اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استراتژی جدید آمریکا؛ بازگشت به عراق از دریچه داعش



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

آمریکایی ها با دامن زدن به مشکلات میان سه طیف اصلی یعنی کُردها، شیعیان و سنی ها و نیز با بهره گیری از داعش به دنبال تقویت نفوذ خود در عراق هستند.

 عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به سیاست های جدید آمریکا در قبال عراق نوشته است: دولت آمریکا به دنبال دیکته کردن خواسته های خود بر عراق از طریق دریچه داعش است. تعداد نظامیان آمریکا در عراق رو به افزایش است و باراک اوباما از اعزام 450 کارشناس نظامی اضافی به عراق خبر داد تا تعداد آنها به 3500 نفر برسد.

وی می افزاید: استراتژی جدید آمریکا در عراق بر اساس اقداماتی است که کاملا با تصمیم آمریکا در عقب نشینی از عراق در سال 2011 منافات دارد و می توان آن را در موارد سه گانه خلاصه کرد؛ نخست، آموزش و تجهیز شبه نظامیان سنی عشایر تحت عنوان مشارکت در نبرد آینده برای آزاد سازی الرمادی و بعد از آن نبرد موصل تا حامی ارتش عراق و جایگزینی برای نیروهای مردمی که عمدتا شیعی هستند باشند.

دوم، ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی در خاک عراق. مارتن دمپسی به وضوح از این طرح خبر داد و آن هنگامی بود که اعلام کرد طرح های نظامی نیازمند مراکز نظامی در نزدیکی خطوط مقدم علیه داعش است.

سوم، آمریکا موفق به ایجاد شکاف میان طیف های عراقی اصلی یعنی شیعی، سنی و کردی شده است و آن را به جان یکدیگر می اندازند و آنها را غرق در جنگ های طایفه ای می کند.

عطوان تاکید کرد: روابط میان این سه (کُردها، شیعیان و سنی ها) بحرانی است و هیچ هماهنگی آشکاری میان آنها در عرصه تحولات میدانی وجود ندارد بلکه برخورد و بی‌اعتمادی و نفرت میان آنها حاکم است و در چنین شرایطی است که آمریکا وارد عمل می شود زیرا سه طرف ضعیف هستند و نیازمند به نظامیان آمریکایی برای تامین حمایت خود و در جنگ علیه دیگران هستند.

وی می نویسد: هنگامی که می گوییم دولت آمریکا از برگه مبارزه با داعش برای تحمیل دیکته های خود استفاده می کند و به دنبال تقویت حضور خود در عراق مصداق آن این است که جنگ علیه داعش وارد دومین سال خود شده است اما هیچ دستاورد عملی در عرصه میدانی وجود ندارد زیرا داعش در حال توسعه تحرکات خود است. بر اساس مطالعات و آمارهای نظامی آمریکایی 75 درصد از هواپیماهای آمریکایی که بر بالای سر داعش در عراق پرواز می کننند به پایگاه های خود باز می گردند بدون اینکه بمب های خود را بر روی داعش بریزند زیرا اهداف واضحی برای زدن وجود ندارد.

عطوان می افزاید: واشنگتن مانع از مشارکت نیروهای مردمی در آزاد سازی الرمادی می شود و اقدام به اعزام مستشاران نظامی برای تسلیح و تجهیز عشایر سنی و فرزندان آنها کرده و نیز با قدرت با نامگذاری عملیات آزاد سازی الرمادی به نام لبیک یا حسین مخالفت و آن را به لبیک یا عراق عوض کرد.

عطوان در پایان می نویسد: عراق خاضع و خاشع آمریکا شده و به طور مستقیم تحت قیمومیت آمریکا قرار گرفته است آمریکایی که به دنبال توسعه دادن دایره نفوذ خود است و این دامنه نفوذ خود را گسترش داده و برحریم هوایی، آبی و منابع نفتی و همه ثروت های دیگر آن مسلط شده است و این قیمومیت یا تحت الحمایگی به نفع داعش است زیرا جنگ خود را جنگ آزادی بخش و مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی که به عراق بازگشته اند می‌داند؛ آمریکایی که این بار از دریچه داعش وارد شده است نه تحکیم دموکراسی و حقوق بشر.

اخبار بین الملل - تسنیم


ویدیو مرتبط :
آمریکا اشیاءباستانی عراق کشف شده از داعش را تحویل عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله داعش به مرکز بزرگترین استان عراق / جان کری: نجات کوبانی استراتژی آمریکا نیست




اخبار بین الملل - حمله داعش به مرکز بزرگترین استان عراق

تروریست های عضو داعش از سه محور به شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق حمله کردند.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، مقامات عراقی در شهر الرمادی در پی یورش داعش حکومت نظامی اعلام کردند. درگیریهای شدید در سه محور شرق، شمال و غرب الرمادی ادامه دارد. کنترل هفتاد درصد از استان الانبار عراق در دست داعش است.

استان الانبار بیش از یک سوم مساحت عراق را تشکیل می دهد.

المیادین در گزارش دیگری اعلام کرد: تروریست های داعش به 10 کیلومتری بغداد پایتخت عراق رسیدند.

2 کشته 15 زخمی در انفجار شرق کرکوک
یک منبع امنیتی روز دوشنبه از انفجار موتور سیکلتی بمب گذاری شده نزدیک یک رستوران سنتی در شرق کرکوک و کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 15 تن دیگر خبر داد.

به گزارش الغد پرس از بغداد ، این منبع اعلام کرد موتورسیکلتی بمب گذاری شده بامداد امروز نزدیک یک رستوران سنتی در منطقه قادسیه واقع در شرق کرکوک منفجر شد که به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 15 تن دیگر منجر شد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

جان کری: نجات کوبانی استراتژی آمریکا نیست

وزیر امور خارجه امریکا در اظهارتی ضمن اشاره به تراژدی در حال وقوع در شهر کوبانی اظهار داشت که نجات این شهر جزو استراتژی واشنگتن و ائتلاف ضد داعش نیست. .

مهر به نقل از الجزیره نوشت: "جان کری" که برای شرکت در کنفرانس بازسازی غزه به قاهره سفر کرده در اظهاراتی گفت: آمریکا به شدت نگران وضعیت شهر کوبانی منطقه ای که مورد محاصره داعش قرا گرفته است اما با این وجود کوبانی جائی در استراتژی مبارزه با داعش ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: مدت زمانی طول خواهد کشید تا کشورهای حاضر در ائتلاف ضد داعش به طور کامل با یکدیگر هماهنگ شوند و علاوه بر آن تمرکز اصلی ما در ابتدا بر روی عراق و سپس سوریه است.

کری در حالی این اظهارات را بیان می کند که نیروهای کرد مستقر در کوبانی طی روزهای گذشته خواستار افزایش حملات جنگنده های ائتلاف به مواضع داعش در اطراف این شهر شده بودند.

شهر کوبانی در مرز سوریه و ترکیه نزدیک به یک ماه است که از سوی گروه تروریستی داعش محاصره شده و وضعیت موجود در آن به شدت نگران کننده است به طوری که سازمان ملل هشدار داده در صورت سقوط این شهر به دست داعش، فاجعه انسانی در آن رخ خواهد داد اما با این وجود ترکیه و کشورهای غربی تا کنون اقدام موثری را برای نجات این شهر انجام نداده اند.


اخبار بین الملل - واحدمرکزی خبر،مهر