اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از سیلاب ساختگی تا قطع جریان آب به هامون



اخبار,اخبار اجتماعی,سیلاب ساختگی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در واکنش به ادعای مدیرکل محیط زیست این استان در مورد ورود سیلاب از افغانستان به تالاب هامون گفت: سیلابی در کار نیست بلکه تنها دو سه روز آب مازاد نهرهای افغانستان به دلیل لایروبی توسط آنها به سمت ایران رها شد و از دیروز هم این آب اندک قطع شد.

احمد عاقبت‌بخیر در گفت‌وگو با (ایسنا) منطقه سیستان‌وبلوچستان، در پاسخ به این که وضعیت سیلاب وارد شده از افغانستان به بخش داخلی رودخانه هیرمند و تالاب هامون چگونه است، اظهار کرد: اصلاً سیلابی در کار نیست، کدام سیلاب؟

وی درباره این که محیط زیست اعلام کرده که سیلاب وارد تالاب هامون شده است، گفت: سیلابی در کار نیست، فقط دو سه روز آب مازاد نهرهای افغانستان به سمت ایران رها شده و حالا هم قطع شده است.

عاقبت بخیر در پاسخ به این‌که «پس، اصلاً سیلاب نیامده است»، اعلام کرد: خیر، اکنون که در افغانستان فصل کشاورزی نیست، آنها نهر‌های‌شان را لایروبی می‌کنند، برای این‌که بتوانند نهر‌ها و رودخانه‌ها را لایروبی کنند، ناچارند مقداری از آب رودخانه هیرمند را به سمت ایران رها کنند تا کارشان را انجام بدهند، سیلابی در کار نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این‌که «محیط زیست اعلام کرد آب ورودی این سیلاب در هر ثانیه 20 مترمکعب است، اگر بر اساس معاهده تقسیم آب رودخانه مشترک هیرمند که سهم 26 مترمکعبی در هر ثانیه برای ایران قائل است، هم عمل شده و آب وارد تالاب شود، تنها سالانه 850 میلیون مترمکعب از ظرفیت 10 میلیارد مترمکعبی تالاب آبگیری می‌شود - یعنی کمتر از ده درصد- به نظر شما این یک بازی رسانه‌ای نیست؟»، گفت: این را باید از خود محیط زیست بپرسید، ولی شما (خبرنگار) که اهل همان جا هستید، بهتر می‌دانید که موضوع این سیلابی که گفته می‌شود چیست.

وی در توضیح این‌که چرا آب وارد شده به بخش داخلی رودخانه هیرمند سیلاب نیست، تاکید کرد: «مگر این فصل (تابستان)، فصل سیلاب است، مگر 20 متر مکعب در ثانیه را می‌توان سیلاب نامید، سیلاب مربوط به فصل بهار و اسفند هر سال است نه تابستان».

عاقبت بخیر ادامه داد: «ما که متولی امور آب هستیم مثل سربازان گمنام کار می‌کنیم، همکاران ما در حوزه سیستان از جان مایه می‌گذارند ولی نمی‌خواهیم از چیزی سوء استفاده کنیم، الان سیلابی در کار نیست، نمی‌خواهیم تشنج در منطقه ایجاد بشود، ولی یک آب مازادی بوده و حالا هم قطع شده است، اسمش را می‌گذارند سیلاب، این سیلاب نیست، وقتی می‌توان گفت سیلاب که 500 تا یک هزار مترمکعب آب در ثانیه وارد شود نه 20 متر مکعب، این آب هم دو روز آمد و الان قطع شده است»

این مسئول در پاسخ به این‌که محیط زیست گفته بخش‌هایی از تالابِ هامون که آبگیری شده حدود یک متر عمق دارد، آیا شما این را می‌پذیرید، عنوان کرد: شما با خودشان صحبت کنید، مردم سیستان با تجربه‌ای که دارند، استاد تشخیص سیلاب و خشکسالی‌اند، می‌دانند که چه آبی سیلاب است یا چه آبی سیلاب نیست، این‌که من بگویم سیلاب است یا خیر، مردم بهتر تشخیص می‌دهند.

عضو کارگروه مدیریت منابع آب در مورد دلیل لایروبی نشدن رود "نهراب" (رودی که به دو بخش تالاب هامون می‌ریزد) گفت: هنوز اعتباراتی ابلاغ نشده است، لایروبی نهر‌ها و رودخانه‌های سیستان به دلیل وزش بادهای 120 روزه و آب‌های سیلابی رودخانه‌ هیرمند که سبب انباشت زیاد و غیر طبیعی رسوبات در بستر رودخانه‌ می‌شود، باید به صورت مستمر انجام شود، این مساله هم به اعتبارات ویژه نیاز دارد، به طوری که که فقط مساله لایروبی سالانه بین 20 تا 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عاقبت‌بخیر افزود: البته در مورد لایروبی رود "نهراب" اقداماتی انجام شده تا به محض ابلاغ اعتبارات، این رود لایروبی شود، ولی در وهله نخست لایروبی در دهنه‌های اصلی ورود آب لازم است، و پس از آنها بخش‌های میانی (رودخانه‌ها) باید لایروبی شوند.

وی در پاسخ به این‌که آیا غیر از رودخانه نهراب که در طول مسیر به دو شاخه «لورگ‌باغ» و «افضل‌آباد» تقسیم می‌شود تا آب را به دو بخش تالاب هامون صابوری و هیرمند (اطراف کوه خواجه و منطقه «پشت‌ادیمی») برساند، رودخانه دیگری هم وظیفه هدایت آب به تالاب هامون را دارد، گفت: خیر، مسیر دیگری که آب را به تالاب هامون برساند، نداریم، مگر این‌که سریز‌ آبهای تالاب‌های هامون به بخش‌های دیگر بریزد، مثلاً وقتی هامون «پوزک» از طریق بخش افغانستان پر از آب می‌شود، بدنبال آن آب وارد هامون «صابوری» و در نهایت هم وارد هامون «هیرمند» می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای سیستان وبلوچستان، در بخش دیگری با رضایت‌بخش دانستن مدیریت منابع آب در پنج شهرستان شمالی سیستان وبلوچستان، اضافه کرد: به گواه وضعیت کشاورزی امسال در شمال استان، آب منطقه‌ای وظیفه خودش را خوب انجام داده است، هم در توزیع آب و هم در مسائل دیگر، البته همه اینها به دلیل فضل پروردگار بوده است.

این مسئول با بیان این‌که آب منطقه‌ای هم در سیلاب‌ها و هم در خشکسالی‌های شمال استان پای کار بوده است تا مدیریت بر منابع آب خوب صورت گیرد، افزود: در مساله آب باید حافظ منافع مردم سیستان بود، نباید بی‌خود و بی‌جهت با بزرگنمایی ورود آب، خودزنی و خودنمایی کنیم.

او ادامه داد: این مسائل منافع منطقه را به هم می‌ریزد، باید در مورد ورود آب صادقانه و برابر با عین واقعیت مسائل رسانه‌ای شود، نه با بزرگنمایی و نه با کوچک‌نمایی.

چهارشنبه 21 مردادماه، مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان به رسانه‌ها اعلام کرد که سیلاب بی‌سابقه‌ در این فصل از افغانستان وارد ایران شده و اکنون در حال وارد شدن به دو بخش از تالاب هامون است که تا کنون بخش‌هایی از تالاب تا عمق یک متر آبگیری شده است.

محمدحسن دهمرده فرماندار شهرستان نیمروز - از شهرستان‌های حاشیه تالاب هامون - نیز در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری محلی با غیرواقعی خواندن ورود سیلاب به هامون گفته است: متاسفانه خبر سیراب شدن هامون صحت ندارد، اندک آبی به هامون رسیده و چند چاله که وسعت آنها کمتر از دویست هکتار است پر شده است، با این مقدار آب اندک و با توجه به وسعت پانصدهزار هکتاری هامون نمی‌توان گفت هامون جان دوباره گرفته است.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
لحظه ورود آب به دریاچه هامون. هامون صابوری هامون پرس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین جزئیات از وضعیت سیلاب در استان لرستان/ قطع راه ارتباطی روستاها و آب‌گرفتگی منازل+ تصاویر



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

بارش باران شدید در استان لرستان سبب طغیان رودخانه‌ها و قطع راه ارتباطی روستاها شده و خسارات زیادی وارد کرده است.

به گزارش تسنیم از خرم‌آباد، بارش شدید باران در 48 ساعت گذشته در استان لرستان خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و زیربنایی شهرهای مختلف استان به ویژه مناطق روستایی وارد کرده است و تیم‌های امدادی همچنان مشغول امدادرسانی به مناطق آسیب دیده هستند و تیم‌های اجرایی نیز در حال جمع بندی خسارات وارده هستند که تاکنون میزان دقیق آن مشخص نشده است.

اما آخرین خبرها از وارد شدن خسارات زیادی در استان حکایت دارد.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان


آبگرفتگی منازل مسکونی شهر خرم‌آباد بر اثر سیلاب/احتمال اعزام بالگرد به مناطق سیل‌زده

محمد دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با بیان اینکه بر اثر بارش شدید باران منازل مسکونی میدان امام در شهر خرم‌آباد دچار آب‌گرفتگی شدید شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، نیروهای آتش‌نشانی و شرکت آب و فاضلاب استان مشغول تخلیه آب از منازل مردم هستند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

معاون امداد و نجات استان لرستان از امدادرسانی به مردم سیلاب‌زده استان لرستان اشاره کرد و گفت: از روز گذشته تاکنون نیروهای جمعیت هلال‌احمر به مردم روستاهای کوهدشت، سلسله، دلفان و بخش‌های مختلف شهرستان خرم‌آباد مانند کاکا شرف و سپیددشت امدادرسانی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم دسترسی به برخی از روستاهای استان، درصورت مساعد بودن هوا بالگرد جمعیت هلال احمر به این مناطق اعزام می‌شود.

سیلاب 300 میلیون ریال خسارت به شبکه برق پلدختر وارد کرد/برق 7 روستا قطع است

فخرالدین پناهنده رئیس اداره برق شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: براثر سیلاب در شهرستان پلدختر در حال حاضر برق هفت روستای منطقه جنوب غربی این شهرستان قطع‌شده است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

وی افزود: براثر طغیان رودخانه کشکان شش تیر برق کنده و با سیلاب حمل شده ‌و دو تابلوی برق روستای چم مهر به زیرآب رفته است.

رئیس اداره برق شهرستان پلدختر عنوان کرد: برق هشت روستای منطقه کرکی بخش مرکزی دهستان قطع و تابلوی برق 20 روستا در بخش مرکزی و معمولان نیز به زیرآب رفته است.

وی بیان کرد: سیلاب بیش از 300 میلیون ریال به دستگاه‌های فشار متوسط و تیرهای برق این شهرستان خسارت وارد کرده است.

پناهنده تصریح کرد: تیم‌های اداره برق به روستاهایی که برق آن‌ها قطع‌شده است فرستاده و تلاش می‌شود برق این مناطق به‌ صورت موقت وصل شود.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

سیلاب محور پلدختر- خرم‌آباد را مسدود کرد

صفر عبدالوند فرمانده نیروی انتظامی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: جاده پلدختر -خرم‌آباد به دلیل طغیان رودخانه کشکان در تونل معمولان بسته شد.

وی با اشاره به اینکه این مسیر از 4 صبح تاکنون مسدود شده است افزود: بسته شدن این جاده سبب شده تا وسایل سبک و سنگینی در این محور بمانند.

فرمانده نیروی انتظامی پلدختر عنوان کرد: رانندگان می‌توانند از محورهای جایگزین خرم‌آباد- کوه دشت- پلدختر یا از محور آزادراه پل زال – خرم‌آباد تردد کنند.

وی با بیان اینکه مسدود شدن این مسیر در اثر سیل تلفات جانی نداشته است بیان کرد: به رانندگان توصیه می‌شود که با وسایل و تجهیزات کامل در این محورها عبور کنند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

مدارس شهرستان دلفان در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است

جعفر طولابی فرماندار شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دلفان، اظهار داشت:  مدارس شهرستان دلفان در شیفت صبح و در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل هستند و باراش شدید باران در بخش‌های روستایی و شهر دلفان همچنان در حال بارش است و سبب جاری شدن سیلاب شده است.

طولابی با اشاره به اینکه سیلاب راه ارتباطی 10 روستا در دهستان میربگ جنوبی را قطع کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر تنها این محور خاکی که در مسیر دره و آبراهه قرار دارد مسدود شده، اما تردد در مابقی راه‌های شهرستان برقرار است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: با توجه به حجم بارندگی  به ابنیه شهری نیز خساراتی وارد شده که میزان خسارت آن پس از پایان بارندگی برآورد می‌شود.

وی آبگرفتی مزارع کشاورزی شهرستان دلفان را حدود سه هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به جاده‌های بین مزارع، کانال‌های آب بر، قنوات و سدهای سنتی ذخیره آب کشاورزی نیز خساراتی وارد  شده است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

طولابی تصریح کرد: درمجموع برآورد تقریبی خسارت بخش کشاورزی تا این لحظه حدود 25 تا 30 میلیارد تومان برآورد شده که با پایان بارندگی میزان دقیق بخش‌های مختلف برآورد و به ستاد بحران استان اعلام می‌شود.

وی بابیان اینکه تاکنون مشکل حادی در این شهرستان نداشته‌ایم، گفت:  از ابتدای شروع بارندگی جلسه ستاد بحران در شهرستان دلفان تشکیل شد و اکنون نیز اعضای ستاد بحران تا پایان بارندگی در آماده‌باش کامل هستند.

به گزارش تسنیم، بارش باران که از چند روز پیش در شهرستان دلفان آغاز شده است سبب طغیان رودخانه شهر نورآباد شده است و برخی از مناطق شهر نورآباد که در معرض سیلاب قرار گرفته اند تخلیه شده است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

قطع شدن راه ارتباطی تعدادی از روستاهای بخش مرکزی پلدختر

کریم میرزایی بخشدار مرکزی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر، با اشاره به وضعیت روستاهای پلدختر و میزان بارش باران در این شهرستان اظهار داشت: بارش شدید باران در شهرستان پلدخترهمچنان ادامه دارد  به طوری که میزان  بارش‌تا ساعت 20 امشب در پلدختر 135 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به طغیان رودخانه کشکان افزود: به دلیل بارش شدید باران این رودخانه طغیان کرده است که برای روستاها و خانه‌های حاشیه آن خطر دارد و خسارات زیادی وارد کرده است.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: جاری شدن سیلاب در روستاهای بخش مرکزی خسارات زیادی به بخش کشاورزی این منطقه وارد کرده است که هنوز میزان دقیق آن مشخص نیست.

وی با اشاره به احتمال آب گرفتگی برخی روستاها بیان کرد:بر اثر طغیان رودخانه کشکان و شدت باران، روستاهای بابازید، چم محمد علی، خرسدر علیا، و پران پرویز در خطر آب گرفتگی هستند که به این روستاها هشدارهای لازم داده شده است.

میرزایی با اشاره به قطعی برق و نبود راه ارتباطی در برخی روستاهای پلدختر عنوان کرد: راه دسترسی منطقه کرکی تخریب و برق این منطقه قطع است و راه روستاهای چالکل و پران پرویز بر اثر بارندگی تخریب شده است.

بخشدار مرکزی پلدختر افزود:  ستاد مدیریت بحران شهرستان پلدختر و تیم های امداد در حالت آماده باش کامل بوده و مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی و امدادی لرستان

رضا آریایی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در مورد میزان خسارات سیل در استان لرستان بر اثر بارش باران شدید اظهار داشت: باراش شدید باران در شب و روز گذشته در تمام نقاط استان جاری بوده و به علت طغیان رودخانه ها در برخی نقاط خساراتی نیز وارد کرده است.

وی در مورد میزان خسارات افزود: میزان خسارات ناشی از سیلاب معلوم نیست و هنوز جمع بندی در این مورد نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت: متوسط بارندگی در استان تا این لحظه حدود 90 میلی متر بوده و تمام دستگاه‌ها در حالت آماده باش کامل هستند تا از خطرات احتمالی ممانعت کنند.

وی در مورد ادامه دار بودن باران ها تا ظهر فردا بیان کرد: اکنون بارش در خیلی از نقاط استان همچنان ادامه دارد و تنها در شهرستان کوهدشت بارش باران متوقف شده است.

آریایی با اشاره به طغیان رودخانه کشکان اظهار داشت: شدت و تداوم بارندگی، طغیان رودخانه کشکان و تعدادی از مسیل‌ها و آبراهه‌های اصلی و فرعی را به همراه داشته است و در مورد شهر معمولان نیز به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهر نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی در مورد خروج قطار از ریل در مسیر لرستان بیان کرد: خروج قطار در مسیر راه‌آهن لرستان و محور شمال به جنوب را مسدود کرده است؛ این قطار محلی بوده و از نوع مسافربری دورود به اندیمشک از ریل خارج شده و سبب انسداد مسیر شده است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان


آریایی با بیان اینکه  این قطارساعت 18 به دلیل بارندگی بی سابقه و ریزش کوه در محل حد فاصل ایستگاه کشور و تنگ هفت از ریل خارج شد، تصریح کرد: خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان عنوان کرد: تلاش برای بازگشایی مسیر همچنان ادامه دارد ولی با توجه به شدت بارندگی، امیدواریم هر چه سریعتر این مهم انجام شود ولی شاید بازگشایی تا صبح نیز ادامه داشته باشد.

شهر معمولان در لرستان در محاصره سیل قرار گرفت

مسعود شاکرمی شهردار معمولان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت:  بر اثر طغیان رودخانه کشکان در شهر معمولان وضعیت خوبی حاکم نیست و شهر در محاصره سیل قرار دارد که در صورت ادامه روند بارندگی تا یکی، دو ساعت دیگر پل ماشین‌روی جنب تونل معمولان تخریب می‌شود.

وی افزود: بخش غربی شهر معمولان به‌دلیل نداشتن دیواره ساحلی هرلحظه امکان فرورفتن به زیر آب می‌رود که در این راستا مأموران شهرداری با بلندگو به مردم هشدار دادند که منازل خود را ترک کنند و به محل‌ها و جاهای مطمئن پناه ببرند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

شهردار معمولان بیان کرد: تمام نیروهای شهرداری معمولان از ابتدای ساعات اولیه صبح برای مهار سیلاب احتمالی به حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و هشدارهای لازم را به مردم داده‌اند.

وی عنوان کرد: تمام تلاش نیروهای شهرداری معمولان در واحدهای مختلف با موضوع سیل، جلوگیری و مقابله با بروز پدیده سیلاب است.

طغیان رودخانه کشکان لرستان بر اثر باران شدید

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت‌ و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در مورد بارندگی‌های امروز لرستان اظهار داشت: میزان  بارش‌ها در استان لرستان تا ساعت 20 امشب در پلدختر 135 میلی‌متر، خرم‌آباد 111 میلی‌متر، رومشکان 107 میلی‌متر، سپید‌دشت 95 میلی‌متر، بروجرد 86 ملی‌متر و نورآباد 81 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: میزان بارش در  ایمان‌آباد در شرق خرم‌آباد 78 میلی‌متر، دورود 74 میلی‌متر، الشتر 72 ملی متر، ازنا 58 میلی‌متر کوهدشت 51 میلی‌متر، سیلاخور 51 میلی‌مترو الیگودرز 40 میلی‌متر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به متوسط بارندگی در استان گفت: متوسط بارندگی در استان لرستان 80 میلی‌متر بوده ‌و شدت بارش‌ها تا ظهر فردا ادمه دارد.

آریایی عنوان کرد: شدت و تداوم بارندگی، طغیان رودخانه کشکان و تعدادی از مسیل‌ها و آبراهه‌های اصلی و فرعی را به همراه داشته است.

وی افزود: به علت خروج قطار محلی از خط، محور راه آهن نیز مسدود شده است که جراحاتی نداشته است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

خروج قطار از ریل در لرستان/ محور شمال به جنوب مسدود شد

ماشاءالله نعمتی فرماندار دورود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود با بیان اینکه مسیر راه‌آهن سراسری شمال به جنوب به‌دلیل خروج واگن از ریل مسدود شد، اظهار داشت: عصر امروز قطار محلی مسافربری که از سمت دورود به اندیمشک در حال حرکت بود حدفاصل ایستگاه کشور و تنگ‌هفت از ریل خارج شد.

وی با اشاره به اینکه این حادثه خسارت جانی نداشته است، افزود: علت وقوع آن بارش شدید باران و ریزش کوه بوده است.

فرماندار دورود با اعلام اینکه هم‌اکنون این خط مسدود شده است، عنوان کرد: مدیرکل راه‌آهن استان لرستان برای نظارت بر بازگشایی این خط به محل اعزام‌ شده است.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

خسارت شدید سیلاب در استان لرستان

رضا آریایی امشب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز در استان لرستان شاهد وقوع سیلاب بودیم که خسارات زیادی به راه‌ها، ابنیه، پل‌ها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی، معابر شهری و مغازه‌های مردم وارد شد، اظهار داشت: در جلسه ستاد بحران استان مقرر شد فرماندارهای لرستان تا روز دوشنبه سی‌ام فروردین ماه جمع‌بندی کاملی از میزان خسارت‌های وارده داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه در بخش‌های مختلف درگیر سیلاب و امداد‌رسانی هستیم و اکنون امکان برآورد خسارت وجود ندارد، بیان کرد: پس از جمع‌بندی میزان خسارات سیلاب در استان لرستان، گزارش آن توسط استاندار برای تأمین به وزارت کشور ارسال می‌شود.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

سیلاب راه ارتباطی 10 روستای شهرستان دلفان را قطع کرد/خسارت 30 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی

جعفر طولابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دلفان، اظهار داشت: بارش شدید باران در شهرستان دلفان سبب خسارت‌هایی در حوزه شهری و روستایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب راه ارتباطی 10 روستا در دهستان میربگ جنوبی را قطع کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر تنها این محور خاکی که در مسیر دره و آبراهه قرار دارد مسدود شده، اما تردد در مابقی راه‌های شهرستان برقرار است.

فرماندار دلفان عنوان کرد: با توجه به حجم بارندگی  به ابنیه شهری نیز خساراتی وارد شده که میزان خسارت آن پس از پایان بارندگی برآورد می‌شود.

وی آبگرفتی مزارع کشاورزی شهرستان دلفان را حدود سه هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به جاده‌های بین مزارع، کانال‌های آب بر، قنوات و سدهای سنتی ذخیره آب کشاورزی نیز خساراتی وارد  شده است.

طولابی تصریح کرد: درمجموع برآورد تقریبی خسارت بخش کشاورزی تا این لحظه حدود 25 تا 30 میلیارد تومان برآورد شده که با پایان بارندگی میزان دقیق بخش‌های مختلف برآورد و به ستاد بحران استان اعلام می‌شود.

وی بابیان اینکه تاکنون مشکل حادی در این شهرستان نداشته‌ایم، گفت:  از ابتدای شروع بارندگی جلسه ستاد بحران در شهرستان دلفان تشکیل شد و اکنون نیز اعضای ستاد بحران تا پایان بارندگی در آماده‌باش کامل هستند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان


128 میلی‌متر بارندگی در ایستگاه هواشناسی"شول‌آباد" استان لرستان ثبت شد

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: میزان بارش‌های سامانه اخیر تا صبح امروز در شهرستان سلسله 62 میلی‌متر، ریمله در شمال خرم‌آباد 62 میلی‌متر، بروجرد 61 میلی‌متر، دورود 50 میلی‌متر، ایمان آباد خرم‌آباد 47 میلی‌متر، ازنا 42 میلی‌متر، الیگودرز 32 میلی‌متر و سیلاخور 30 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان بارندگی سامانه اخیر در شول‌آباد 128 میلی‌متر، پلدختر 96 میلی‌متر، سپیددشت 81 میلی‌متر، خرم‌آباد 75 میلی‌متر و رومشکان 70 میلی‌متر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: بارش‌های استان تا فردا شب ادامه دارد و تمهیدات لازم جهت آماده‌باش کامل همه دستگاه‌های امدادی برای مقابله با سیلاب در دستور کار قرار گرفته است.


راه ارتباطی 8 روستای دوره چگنی بر اثر سیلاب مسدود شد

 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وضعیت سیلاب در استان لرستان

قدرت‌الله ترابی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: بارندگی در شهرستان دوره چگنی شدید است و مسیل‌ها و معابر این شهرستان دچار آب‌گرفتگی شده است.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی شدید رودخانه‌ها طغیان کرده و خسارت‌هایی واردشده است افزود: پل‌های موقت این شهرستان تخریب و ارتباط تعدادی از روستاها قطع‌ شده است که در حال حاضر بارندگی اجازه باز شدن راه‌ها را نمی‌دهد.

فرماندار دوره چگنی عنوان کرد: در حال حاضر راه ارتباطی هشت روستای بخش شاهیوند مسدود شده که امکانات جهت بازگشایی راه‌ها به مناطق منتقل‌ شده اما بارندگی شدید اجازه بازگشایی نمی‌دهد.

وی بیان کرد: در مسیرهایی که پل‌ها تخریب‌ شده سطح آب بالا است و امکان بازگشایی وجود ندارد که باید بارندگی تمام و سطح آب پایین بیاید تا عملیات بازگشایی مسیرها انجام شود.

بارش باران مدارس استان لرستان را تعطیل کرد

گودرز کریمی فر  مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به اینکه مدارس مقطع ابتدایی شش شهر استان لرستان به دلیل بارندگی شدید تعطیل شده است اظهار داشت: مدارس نوبت صبح شهرهای خرم‌آباد، دروه چگنی، بیرانشهر، معمولان، زاغه و ویسیان تعطیل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بارندگی‌های استان سبب آب‌گرفتگی در معابر برخی شهرستان‌ها شده است بنابراین مدارس ابتدایی نوبت صبح تعطیل اما تمام مدارس نوبت بعدازظهر در سطح استان لرستان برقرار  است.

به گزارش تسنیم با توجه به اعلام هواشناسی استان بارندگی‌های استان به‌ صورت متناوب و رگبارهای تند و سیل‌آسا تا فردا شب ادامه دارد که آماده‌باش کامل دستگاه‌های اجرایی امدادی استان  برای مقابله با سیلاب داده‌ شده است.


بارندگی‌ها در استان لرستان ادامه دارد/آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با سیلاب
رضا آریایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: میزان بارش‌های سامانه اخیر در ریمله در شمال خرم‌آباد 50 میلی‌متر، دلفان 49 میلی‌متر، سلسله 48 میلی‌متر، دورود 40 میلی‌متر، ازنا 37 میلی‌متر، ایمان آباد در شرق خرم‌آباد 35 میلی‌متر، کوهدشت 32 میلی‌متر، الیگودرز 30 میلی‌متر و در سیلاخور 22 میلی‌متر  بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان بارندگی در سپیددشت با 75  میلی‌متر، پلدختر 66 میلی‌متر، خرم‌آباد 58 میلی‌متر، بروجرد 54 میلی‌متر و رومشکان  52 میلی‌متر بوده است.

مدیرکل بحران استان لرستان عنوان کرد: بارندگی‌های استان به‌ صورت متناوب و گاهی به شکل رگبارهای تند و سیل‌آسا تا فردا شب ادامه دارد.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی به اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان جهت آماده‌باش کامل در همه دستگاه‌های اجرایی امدادی برای مقابله با سیلاب در دستور کار قرار گیرد.


 اخبار اجتماعی -  تسنیم