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قدرتهای جهان، بازهم این رژیم شكست خورد زیرا ایمان به خدا و ایمان به پیروزی دو عاملی است كه در اقتدار نظام اسلامی و پیروزی غزه نقش دارد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تودیع و معارفه رئیس دادگستری خراسان رضوی عنوان كرد: حجت الاسلام شریعتی در طول سالیان سال در قوه قضائیه و در جوار حضرت رضا (ع) خدمت كرد و حدود 9 سال سمت ریاست كل دادگستری استان را عهده دار بود و امروز از زحمات ایشان تشكر می كنیم و امیدواریم در مسئولیت جدید خود كه در دیوان عالی خواهد بود، توفیقات بیشتری كسب كنند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام مظفری نیز در سمت های مختلف فعالیت داشته و عهده دار مسئولیت های مدیریتی و قضایی بودند و امروز هم این توفیق را پیدا كردند كه در این حوزه قضایی مشغول خدمت شوند اما مسئولیت ایشان در خراسان رضوی بسیار سنگین تر است زیرا سالانه میلیون ها زائر به این استان زائرخیز سفر می كنند و در حقیقت مسئولیتی كه این استان دارد از استان های قبل بسیار بیشتر و سنگین تر است.

وی خطاب به مظفری عنوان كرد: اجازه ندهید در طول مدیریت شما افرادی مجرم، بدسابقه و اهل فتنه كه در سال 88 جرم كردند در عرصه مدیریتی قرار بگیرند.

اخبارسیاسی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
حادثه بیمارستان ممسنی و اظهارات محسنی اژه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسنی‌اژه‌ای: برخی اظهارات رییس جمهور درست نبود/ بازداشت 9 نفر در پرونده هاشمی و بهشتی



این خبر تکمیل می‌شود

محسنی‌اژه‌ای: برخی اظهارات رییس جمهور درست نبود/ بازداشت 9 نفر در پرونده هاشمی و بهشتی

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دو نفر مرتبط با پرونده مهدی هاشمی و هم‌چنین بازداشت 7 مامور پلیس از مجموعه نیروی انتظامی در ارتباط با مرگ «ستار بهشتی» خبر داد. او هم‌چنین درباره اظهارات اخیر رییس جمهور تاکید کرد که برخی از این نظرات درست نبوده و پاسخ سیاسی و حقوقی دارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محسنی اژه‌ای در چهلمین نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازداشت افرادی مرتبط با مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله، صحت دارد. اکنون دو نفر از این افراد در بازداشت هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا از یک یا دو نفر دیگر بدون صدور قرار بازداشت نیز در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تحقیق شده است.

سخنگوی قوه قضاییه هم‌چنین از بازداشت 7 نفر از ماموران پلیس فتا در ارتباط با پرونده فوت ستار بهشتی خبر داد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در ادامه تحقیقات درباره پرونده فوت ستار بهشتی، هفت نفر از ماموران پلیس فتا مورد بازجویی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که فکر می‌کنم در حال حاضر دو یا سه نفر آنها آزاد شده باشند.

وی با بیان اینکه قراینی وجود دارد مبنی بر اینکه قضیه فوت ستار بهشتی با جریان ضدانقلاب مرتبط است، اظهار کرد: تحقیقات بر روی این پرونده نهایی نشده و همچنان ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد پرونده فوت ستار بهشتی اظهار کرد: در مورد ستار بهشتی همان‌طور که قبلا هم عرض شده بود تحقیقات جامع و جدی شروع شده و ادامه دارد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: آنچنان که از نتیجه تحقیقات به عمل آمده است افراد مطلع، بررسی سایت‌ها،‌ ارتباطات ایمیلی و همچنین از لحاظ پزشکی قبل از کالبدشکافی و بعد از آن، مجموعا مطالبی که تاکنون به دست آمده اعلام شد و 7 نفر از مجموعه نیروی انتظامی در این رابطه تحت بازجویی قرار گرفته و بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از این تعداد احتمالا دو یا سه نفر تاکنون آزاد شده و بقیه در بازداشت به سر می‌برند و از آنها بازجویی می‌شود.

وی در مورد نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد پرونده فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا، گفت: اولین نتیجه این است که اجمالا قصور و سهل‌انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری، سرکشی از متهم در ساعاتی که اظهار ناراحتی می‌کرده و نظارت بر بازجویی برای خود نیروی انتظامی مشخص شده و حتی خود فرمانده نیروی انتظامی آنچنان که مطلع شدید رییس پلیس فتا را با اینکه مستقیما مسئولیت نداشت، برکنار کرد.

محسنی‌اژه‌ای در مورد نتیجه بعدی تحقیقات اظهار کرد: از تحقیقات این امر مشخص می‌شود که از روز دستگیری، متوفی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اما در مورد ضربی که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام شده که هیچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همچنین پزشکان اعلام کردند که چند کبودی در نقاطی نظیر کتف و پای متهم وجود داشته که در حال جذب بوده‌اند و سه تا چهار روز قبل از فوت می‌توانسته ایجاد شده باشد.

وی افزود: پزشکان اعلام کردند که آثار شکستگی، پارگی و خون‌مردگی منجر به فوت در هیچ یک از آزمایشات دیده نمی‌شود منتهی نظر نهایی را به انجام معاینات سم‌شناسی و تحقیقات دیگر موکول کردند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: در روز 24 هم اعلام کردند جواب سم‌شناسی منفی است و شش روز بعد پس از مطلع شدن پزشکان از نتیجه تحقیقات قوه قضاییه و مطالب مرتبط با ضرب و شتم ستار بهشتی از سوی کمیسیون هفت نفره اعلام شد که در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: این آخرین نتیجه‌ای است که از سوی کمیسیون پزشکی با دقت و وسواس بررسی و اعلام شد و من وقتی از اعضای کمیسیون در مورد نوع شوک سوال کردم، گفتند شوک ممکن است بر اثر اقدام فیزیکی یا روانی باشد که به صورت قطعی نمی‌توانند نوع آن را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه یک احتمال دیگر در قضیه فوت ستار بهشتی وجود دارد که در حال بررسی است، اظهار کرد: آن این است که قضیه‌ی ستار بهشتی توسط خود جریان ضدانقلاب ایجاد شده است. البته این تنها یک فرضیه است که در حال بررسی است ولی قرائنی نظیر ساعت مخابره اولین خبری که به بیرون انتقال پیدا کرده و از همان متن نامه و افشای آن و به دست نیامدن اصل نامه و توجه به نسخه‌های آن در این زمینه وجود دارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که کمیسیون امنیت ملی مجلس قصد بازدید از زندان اوین را دارد و آیا در مورد این بازدید از سوی قوه قضاییه مصلحت اندیشی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: در طول سال‌های متمادی افرادی از داخل و خارج کشور متقاضی بازدید از زندان‌ها بوده و هستند و در بسیار از اوقات این بازدیدها صورت گرفته است. البته در مواردی که بدون هماهنگی بوده انجام نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود:‌ هر زمان، هر فرد و هر مقامی بخواهد از زندان بازدید کند با هماهنگی این کار صورت می‌گیرد. اما اگر بدون هماهنگی باشد اقدام نمی‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به حواشی مطرح شده در مورد فیلم «من مادر هستم» گفت: شنیده شده افرادی در این زمینه احضار شده‌اند آیا این موضوع صحت دارد؟ و آیا مدعی‌العموم در این راستا وظیفه‌ای بر عهده دارد؟ سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: در مواردی که مدعی‌العموم وظیفه‌ای بر عهده داشته باشد به طور طبیعی بررسی صورت می‌گیرد. من از دادستان تهران در این خصوص سوال کردم که ایشان گفت در حال بررسی هستیم و هنوز هیچ کس را نه بازداشت کرده و نه برای کسی قراری صادر کرده‌ایم.

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده‌ی شرکت بیمه ایران نیز گفت: همانطور که پیش از این اعلام کردم بخشی از این پرونده‌ی معروف به بیمه تکمیل شد، به دادگاه رفت و حکم نیز برای متهمان صادر شد که پس از ابلاغ اعتراض‌هایی نیز صورت گرفت و اکنون پرونده در مرحله‌ی رسیدگی به اعتراضات است و پس از قطعیت احکام قابل بازگو کردن خواهد بود.

وی یاد آور شد: پیش از این نیز گفتم که این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که هنوز محاکمه نشده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که آیا متوقف شدن اجرای حکم «سعید ملک‌پور» به دلیل توبه صحت دارد یا خیر؟ گفت: در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگویم که حکم هنوز اجرا نشده است.

خبرنگار دیگری به سخنان روز گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه سازمان‌های پزشکی قانونی، زندان‌ها و ثبت اسناد باید زیر نظر قوه مجریه باشد، اشاره کرد و پرسید آیا این اقدامات قضایی است یا اجرایی، که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: ایشان خیلی به قانون‌مداری تاکید کردند. اکنون قانون این سازمان‌ها را به قوه قضاییه داده است. ان‌شاء الله همه باید تابع قانون باشیم و اگر همه ملتزم به قانون باشیم به مصلحت کشور است.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در پرونده ستار بهشتی سرهنگ محمد حسن شکریان برکنار شد، آیا مسوولیت وی کیفری است یا مدنی؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: آنچه تا اکنون در مورد این فرد وجود دارد این است که هنوز اتهام و جرمی متوجه وی نیست و تشخیص مسوولان خودشان این بود که قصوری صورت گرفته و نظارت لازم انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری به بازداشت چند بهایی در سمنان اشاره کرد و سوال کرد، آیا آنان به دلیل بهایی بودن بازداشت شده‌اند. در غیر این صورت جرم آنها چیست؟ که محسنی اژه‌ای گفت: پیش از این نیز بارها گفته‌ام، هیچ کس به صرف داشتن یک عقیده و یک نظر بازداشت نمی‌شود، هیچ کس به صرف درویش بودن یا بهایی بودن بازداشت نمی‌شود و همانطور که ممکن است یک مسلمان جرمی را مرتکب شود و پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر درویش یا یک بهایی نیز جرمی را مرتکب شوند رسیدگی صورت می‌گیرد.

خبرنگار یکی از روزنامه‌ها به قطع 250 اصله درخت در اطراف کرج اشاره کرد و پرسید، آیا دستگاه قضایی در این رابطه ورود کرده یا خیر؟ که سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما باید در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست تلاش کنیم. زیرا با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته با آب و خاک و هوا لطمه‌هایی وارد می‌شود. در مورد این موضوع پرونده‌ای تشکیل شده و دستگاه قضایی در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: صحبت‌های رییس جمهور به لحاظ فنی، سیاسی و حقوقی جواب دارد اما به دلیل وجود شرایط خاص به آن جواب نمی‌دهیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر رییس جمهور مبنی بر این که قوه قضاییه حق ابطال مصوبات دولت را ندارد، گفت: مطالبی که دیروز جناب رییس جمهور گفتند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی واقعا جواب دارد و بعضی از مطالب ایشان حقیقتا درست نبود.

وی افزود: اما به هر ترتیب ما به لحاظ ملاحظاتی در این شرایط کنونی و به لحاظ توصیه‌ای که از طرف مقام معظم رهبری شد، ما الان به لحاظ بعضی از ملاحظات جواب نمی‌دهیم ولی فرمایشات ایشان به لحاظ فنی سیاسی و حقوقی جواب دارد./ایسنا