اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اشتون: مذاکرات فنی در سطح کارشناسان سوم جولای در استانبول برگزار می شود



اشتون , اورانیوم غنی شده , جلیلی

 

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از مذاکرات در مسکو گفت:مذاکرات فنی در سطح کارشناسان سوم جولای در استانبول برگزار می شود.

وی گفت «به ایران گفتیم غنی سازی بیست درصدی را متوقف کند.»

اشتون افزود: «در این مذاکرات ایران برای نخستین بار در مورد محتوا صحبت کرد.»

اشتون در سخنان خود در باره مذاکرات مسکو افزود در جریان این مذاکرات، اولین "پاسخ جدی" را از ایران دریافت کردیم و جهت صحیح حرکت ترسیم شد تا کارشناسان، در مورد جزئیات مسایل فنی گفت و گو کنند

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «پس از مذاکرات کارشناسی، در مورد آینده مذاکرات تصمیم گیری خواهیم کرد. دو طرف نتوانستند در جریان گفت وگوها پل زده و راه دو طرفه ای پیدا کنند.»

وی افزود: در این مذاکرات، پیشنهادمان در بغداد را مبنی بر توقف غنی سازی در سطح 20 درصد و تعطیلی تاسیسات فردو  و انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور را تکرار کردیم.

اشتون افزود: به اینجا امدیم تا به پیشرفت دست پیدا کنیم و در برابر اعمال قابل توجه ایران پاسخگو باشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد:  ما پاسخ جامعی به به نگرانی های مطرح شده ایران در بغداد ارائه کردیم. ما مواضع خود را به صورت جزئی مطرح کردیم.

اشتون افزود: بعد از پنج جلسه شروع به صحبت کردن از موضوعات حیاتی و اساسی کردیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: فاصله ی بزرگی بین مواضع دو طرف در مورد مسائل اساسی وجود دارد.

وی افزود: من با دکتر جلیلی برای برگزاری گفتگوهای آینده در تماس خواهم بود، البته برگزاری نشست های دیگر در گرو نتیجه ی گفتگوهای کارشناسی در استانبول است.

اشتون گفت: ایران باید تصمیم بگیرد که مسئه ی کنونی از طریق دیپلماسی حل فصل شود. آنها باید به نگرانی ها پاسخ دهد

وی اضافه کرد: در جلسه ی اخیر، دکتر جلیلی و من در مورد این قضیه صحبت کردیم که هیچکس برای صرف صحبت کردن به ایجا نیامده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واقعیت این است که ایرانی ها برای اولین بار در مورد محتوا صبحت کردند.

جلیلی: مهمترین توافق، قبول نظر جمهوری اسلامی مبنی بر تکشیل حلسه ی کارشناسی بود

سعید جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات مسکو  گفت: مذاکرات ایران و شش کشور وقتی می تواند موفق باشد که در فاصله ی این گفتگوها ، جلسات کارشناسی بتواند دیدگاه های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند، به همین حاطر در فاصله مذاکرات بغداد و مسکو پنج نامه نوشتیم و گفتیم لازمه ی موفقیت مذاکره برگزاری نشست  کارشناسی است. این پیشهاد را در استابنول هم مطرح کرده بودیم.

وی افزود: مهمترین توافق، قبول این نظر جمهوری اسلامی بود که باید حلسه ی کارشناسی تشکیل شود. از این که طرف مقابل پیشنهاد ایران را  قبول کردند استقبال می کنیم و همین را با اهمیت می دانیم.

جلیلی گفت: مذاکرات مسکو جدی تر، واقعی تر و فراتر از اظهار مواضع بود، به خصوص اینکه ایران بسته های جامعی را درباره دیدگاه جمهوری اسلامی در محور های پنج گانه تهیه کرده بود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران افزود: دور اول نشست مسکو به ارائه این دیدگاه ها معطوف بود.

وی اضافه کرد: ما تاکید کردیم که غنی سازی اورانیوم حق مسلم ایران است. ما به شکل دقیق و مستند و مستدل با استفاده از اسناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای شش کشور علیه ایران، غیر قانونی است. ما به وظوح توضیح دادیم که چرا قعطنامه را غیرقانونی می دانیم.

جلیلی گفت: در نشست دوم هم ارزیابی دقیق و جامعه ای از  پیشنهادهایی که انها در بغداد ارائه داده بودند ارائه کردیم. شش کشور، این اقدام ایران را که نظراتش را به صورت مشخص و مستدل ارائه کرده بود، ستودند و این را موجب درک صحیح نظرات جمهور یاسلامی ایران عنوان کردند.

وی افزود: اکنون با ارائه دیدگاه های جامعه ایران، انها فرصت لازم را برای انتخاب فرصت صحیح دارند. انها در معرض یک ازمون مهم برای جلب اعتماد مردم ایران قرار گرفته اند.

 

اشتون , اورانیوم غنی شده , جلیلی

 

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اضافه کرد: همانطور که قبلا هم گفتیم، دیگر بهانه ای برای تشکیک در فعالیت های صلح امیر ایران وجود ندارد. ما فکر می کنیم با مطلبی که ارائه شد، هیچ منطقی برای مقابل با مسیر پیشرفت ایران وجود ندارد.

جلیلی گفت: امیدواریم که این فرصت موجب شود که انها بتوانند با استفاده از جلسات کارشناسی، مسیر صحیح را انتخاب کنند و از بن بست خارج شوند.

وی افزود: انها پیشنهاد کردند که جلسات کارشناسی در 12 تیرماه برگزار شود. این روز یادوار خاطره تلخی برای ما است. یک ناو امریکا در آن روز به هواپیمای مسافربری ایران حمله کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت: این تاریخ یاداور روز تلخ برای ما بود، به همین دلیل روز دیگری را پیشنهاد کردیم. به این نتیجه رسیدیم که جلسات کارشناسی و جلسات معاونین باید بتواند پیشنهاد مشخص و قابل قبولی برای گفتگوها فراهیم کند.

وی افزود: ما با پاروپویت پیشنهاداتمان را ارئه کردیم و انها هم اکنون فرصت دارند که نظراتشان را ارائه کنند.

جلیلی گفت: امیدواریم که جلسات کارشناسی و جلسات معاونین بتواند به نتایج قابل قبولی برسند و پیشنهاهایی را ارائه کند و در آخر به برای زمان و مکان دور بعدی گفتگوها به توافق برسیم..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
1392/08/30:مذاکرات ظریف با اشتون..ورود مذاکرات به جزئیات...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی «کاترین اشتون»: مذاکرات ایران و ۱+۵ به زودی برگزار می‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سخنگوی «کاترین اشتون»:

مذاکرات ایران و ۱+۵ به زودی برگزار می‌شود/ تاریخ و محل مذاکرات هنوز مشخص نیست

سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: تاریخ و محل دقیق برگزاری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هنوز مشخص نشده؛ اما برگزاری مذاکرات قطعی است.

به گزارش  فارس به نقل از رویترز، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت که روز دقیق مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 مشخص نشده است اما تلاش می‌کنیم به زودی این مذاکرات برگزار شود.

براساس این گزارش، «سعید جلیلی» مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز جمعه گفت که توافق شده در ماه ژانویه مذاکرات ایران و گروه 1+5 برگزار شود.

وی همچنین گفته بود که ایران و هند پذیرفته‌اند که مذاکرات باید در ماه ژانویه برگزار شود اما هنوز در مورد جزئیات آن توافق نشده است.

با این وجود «مایکل مان» سخنگوی کاترین اشتون نگفت که آیا قدرت‌های غربی در مورد آن توافق کرده اند یا نه.

مان گفت: مذاکرات درباره تاریخ و محل برگزاری مذاکرات همچنان ادامه دارد.

مایکل مان در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفت: مقامات ارشد ایران و اتحادیه اروپا در 31 دسامبر در مورد دور بعدی مذاکرات گفتگو کردند و امیدواریم این مذاکرات به زودی برگزار شود./فارس