اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اظهارات تند ایاد علاوی علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, معاون رئیس‌جمهور عراق

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به مسائل منطقه ای مرتبط شود تاثیری منفی در منطقه خواهد داشت اما اگر منحصر به موضوع برنامه هسته‌ای باشد و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود مسئله‌ای نیست. 

ایاد علاوی افزود: ایران در کنفرانس منطقه ای که در زمان نخست وزیری من تشکیل شد حضور داشت. هنوز کنفرانس برگزار نشده بود که ایرانی ها حضور فعالی از خود نشان دادند. اما واقعیت این است که ایران تاثیرگذاری گسترده ای در عراق دارد و من نمی دانم که مداخله ایران در عراق چگونه مثبت ارزیابی می شود.

این سیاستمدار سكولار عراقی که با الجزیره گفتگو می‌کرد، اضافه کرد: اگر آنچه در سوریه می گذرد و آنچه در عراق و یمن و بحرین روی می دهد در نظر بگیریم و اگر سخنان مقامات ایرانی را مدنظر قرار دهیم مشاهده می کنیم که مداخلات آنها منفی است. معاون رئیس جمهور عراق ادامه داد: به طور مثال یک مقام ایرانی می گوید بغداد پایتخت امپراتوری پارس است. دیگری می گوید ما چهار یا پنج پایتخت منطقه را تحت کنترل داریم که شامل بیروت و دمشق و بغداد و صنعا است. این سخنان را چگونه می توان مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: من در دیداری که با وزیر امور خارجه ایران در داووس سوئیس داشته‌ام این مطلب را به او گفته ام. من گفتم که این سخنان موجب التهاب سیاسی می شود. از رادیوی ایران شنیده ایم که دو تن از افسران ارشد ایرانی در سوریه و عراق حضور دارند. من این مطالب را در داووس گفته ام.


 اخبار سیاست  خارجی  -  بهار  نیوز 


ویدیو مرتبط :
اظهارات تند یک نماینده علیه ظریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتهام زنی دوباره ایاد علاوی علیه ایران: در حال ورود به یک سیکل خطرناک هستیم



 

 

 

ایران

 

 

ایاد علاوی نخست وزیر اسبق و رهبر ائتلاف سکولار العراقیه عراق بار دیگر با اتهام زنی به ایران ، جمهوری اسلامی را به بر هم زدن اوضاع سیاسی عراق و تلاش برای بی ثبات سازی منطقه متهم کرد .

به گزارش عصر ایران علاوی در مصاحبه اختصاصی با فرید زکریا در برنامه " جی پی اس " شبکه سی ان ان آمریکا با اشاره به موانع تشکیل دولت جدید در عراق ، جمهوری اسلامی ایران را به مانع تراشی و ایجاد بی ثباتی در عراق متهم کرد .

علاوی مدعی شد : " ما می دانیم که ایران در حال انتقام جویی از منطقه است و با  بی ثبات کردن عراق و لبنان و فلسطین در پی ایجاد بی ثباتی در منطقه است ".

وی افزود : " نیروهای افراطی در عراق به دنبال بر هم زدن ثبات این کشور هستند تا همه توجه ها را به سمت خود جلب کنند ".

علاوی با هشدار نسبت به عدم تشکیل دولت آینده عراق گفت : " ما در حال ورود به یک سیکل  خطرناک هستیم ". وی افزود که وضعیت سیاسی موجود در عراق مشوق حرکت های افراطی و خشونت آمیز شده است و نسبت به بازکشت دوباره خشونت های فرقه ای به این کشور هشدار داد .

با وجودی که هشت ماه از انتخابات سراسری عراق می گذرد اما اختلافات سیاسی احزاب و جناح های قدرت در این کشور تشکیل دولت را نا ممکن ساخته و عراق در زمینه بحران عدم  تشکیل دولت پس از یک انتخابات به رکورددار تبدیل شده است .

این نخستین بار نیست که علاوی و افرادی نزدیک به گروه العراقیه جمهوری اسلامی ایران را متهم به بی ثبات سازی و دخالت در امور داخلی عراق می کنند و این در حالی است که ائتلاف العراقیه خود  تا حدود زیادی قائم به حمایت های خارجی کشورهایی نظیر عربستان سعودی ، مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است .

علاوی که در انتخابات 16 اسفند 1388 عراق تواست با کسب 91 کرسی بیشترین کرسی های پارلمان را از آن ائتلاف خود کند ،  به دلیل اینکه ائتلاف تحت رهبری او اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار ندارد قادر به تشکیل دولت نیست و از این رو در ماه های گذشته بارها  ایران را به دخالت و مانع تراشی در تشکیل دولت  عراق متهم کرده است ..../تحلیل:عصرایران