اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اسناد وزارت خارجه انگلیس: قذافی لندن را به "آغاز جنگ" در صورت مرگ المقرحی در زندان تهدید كرده بود



 

 

 

اسناد وزارت خارجه انگلیس: قذافی لندن را به

آخرین اسناد و مدارك كشف شده در طرابلس نشان می دهد كه رژیم قذافی دولت انگلیس را تهدید كرده بود در صورت كشته شدن متهم لاكربی در زندان اسكاتلند، روابط طرابلس لندن به عواقب شومی گرفتار می شود و این امر آتش یك جنگ را بر می افروزد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، اسناد كشف شده در سفارت متروك انگلیس در طرابلس حاكی از لابی گری وسیع دولت لیبی برای آزادی عبدالباسط المقرحی، تنها متهم حادثه لاكربی است كه در نهایت منجر به آزادی وی شد.

در یكی از سندها رابرت دیكسون، مقام بلند پایه وزارت امور خارجه انگلیس به دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه این كشور در ژانویه ۲۰۰۹ اطلاع داد كه معمر قذافی، رهبر لیبی می خواهد المقرحی به هر قیمتی به لیبی بازگردد.

وی در نامه ای به دیوید میلیبند نوشته بود: مقام ها و وزرای لیبی نسبت به عواقب شومی كه مرگ المقرحی متوجه روابط انگلیس و لیبی و فعالیت های تجاری انگلیس در لیبی می سازد، هشدار داده اند.

عبدالباسط المقرحی، تنها متهم بمب گذاری هواپیمای مسافربری پان آمریكن بر فراز منطقه لاكربی اسكاتلند در سال ۱۹۸۸ است كه در اوت ۲۰۰۹ بنا بر اعلام مقام های اسكاتلند به علت ابتلا به بیماری سرطان و دلایل انسان دوستانه آزاد شده است.

دیگر اسناد كشف شده در طرابلس فاش ساخته اند كه سرویس اطلاعات داخلی انگلیس (MI۵) با همتای لیبیایی خود به تبادل اطلاعات می پرداخته است.

سرویس MI۵ به رژیم قذافی درباره لیبیایی های مخالف وی در انگلیس اطلاعات ارائه می داده و در ازای آن آخرین اعترافات متهمان تروریست را كه در زندان های لیبی تحت بازجویی و شكنجه قرار داشتند، دریافت می كرده است.

در میان اسناد یافت شده همچنین نامه ای وجود دارد كه تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس در سال ۲۰۰۷ به سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی نوشته و در آن به وی پیشنهاد كمك در زمینه رساله دكترایش را داده است.

تونی بلر در این نامه پسر قذافی را "مهندس سیف الاسلام عزیز" خطاب كرده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس تاكنون از اظهارنظر درباره اسناد كشف شده در طرابلس امتناع كرده و گفته كه اجازه ندارد درباره مسائل امنیتی اظهارنظر كند.

اما وی اظهار داشته كه این اسناد مربوط به دوره ای است كه دولت قبلی در انگلیس در قدرت بوده و وی هیچ اطلاعی از آنچه كه در این دوره در پشت پرده اتفاق می افتاده، ندارد.

اسناد جدید كشف شده در طرابلس حاكی از همكاری و روابط نزدیك انگلیس و لیبی در زمینه امنیت، زندان ها، خدمات بهداشتی و حتی دادگاه عالی بوده است.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
تبریک سخنگوی وزارت خارجه ایران به ملکه و ولیعهد انگلیس!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان: باکو در جنگ احتمالی علیه ایران بی طرف است



جنگ احتمالی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان:

باکو در جنگ احتمالی علیه ایران بی طرف است

باکو بار دیگر تاکید کرد از خاک جمهوری آذربایجان برای حمله نظامی احتمالی به ایران استفاده نخواهد شد.

به گزارش آریا به نقل از خبرگزاری آپا، المان عبداله یف، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری گفت که این کشور به پایگاهی برای حمله نظامی احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران بدل نخواهد شد.

وی در ادامه بر بی طرفی باکو در صورت هرگونه درگیری نظامی احتمالی ضد ایران، تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین ضمن مخالف با هرگونه ماجراجویی ضد ایران، خواستار حل اختلاف نظرها درباره فعالیت های هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک شد.

آمریکا و متحدان غربی آن، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای متهم می کنند و به این بهانه تحریم هایی را ضد این کشور اعمال کرده اند.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون مدرکی دال بر انحراف در فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران، پیدا نکرده است.

تهران نیز بارها با رد این اتهامات اعلام کرده است به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دارد از فناوری صلح آمیز هسته ای برخوردار شود./آریا