اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استعفای ناگهانی مدیر الجزیره در اوج رقابت های رسانه ای



 

 

استعفای ناگهانی مدیر الجزیره در اوج رقابت های رسانه ای

 

"وضاح خنفر"  مدیر شبکه الجزیره قطر استعفا داد.

به نقل از رویترز، مدیر شبکه تلویزیونی ماهواره ای الجزیره روز سه شنبه بدون اعلام دلایلی، استعفای خود را اعلام کرد.

وضاح خنفر با ارسال پیامی از طریق ایمیل برای کارکنان الجزیره و انتشار آن در سایت تویتر گفت که استعفا کرده است.

وی گفته است که از مدتی پیش تمایل خود را برای کناره گیری به رئیس هیات مدیره شبکه اعلام کرده بود که او نیز این تمایل را درک کرده و تصمیم استعفا را پذیرفت.

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که شیخ "احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی" به عنوان مدیر جدید این رسانه تعیین شده است. مدیر جدید، از خانواده حاکم بر قطر یعنی آل ثانی است و از پیشینه فعالیت های اداری و مدیریتی برخوردار است.

وضاح خنفر

وضاح خنفر متولد 1968 ، روزنامه نگار اردنی فلسطینی تبار است. او از سال 2003 مدیریت این شبکه را برعهده گرفت.

وی در سال 1997 به عنوان خبرنگار در آفریقای جنوبی همکاری اش را با الجزیره آغاز کرد.پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 به هند و افغانستان رفت تا به به پوشش جنگ افغانستان بپردازد. پس از آن و قبل از آغاز حمله نظامی به عراق، برای پوشش حوادث این کشور به سلیمانیه رفت و حوادث قبل از جنگ را از این شهر دنبال می کرد تا پس از سقوط صدام، پوشش تحولات جنگ عراق از بغداد پیگیری شود.

او در سال 2003 جایگزین "محمد جاسم العلی" مدیر وقت شبکه الجزیره عربی و در سال 2006 نیز به عنوان مدیر گروه رسانه ای الجزیره (شامل چندین شبکه و از جمله الجزیره عربی) منصوب شد.

خنفر دومین مدیر الجزیره بود.

الجزیره

شبکه الجزیره از زمان راه اندازی در سال 1996 تاکنون همیشه در صدر شبکه های خبری عربی پرمخاطب قرار داشت و همیشه با دولت های غربی و عربی برسر پوشش تحولات این کشورها با مشکلات و چالش هایی روبه رو بود.

شبکه الجزیره با مالکیت حکومت قطر راه اندازی شد. هم اکنون شیخ حمد بن ثامر آل ثانی یکی از اعضای خانواده حاکم در قطر ریاست هیات مدیره این رسانه را برعهده دارد.

الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار از سوی امیر قطر و 370 کارمند در یکی از ساختمان های مجموعه رادیو تلویزیون دولتی قطر در شهر دوحه آغاز کرد. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال ۲۰۰۱ به خودکفایی برسد اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام شد امیر قطر با ادامه اعطای کمک سالانه ۳۰ میلیون دلار موافقت کرد.

گروه الجزیره علاوه بر شبکه خبری الجزیره عربی، شامل الجزیره انگلیسی، ورزشی ، کودکان ، مباشر (ویژه پخش برنامه های زنده)، مباشر مصر (ویژه پخش زنده تحولات مصر) و مستند است.

سایت های اینترنتی الجزیره عربی و انگلیسی نیز یکی از منابع عمده خبررسانی در فضای وب هستند.

دو مرکز آموزش و بررسی های استراتژیک نیز از جمله زیرمجموعه های الجزیره به شمار می روند.

الجزیره قرار بود در سال های آینده شبکه اردو زبان، کانال های موسیقی و روزنامه بین‌المللی نیز راه اندازی کند.

استعفاها در الجزیره

پیش از این نیز غسان بن جدو رئیس دفتر الجزیره در بیروت به دلیل پیگیری اعتراضات مردمی در سوریه از سوی این رسانه از سمت خود استعفا داده بود.

همزمان، رئیس دفتر الجزیره در دمشق و شماری از گویندگان سوری این رسانه به دلیل اعمال فشارهای حکومت سوریه از مسئولیت های خود کناره گیری کردند.

الجزیره و انقلاب های عربی

شبکه الجزیره در انقلاب های عربی نقش بی نظیری را ایفا کرد. الجزیره تنها رسانه خبری مهم بود که اعتراضات اولیه شکل گرفته پس از خودسوزی بوعزیزی جوان تحصیلکرده و بیکار تونسی را پیگیری کرد و با وجود تهدیدات حکومت وقت تونس، به پوشش های رسانه ای خود ادامه داد. دفتر الجزیره در دوره انقلاب تونس و حکومت زین العابدین بن علی، تعطیل شده بود.

پس از آن نیز در انقلاب مصر نیز الجزیره پوشش خبری منحصر به فردی را ارائه کرد و این روند با وجود تعطیلی دفتر الجزیره در قاهره و اخراج خبرنگاران آن، متوقف نشد.

الجزیره در انقلاب های یمن، لیبی و سوریه هم در صف نخست اطلاع رسانی قرار داشت.

با این وجود نحوه پوشش الجزیره از اعتراضات مردمی در بحرین کشور همسایه قطر و محل استقرار این رسانه با انتقادات بسیاری همراه بود.

این شبکه همچنین متهم است که تحولات منفی در قطر مانند سلب تابعیت از شماری از مردم این کشور از قبیله آل غفران را به اتهام تلاش برای کودتا را پوشش نداده است.

الجزیره و ایران

دولت ایران در سال 1384 و در اعتراض به محتوای سلسله گزارش های الجزیره از مناطق عرب نشین خوزستان، دفتر این شبکه را در تهران تعطیل و عباس ناصر خبرنگار لبنانی آن را از ایران اخراج کرد اما در تیرماه 1385  فعالیت دفتر الجزیره در تهران از سر گرفته شد.

هم اکنون الجزیره نسبت به دیگر شبکه های خبری عربی، تحولات ایران را با نگاه مثبت پوشش می دهد.

آینده الجزیره با استعفای مدیر

الجزیره قبل از آغاز انقلاب های عربی وارد رقابت شدیدی با شبکه العربیه شد و در بسیاری از کشورها، اکثر مخاطبان را به این شبکه سعودی واگذار کرده بود. با آغاز انقلاب های عربی از تونس، الجزیره کارکرد و استقلال نسبی خود را به نمایش گذاشت و باعث شد تا با فاصله بسیار زیاد از دیگر رسانه ها، انتخاب نخست مخاطبان باشد.

این استعفا در اوج فعالیت الجزیره در صورتی که با نیروی کارآمد دیگری جایگزین نشود می تواند در فضای رقابتی فعلی به جایگاه این رسانه آسیب جبران ناپذیری را وارد کند.

در صورت افت کیفیت الجزیره دو طیف خرسند خواهند شد اول : حکومت های عربی و در شرایط کنونی حکومت سوریه و دوم شبکه های تلویزیونی خبری عربی و در راس آنها شبکه های العربیه و بی بی بی عربی..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
استعفای ناگهانی مجری تلویزیون روی آنتن زنده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکومت مصر ، مغلوب رسانه ای به نام الجزیره / مدیران صدا و سیما یاد بگیرند!



 

 

 

حکومت مصر ، مغلوب رسانه ای به نام الجزیره / مدیران صدا و سیما یاد بگیرند!

 

اعتراضات در مصر برای سقوط مبارک، تک و پاتک رسانه ای دولت قاهره با برخی رسانه ها و در راس آنها الجزیره را در پی داشت.

الجزیره از ابتدای اعتراضات مصر ، در کنار شبکه العربیه به پوشش گسترده این تحولات پرداخت اما کم کم این دو رسانه از یکدیگر فاصله گرفتند تا الجزیره به سمت معترضین و العربیه به سمت دولت مصر متمایل شود. الجزیره

در همین چارچوب در دو هفته اخیر در کنار تحولات اعتراض مردم ، شاهد تک و پاتک های دولت قاهره و شبکه الجزیره بودیم ؛ شبکه ای که به رغم تعطیلی دفاتر آن در مصر و منع کامل فعالیت خبرنگارانش در این کشور، همچنان جایگاه خود را به عنوان مهمترین منبع تحولات مصر حفظ کرده است.

دولت مصر چندی پیش دفاتر الجزیره در قاهره و دیگر شهرهای مصر را تعطیل و تمامی مجوزهای صادر شده برای فعالیت خبرنگاران آن در شهرهای مختلف مصر را باطل و آنها را از فعالیت منع کرد.

تعدادی از اراذل و اوباش نیز روز پنجشنبه گذشته با حمله به دفتر شبکه الجزیره، وسائل آن را تخریب کردند و دفتر را به آتش کشیدند.

دولت مصر همچنین 6 نفر از خبرنگاران الجزیره را بازداشت ولی پس از مدتی آنها را آزاد کرد.

در این بین، دولت مصر پس از منع فعالیت الجزیره در این کشور، پخش برنامه های این شبکه را در فرستنده ماهواره ایی "نایل ست "متوقف کرد. البته دیگر شبکه های مجموعه الجزیره مانند "الجزیره انگلیسی"، اسپورت و ... همچنان به پخش خود از این فرستنده ماهواره ای ادامه دادند.

الجزیره نیز کانال های دیگری را در نایل ست برگزید و پخش برنامه های خود را در این فرستنده از سرگرفت اما این کانال ها نیز حذف شدند.

با این حال از  روز جمعه، مدیران الجزیره با هماهنگی دیگر شبکه ها دست به ابتکار جالبی زدند: حدود 10 کانال عربی از جمله "الحوار ، الجدید ، الكرامة ، السهیل، الأقصى، NBN، عدن المستقلة، فلسطین الیوم و  OTV" موجود در "نایل ست" پخش برنامه های خود را متوقف کرده و پخش برنامه های الجزیره را جایگزین برنامه های خود کردند.

شبکه الجزیره نیز با نام بردن از این شبکه ها در زیرنویس خود از این اقدام آنها تشکر کرد. البته هنوز معلوم نیست این اقدام این شبکه ها ، داوطلبانه و در راستای حمایت از جنبش مردم مصر بود یا اینکه با درخواست مدیران الجزیره ، این اتفاق افتاد.

الجزیره در روزهای پنجشنبه و جمعه به طور اختصاصی تمامی برنامه های خود را به مصر و تحولات آن اختصاص داده بود.

در همین حال معترضین در شهر قاهره و دیگر شهرها از جمله اسکندریه، پرده های بزرگی را برای نمایش مستقیم برنامه های شبکه الجزیره ایجاد کردند.

البته الجزیره نیز بیش از سایر شبکه ها به پخش فیلم و تصاویر معترضان مصری پرداخت.

الجزیره همچنین برای حل مشکل نبود خبرنگاران، به گفت وگو با خبرنگاران و روزنامه نگاران سایر رسانه ها رو آورد و مطالب آنها را با نام و سمت پخش می کرد. همچنین به پخش نظرات و اتفاقات مصر از زبان نخبگان و شخصیت های مصری روی آورد که در صحنه بودند و  با این  تدبیر ،عملا تمامی کارشناسان در مصر نقش خبرنگار را نیز ایفا می کردند.

سردبیران این شبکه بررسی و روند نظارت بر وبلاگ ها و متن ها و فیلم های منتشر شده در تویتر و فیس بوک را نیز افزایش دادند و بارها به نقل از همین منبع، اقدام به انتشار اخباری کردند که گاه در صدر خبرهای جهان نشست  ؛ از جمله می توان به انتشار فیلم ز های یرگرفتن چند نفر از معترضین توسط خودروی آتش نشانی و  یک خودروی پلاک سیاسی اشاره کرد.

این رسانه همچنین ایمیل و بخش ویژه ای را برای دریافت فیلم، نظرات و عکس از تظاهرات و حوادث مصر در سایت اینترنتی خود اختصاص داد.

حکومت مصر ، علاوه بر ایجاد محدودیت برای شبکه تلویزیونی الجزیره ، سایت این مجمعه را نیز هدف حملات خود قرار داد و "الجزیره نت" هک و این جمله در آن درج شد:"همه باهم مصر را سرنگون می کنیم" که الجزیره با رد این عبارت، انتشار آن را کار هکر ها دانست.

بخش مهمی از این اقدامات و ابتکارات مدیون حضور خبرنگاران و کارشناس زبده مصری در دفتر این شبکه بود که ارتباطات آنها با جامعه مصر، بسیاری از مشکلات را حل می کرد.

همچنین این نکته قابل یادآوری است که بسیاری از مدیران ارشد شبکه الجزیره، مصری هستند و حتی در برهه ای نیز این موضوع مطرح شد که جمعی از  مصری های هوادار اخوان المسلمین، سمت های کلان الجزیره را در دست دارد. این موضوع در ماجرای حوادث پس از انتخابات 88 ایران و سکوت الجزیره در برابر آن بیشتر به واقعیت نزدیک شد.

سایت الکسا که رتبه سایت های اینترنتی را براساس تعداد مخاطب اعلام می کند پیش از این اظهار کرده بود که شمار مخاطبان سایت اینترنتی شبکه الجزیره در یک ماه گذشته 145 درصد و در هفته گذشته 247 درصد افزایش یافت.

علاوه بر شبکه عربی زبان الجزیره، شبکه انگلیسی زبان الجزیره نیز در این مدت به موفقیت های چشمگیری در میان مخاطبان کشورهای غیرعربی و در راس آنها آمریکا دست یافت.

حوادث مصر این فرصت را در اختیار شبکه الجزیره انگلیسی قرار داد تا بتواند بیشترین مخاطب را در آمریکا از آن خود کند. همانطور که شبکه سی ان ان از جنگ 1990 استفاده کرد.

شبکه الجزیره انگلیسی نیز اعلام کرد که تا روز جمعه ، 9 میلیون و 400 هزار نفر از طریق سایت اینترنتی این شبکه، پخش مستقیم الجزیره انگلیسی را مشاهده می کردند که سه و نیم میلیون نفر در آمریکا بودند.

از 28 ژانویه 2011 نیز شمار بازدیدکنندگان از سایت الجزیره انگلیسی 1000 درصد بیشتر شد که نیمی از آن از آمریکا هستند.

مارک لینش استاد بررسی های خاورمیانه در دانشگاه جورج واشنگتن نیز گفته است: الجزیره از طریق پوشش حوادث مصر انقلابی را در حضورش در آمریکا ایجاد کرد.

الجزیره ، با رویکردی حرفه ای خود ، حتی در زمانی که خبرنگارانش از صحنه خبری مصر حذف شدند ، توانسته است به عنوان یک برند خبری معتبر ، اعتبار مضاعفی برای خود دست و پا کند و این ، موضوعی است که مدیران صدا و سیمای ما نیز می توانند از آن ، درس های فراوانی یاد بگیرند ؛ صدا و سیمایی که در جریانات مصر ، تنها به بازنقل ناقص خبرهای سایر رسانه ها و تحلیل های افراد داخلی و حداکثر چند چهره ناشناس در استودیوی لندنش بسنده کرده است!....../تحلیل:عصرایران