اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از میان هر پنج زوج ایرانی، یکی نابارور است



ناباروری,وضعیت باروری در کشور,بیمه‌ درمان‌های ناباروری

از میان هر پنج زوج ایرانی، یکی نابارور است

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا – ضمن اعلام آخرین وضعیت باروری در کشور گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده میزان ناباروری در کل کشور 20.2 درصد اعلام شد.

 دکتر محمدمهدی آخوندی در حاشیه دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی درباره طرح ملی «بررسی وضعیت باروری در کشور» گفت: بر اساس این بررسی‌ها میزان ناباروری در کل کشور 20.2 درصد، در مناطق شهری 19.9 درصد و در مناطق روستایی 22 درصد گزارش شده است. این موضوع به معنی آن است که به طور میانگین در کل کشور یک زوج از میان هر پنج زوج نابارور است.

عامل ناباروری مردان در ایران به مراتب بیشتر از زنان است
به گفته آخوندی، بر اساس آمار جهانی حدود 40 درصد عوامل ناباروری مردانه و 40 درصد آن زنانه است، همچنین حدود 15 درصد عوامل مشترک و حدود پنج درصد نیز عوامل ناشناخته هستند. اما آنچه که در این زمینه مهم است آن است که مشاهدات ما حاکی از آن است که عامل ناباروری مردان در ایران به مراتب بیشتر از زنان است.

وی در این باره افزود: اما اکنون نمی‌توانیم آمار دقیق و مستند در این زمینه ارائه دهیم. به این منظور بررسی‌ها و اقدامات لازم آغاز شده است و در آینده‌ای نزدیک این موضوع هم مشخص خواهد شد.

20 تا 32 سال بهترین زمان برای باروری است
رییس پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به این سوال که آیا سن هم در میزان باروری زوجین موثر است یا خیر؟ افزود: بررسی اخیر ما نشان داد که سنین حدود 20 تا 32 سال بهترین زمان برای باروری است و میزان ناباروری در این گروه سنی از تمام سنین دیگر پایین‌تر است.

 

به طوری که میزان ناباروری در سنین 20 تا 32 سال حدود 16 درصد است، اما هرچه باروری از سن 20 سال پایین تر و از سن 32 سال بالاتر رود با افزایش میزان ناباروری مواجه خواهیم شد. در عین حال میزان نتیجه درمان ناباروری نیز در این سنین به شدت کمتر از سنین دیگر است.

وی در عین حال گفت: آمار کسانی که در طول یک سال تلاش برای باروری، بارور نمی‌شوند حدود 20 درصد است اما اگر این تلاش برای باروری دو سال به طول انجامد این آمار به آمار حدود 12 درصد کاهش می‌یابد.

درمان ناباروری ، بحثی جدا از مبحث کنترل جمعیت است
آخوندی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت در انجام بررسی اخیر پژوهشگاه ابن سینا چه کمکی کرده است؟ گفت: وزارتخانه در این زمینه کمکی به ما نکرد.

 

به دنبال سیاست‌هایی که پیش از این به وزارت بهداشت تکلیف شده بود، این وزارتخانه سیاست تنظیم خانواده را دنبال می‌کرد بر این اساس تصور می‌کردند که کوچکترین کمکی در جهت درمان ناباروری، کمک به افزایش نرخ جمعیت کشور است این در حالی است که درمان ناباروری بحثی جدا از مبحث کنترل جمعیت است.

افزایش 15 درصدی میزان استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در کشور
وی در این باره افزود: اما اکنون سیاست‌های جمعیتی تغییر یافته است. اما با این حال بررسی‌های ما نشان داده که میزان استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری نسبت به 10 سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. بر این اساس این موضوع حاکی از آن است که جمعیت عمومی کشور علاقه‌ای به افزایش جمعیت ندارد.

 

حال که سیاست‌های جمعیتی نیز تغییر یافته لازم است دستگاه‌های مسئول نیز از این فرصت استفاده کرده و بر روی 20 درصد جمعیت نابارور کشور که علاقه دارند بچه دار شوند، کار کنند و به شکل بیمه درمان ناباروری و یا هر عنوان دیگری به این افراد کمک کنند تا بچه دار شوند، به این ترتیب هم سیاست‌های آنها موفق خواهد شد و هم کسانی که زندگی‌شان به دلیل نداشتن بچه تحت تاثیر قرار گرفته، به آرزوی خود می‌رسند.

رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی – ابن سینا – در پایان بر لزوم پوشش بیمه‌ای درمان‌های ناباروری تاکید کرد.

گفتنی است، همزمان با افتتاح دهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی، از نخستین گزارش طرح ملی «بررسی وضعیت باروری در کشور» رونمایی شد و مهمترین نتایج این طرح نیز محاسبه شیوع ناباروری و سایر شاخص‌های بهداشت باروری است که برای نخستین بار در کشور و به همت پژوهشگاه ابن سینا انجام شد. بر این اساس محاسبه شیوع ناباروری با استفاده از تاریخچه باروری افراد (شامل 31 استان کشور به تفکیک) میسر شده است. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
زوج های جوان نابارور این گزارش را از دست ندهندزوج های جوان نابارور این گزارش را

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد زوج های ایرانی نابارور هستند؟


تشویق به افزایش جمعیت تبدیل به یکی از سیاست‌های رسمی شده، اما برای مرتفع کردن موانع افزایش جمعیت نظیر درمان ناباروری کمتر توجه می‌شود.

قانون: تشویق به افزایش جمعیت تبدیل به یکی از سیاست‌های رسمی شده، اما برای مرتفع کردن موانع افزایش جمعیت نظیر درمان ناباروری کمتر توجه می‌شود.

ناباروری زوجین یکی از این موانع است. از هر 100 زوج ایرانی، ده زوج با مشکلات ناباروری روبرو هستند. آمار دیگر هم می‌گویند 15 درصد زوج‌های کشورمان نابارور هستند، یعنی سه میلیون زوج ایرانی. ناباروری، به ناتوانی در بارداری پس از یک‌ سال گفته می‌شود.

حدود 85 درصد زوجین در سال اول و 93درصد در طی سال دوم زندگی مشترک، شانس بارداری دارند و بعد از سال دوم، شانس حاملگی کاهش پیدا می‌کند.


دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران با تایید این آمار که 13 تا 18 درصد زوج‌های جوان کشور دچار نازایی هستند گفته است اگر دولت علاقمند به افزایش جمعیت است، باید برای هزینه‌های دارویی و جراحی زوج‌های جوان نابارور هم فکری بکند.

در دنیای امروز روش‌های پیشرفته دارویی و جراحی باعث شده تا بسیاری از زوج‌های جوان نابارور بتوانند بچه‌دار شوند. طبق اظهارنظرکارشناسان حدود 90 درصد از زوج‌های نابارور که در حالت طبیعی امکان باروری ندارند، با استفاده از روش‌های علم پزشکی شانس بچه‌دار شدن را دارند.

به گفته کارشناسان اگر هزینه‌های مربوط به ناباروری توسط بیمه‌ها پوشش داده شود، علاقمندی زوجین برای بچه‌دار شدن بیشتر خواهد شد، اما در حال حاضر هیچ کدام از خدمات دارویی و جراحی پیشرفته برای درمان نازایی در کشور تحت پوشش بیمه نیست و بیمه‌ها تنها هزینه خدماتی مثل سونوگرافی و برخی آزمایش‌ها را تقبل می کنند.

علت‌ها و پیامدهای ناباروری

اگرچه کشور ما در ردیف 10 کشور برتر دنیا در درمان ناباروری قرار دارد، اما ناباروری به عنوان یکی از پنج علت اصلی طلاق در میان زوج‌های کشورمان شایع است.

روانشناسان می‌گویند زنان و مردان به اشکال متفاوتی با اضطراب ناشی از ناباروری روبه‌رو می‌شوند. شایع‌ترین واکنش زوج‌ها در مواجهه با ناباروری، از دست دادن حق انتخاب در زندگی یا حداقل یک جنبه مهم آن، یعنی تصمیم‌گیری در مورد تعداد افراد خانواده است.

یافته‌های روانشناسان نشان می‌دهد که 49 درصد زنان و 25 درصد مردان ناباروری را بدترین تجربة زندگی خود عنوان کرده‌اند. زوج‌ها در مواجهه با ناباروری به ترتیب از مراحل ذهنی زیر گذر می‌کنند: تعجب و بهت، شوک، انکار، خشم، انزوا، احساس گناه، غم و اندوه، افسردگی و پذیرش. این مشکل در زنان حدود ۴۰‬درصد، مردان ۴۰‬درصد و در‪ ۲۰‬درصد موارد هم، شامل زن و مرد می‌شود.

سرپرست یکی از مراکز تحقیقات ناباوروی افزایش سن، عوامل ژنتیکی، ابتلا به بیماری، عدم تخمک‌گذاری، بروز عفونت‌ها، اضطراب، چاقی، عوامل محیطی و شغلی، استفاده از مواد شیمیایی در بلند‌مدت، استعمال مواد مخدر و دخانیات را از دیگر عوامل تأثیرگذار در باروری زنان و مردان می‌داند. ضمن اینکه متخصصان مشکلات تخمک‌گذاری را از مهم‌ترین علت ناباروری زنان ایرانی می‌دانند.

با توجه به افزایش میزان ناباروری در دنیا می‌توان گفت یکی از شاخص‌های مؤثر در ایجاد این افزایش، عوامل محیطی است.

بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد کسانی که نزدیک امواج موبایل قرار دارند، به خصوص اگر موبایل نزدیک دستگاه تناسلی قرار گرفته باشد، تأثیر امواج آن روی اسپرم و تخمک بیشتر و میزان ناباروری در چنین افرادی بیشتر است.

دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران می‌گوید استرس و اضطراب‌ به صورت غیرمستقیم در روند باروری اختلال ایجاد می‌کند. عوامل محیطی هم‌چون آلاینده‌های صوتی، تغییر رژیم غذایی و استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده، استفاده از مواد سرشار از افزودنی‌ها از جمله افزایش مصرف سوسیس و کالباس و ابتلا به انواع مسمومیت‌های ناشی از مواد آلوده به سموم از عوامل افزایش ناباروری به شمار می‌رود.

عوامل محیطی دیگری همچون آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا به خصوص در ایجاد ناباروری در مردان مؤثر است.


تحقیقات ناباروری مردان نشان داده که استفاده مداوم از لپ‌تاپ بر روی پا باعث اختلال در نطفه‌سازی در مردان می‌شود. جالب اینکه تأثیر برخی از موادی که در ظروف جدید نچسب به کار می‌‌رود از طریق مواد غذایی قابل‌انتقال و بر باروری مردان اثرگذار است. همچنین تماس با مواد سمی در حین کار نظیر مس و جیوه  و مصرف زیاد الکل و بیماری دیابت بر ناباروری مردان تأثیر می‌گذارد.

به هرحال مسئولانی که این روزها سیاست افزایش جمعیت را شعار خود کرده‌اند باید فکری هم به حال برطرف کردن موانع این چنینی باشند وگرنه با حلوا حلوا گفتن خالی دهان شیرین نمی‌شود!