اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اضطرار هند برای خرید نفت ایران و پاسخ منفی به تحریم های آمریکا



 

 

 

نفت‌‌ایران , هند

 

 

روزنامه هندی اکونومیک تایمز طی تحلیلی از منافع هند در حفظ روابط اقتصادی خود با ایران نوشت: خرید نفت ایران یک اضطرار و نیاز اقتصادی برای هند است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه هندی اکونومیک تایمز سفر اخیر قائم مقام وزیر خارجه هند به امریکا نتوانسته است تبدیل به فرصتی برای متقاعد کردن دهلی نو به قطع واردات نفت از ایران شود.

در حالی که رانجان متهای در دیدار با مقامهای امریکایی در مورد سیاستهای دهلی و واشنگتن در باره موضوع تحریم نفت ایران مذاکراتی داشته است اما هند مصمم است که واردات نفت از ایران را به رغم تحریمهای یک جانبه امریکا و اروپا ادامه دهد.

بر اساس این گزارش پاسخ منفی هند به تحریم ایران درحالی است که همکاریهای هند و امریکا در زمینه های هسته ای، پتروشیمی و نظامی کاهش یافته است و هند با پشت سر گذاشتن چین به بزرگترین مشتری نفتی ایران نیز تبدیل شده است. قرار است به زودی یک هیات عالی رتبه هندی برای مذاکرات در خصوص مشکلات انتقال پول نفت وارداتی ایران به تهران سفر کند .

بر این اساس رویترز اعلام کرد واردات نفت هند از ایران نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته و به رقم بی سابقه ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است . این درحالی است که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران در سال گذشته میلادی واردات نفت از ایران را به علت عدم توافق بر سر قیمت و نحوه پرداخت تا ماه مارس تا ۲۸۵ هزار بشکه در روز کاهش داده و به نصف رسانده است.

این گزارش حاکی است تجار و فعالان بازار نفت اعلام کردند ایران تا بیش از یک سال هم برای دریافت پول نفت صادراتی به هند می تواند منتظر بماند. هند هم اکنون بیش از ۸ میلیارد دلار به ایران بایت واردات نفت خام بدهکار است. دیپلماتها و تحلیلگران هندی بر این باورند که موضوع خرید نفت ایران یک اضطرار و نیاز اقتصادی برای هند به شمار می رود چرا که این کشور کاملا به نفت ایران وابسته است.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند ادامه واردات نفت هند از ایران اقدامی در راستای تلاش هند برای گسترش نفوذ سیاسی در منطقه است چرا که نیروهای امریکایی تا سال ۲۰۱۴ میلادی احتمالا زودتر افغانستان را ترک خواهند کرد. در حقیقت بسیاری از دیپلمتهای هندی در مورد تبدیل شدن موضوع ایران به امتحانی برای اثبات دوستی با امریکا نگران هستند چرا که از دیدگاه آنها پیچیده تر شدن مناسبات دیپلماتیک با همسایگان مانعی برای تحقق ثبات دموکراسی و فرصتهای اقتصادی در پاکستان افغانستان و دیگر کشورها است.

لالیت مانسینگ سفیر سابق هند در امریکا گفت ایران نباید سنگ محک دوستی هند و امریکا باشد. موضوع حیاتی برای هند که رشد اقتصادی و ارزش واحد پول ملی اش در سال گذشته افت شدیدی داشته است دستیابی به امنیت انرژی است. این کشور ۱۲ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و بسیاری از پالایشگاههای هند بر اساس کیفیتهای نوع نفت صادراتی ایران طراحی و ساخته شده اند و جایگزین کردن نفت خام دیگر کشورها به جای نفت ایران مشکل است.

یک مقام آگاه نفتی هند گفت جایگزین کردن نفت ایران امری ساده نیست. چه کسی می خواهد آن نوع نفتی که ما نیاز داریم را تامین کند؟ البته هند در چند سال گذشته تمام تلاش خود را برای کاهش وابستگی به نفت ایران انجام داده است. ایران و هند توافق کرده اند که ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه پرداخت شود و باقیمانده بدهی ها نیز از طریق معامله پایاپای تسویه شود..... /   خبرگزارى فارس

 


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم: استثنای 11 کشور برای خرید نفت ایران



تحریم نفت ایران,تحریم آمریکا علیه نفت ایران,خریدنفت ایران,توقف تحیریم نقت ایران

 

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم: استثنای 11 کشور برای خرید نفت ایران

این خبر در حالی منتشر می شود که ایران قبل از این در اقدامی پیش دستانه صادرات نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس را متوقف کرده بود.

آمریکا 11 کشور از جمله ژاپن را از تحریم های خود علیه ایران، مستثنی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش تصمیم گرفته 11 کشور از جمله ژاپن، آلمان، ایتالیا و اسپانیا را از تحریم به دلیل واردات نفت خام از ایران، معاف کند.

کلینتون در بیانیه ای اضافه کرد: این معاف شدن به مدت 180 روز و قابل تمدید است. این وضعیت شامل کشورهایی شده که به میزان زیادی ، واردات نفت خام  از ایران را کاهش داده اند.

آمریکا به شدت در حال اعمال فشار بر کشورهای واردکننده نفت خام برای کاهش خرید نفت از ایران است.

آمریکا همچنین شرکت ها و مؤسسات تعامل کننده با بانک مرکزی ایران را تحت تحریم قرار می دهد. بانک مرکزی ایران مهمترین کانال دریافت پول نفت صادراتی این کشور است.

کلینتون ادامه داد: اقدامات انجام شده توسط این کشورها در رابطه با کاهش واردات نفت از ایران، آسان نبوده است. این کشورها می بایست در وضعیت حساس اقتصاد جهانی، در منابع انرژی خود تجدید نظر کرده و به سرعت برای نفت ایران، جایگزین پیدا می کردند.

11 کشور مستثنی شده از تحریم نفتی آمریکا، آلمان، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان و چک هستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که ایران قبل از این در اقدامی پیش دستانه صادرات نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس را متوقف کرده بود.

کشورهای ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و یونان هم قبل از این برای توقف خرید نفت از ایران مقاومت بسیاری در برابر تحریم های آمریکا داشتند. همین موضوع باعث شد تا آمریکا به رغم های اولیه برای توقف کامل خرید نفت، به کاهش واردات رضایت دهد.