اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اساسنامه سازمان هدفمند‌سازي يارانه‌ها



 

 

 

 

اساسنامه سازمان هدفمند‌سازي يارانه‌ها

 

اساسنامه سازمان هدفمند‌سازي يارانه‌ها مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفت


افزايش منابع در ماده 2 از اين جهت كه مشخص نيست آيا به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد يا خير؟ ابهام دارد، و همچنين نظر به اينكه منظور از شوراي عالي هم معلوم نيست ابهام دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

شوراي نگهبان قانون اساسي اساسنامه سازمان هدفمند‌سازي يارانه‌ها را مغاير با قانون اساسي شناخت.
شوراي نگهبان قانون اساسي در جلسه اخير خود اساسنامه سازمان هدفمند‌سازي يارانه ها مصوب جلسه مورخ 16 اسفندماه 1388 هيات وزيران را مورد بحث و بررسي قرارداد كه نظر شورا به شرح ذيل اعلام شد:
1-افزايش منابع در ماده 2 از اين جهت كه مشخص نيست آيا به تصويب مجلس شوراي اسلامي مي‌رسد يا خير؟ ابهام دارد، و همچنين نظر به اينكه منظور از شوراي عالي هم معلوم نيست ابهام دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
2-تضييق اعضاء‌مجمع عمومي در ماده 8، مغاير اصل 85 قانون اساسي شناخته شد.
3-ماده 9 و تبصره، ‌آن مغاير اصل 141 قانون اساسي شناخته شد.
4-ماده 9 از اين جهت كه ديگر اعضاء هيات مديره را چه كسي تعيين مي‌كند روشن نيست لذا پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
5-اطلاق بند 3 ماده 16 از اين جهت كه معلوم نيست آيا رعايت اصل 139 قانون اساسي لازم است يا خير؟ دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهدشد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
بند یک اساسنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدفمند کردن يارانه ها نقطه مقابل مردم نيست



رييس جمهوري تاکيد کرد: هدفمند کردن يارانه ها در جهت حمايت و پشتيباني از مردم است و نقطه مقابل آنها قرارندارد.


به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا محمود احمدي نژاد در ادامه سخنراني خود در اجتماع عظيم مردم مشهد تاکيد کرد : اين منطق که فردي با حقوق 200 هزار تومان پنجاه هزار تومان يارانه بگيرد و فردي که پنج تا پانزده ميليون تومان حقوق مي گيرد سه ميليون تومان يارانه دريافت کند غلط است.


وي افزود‌: اين منابع بايد در اختيار مردم ، بيمه درمان و احداث بيمارستان ها قرار گيرد تا فردي که بيمه ندارد يا بيمه اش قوي نيست مجبور نباشد براي تامين هزينه هاي عمل جراحي تمامي زندگي اش را بفروشد.

 

رييس جمهوري با بيان اينکه همه قشرهاي جامعه بايد تحت پوشش خدمات دولت باشند گفت: همه کساني که از دولت، خدمت و يارانه مي گيرند محترم هستند اما آيا با شيوه کنوني توزيع يارانه طي پنجاه سال گذشته مشکلات اقتصادي ما مرتفع و فقر ريشه کن شد؟.

 

احمدي تژاد تصريح کرد: عده اي مي خواهند منابع در اختيار قشر خاصي قرار گيرد و در بدنه مردم تقسيم نشود.

 

وي ادامه داد: چه کسي گفته که منابع بايد به جيب عده خاص برود و يا در بخش پر هزينه بوروکراسي اداري هزينه شود.

 

وي گفت: براي همين است که بيش از سه سال براي طرح هدفمند کردن يارانه ها مطالعه و بررسي شد و با فراخوان، نظر اقتصاد دانان را نيز دريافت کرديم.

 

رييس جمهوري طرح هدفمند کردن يارانه ها را متعلق به مردم دانست و تاکيد کرد اين طرح در خدمت منافع مردم است تا قدرت خريد بيشتري داشته باشند؛ اما با اجراي اين طرح سه دهک جامعه کمتر از گذشته پس انداز خواهند کرد.

 

احمدي نژاد بر مديريت مصرف منابع و انرژي تاکيد کرد و گفت: بازاريان ، شوراي اصناف و انجمن هاي صنعتي و کشاورزي همکاري مي کنند و مشکلي در زمينه اجراي طرح هدفمند کردن يارانه ها وجود ندارد.

 

وي طرح مذکور را براي ريشه کن کردن تورم ضروري دانست و گفت: در پنجاه سال گذشته بطور متوسط 15درصد تورم وجود داشته است به اين معنا که 15درصد از منابع از جيب حقوق بگير ثابت خارج و به حساب درآمدهاي غير ثابت واريز مي شود.

 

رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود پي گيري امر مهم عدالت را ميثاق دولت با ملت و با امام (ره) و آرمان هاي انقلاب برشمرد و تاکيد کرد: برخي تصور نکنند با سر و صدا و مسائل حاشيه اي و فضا سازي موضوع عدالت از دستور کار دولت و ملت خارج شده است.

 

احمدي نژاد برپايي عدالت را مهم ولي دشوار و نيازمند ايستادگي و مقاومت دانست و خاطر نشان کرد: ديديد که وقتي چند جمله درباره عدالت گفته شد عده اي برآشفتند و از شرق و غرب عالم رسانه هاي استکباري و دنباله هاي آنان با سر و صدا و ردگم کردن ها به فضا سازي پرداختند.

 

وي افزود: دولت برآمده از ملت در برپايي عدالت مستحکم ايستاده و تا استيفاي همه حقوق ملت و برگرداندن آن به ملت ايستادگي مي کند و در برابر جو سازي ها لحظه اي عقب نشيني نخواهد کرد.

 

احمدي نژاد اظهار داشت: حسابرسي و حسابکشي دقيق و پي گيري همه موارد سال هاي اخير در دستور کار دولت است.

 

وي با بيان اينکه ايين نامه هاي مربوط در دست تدوين است گفت: به زودي ايين نامه مربوط به اجراي عدالت تصويب و اجرا مي شود.

 


*** به زودي واجدين شرايط حساب عدالت اعلام مي شوند

 

رئيس جمهوري هدف از هدفمند کردن يارانه ها را توزيع عادلانه منابع دانست و اعلام کرد: به زودي کساني فهرست افرادي که براي حساب عدالت نام نويسي و واجد شرايط هستند، اعلام مي شود.

 

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامي ايرنا، دکتر "محمود احمدي نژاد" در ادامه سخنان خود در اجتماع مردم مشهد با بيان اينکه برخي درصدد ترساندن مردم هستند، گفت: برنامه دولت اين است، کساني از يارانه ها استفاده کنند، که نيازمند باشند.

 

وي افرود: برخي مي خواهند وضعيت به همين صورت باشد تا عده قليل از اکثريت يارانه ها بهره مند شوند و اکثريت يارانه ها به افرادي که نيازمند واقعي هستند، تعلق نگيرد.

 

رئيس جمهوري، گفت: فرد روستايي در کشور وجود دارد که يارانه اي که دريافت مي کند، يک سي ام افراد ديگر است. بدين معني که در دهک دهم 35 برابر دهک اول يارانه مصرف مي شود.

 

احمدي نژاد با انتقاد از توزيع يارانه ها در بخش نهادهاي کشاورزي، افزود: دولت يارانه سم و کود مي دهد ؛ اما به دست کشاورز نمي رسد.

 

وي از همکاري مجلس شوراي اسلامي با دولت براي تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه ها، قدرداني کرد و گفت: يکي دو نکته ديگر وجود دارد که اميدوارم به زودي اصلاح و لايحه آماده اجرا شود.