اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

استاندار تهران: فرهنگ‌سازی برای عفاف و حجاب باید از مهدكودك‌ها آغاز شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

استاندار تهران: فرهنگ‌سازی برای عفاف و حجاب باید از مهدكودك‌ها آغاز شود

استاندار تهران اعلام كرد برای اشاعه عفاف و حجاب لازم است فرهنگ‌سازی صورت گیرد و در این جهت این كار باید از مهدكودك‌ها آغاز و تا عالی‌ترین سطوح آموزش عالی ادامه یابد. مرتضی تمدن در این خصوص افزود: «در زمینه عفاف و حجاب باید در فضاهای فرهنگی، آموزشی، فكری و اعتقادی فرهنگ‌سازی شود؛ اما نباید توقع داشته باشیم كه بدون فرهنگ‌سازی لازم، عفاف و حجاب در جامعه به شكل مطلوبی وجود داشته شود.

موضوع حجاب و عفاف امری دستوری نیست و با زور و اجبار نمی‌توان آن‌ را در جامعه حاكم كرد؛ بلكه فطرت پاك و جوهر افراد جامعه باید به صورت خودجوش آن را مطالبه كند.

لذا هدف ما در طرح تحول اجتماعی كه در دولت مصوب شد، نهادینه كردن عفاف و حجاب با عنوان امری خودجوش در جامعه است.» درحال حاضر نیز همین اصل در پوشش و عفاف و حجاب باید حاكم باشد و عفاف و حجاب با اعتقاد و باور افرا پیوند بخورد كه لازمه دستیابی به این هدف پیوند خوردن آن با كار فرهنگی است./ایسنا


ویدیو مرتبط :
عفاف و حجاب از رسانه ملی و دولت آغاز شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات طرح عفاف و حجاب در اماكن عمومی تهران



اخبار,اخبار  اجتماعی ,كمیته عفاف و حجاب

در ماده ٢ این لایحه شهرداری تهران مكلف به تشكیل كمیته عفاف و حجاب و دبیرخانه مرتبط با اجرای این دستورالعمل شده است.

دیروز لایحه «عفاف و حجاب» در دستور كار شورای شهرقرارگرفت كه گرچه جزییات آن چندان مطرح نشد و به چالش كشیده نشد و تنها كلیات آن به تصویب رسید، اما می‌توان با اطمینان اعلام كرد كه در صورت علنی شدن بندهای مختلف آن می‌تواند به یكی از چالش‌برانگیزترین لوایح شورا و شهرداری در روزها و هفته‌های آینده بدل شود. پیش از این نیز اخباری در ارتباط با اجرای طرح‌های تفكیك جنسیتی در شهرداری تهران منتشر شده بود كه خبرساز شدند اگرچه در نهایت شهرداری اجرای چنین طرح‌هایی را رد كرد.

به گزارش اعتماد، در مقدمه لایحه جدید عفاف و حجاب از سوی كمیسیون فرهنگی شورای شهر آمده است: در راستای اجرای ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارایه برنامه جامع عفاف و حجاب برمبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ١٢ /٧/ ١٣٩٣ شورای شهر و همچنین مفاد ماده ١٠٢ برنامه مصوب پنج ساله دوم شهرداری تهران، برنامه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران به شرح بندهای زیر تدوین می‌شود. براساس این برنامه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با رویكرد ترویجی، آموزشی و تبلیغی، مناسب‌سازی فضاهای شهری و توسعه اماكن و زیرساخت‌های در زمینه عفاف و حجاب، حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌‌نهاد، كانون‌ها و گروه‌های همیاراجتماعی و افزایش مشاركت‌های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب و بهره‌‌گیری از ظرفیت مشاركت‌های اجتماعی و اقدامات نهادی و بین‌‌بخشی به عنوان راهبردها مشخص شده است.»

در جریان بررسی این لایحه تندگویان با اشاره به‌بندی از این لایحه كه براساس آن «مناسب‌سازی اماكن در این لایحه با اشاره به اینكه ایجاد فضاهای اختصاصی برای بانوان در پارك‌ها، اماكن ورزشی و فرهنگی» آورده شده است، گفت: خوب است كه این فضاهای اختصاصی در اماكن تجاری نیز در نظر گرفته شود یا حتی می‌توانیم پاساژ ویژه بانوان نیز داشته باشیم. ولی این پیشنهاد با واكنش محسن سرخو روبه‌رو شد، چنانچه او در پاسخ تندگویان گفت: اینكه فضای اختصاصی در اماكن ورزشی و پارك‌ها برای زنان احداث شود، كار خوبی است ولی اگر این مساله به فضاهای تفریحی و تجاری نیز تعمیم داده شود، از آن برداشت تفكیك جنسیتی خواهد شد. وی ادامه داد: نباید چنین برداشتی شود كه قرار است مراكز تجاری ویژه بانوان و مراكز تجاری ویژه آقایان تاسیس شود.

یكی دیگر ازبندهای این لایحه، پیشنهاد واگذاری برخی وظایف به سازمان حمل و نقل شهرداری جهت ترویج و بهبود وضعیت حجاب و عفاف بود كه احمد حكیمی‌پور در این رابطه با ذكر اینكه باید قوانینی تصویب شود كه اجرایی باشد، گفت: حجاب بخشی از مساله عفاف است، اما عفت عمومی محدود به بحث پوشش نیست و نباید برنامه‌های تكراری در این حوزه انجام شده و محلی برای خرج‌تراشی ایجاد شود.

حكیمی‌پورهمچنین در مورد‌بندی از این لایحه كه به برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌هایی متناسب با این موضوع برگزار می‌شود، اختصاص دارد گفت: در این برنامه به برگزاری جشنواره و همایش در حوزه حجاب و عفاف اشاره شده است در حالی كه ما باید تلاش كنیم كه از شهرداری همایش‌زدایی و جشنواره‌زدایی كنیم.

وی در مورد پیشنهاد ایجاد مراكز تجاری بانوان نیزگفت: یكی از تفریحات خانواده این است كه با هم به خرید یا پارك بروند نباید كاری كنیم كه در جامعه اتفاقات دیگری رخ دهد. اما با تمام این تفاصیل، این بحث‌ها و واكنش‌ها تاثیرچندانی بركلیت این لایحه و مضامین آن نداشت و درنهایت كلیات لایحه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران به تصویب رسید.

٤ پیوست لایحه و ١٨ بند پر داستان
در لایحه ارایه شده از سوی كمیسیون فرهنگی شورای شهر، بندهای مختلفی وجود دارد كه از برنامه‌ریزی تا نحوه اجرای آن توسط شهرداری را شامل می‌شود. در ماده ٢ این لایحه شهرداری تهران مكلف به تشكیل كمیته عفاف و حجاب و دبیرخانه مرتبط با اجرای این دستورالعمل شده است. ضمن آنكه شهرداری موظف شده تا اعتبارات مورد نیاز برای حسن اجرای مصوبه را در بودجه سنواتی شهرداری پیش‌بینی و لحاظ كند. همچنین شهرداری تهران در بند ٤ این لایحه موظف خواهد بود تا هر ٦ ماه یك‌بارنتایج اقدامات خود را به شورا ارسال كند.

اما این تمام لایحه عفاف و حجابی نیست كه در شورای شهر به تصویب رسید. این لایحه از ٤ جدول پیوست راهبردی تشكیل شده است كه در حقیقت نقشه راه اجرای این طرح هستند. ٤ جدول راهبردی با ١٨ بند دستورالعمل، در بخش‌های: ترویجی، آموزشی و تبلیغی- مناسب‌سازی فضاهای شهری و توسعه اماكن و زیرساخت‌ها در زمینه عفاف و حجاب – راهبردی حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، كانون‌ها و همیاری‌های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب و راهبرد اقدامات نهادی و بین بخشی.

اما هر یك از جداول پیوست شامل پیشنهادهایی است؛ به عنوان مثال در جدول راهبرد شماره یك یعنی جدول بخش‌های ترویجی، آموزشی و تبلیغی مقرر شده تا در سال ٩٥، ١٥ نمایشگاه، در سال ٩٦، ٢٠ نمایشگاه و در سال ٩٧، ٢٣ نمایشگاه مد و لباس اسلامی توسط شهرداری در تهران برگزار شود. همچنین شهرداری موظف شده تا هرساله ٢٢ همایش و در سه سال آتی به ترتیب ٥، ٧ و ١٠ جشنواره را نیز برگزار كند.

در بخش راهبردهای حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، كانون‌ها و همیاری‌های اجتماعی در زمینه عفاف و حجاب نیز كه از ٤ بند تشكیل شده است، به توزیع محصولات فرهنگی مرتبط در سه سال آینده اشاره شده است، به‌طوری‌كه اداره كل فرهنگی شهرداری باید برای سال آینده ٣٥٤ هزار بسته، برای سال ٩٦، ٤٠٠هزار بسته و برای سال ٩٧، ٥٠٠ هزار بسته فرهنگی با موضوع حجاب و عفاف را تهیه و توزیع كند. همچنین معاونت اجتماعی، فرهنگی شهرداری موظف شده تا علاوه بر برگزاری جشنواره، همایش و نمایشگاهی كه در راهبرد یكم آمده است در سال ٩٥، از ٢٢ نمایشگاه و جشنواره و همایش، در سال ٩٦ از ٤٤ و در سال ٩٧ از ٦٦ نمایشگاه و همایش و جشنواره «حمایت» كند.

جدول راهبردی چهارم این لایحه‌، گرچه تنها از ٣ بند تشكیل شده اما دو بند آن یعنی تدوین مقرراتی برای رعایت و ترویج عفاف و حجاب در تمامی مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی از سوی تمامی واحدهای شهرداری و همچنین بند تدوین ضوابط و مقرراتی برای یكسان‌سازی «پوشش» كاركنان شهرداری از سوی معاونت منابع انسانی به تنهایی می‌تواند قابل تامل باشد. چرا كه ارایه این بندها سوالات فراوانی را در ذهن تداعی می‌كند؟ اینكه آیا قرار است قوانین و ضوابط سختگیرانه‌ای در اماكن ورزشی و فرهنگی تدوین و اجرا شود؟ یا این سوال كه آیا قرار است چادر و لباس‌هایی خاص و اسلامی، به عنوان لباس‌های فرم، برای پوشش بانوان شاغل در شهرداری طراحی و در نظر گرفته شود هنوز مشخص نیست و باید دید آیین‌نامه‌های اجرایی این لایحه در صورت تصویب جزییات آن چگونه نوشته می‌شود.

اما شاید مهم‌ترین جدول راهبردی این لایحه، جدول شماره ٢ آن یعنی جدول مناسب‌سازی فضاهای شهری و توسعه اماكن و زیر ساخت‌ها در زمینه عفاف و حجاب باشد. این جدول همان جدولی است كه اعضای شورای شهر را در جریان تصویب این لایحه، به واكنش در صحن شورا واداشت. در بند ١ این جدول معاونت حمل و نقل شهرداری موظف شده تا در سال ٩٥، ٧٧٠٠ تاكسی، مترو و اتوبوس را برای تامین آسایش و كرامت بانوان، مناسب‌سازی كند. رقمی كه درسال‌های ٩٦ و ٩٧ باید به ترتیب به ٨٥٠٠ و ٩٠٠٠ دستگاه برسد. این بند در حالی به تصویب رسیده كه هم اینك نیز در اتوبوس‌ها و متروها بخش‌های بانوان و آقایان تفكیك شده و مجزاست. بدین‌ترتیب با توجه به اینكه در این بند از مناسب‌سازی «تاكسی»‌ها نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد هدف اختصاص اتوبوس‌ها، واگن‌های مترو و تاكسی‌های مجزایی برای بانوان باشد، اگرچه هم‌اكنون نیز تاكسی بانوان در سطح تهران فعالیت می‌كنند.

همچنین در بند ٢ این جدول، شهرداری‌های مناطق موظف شده‌اند تا در سال آتی، ٨٣ پارك، مركز ورزشی، كتابخانه ویژه بانوان و... را احداث كند كه این تعداد باید در سال‌های ٩٦ و ٩٧ به ترتیب به ٨٦ و ٩٠ مركز افزایش پیدا كند.

بدین‌ترتیب، به نظر می‌رسد، باید به زودی شاهد اجرای طرح‌هایی گسترده و همه‌جانبه در راستای جداسازی فعالیت بانوان و به خصوص بانوان شاغل در شهرداری تهران باشیم. گرچه این اقدامات به قدری كلی و پرابهام است كه تا زمانی كه جزییات آنها اعلام یا اجرا نشود، نمی‌توان در مورد كارشناسی بودن یا اجرایی بودن آن اظهارنظر قطعی كرد.

كمك مالی شهرداری به انتخابات مجلس
اما در كنار لایحه عفاف و حجاب، دیروز شورای شهرلایحه‌ای را نیز به تصویب رساند كه براساس آن شهرداری تهران باید بیش از ٥/١ میلیارد تومان برای انتخابات مجلس به دولت و فرمانداری تهران كمك كند. بر این اساس، دیروز اعضای شورا یك فوریت طرح مساعدت مالی برای برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به فرمانداری‌های ری و شمیرانات بررسی و تصویب كردند در دلایل بررسی یك فوریت این طرح آمده است: با توجه به نزدیكی انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره هفتم خبرگان رهبری و همین‌طور مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص كمك شهرداری‌ها به مجریان انتخابات و با توجه به تخصیص اعتبار به فرمانداری تهران ضرورت دارد كمك لازم به فرمانداری‌های شهرستان‌های ری و شمیرانات نیز انجام شود.

پیش از این نیز شهرداری تهران مبلغ ٥ میلیارد ریال كمك از محل اعتبارات در اختیار فرمانداری تهران برای برگزاری انتخابات ٧ اسفند سال جاری اختصاص داده است. در این جلسه اختصاص ٦٠٠ میلیون تومان به فرمانداری ری و ٤٠٠ میلیون تومان به فرمانداری شمیرانات نیز مورد بررسی قرار گرفت كه قرار شد در كمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی نهایی قرار گیرد.


  اخبار اجتماعی  -  اعتماد