اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس



 

 

از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس

 

لحظه به لحظه با تحولات لیبی

از گریه های شلقم در نیویورک تا خطبه های آخوند درباری طرابلس

تحولات لیبی  را می توان به  فیلمی تشبیه کرد که روی دور تند پخش می شود ؛ عصر ایران می کوشد با رصد شبانه روزی اتفاقات لیبی ، کاربران ایرانی را در جریان آخرین تحولات قرار دهد. از این رو تا کنون اخبار و تحلیل های متعددی در خصوص لیبی منتشر کرده ایم و آنچه در پی می آید ، جدیدترین رویدادهای مربوط به این کشور و ترسیم فضایی کلی اتفاقات لیبی است.

گریه شلقم در شورای امنیت

عبدالرحمن شلقم نماینده فعلی لیبی در سازمان ملل متحد را شاید اولین سفیری در این سازمان دانست که علیه حکومت کشورش سخن می گوید.

او که پیش از این برای سال های زیادی وزیر خارجه لیبی بود و از نزدیک ترین افراد به معمر قذافی رهبر لیبی به شمار می رود، طی سخنانی در  جلسه شورای امنیت، که با لحنی سوزناک بیان شد و در پایان هم به گریه افتاد ، از جنایت های قذافی علیه ملت لیبی سخن گفت.

وی در سخنانش از سایر کشورهای جهان خواست برای جلوگیری کشتار مردم لیبی ، واکنش نشان دهند.

شلقم خطاب به قذافی نیز گفت که شما بارها از سربلندی صحبت کردید آیا کشتار مردم و تهدید اینکه لیبی را به آتش می کشید ؛ سربلندی است.

سخنان او به حدی غم انگیز بود که حاضران هم احساساتی شدند و در پایان به سمت او آمدند و در آغوشش گرفتند.

وزیر خارجه سابق لیبی همچنین خطاب به سفرای این کشور در نقاط مختلف دنیا نیز گفت: از سمت های خود استعفا نکنید ، بمانید و علیه حکومت قذافی افشاگری کنید.

آخرین نبرد دیکتاتور

هر چند در ابتدای قیام ، شهرهای شرقی لیبی سقوط کردند اما اینک برخی شهرهای نزدیک به طرابلس پایتخت این کشور مانند الزاویه نیز سقوط کرده اند و حلقه محاصره طرابلس تنگ تر می شود.

در چنین وضعیتی ، نیروهای وفادار به قذافی ، پیرامون طرابلس را سنگر بندی کرده و با آرایش نظامی دفاع از شهر ، در داخل و اطراف آن مستقرند.

قذافی روز گذشته ، از پشت بام خانه خود سخنرانی کرد و از هواداردانش خواست در خیابان ها بمانند و آماده جنگ باشند.

هم اکنون واحدهای بسیاری از ارتش به مردم پیوسته اند و سلاح های سبک و سنگین از کلاشینکف گرفته تا موشک و تانک در اختیار مردم و ارتشیان جدا شده از قذافی قرار دارد.

از این رو می توان انتظار داشت که اگر اوضاع به همین شکل پیش برود ، در چند روز یا حداکثر چند هفته آتی شاهد یک جنگ خونین و تمام عیار ابتدا در حومه پایتخت و سپس در داخل آن باشیم ، جنگی که آخرین نبرد دیکتاتور خواهد بود.

معلوم نیست به فرض تصرف همه شهرها توسط نیروهای مردمی و استمرار سیطره قذافی بر طرابلس، دیکتاتور چگونه می خواهد در شهری محاصره شده به حکومت خود ادامه دهد؟!

دو نماز جمعه متفاوت

دیروز دو نماز جمعه در دو شهر طرابلس و بنغازی بزگرار شد؛ در طرابلس، امام جمعه پایتخت که از حامیان حکومت به شمار می رود، طی سخنانی با استناد به آیات قرآنی، قیام مردم علیه قذافی را غیر شرعی دانست و گفت: در دین اسلام موارد خاصی در باب قیام علیه حاکمان وجود دارد ، از جمله این که حاکم ، عادل نباشد ، ستم کند ، جائر باشد و نظایر اینها که الحمدلله ، هیچکدام از اینها درباره قذافی صدق نمی کند!

وی همچنین با استناد به آیه قرآن که می گوید "به اختلاف و مجادله نپردازید که خوبی و محسنات از شما دور می شوند" مردم را به دوری از مجادله درباره وضعیت حکومت دعوت کرد.

اما در بنغازی که توسط معترضان از کنترل قذافی خارج شده، امام جمعه ، با استناد به آیات و روایات قرآنی ، از جهاد مردم علیه حکومت قذافی سخن گفت و بر روح شهدای این قیام درود فرستاد.

بعد از نماز جمعه نیز مردم بنغازی در خیایان های این شهر علیه قذافی تظاهرات کردند و شبکه های مختلف تلویزیونی آن را به صورت زنده پخش کردند.

قذافی بدل خورد ، تصمیمش را عوض کرد!

یکی از تصمیمات دولت قذافی در بدو آغاز قیام این بود که نگذارد رسانه های خبری جهان، از آنچه در این کشور می گذرد، گزارش و خبر مخابره کنند. به همین علت، دولت لیبی تمام خبرنگاران خارجی را اخراج کرد و حتی با قطع اینترنت، کوشید مانع ارسال خبرها، عکس و فیلم های مربوط به سرکوب قیام مردم شود.

اما از دو روز پیش دولت قذافی تصمیم خود را تغییر داد و از چند شبکه خارجی مانند سی ان ان، رویترز و العربیه خواست که خبرنگاران و تصویربرداران خود را به طرابلس بفرستند.

علت تغییر روش این بود که قذافی در روزهای اخیر دید که در ماجرای رسانه، بدجوری "بدل " خورد. بدین گونه که با افتادن شهرهای شرق لیبی به دست معترضان و ورود خبرنگاران سایر رسانه ها به این منطقه از طریق مرز زمینی مصر، آنها از ظرفیت های رسانه ای بین المللی به خوبی استفاده کردند و توانستند صدای خود را به گوش جهانیان برسانند اما قذافی با منع رسانه ها، در واقع خود را بایکوت کرده است.

بدین سان، قذافی از چند شبکه معدود خارجی دعوت کرد به طرابلس بروند تا شاید از طریق آنها بتواند در تغییر افکار عمومی جهان علیه خود کاری کند. البته نکته قابل توجه اینجاست که رسانه های دعوت شده به طرابلس سعودی و آمریکایی هستند!

شبه دولت معترضان در بنغازی

بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی است که به تصرف نیروهای مردمی درآمده است. رهبران معترضین در این شهر شورایی تشکیل داده اند که می توان آن را "شبه دولت" نامید. این شورا اعلام کرده که به قراردادهای نفتی لیبی با دیگر کشورهای احترام می گذارد.

شورا ، همچنین تمهیداتی را برای حفظ نظم و امنیت شهرهای آزاد شده و نحوه مقابله با قذافی در نظر گرفته است.

وزیران کشور و دادگستری مستعفی لیبی که به مردم پیوسته اند؛ عضو این کمیته است.

قذافیدو نکته جالب در سخنان قذافی

در دو روز گذشته قدافی دو مرتبه با هواداران خود از طریق تلویزیون دولتی لیبی و حضور در جمع هوادارانش در میدان "الخضرا" طرابلس سخنرانی کرد که نکات جالب توجهی داشت:

- او برای عادی جلوه دادن حکومت 42 ساله اش ، خود را با ملکه بریتانیا و پادشاه تایلند مقایسه کرد و گفت: من هم مثل آنها هستم و هیچ قدرتی ندارم . آن وقت به من می گویند استعفا کنم ، من که سمتی ندارم، از چه چیزی استعفا کنم؟!

- قذافی برای چند هزارمین بار از کیسه مردم خرج کرد و خود را مردمی خواند و گفت: دشمنان این همه مردم مردم می کنند ، بیایند و مردم را در میدان الخضرا ببینند که چگونه از من حمایت می کنند.

نکته قابل توجه این که تعداد حاضران در میدان ، حدود 2 هزار نفر بودند که گفته می شود همان ارتشیان وفادار به قذافی بوده اند که با لباس شخصی آنها را به میدان آورده بودند.

وی در بخشی از سخنانش گفت اگر ملت لیبی او را دوست نداشته باشند اگر ملت های آفریقایی و عربی دوست نداشته باشند قذافی حتی برای یک روز لایق زندگی نیست.

اوضاع در پایتخت

با سرکوب بی سابقه مردم در پایتخت ، هم اکنون طرابلس در قرق نیروهای امنیتی و نظامیان وفادار به قذافی است . با این حال در حومه لیبی ، جنگ و گریزهای پراکنده ای همچنان در جریان است.

مردم شهر و حومه طرابلس که به فجیع ترین شکل ممکن سرکوب شده اند ، اینک منتظر حرکت سایر انقلابیون از شهرهای دیگر به سمت پایتخت هستند تا همزمان با حملات آنها از  بیرون شهر ، مردم نیز مجددً از داخل شهر قیام کنند و کار دیکتاتور را یکسره کنند....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
پخش کردن شلقم در همایش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گریه کردن کودکان



1.اگر دوروبرتان كودك شيرخواري داريد كه صداي ونگ ونگش هميشه توي گوشتان است. پس اولين نكته‌اي كه بايد بدانيد اين است: بالا برويد، هر بچه‌اي گريه ميكند و هيچ كاري هم نمي‌شود كرد. در چند ماه اول زندگي، شيرخواران به طور ميانگين، روازنه 2/2 ساعت گريه ميكند. از اين نظر، 5‌‌1 ماهگي اوج بدبختي پدر و مادر است.

 

 

نوزاد

 

 

۲- پزشكان ، براي توصيف گريه هاي كودكي كه هيچ دليلي (مثل گرسنگي، گرما يا سرما يا ساير تحريكهاي حسي، كثيف كردن و يا خداي ناكرده تب و درد و...) براي گريه‌اش يافت نمي‌شود، از واژه <كوليك> استفاده ميكنند. كوليك از 50 سال قبل يك، تعريف آسان دارد كه به <قانون >3 معروف است: گريه بيش از 3 ساعت در روز، بيش از 3 روز در هفته، و به مدت بيش از 3 هفته در ز كه به خوبي تغذيه ميشود و از همه نظر سالم است.

 

 

۳- دقت كنيد: جيغهاي بلند گوشخراش، برافروختگي يا كبودي چهره هنگام گريه، چين خوردن پوست پيشاني، مشتهاي گره كرده و كشيده شدن پاها به سمت شكم هنگام گريه، همه و همه ويژگيهاي طبيعي گريه هاي شيرخواران هستند و نبايد پدرو مادر را بترسانند. معمولاً كوليك شيرخواران از 2 ماهگي آغاز شده و تا 4 ماهگي فروكش ميكند. بيشترين ميزان گريه، بعد از ظهر و نزديك غروب است و ارتباطي هم با حوادث روزمره، الگوي تغذيه‌اي كودك يا هيچ چيز ديگري ندارد. در چنين وضعيتي شايد كودك را حتي با شير دادن نشود ساكت كرد.

 

 

 

۴- تنها 5 درصد كودكاني كه زياد گريه ميكند، ممكن است واقعاً بيمار باشند. بعضي اين بيماريها عبارتند از: عفونتهاي ويروسي، عفونتهاي ادراري، اوتيت مياني، يبوست، عدم تحمل پروتئين شيرگاو، رفلاكس (پس‌زنش معده به مري)، عدم تحمل لاكتوز موجود در شير، ميگرن شيرخواري و...

 

 

گریه کودک

 

 

۵- با توجه وضعيت پاهاي شيرخوار و علايم ديگر، معتقدند كه اختلالات گوارشي عامل اصلي ايجاد كوليك هستند. برخي نيز مي‌گويند گريه بيش از حد باعث افزايش بلع هوا ميشود، گازي كه در كلون ايجاد ميشود هم شرايط را بدتر ميكند و به اين ترتيب، گريه كودك ناشي از نفخ است. اما به نظر نمي رسد اين استدلال درستي باشد چرا كه تصويرهاي راديوگرافي گرفته شده در طي حملات گريه، نماي معده را طبيعي نشان داده اند. بعضي هم ميگويند كوليك در نتيجه حساسيت به پروتئين شير است. اين فرضيه هم تاييد نشده است.

 

 

۶- يك هورمون روده‌اي نقش اصلي را در ايجاد كوليك به عهده دارد. فرض بر اين است كه گريه هاي شيرخواران كوليكي به علت دل پيچه يا كرامپهاي شكمي است اما اين كه چه عاملي باعث اين كرامپها مي‌شود، معلوم نيست.

 

 

 

۷- مطالعات نشان داده‌اند وقتي شيرخواران دچار كوليك تحت مراقبت پرستاران حرفه‌اي آموزش ديده قرار ميگيرند، دو برابر كودكان غيركوليكي گريه مي‌كنند. اين يعني اگر كودكي بخواهد كوليكي شود، مي‌شود؛ فرقي ندارد كه چه كسي از او مراقبت ميكند.

 

 

۸- هيچ مطالعه‌اي موجود نيست كه ادعا كند اضطراب يا استرسهاي مادر به كودك منتقل مي‌شود و باعث ايجاد كوليك مي‌گردد.

 

 

۹- مهم ترين كاري كه يك پزشك در مواجهه با يك كودك دچار كوليك بايد بكند اين است كه بعد از آن كه مطمئن شد كودك بيمار نيست، به پدر و مادر اطمينان بدهد كه مشكلي نيست، آنها نبايد نگران باشند و مشكل به خودي خود برطرف مي‌شود. اگر وزن‌گيري كودك طبيعي باشد و در معاينه فيزيكي هم نكته‌اي وجود نداشته باشد، آزمايش و عكس و اين جور چيزها ضرورتي ندارد.

 

 

 

کودک

 

 

۱۰- پدر و مادر هم نبايد پزشك را وادار به انجام چنين كاري كند.

 

 

۱۱- از آنجا كه ميزان بروز كوليك در شيرخواران تغذيه شده از شيرمادر و شيرخواراني كه از شيشه تغذيه ميشوند، مشابه است، مادراني كه به كودكان شير ميدهند، بايد اين كار را ادامه بدهند. بالاخره كودك بايد غذا بخورد و فايده هيچ نوع شيرخشكي هم براي تسكين كوليك شيرخواران به اثبات نرسيده است.

 

 

۱۲- بك نكته بسيار مهم : بعضي مطالعات نشان داده‌اند حذف لبنيات، تخم مرغ، گندم و آجيل از رژيم غذايي مادران شيرده، به تسكين گريه هاي كودكان كوليكي كمك ميكند.

 

 

۱۳- سايمتيكون يك داروي بي‌خطر براي كاهش گاز درون مجراي روده است كه معمولاً بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهيه است. عده‌اي معتقدند اين دارو و نظاير آن در درمان كوليك شيرخواران موِثر است اما مثل خيلي چيزهاي ديگر در عالم پزشكي، هيچ كس نمي تواند در اين باره قسم بخورد. در كشور ما، رايج‌ترين داروهايي كه براي درمان كوليك شيرخواران به كار ميرود <گريپ ميكسچر> و <> است.دايميتكون

 

 

کودک

 

 

۱۴- ماساژ شيرخواران نمي‌تواند علايم كوليك را به شكل معني‌داري كاهش دهد و بنابراين ماساژ براي درمان كوليك توجه نمي شود.

 

 

۱۵- مصرف جوشانده‌هاي گياهي حاوي مخلوطي از بابونه، شاه پسند، شيرين بيان، رازيانه و بادرنجبويه توسط مادر گريه را در شيرخواران دچار كوليك كاهش ميدهد. فراموش نكنيد كه در استفاده از داروهاي گياهي به صورت سنتي هميشه خطر آلودگي و عفونت وجود دارد.

 

 

۱۶- توصيه هايي مثل در گهواره گذاشتن او و حركات آرام بخش ملايم، استفاده از پستانك، در آغوش گرفتن كودك ، اگر چه ممكن است در برخي موارد باعث تسكين موقت كودك شود اما احتمالاً مهم ترين فايده آنها احساس حمايت و اطمينان پدرو مادر است.

 

 

۱۷- در مطالعه اي كه براي ارزيابي فوايد افزايش زمان در آغوش گرفتن شيرخوار دچار كوليك در زمانهاي بدون گريه شد، معلوم شد اين كار هم فايده معنا داري ندارد. يعني حتي بغل كردن كودك براي پيشگيري از گريه هم سودي ندارد.

 

 

۱۸-روشهاي ديگري هم پيشنهاد شده اند كه احتمالاً مكانيسم عملشان، پرت كردن حواس كودك و در نتيجه متوقف كردن گريه هاي او هستند: قرار دادن شيرخوار كوليكي نزديك جاروبرقي يا وسيله‌اي شبيه آن، كه سروصداي يكنواخت ايجاد ميكند، همين طور سوار كردن كودك در اتومبيل يا كالسكه براي گردش. حداقل اين است كه ميشود اين روشهاي بي ضرر را امتحان كرد.

 

 

۱۹- در كشورهاي ديگر وسيله‌اي به نام <نگهدارنده كوليك> به بازار عرضه شده كه روي شكم شيرخوار فشار وارد ميكنند. سازندگان ادعا ميكنند اين وسيله در درمان و پيشگيري از كوليك موِثر است.

 

 

۲۰- هيچ ارتباطي ميان كوليك شيرخواران و بيماريهايي كه در آينده سلامت كودك را تهديد كنند، شناخته نشده است. حتي ارتباط ميان كوليك شيرخواران و ابتلا به بيماريهاي آلرژيك نيز يافت نشده است.

 

 

۲۱- كوليك شيرخواران بسيار بيش از آن براي خود كودك آزاردهنده يا خطرناك باشد، براي پدر و مادر آزاردهنده و حتي خطرناك است. پزشكان هم در چنين مواردي، شايد بيش از نوزاد بايد به پدر و مادر نوزاد توجه كند. مادران هم بايد مطمئن باشند اضطراب و افسردگي شان، بعد از طي شدن دوره گريه هاي كودك، بهبود مي‌يابد.