اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از هر چهار دختر جوان به یکی تجاوز می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی,تجاوز به دختران


 اخبار اجتماعی - مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل:
از هر چهار دختر جوان به یکی تجاوز می‌شود

مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی جوانان بیانیه ای صادر کرد.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی جوانان گفت: این صندوق در بیش از 150 کشور و منطقه جهان در حال فعالیت است تا اطمینان داشته باشد که همه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا از دانش، مهارت و امکانات کافی برای دفاع از حقوق و درک موجودیت خود، همچنین تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی و خوشبختی برخوردارند.
 
متن کامل پیام دکتر باباتونده اوسوتیمهین به مناسبت روز جهانی جوانان، 12 اوت 2014 برابر با 21 مرداد ماه:
عبور امن و سالم از دوران جوانی به دوران بزرگسالی حق هر کودکی است. سالم بودن تنها به معنای بیمار نبودن نیست، بلکه به معنای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است. توانایی تحقق بخشیدن به توان بالقوه فردی، کنار آمدن با استرس های زندگی، ساختن روابط سالم، کار مولد و مشارکت کامل در جامعه از مؤلفه های ضروری سلامت هستند. با این همه سلامت روان جوانان تا حد زیادی نادیده گرفته می شود و در نتیجه این غفلت، افسردگی بزرگترین عامل ناتوانی و خودکشی از مهمترین عوامل مرگ و میر در میان جوانان جهان است. به مناسبت روز جهانی جوانان اعلام می کنیم که "بهداشت روان اهمیت دارد"!
 
در مسیر جوانی به بزرگسالی جوانان پی می برند که چه کسی هستند، چه خواسته هایی دارند و با چه خطراتی روبروهستند. آنان درمی یابند که هویتشان چگونه با اطرافیانشان مرتبط است و یاد می گیرند به توقعات اجتماعی چگونه پاسخ دهند. روبرو شدن با عواملی مانند انگ های اجتماعی، تبعیض جنسیتی، ایدز،ناتوانی و یا حالات دیگر می تواند جوانان را در طی این مسیر به چالش بکشد. لازم است جوانان ارتباطی حمایت جویانه با معلمان، مربیان و الگوهای زندگی خود برقرار کنند تا بتوانند با خودباوری و عزت نفس پا به دوران بزرگسالی بگذارند.
 
در سراسر دنیا، از هر 4 دختر جوان یکی مورد تجاوز جنسی قرار میگیرد و از هر سه دختر جوان یکی قبل از رسیدن به سن 18 سالگی ازدواج می کند. در مناطقی که در آنها درگیری یا بحران های انسانی در جریان است این شرایط به مراتب برای میلیون ها جوان وخیم تر است. هنگامی که جوانان از کنترل تمامیت جسمی و روانی خویش منع می شوند سلامت روانشان به خطر می افتد. اختلالات تنشی و افسردگی ناشی از چنین پیشامدهایی بی عدالتی هایی را که در حقشان می رود دو چندان کرده و بر بار مشکلاتی نظیر حاملگی های ناخواسته، بیماری ایدز و یا سقط جنین نا ایمن می افزاید. مواجهه زود هنگام با تروما و دشواری ها یکی از عوامل ثابت شده تهدید کننده سلامت روان است که قابل پیش گیری است.
 
دسترسی تمام جوانان به امکانات بهداشتی ضروری است. با این وجود، جوانانی که با ناتوانی های ناشی از عدم سلامت روانی زندگی می کنند از مراقبت و توجه مورد نیازشان محرومند. جوانانی که به مراکز روان درمانی مراجعه می کنند معمولا با رفتارهای تحقیرآمیز مواجه می شوند و در شرایط غیر انسانی از آنان مراقبت می شود. جوانان به خصوص آنانی که از عدم سلامت روان رنج می برند از زندگی اجتماعی طرد می شوند و از تصمیم گیری برای زندگی خود محروم می شوند. بسیاری از جوانان با ناتوانایی های روانی از حق رأی، ازدواج و بچه دار شدن محرومند که این خود مانع دسترسی آنان به مراقبت های مناسب و ایفای نقش در اجتماع و چیره شدن بر بیماریشان است.
 
بهداشت روان اهمیت دارد، و جامعه جهانی در برآورده ساختن تعهدات خود نسبت به جوانان راه طولانی در پیش دارد. وظیفه ما تضمین دسترسی به امکانات بهداشتی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های روانی است. ما باید به انگ های اجتماعی، تبعیض جنسیتی و نقض حقوق انسانی افرادی که از عدم سلامت روان رنج می برند پایان بخشیم. وظیفه ما تضمین عبور امن و سالم از جوانی به بزرگسالی است.
 
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در بیش از 150 کشور و منطقه جهان در حال فعالیت است تا اطمینان حاصل کند که همه نوجوانان و جوانان در سراسر دنیا از دانش، مهارت و امکانات کافی برای دفاع از حقوق و درک موجودیت خود، همچنین تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی و خوشبختی برخوردارند.

در طرح "اقدام برای دختران جوان" بر سلامت، امنیت، آموزش، تعامل و توانمندسازی دختران جوان تأکید کرده ایم. وقتی دختران جوان به آگاهی، خودباوری، اعتماد به نفس، دوستان، مربیان و امکانات بهداشتی دسترسی داشته باشند بهتر قادر خواهند بود از حقوق خود دفاع کنند. مهمتر از همه در صدد هستیم صدای جوانان و اولویت های مربوط به آنان را در برنامه ها و سیاست های مربوط به توسعه بگنجانیم.
 اخبار اجتماعی -  خبرآنلاین
 


ویدیو مرتبط :
گزارش صداوسیما از ماجرای تجاوز به دختر جوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجاوز به دختر جوان در میدان تره‌بار !



 

تجاوز به دختر جوان در میدان تره‌بار !

 

 شرق: دختر جوانی شامگاه چهارشنبه، ۲۳ آذر سراسیمه و مضطرب وارد کلانتری جوادیه تهران شد و به افسر نگهبان گفت توسط دو مرد مورد تعرض قرار گرفته است. این دختر ۲۹ساله که به شدت گریه می‌کرد درباره واقعه‌ای که برایش رخ داده بود، گفت: «من در شرکتی در خیابان ولیعصر کار می‌کنم و امروز بعدازظهر وقتی کارم تمام شد، به خیابان آمدم تا به خانه برگردم اما یک سارق به من حمله کرد و گوشی تلفن‌همراهم را از دستم قاپید.

من هرچه دنبال آن سارق دویدم و جیغ و فریاد کردم، فایده‌ای نداشت و آن فرد فرار کرد. درحالی‌که به شدت ناراحت بودم، کنار خیابان ایستادم تا سوار تاکسی شوم. مسیرم را به یک پراید شخصی گفتم و راننده توقف کرد. یک مسافر مرد هم در صندلی جلو نشسته بود و من هم اعتماد کردم و سوار شدم. داخل ماشین به خاطر اتفاقی که برایم افتاده بود، شروع به گریه کردم. راننده وقتی این صحنه را دید، سر صحبت را باز کرد و من هم اتفاقی را که برایم رخ داده بود، شرح دادم.»

دختر ۲۹ساله ادامه داد: «همان‌طور که مشغول صحبت بودیم، راننده از مسیر اصلی خارج شد و به یک خیابان فرعی پیچید. من به این کار او اعتراض کردم اما گفت به محض اینکه مسافر دیگرش را پیاده کند، دوباره به خیابان اصلی برمی‌گردد. به این ترتیب به راهش ادامه داد و ناگهان مردی که در صندلی کنار راننده نشسته بود، به صندلی عقب پرید.

او چاقویی را از جیبش درآورد و زیر گلویم گذاشت و گفت اگر صدایم دربیاید من را می‌کشد. به شدت ترسیده بودم و تمام بدنم می‌لرزید. چاره‌ای غیر از سکوت نداشتم. آن مرد سرم را زیر صندلی فروبرد و چند دقیقه بعد وقتی پراید متوقف شد، دیدم کنار یک سوله میوه‌وتره‌بار هستیم. آن دو مرد من را به زور از ماشین پیاده کردند.

من خیلی التماس کردم تا کاری با من نداشته باشند و رهایم کنند ولی توجهی به حرف‌هایم نداشتند و به طرز فجیعی به من تعرض و بعد دوباره به زور سوار پراید کردند و وقتی به بلوار فرهنگ رسیدیم، مرا از ماشین بیرون انداختند. من شوکه و وحشت‌زده بودم و نمی‌دانستم چه کار کنم برای همین تصمیم گرفتم به کلانتری بیایم و شکایت کنم.»

افسر نگهبان کلانتری بعد از شنیدن حرف‌های دختر جوان پرونده‌ای را تشکیل داد و به دستور دادیار شعبه سوم دادسرای جنایی پایتخت، کارآگاهان اداره ۱۶ پلیس آگاهی موظف شدند تحقیقات‌شان را برای ردیابی و دستگیری متهمان آغاز کنند. آنها با اطلاعاتی که شاکی در اختیارشان قرار داد، صبح روز سه‌شنبه هفته پیش توانستند پراید موردنظر را شناسایی و آن را متوقف کنند.

راننده ۲۲ساله پراید تحت بازجویی قرار گرفت و خودش را بی‌گناه خواند اما ادامه یافتن بازجویی‌ها سبب شد او به تعرض به دختر جوان اقرار و همدست ۲۳ساله‌اش را معرفی کند. به این ترتیب، نفر دوم نیز به دام افتاد. این دو متهم که کارگر میوه و تره‌بار هستند، صبح روز چهارشنبه توسط دادیار پرونده تحت بازجویی قرار گرفتند. آن دو بار دیگر همه چیز را انکار کردند اما وقتی با دختر جوان مواجه شدند، جرم‌شان را گردن گرفتند.

یکی از متجاوزان در اعترافاتش گفت: «آن روز وقتی کارمان در میدان تمام شد، تصمیم گرفتیم کمی با ماشین در شهر پرسه بزنیم. وقتی دختر جوانی را دیدیم که به تنهایی کنار خیابان ایستاده و منتظر تاکسی بود، او را سوار کردیم. آن دختر شروع به گریه کرد و سر صحبت باز شد همین مساله باعث شد وسوسه شویم و او را با کشاندن به محل کارمان مورد تعرض قرار بدهیم.»... / sharghnewspaper.ir