اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از كاهش محبوبیت نتانیاهو تا احتمال نخست‌وزیری لاپید



اخبار,اخبار بین الملل ,بنیامین نتانیاهو

 

اخبار بین الملل - نگاهی به انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی؛
از كاهش محبوبیت نتانیاهو تا احتمال نخست‌وزیری لاپید

هرچند كه حزب لیكود در اسرائیل دارای نفوذ سیاسی و مذهبی زیادی است و می‌تواند آرا را به سمت خود جلب كند، اما شكست اسرائیل در نوار غزه و درگیری‌های اخیر كرانه باختری موجب كاهش محبوبیت نتانیاهو شده و در نتیجه اقبال عمومی لیكود نیز كاهش یافته است.

به نتیجه نرسیدن مذاكرات برای حل تنش‌ها در كابینه رژیم صهیونیستی و اختلاف میان اعضای كابینه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر باعث شد باز هم سناریوی برگزاری انتخابات زودهنگام در این رژیم مطرح شود.

پارلمان رژیم صهیونیستی دوم ماه دسامبر کلیات طرح انحلال خود را با ۸۴ رای موافق و بدون رای مخالف تصویب کرد و به این ترتیب راه برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در ۱۷ مارس سال ۲۰۱۵ میلادی هموار شد.

انحلال پارلمان اسرائیل پیش‌تر نیز اتفاق افتاده است. نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ میلادی و در پی به نتیجه نرسیدن نشست‌های كابینه اسرائیل درباره قانون بودجه سال ۲۰۱۳ میلادی، كنست هجدهم را منحل و درخواست انحلال را به پارلمان ارائه كرد.

نمایندگان كنست با تصویب برنامه زمانی ارائه شده توسط نخست‌وزیر، انحلال این مجلس را اعلام كرده و ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی به عنوان روز انتخابات بعدی مشخص شد.

حزبی كه دارای بیشترین كرسی در كنست باشد یا با احزاب همگرای خود ائتلاف كند، صلاحیت معرفی نخست‌وزیر را دارد.

كابینه اسرائیل نیز از سیاستمداران احزاب ائتلافی تشكیل می‌شود. «یائیر لاپید» وزیر دارایی و «تزیپی لیونی» وزیر به اصطلاح دادگستری از جمله وزرایی بودند كه بیشترین اختلاف را با نتانیاهو داشتند و و ی با بیان این‌كه تمایل ندارد از درون كابینه صدای مخالف بشنود، آنها را بركنار كرد.

هر چند گفته می‌شود که اختلاف اصلی نخست‌وزیر و وزیر دارایی بر سر بودجه جدید این رژیم است، اما لاپید در هفته گذشته و بعد از مطرح شدن لایحه کشور یهود توسط نتانیاهو، انتقاداتی را متوجه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و طرح وی كرده بود.

روزنامه «جورزالم پست» در گزارش خود عنوان كرد كه نتانیاهو برای تشكیل دولت آینده با حزب «اتحاد تورات یهودی» برای ائتلاف با حزب لیكود به توافق رسیده است. نتانیاهو برای در اختیار داشتن یك كابینه بادوام، باید وزرای خود را از میان احزاب مختلف با گرایش‌های سیاسی متفاوت انتخاب كند. احزاب اقلیت كنست، به عنوان اپوزیسیون و جریان مخالف دولت عمل می‌كنند. در صورتی كه كابینه از سیاستمداران یك حزب انتخاب شود، احزابی كه نقشی در كابینه ندارند به شدت در ضدیت با آن قرار می‌گیرند. بنابراین، نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیكود باید در تلاش برای ایجاد ائتلاف و اتحاد با احزاب دیگر باشد تا در راس قدرت باقی مانده و تجربه سقوط كابینه تكرار نشود.

در انتخابات سراسری اسرائیل برای تشكیل كنست نوزدهم، ائتلاف دو حزب راستگرای لیكود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» در رتبه نخست كسب‌ آرا و حزب «راه آینده» به ریاست یائیر لاپید در رتبه دوم قرار گرفتند. پیروزی قابل توجه حزب تازه‌ تاسیس «راه آینده» در نخستین تجربه رقابت انتخاباتی، تاثیر زیادی بر میزان محبوبیت لاپید گذاشت تا جایی كه وی امروز به عنوان یكی از گزینه‌های احتمالی نخست‌وزیری مطرح است.

شكست ارتش اسرائیل در جنگ اخیر غزه، محبوبیت نتانیاهو در رژیم صهیونیستی را به شدت كاهش داد. وی پس از شكست در جنگ ۵۱ روزه، تحت فشار افكار عمومی، نمایندگان كنست و وزرای كابینه خود قرار گرفت. پس از ناكامی ارتش این رژیم در تهاجم به غزه، نتانیاهو به عنوان مسئول مستقیم این شكست معرفی شد. پس از پایان این جنگ، مخالفت با نتانیاهو در كابینه و شكاف میان احزاب دولت ائتلافی افزایش یافت. پیشنهاد لایحه كشور یهود نیز این فاصله را بیشتر كرد.

احزاب در اسرائیل به پنج دسته «راست»، «چپ»، «میانه»، «مذهبی» و «عربی» تقسیم می‌شود. حزب لیكود و اسرائیل بیتنا به عنوان سردمدار جریان راستگرای افراطی، حزب «كارگر» اسرائیل به عنوان رهبر جریان چپ وسوسیالیست، «كادیما» به عنوان حزب اصلی جریان به اصطلاح میانه‌رو و «شاس» در صدر جریان مذهبی- صهیونیست،‌ در حال حاضر بزرگ‌ترین احزاب در رژیم صهیونیستی هستند. اعراب اسرائیلی نیز در قالب سه حزب « رعام- تعال»، «حداش» و «تجمع ملی دموكراتیك- بالاد» در صحنه سیاست رژیم صهیونیستی دخالت دارند. این احزاب برای كسب كرسی بیشتر در پارلمان، دست به ائتلاف با یكدیگر می‌زنند.

روزنامه جروزالم پست همچنین از شكست تلاش‌های نتانیاهو برای حفظ دولت ائتلافی خبر می‌دهد. آرایش سیاسی حاكم بر پارلمان، كسب اكثریت آرا و ائتلاف‌های سیاسی میان احزاب، تعیین كننده نخست‌وزیر و كابینه آینده رژیم صهیونیستی خواهد بود. اسقبال ساكنان سرزمین‌های اشغالی از حزب راه آینده و یائیر لاپید، احتمال كسب میزان بالایی از آرا را تقویت می‌كند كه باعث قدرت گرفتن این حزب در كنست و مطرح شدن لایپد به عنوان گزینه نخست‌وزیری میانه‌رو‌ها می‌شود.

انحلال كنست توسط نتانیاهو و برگزاری دوباره انتخابات سراسری در اسرائیل می‌تواند موجب كنار رفتن وی و حزبش از قدرت شود. هرچند كه حزب لیكود در اسرائیل دارای نفوذ سیاسی و مذهبی زیادی است و می‌تواند آرا را به سمت خود جلب كند، اما شكست اسرائیل در نوار غزه و درگیری‌های اخیر كرانه باختری موجب كاهش محبوبیت نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر منصوب این حزب شده و در نتیجه اقبال عمومی لیكود نیز كاهش یافته است. در نتیجه تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، چیدمان سیاسی كنست و در نتیجه كابینه اسرائیل تغییر می‌كند. احتمال می‌رود كه حزب میانه‌رو راه آینده از احزاب راستگرای افراطی كه دارای منش جنگ‌طلبانه هستند، پیشی بگیرد. لاپید كه پیش از ورود به دنیای سیاست، در عرصه مطبوعات و رسانه فعالیت می‌كرد، توسط برخی رسانه‌های صهیونیست به عنوان گزینه نخست‌وزیری معرفی می‌شود.

در صورت ائتلاف بین این حزب و دیگر احزاب میانه‌رو مانند كادیما، حزب راه آینده می‌تواند اكثریت كرسی‌های كنست بیستم را در اختیار بگیرد تا كابینه آینده رژیم صهیونیستی توسط سیاستمداران جریان به اصطلاح میانه‌رو تشكیل شود.

اخبار بین الملل - ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
اسرائیل؛ احتمال شکست نتانیاهو بر اساس نتایج نظرسنجی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه احتمال وقوع حملات اضطرابی را كاهش دهیم؟



 

 

چگونه احتمال وقوع حملات اضطرابی را كاهش دهیم؟

 

 

همه ما در مراحل و زمان های خاصی از زندگی خود اضطراب را تجربه می کنیم و طبیعی است که انسان ها در مواجهه با موقعیت های تنش زا، مضطرب می شوند اما احساس اضطراب شدید و مزمن بدون وجود دلیل آشكار بیرونی عادی نبوده و بیماری یا اختلال روانی تلقی می شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است. به طور کلی اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند، همراه با دلواپسی است که با واكنش های جسمی مانند تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق یا سردرد بروز می كند. در برخی موارد ممكن است فرد بتواند با چند راه كار موثر این علائم را در كنترل درآورد اما در موارد شدیدتر كه كنترل دشوار می شود مراجعه به روانپزشك ضروری است.

كارشناسان بهداشت روانی در مركز تخصصی مایوكلینیك در یك مطلب جدید كه در سایت این مركز به چاپ رسیده به چند اقدام موثر برای كاهش احتمال حملات اضطرابی توصیه كرده اند. در این مطلب آمده است:

از خوردن کافئین خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیر قرار می دهد.

سیگار نکشید زیرا نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکی

می شود، همچنین سبب افزایش انقباض عروقی و افزایش کارکرد قلبی خواهد شد.

انجام ورزش روزانه می تواند در كنترل اضطراب بسیار موثر باشد. حتی یک پیاده روی کوتاه اطراف آپارتمان می تواند شما را آرام نگه دارد.

درمانهای شناخت رفتاری نیز تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله های ترس موثر هستند.

از تکنیکهای آرام سازی مثل مراقبه و رلكسیشن استفاده كنید.

به اندازه کافی استراحت کنید و اگر برای خوابیدن مشکل دارید حتما با مراجعه به پزشک این مشكل را حل كنید.

همیشه برای خود یك سرگرمی یا شغل مناسب داشته باشید. برای لذت بردن به بیرون بروید و در فعالیت هایی چون تماشای یک فیلم کمدی، پیاده روی و یا کوهنوردی شركت كنید.

برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد و یا بیکار بودن در طی روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.

علائم خود را یادداشت کنید و گاهی با یك دوست صمیمی آنها را بازگو کنید. گاهی اوقات درد و دل کردن با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.

در گروه های اجتماعی شرکت كرده و یا داوطلبانه به دیگران کمک كنید..... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا