اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات رییس‌جمهور چین درباره دلیل سفرش به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, رییس‌جمهور چین

رییس‌جمهور چین گفت: بنا به دعوت جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران با کمال مسرت از جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی دیدار می‌نمایم.

 شی‌جین پینگ در هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد طی سخنانی گفت: چین و ایران به عنوان دو کشور متمدن دارای فرهنگ درخشان و تاریخ طولانی سهم بزرگی برای پیشرفت تمدن های بشریت ادا نموده اند. طی هزاران سال ، دو ملت ارتباطات و معاملات دوستانه در مسیر جاده تاریخی ابریشم برقرار نموده و اثرات روشنی در تاریخ دو کشور باقی گذاشته و تا حالا در زندگی مردم دو کشور ادامه دارد.

وی افزود: پس از برقراری روابط سیاسی دو کشور همکاری های فی مابین شاهد دستاوردهای برجسته ای در ابعاد ، اقتصادی، فرهنگی بوده است. در سال های اخیر روابط دوجانبه همواره روند توسعه مثبت و پایدار حفظ نموده و اعتماد سیاسی متقابل محکمتر و همکاری های بازرگانی و تجاری به دستاوردهای فراوانی نائل آمده و طرفین در امور منطقه ای و بین المللی از یکدیگر حمایت می نمایند. پس از به دست آمدن برنامه جامع اقدام مشترک، مناسبات دوجانبه با فرصت توسعه جدیدی روبرو است.چین امادگی دارد با تشریک مساعی با طرف ایرانی با استفاده از موقعیت مطلوب سطح روابط و همکاری فی مابین را ارتقا دهد تا فصل جدیدی از روابط فی مابین جامع، درارمدت و پایدار آغاز شود.

رییس‌جمهور چین گفت: انتظار دارم با مسئولان ایرانی در خصوص روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک به طور عمیق تبادل نظر نموده و چشم‌اندار همکاری دو کشور را ترسیم نماییم. یقین دارم این سفر به موفقیت کامل دستیابی پیدا نموده و موجب تحکیم بیش از پیش دوستی و همکاری بین دو کشور خواهد گردید.


 اخبار سیاست  خارجی -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
پیام رییس جمهور چین به ایرانیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عبور رییس‌جمهور ایران از دیوار چین



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفر روحانی به چین

 

اخبار سیاست خارجی - عبور رییس‌جمهور ایران از دیوار چین

 رییس‌جمهوری کشورمان به‌منظور شرکت در اجلاس دوروزه سران «سیکا» (کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا) عصر روزگذشته وارد شانگهای شد. این نخستین سفر حسن روحانی در قامت رییس‌جمهوری ایران به کشور چین است. قرار است رییس‌جمهوری در سفر سه‌روزه خود به چین علاوه‌بر شرکت در نشست «سیکا» در دیداری رسمی با رهبران پکن گفت‌وگو کند. همچنین روحانی عصر امروز با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند.

صلح مبنای حضور روحانی در شانگهای
به گزارش ایرنا، حسن روحانی صبح سه‌شنبه پیش از عزیمت به چین در جمع خبرنگاران گفت: «حضور جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس برای ما اهمیت دارد چراکه روزبه‌روز جایگاه کنفرانس‌های قاره‌ای و منطقه‌ای در جهان از لحاظ تاثیرگذاری بر صلح و ثبات منطقه و تعامل میان کشورها افزایش می‌یابد.» رییس‌جمهوری با بیان اینکه به دعوت رییس‌جمهوری چین در اجلاس سیکا شرکت می‌کند، گفت: «روابط دوجانبه با چین از اهمیت بسیاری برای ایران برخوردار است و روابط ما در زمینه تجارت، انرژی، صنعت، علم و فناوری با چین بسیار خوب است.»

 

روحانی تاکید کرد این روابط باید رو به گسترش باشد، ضمن اینکه چین یکی از اعضای 1+5 است که در مذاکرات هسته‌ای ایران شرکت می‌کند. رییس‌جمهوری افزود: «به طور طبیعی با برخی از سران کشورهای دیگر هم دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.»


تمام سران سیکا
هم‌اکنون 22 کشور چون ایران، روسیه، چین، کره جنوبی، هند، عراق، مصر، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان و شماری از کشورهای آسیای مرکزی و شرق آسیا در کنفرانس «سیکا» عضو هستند. همچنین نمایندگان کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، مالزی، اندونزی، اوکراین و سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه عرب در کنفرانس سیکا به‌عنوان ناظر حضور دارند.

 

اجلاس کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا هر چهارسال یکبار برگزار می‌شود. رییس‌جمهوری کشورمان به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رییس‌جمهوری چین، به این کشور سفر کرده است. به نظر می‌رسد بسته‌ماندن درهای چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین یکی از محور‌های اصلی دیدار حسن روحانی با سران چین برای یافتن راهی برای گشودن آن در راستای حل مناقشه هسته‌ای ایران با غرب باشد.


سیکا فرصتی برای دیدارهای دوجانبه
به گزارش معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری، حسن روحانی در نشست سران سیکا از سخنرانان اصلی این نشست است و دیدارهایی دوجانبه با همتایان خود یعنی سران کشورهای شرکت‌کننده خواهد داشت. بنابر این گزارش رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود به چین چهارشنبه با ایرانیان مقیم، بازرگانان و مدیران شرکت‌های ایرانی و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار خواهد کرد. روز پنجشنبه هم روحانی در نشستی با حضور نخبگان چینی در زمینه‌های گوناگون شرکت می‌کند و پس از آن برای دیدار با همتای چینی خود به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور می‌رود.


همراهان روحانی در چین
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری و حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهوری، رییس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

گفتنی است هشت ماه پیش، روسای جمهوری ایران و چین در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قرقیزستان با یکدیگر دیدار کرده بودند.  چین از مهم‌ترین خریداران نفت ایران به حساب می‌آید که در سال‌های گذشته در نبود شرکت‌های نفتی اروپایی توانسته‌ است همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه نفت و گاز ایران داشته باشد. از سویی ایران امیدوار است با نزدیک‌ترشدن روابط دو کشور از چین در اجرای طرح‌های نیروگاهی، سدسازی و پالایشگاه کمک بگیرد.


هر چند آخرین اخبار درباره همکاری‌های ایران با شرکت‌های نفتی گویای این است که وزیر نفت چینی‌ها را از میدان نفتی آزادگان اخراج کرده است. بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه «میدان نفتی آزادگان جنوبی با استفاده از توان داخلی توسعه می‌یابد»، توضیح داده است: «شرکت چینی (CNPCI) از برنامه زمانبندی برای توسعه این میدان بسیار عقب و از نظر ما غیرممکن بود که به تعهدهای خود بتواند عمل کند و به همین خاطر کنار گذاشته شد.»

 

گفته می‌شود چینی‌ها اطلاعاتی درخصوص یکی از میدان‌های گازی ایران به عراق داده‌اند. اما در این رابطه مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفته «در حال پیگیری این موضوع هستیم تا اطلاعات وسیع‌تر و درست‌تری داشته باشیم، منتظر دریافت این اطلاعات هستیم. صرفا بر اساس اخبار موضع‌گیری نمی‌کنیم.»
 اخبار سیاست خارجی - شرق