اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از گرین کارت گرفته تا ویزای چند روزه/ ایرانی ها چقدر برای خارج رفتن هزینه می کنند؟



اخبار,اخباراقتصادی,هزینه سفر به کشورهای خارجی

 

 اخبار اقتصادی - از گرین کارت گرفته تا ویزای چند روزه/ ایرانی ها چقدر برای خارج رفتن هزینه می کنند؟

 ایرانی ها سالیانه منابع ارزی بسیاری را صرف هزینه مسافرت و دریافت اقامت خارج از کشور می کنند.

 عکس گرفتن در کنار دیدنی های جهان غرب چقدر برای شما ارزش دارد؟ برخی افراد برای دریافت ویزا حاضرند تا دو میلیون تومان اضافه بپردازند آن هم بدون اینکه کسی دریافت ویزا را تضمین کرده باشد.

به گزارش خبرآنلاین، پشت ویترین بسیاری از عکاسی ها می توان عبارتی را دید مبنی بر اینکه عکاسی مربوط به لاتاری یا گرین کارت آمریکا در این محل انجام می شود.

 

دلیل این آگهی ها هم مشخص است؛ دوره زمانی ثبت نام لاتاری مربوط به دریافت اقامت آمریکا مدتی است که آغاز شده و تا چند هفته دیگر ادامه دارد و در این میان بسیاری از ایرانی ها تلاش می کنند تا شانس خود برای دریافت اقامت آمریکا را از طریق یک قرعه کشی بیازمایند، قرعه کشی ای که گفته می شود توسط رایانه انجام می شود. هر سال نزدیک به 15 میلیون نفر از سرتاسر جهان در قرعه کشی دریافت اقامت آمریکا که برای تنوع بخشیدن به ساختار جمعیتی این کشور انجام می شود شرکت می کنند و حدود 50 هزار نفر از آن ها برنده می شوند. تازه ترین آمار نشان می دهد که سهم ایرانی ها در میان برنده ها حدود 6 هزار نفر است.

 

اما در کنار افرادی که همزمان با ثبت نام خود را در میدان تایمز نیویورک تجسم می کنند، گروهی هم هستند که از این رویاپردازی درآمد کسب می کنند. ثبت نام لاتاری اقامت آمریکا کاملا رایگان است با این حال در ایران بسیاری از وبسایت ها و حتی مغازه ها با دریافت پول خدمات ثبت نام را ارایه می دهند. بهایی که برای ثبت نام دریافت می شود نیز بین 30 تا 70 هزار تومان است آن هم در شرایطی که کمی آشنایی با زبان انگلیسی، داشتن عکسی مطابق با ویژگی های خواسته شده و دسترسی به اینترنت برای ثبت نام در این طرح کافی است.

اما علاوه بر شرکت در قرعه کشی مربوط به اقامت آمریکا، ایرانی ها حتی حاضرند که برای دریافت ویزای چند روزه برخی از کشورهای خارجی نیز پول بپردازند و در این میان افرادی هستند که ادعا می کنند می توانند فرآیند دریافت ویزا را تسهیل کنند. جوانی حدودا سی ساله که به تازگی از سفر اروپا بازگشته می گوید: "من یک بار درخواستم برای دریافت ویزای فرانسه با پاسخ منفی مواجه شده بود و پس از آن چند سال صبر کردم تا تاریخ اعتبار گذرنامه ام به پایان برسد و سپس با گذرنامه جدید برای دریافت ویزا از یک کشور دیگر اقدام کردم."

 

البته او برای دریافت ویزا از یکی از کشورهای اروپای شرقی یک میلیون و هشتصد هزار تومان هزینه کرده است. این پول به فردی پرداخت شده که ادعا می کرده می تواند شرایط را طوری فراهم کند که به درخواست ویزای فرد پاسخ مثبت داده شود. جوان سی ساله می گوید: "شرایط به این صورت است که شما نزدیک به دو میلیون تومان پرداخت می کنید و امور مربوط به ترجمه مدارک و گرفتن وقت از سفارت برای ویزای توریستی با فردی است که پول را گرفته. یک روز پیش از وقت سفارت باید به دفتر این فرد بروید و در آنجا او پاسخ پرسش های احتمالی در سفارت را با شما تمرین می کند. برای مثال به من در مورد جاذبه های توریستی کشوری که می خواستم به آن سفر کنم اطلاعاتی به من دادند."

البته دریافت کننده پول تضمین نمی کند که شما حتما موفق به دریافت ویزا بشوید و در صورتی که پاسخ منفی باشد، از پولی که پرداخت کرده اید مبلغ 600 هزار تومان کسر می شود و بقیه پول را به شما پس می دهند.

 

گفته می شود که این 600 هزار تومان برای ترجمه مدارک هزینه شده هرچند که به نظر می رسد که کمی اغراق آمیز باشد. حتی مشخص نیست که این افراد واقعا روابطی با داخل سفارت خانه ها دارند یا اینکه تنها به واسطه آشنایی با فرآیند مربوط به دریافت ویزا از متقاضیان سفر به خارج پول دریافت می کنند. به خصوص که سفارتخانه ها ارتباط با چنین افرادی را تکذیب می کنند و به متقاضیان ویزا نسبت به برقراری ارتباط با این افراد هشدار می دهند.

 جوانی که با خبرآنلاین مصاحبه کرده خوش شانس بوده که در نهایت موفق به دریافت ویزای شینگن شده و با همان ویزا از سه کشور اروپایی بازدید کرده اما همه افرادی که برای دریافت ویزا پول های غیرمتعارف پرداخت می کنند به این اندازه خوش شانس نیستند. فرد دیگری که برای دریافت ویزای یکی از کشورهای اروپایی حوزه مدیترانه اقدام کرده می گوید که به رغم اینکه او ابتدا با افرادی تماس گرفته که ادعا می کردند می توانند پاسخ مثبت سفارت را فراهم کنند اما در نهایت درخواست ویزای او رد شده است. او می گوید: "فردی که به او پول پرداخت کرده بودم یک روز با من تماس گرفت و گفت که خبر بدی برایم دارد و آن اینکه موفق به دریافت ویزا نشده ام".

در واقع به درستی مشخص نیست که این افراد چقدر می توانند واقعا در فرآیند پاسخ دهی به درخواست ویزا موثر باشند. اما واضح است که آن ها در این میان نه تنها چیزی از دست نمی دهند بلکه در هر دو صورت، یعنی چه مشتری موفق به دریافت ویزا بشود یا خیر، آن کسب درآمد می کنند، هرچند که این درآمد در صورت مثبت بودن پاسخ درخواست ویزا بیشتر خواهد بود. در واقع فعالیت این افراد شاید شبیه ماجرایی باشد که  ژان لوک گدار، کارگردان فرانسوی، در فیلم "زن، زن است" به آن اشاره می کند: داستان مردی که در ازای دریافت پول از زنان باردار برای آن ها پیش بینی می کند که فرزندشان دختر است یا پسر و اگر پس از زایمان مشخص شد که پیش بینی اش نادرست بوده، آنگاه پول را به مادر باز می گرداند. همانطور که در فیلم گفته می شود، این پیشگوی قلابی حدودا در 50 درصد موارد درست پیش بینی می کرد و پولی که گرفته بود را نزد خود نگه می داشت.


 اخباراقتصادی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
‫ورزشکارای ایرانی که گرین کارت دارن!‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرین‌کارت‌های دردسرساز سیاستمداران ایرانی



گرین‌کارت‌های دردسرساز سیاستمداران ایرانی

از انتخابات مجلس نهم افشاگری درباره گرین کارتی که برخی سیاستمداران ایرانی دارند مرسوم شد. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باز باب این نوع افشاگری باز شد و حالا در آستانه رای اعتمادی که مجلس باید به وزیران پیشنهادی روحانی بدهد بار دیگر پرونده گرین کارت ها باز شده است.

مجله مهر: ابتدا عماد افروغ در گفت وگو با یک هفته نامه از گرین کارتی که یکی از نمایندگان مجلس دارد پرده برداشت و نسبت به تعبات آن هشدار داد. او سپس در یک گفت وگوی دیگر درباره اسم این نماینده گفت که  «اسم این نماینده را از آقای مطهری و دیگر نمایندگان منتقد دولت بپرسید. شما مطمئن باشید که یکی از نماینده‌های مجلس گرین کارت دارد و خودش نیز عنوان کرده که گرین کارت دارد».


او این نماینده را از طیف وکیل الدوله ها می نامد و در جایی دیگر اعلام می کند که به دلیل تضاد ماهوی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قانون اساسی آمریکا، طبعاً دارندگان گرین کارت که با تعهد به رعایت قانون اساسی آمریکا و حتی قوانین منطقه‏ای و محلی و اجتناب از اقدام غیر قانونی علیه آن، واجد آن شده‏ اند، فاقد صلاحیت قانونی لازم برای نمایندگی مردم در مجلس هستند.


دارم که دارم
مرتضی آقاتهرانی نام این نماینده بود که خود او در یک نشست خبری تلویحا تایید کرد که گرین کارت دارد اما درباره این گرین کارتش توضیحاتی داد و گفت که گرین کارت یک کارتی است که حق ورود و خروج و کار را به فرد می‌دهد و ضوابط خاص خودش را دارد، که تمام شرایطش هم موجود است و تقریبا مثل کارت‌های افغانی‌هایی است که به ایران می روند و می ‌آیند اما کسی که سیتیزن و شهروند آنجا می‌شود، باید برود در مقابل کتاب مقدس و پرچم آن کشور قسم بخورد و دفاع کند.

افشاگری درباره گرین کارت سیاستمداران,گرین کارت سیاستمداران ایرانی,گرین کارت مرتضی آقاتهرانی


مرتضی آقا تهرانی که پیش تر در واکنش به این خبرها گفته بود که «گرین کارت دارم که دارم» این بار اظهار داشت که من که تا به حال قسم نخورده‌ام به عمرم در برابر پرچم امریكا و کتاب مقدس آنها قسم نخوردم، همه جا هم تعهدم به اسلام عزیز بوده، هست و خواهد بود، صحبت‎ها و سخنرانی‌هایم هم در امریكا بوده و هست.


ماجرا چنان بیخ پیدا کرد چهره هایی که نامشان در فهرست جبهه پایداری مجلس نهم آمده بود از جمله مهدی کوچک زاده و ناصر سقای بی ریا به حمایت از آقاتهرانی برآمدند. بی ریا درباره این موضوع گفت: در نیویورک نیز کارمندان ما در هیات کنسولگری و سفرای بین المللی که در سازمان ملل هستند نیز بعضا گرین کارت دارند. گرین کارت یک مدرک سکونت در کشور آمریکا است که به کسانی که در آنجا ساکن هستند اجازه می دهد تردد بدون تقاضای ویزا داشته باشند.
براساس تعریف ویکی پدیا گرین کارت یا کارت سبز به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است.


گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است. دریافت این کارت از طربق کانال‌های خانوادگی، پناهندگی، شغلی و قرعه‌کشی امکان پذیر است. یكی دیگر از راههای دریافت كارت سبز اثبات برجستگی علمی یا ورزشی، مثلا از طریق داشتن ركوردهای بین المللی است.

خودشان را برای گرین کارت می کشند
ماجرای گرین کارت یکی دیگر از اعضای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رنگ و رو گرفت. با معرفی باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد اصلی این جبهه، خبر گرین‌کارت آمریکایی او و حضور پدرش در آمریکا مطرح شده است.

افشاگری درباره گرین کارت سیاستمداران,گرین کارت سیاستمداران ایرانی,گرین کارت مرتضی آقاتهرانی


باقری لنکرانی در واکنش به این سخنان گفت که شایعه کردند خانواده ما تشریفاتی است تا به این وسیله مرا تخریب کنند در حالی که ما از خانواده قانعی برخوردار هستیم و این را از نعمات خداوند می‌دانیم، حتی دوباره گفتند چرا با پدر خود ارتباط دارم. برای اولین بار این موضوع را می‌گویم که بعد از وزیر شدن در حاشیه جلسه‌ای حجت‌الاسلام گلپایگانی مرا دیدند و گفتند حالا که وزیر شدی و پدرت نیز خارج از کشور است خیال نکنید باید مراوده‌ات را قطع کنی بلکه باید رابطه‌ات بیشتر شود و وظیفه دینی حکم به این کار می‌کند لذا بنده بنابر وظیفه دینی ارتباط با پدرم را حفظ کرده‌ام.

وزیر بهداشت دولت نهم گفت که: در حالی که خیلی افراد خودشان را برای گرین کارت آمریکا می‌کشند من در ایران ماندم و با افتخار برد تخصصی خود را دریافت کردم.

دور زدن قوانین آمریکا
از گرین کارت محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور برای اولین بار در سال 85 صحبت شد. جایی که او در کسوت مشاور ارشد علی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به آمریکا سفر کرد و روزنامه فایننشال تایمز مدعی دیدار و رایزنی وی با مقامات و سناتورهای امریکایی شد. سفر در شرایطی انجام گرفت که اعلام شده بود مذاکرات ایران و آمریکا بر سر عراق انجام می شود و برخی معتقد بودند که نهاوندیان برای لابی گری درمورد پرونده هسته‌ای ایران به آمریکا رفته و توانسته است ارتباطات خوبی نیز برقرار کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


در آن زمان علی لاریجانی درباره سفر مشاور خود به آمریکا توضیح داد که «از آنجایی که آمریکا به دیپلمات‌های ایرانی ویزا نمی‌دهد، ما از سفر محمد نهاوندیان به آمریکا استفاده کردیم تا مطالب مورد نظر خود را به محمدجواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل منتقل کنیم.» وزارت خارجه ایران رسماً اعلام کرد که سفر نهاوندیان شخصی است و هیچ ارتباطی به مناسبات دو کشور ندارد. روزنامه واشنگتن تایمز فاش کرد که نهاوندیان دارای گرین کارت آمریکایی است و وزارت امنیت آمریکا نوشت: هیچ دلیلی برای محروم کردن محمد نهاوندیان از ورود به آمریکا در ماه گذشته نداشته است.

 

در آن زمان کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا وقتی در مقابل پرسش هایی درباره حضور محمد نهاوندیان در واشنگتن  قرار گرفت از نهاوندیان به عنوان یک دیپلمات بلند پایه یاد کرد و گفت که دولت متبوعش تلاش خواهد کرده به پایه های حقوقی این مساله پی ببرد و اقدام مناسب را انجام دهد.  این سخن رایس احتمالا به این معنی بود که آمریکادر صدد لغو کارت سبز "گرین کارت"نهاوندیان برآیند


محمد نهاوندیان در جوانی از مبارزان انقلاب بود در ۲۶سالگی اش، بعد از انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی معاون هماهنگی وزارت بازرگانی شد و سپس معاون طرح و برنامه وزارت گردید. اما بعد آنجا را هم به خاطر اختلاف نظر با دیگران ترک کرد و برای ادامه تحصیلات اسلامی اش به قم رفت. و ۲ سال بعد یعنی در سال 1361 رهسپار آمریکا شد.

 

در آمریکا موسسه‌ای به نام تحقیقات و اطلاعات اسلامی در واشینگتن تاسیس کرد و با ۴۰ مرکز اسلامی آمریکا برای همکاری بین آنها ارتباط برقرار کرد. در نتیجه شورایی تشکیل شد به نام شورای همکاری اسلامی که هر ماه در یک ایالت جلسه تشکیل می‌داد. او ۸ سال با خانواده اش در امریکا به سر برد و فوق لیسانس و دکترا گرفت.
 
شایعه ای که ثابت نشد
محمد نهاوندیان تنها چهره ای نیست که در تیم حسن روحانی شایعه گرین کارتش این روزها پیچیده است. سایت ایران هسته ای چندی پیش خبری را منتشر کرد و نوشت که  یکی از اعضای کلیدی تیم سیاست خارجی آقای روحانی چند ماه قبل قصد داشته به طور کامل جلای وطن کرده و در امریکا ساکن شود. بر اساس این گزارش، وی حدود 3 ماه پیش در کنسولگری امریکا در یکی از کشورهای همسایه ایران حاضر شده و مصاحبه های لازم برای دریافت اجازه اقامت دائم را انجام داده است.


این ادعا ثابت نشد اما محمد ظریف گزینه حسن روحانی برای وزارت خارجه در جلسات کمیسیون امنیت ملی مورد پرسش هایی درباره شایعه گرین کارت داشتنش قرار گرفت.  ظریف در توضیحات خود گفت که اینجانب هرگز گرین کارت نداشته و ندارم، در حالی که ۱۰ سال است شرایط دریافت آن را داشته‌ام؛ خانواده و فرزندانم در حالی در ایران زندگی می‌کنند که می‌توانستند در ایران نباشند، اینجانب پس از رجعت به ایران هرگز به آمریکا سفر نداشتم در حالی که از سه دانشگاه معتبر آمریکا برای تدریس دعوت داشتم.

 

ظریف با اشاره به ضرورت هماهنگی در سیاست خارجی نظام گفت که در تمام مراحل کاریم نظرات مقام معظم رهبری را عملیاتی کردم حتی اگر نظرم مخالف با نظر حضرت آقا بود و اینجانب با هر کسی در خارج از کشور در سطح سیاست خارجی ارتباط داشتم، اجازه داشتم.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


ظریف  از سال‌های 57 تا 59 مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود و سپس  از 1361- 1367 مشاور سیاسی، رایزن، کاردار نمایندگی در سازمان ملل - نیویورک را بر عهده داشت.
وی همچنین در سالهای 1367- 1368 مشاور وزیر وزارت امور خارجه، در سال‌های 1368 تا 1371 سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در سال‌های 1371 تا 1381  معاون حقوقی و بین المللی وزارت امورخارجه، در سالهای 1381 تا 1386 سفیر و نماینده دائم نمایندگی در سازمان ملل، از سال‌های 1386  تا 1389 دستیار ارشد وزیر وزارت امور خارجه و در سال 1390 معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی بوده است./مجله مهر