اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

از ساعت 14:30 تا 14:40 در سایه باشید


وی با تأكید بر اینكه بهتر است وزارت بهداشت به جای هراس‌آفرینی در جامعه، زمان تابش این اشعه را به مردم اعلام كند، گفت: میزان تابش شدید این اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقیقه است كه طبق بررسی‌های انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه هر روز در فصل تابستان است. در این 10 دقیقه میزان تابش اشعه UV بین 7 تا 10 و در مابقی ساعات نیز بین 2 تا 4 است. مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه درباره وضعیت میزان تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) در فصل تابستان جزئیاتی را اعلام كرد و گفت: با توجه به اینكه شاخص تابش این اشعه در كشور 14 سال است كه ثابت است علت هراس‌آفرینی و ایجاد تشویش اذهان عمومی توسط وزارت بهداشت را باید دید چیست.


مهرداد قطره سامانی با انتقاد از اینكه چرا باید وزارت بهداشت كه دستگاه سنجش دقیق ماوراءبنفش (UV)را در اختیار ندارد نسبت به تشویش اذهان عمومی در جامعه اقدام كند، گفت: مركز ازن‌سنجی تنها مركزی است كه در خاورمیانه قادر به اندازه‌گیری این اشعه است و مرجع رسمی اعلام میزان این اشعه، این مركز است.

وی با اشاره به اینكه این مركز روزانه میزان ضخامت لایه ازن را اندازه‌گیری می‌كند، اظهار داشت: هر چه میزان ضخامت لایه ازن كم باشد میزان تابش اشعه UV هم افزایش می‌یابد. طول موج‌های بین 317 تا 400 نانومتر از اشعه ماوراء بنفش هیچ زیانی برای بشر ندارد و توسط بخار آب موجود در جو، جذب می‌شود.

میزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است
مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه با تأكید بر اینكه میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشته است، گفت: میزان تابش اشعه ماوراءبنفش در كشور 14 سال است كه ثابت مانده است.

قطره سامانی ادامه داد: میزان تابش این اشعه در نیمكره شمالی كره زمین یكسان است و تابش این اشعه در نیمه دوم بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

تابش شدید ماوراء بنفش از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه هر روز در تابستان
وی با تأكید بر اینكه بهتر است وزارت بهداشت به جای هراس‌آفرینی در جامعه، زمان تابش این اشعه را به مردم اعلام كند، گفت: میزان تابش شدید این اشعه در فصل تابستان تنها 10 دقیقه است كه طبق بررسی‌های انجام شده حدوداً از ساعت 14:30 تا 14:40 دقیقه هر روز در فصل تابستان است. در این 10 دقیقه میزان تابش اشعه UV بین 7 تا 10 و در مابقی ساعات نیز بین 2 تا 4 است.

مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه افزود: مردم می‌توانند در این زمان كوتاه حتی‌المقدور در سایه قرار بگیرند یا اگر اجباری به حضور در زیر نور خورشید دارند از كرم‌های ضدآفتاب و عینك‌های آفتابی استفاده كنند.

قطره سامانی تصریح كرد: 143 روز از سال كه از نیمه دوم بهار تا پایان تابستان طول می‌كشد شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور بالاست یعنی زیر عدد 10 است و به حدی نیست كه به مردم هشدار بدهیم.

باید طبق قوانین بین‌المللی نسبت به اشعه ماوراءبنفش به مردم هشدار داد
وی با بیان اینكه طی 14 سال گذشته شاخص تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور ثابت بوده و در تمام این سال‌ها 143 روز میزان این تابش بالا بوده است، گفت: اگر می‌گوییم میزان تابش در این 143 روز بالا بوده است به این معنی نیست كه به حدی بالا بوده است كه باید به مردم اعلام شود. چون طبق قوانین بین‌المللی ما وظیفه داریم اگر میزان تابش اشعه ماوراء بنفش بالاتر از عدد 11 شد به مردم هشدار بدهیم كه خوشبختانه طی این سال‌ها به این عدد نرسیده‌ایم.

مركز ازن‌سنجی هر 2 ماه یك‌بار به مركز جهانی اشعه‌ماوراء بنفش گزارش می‌دهد
مدیر مركز ازن‌سنجی ایران و خاورمیانه با بیان اینكه ایران سیصد و سی و ششمین ایستگاه جهانی ازن را داراست، گفت: مركز ازن‌سنجی ایران تنها ایستگاه رسمی سنجش ازن استراتوسفری در ایران است كه اطلاعات خود را هر 2 ماه یك‌بار به مركز ازن و اشعه ماوراء بنفش جهانی در تورنتو كانادا ارسال می‌كند.

قطره سامانی ادامه داد: پس ما نمی‌توانیم اگر وضعیت میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در مرحله هشدار باشد آن را مخفی كنیم. در حال حاضر عدد میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور حدود 8 است.

وی تأكید كرد: بر اساس قانون وزارت بهداشت نمی‌تواند میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در كشور را اعلام كند چون دستگاه اندازه‌گیری دقیق آن را ندارد و اگر هم دستگاهی داشته باشد نمی‌تواند عدد تابش را اعلام كند تنها وضعیت ضعیف، متوسط و شدید را می‌تواند رؤیت كند.

یكی از تابش‌های خطرناك خورشیدی، اشعه ماوراء بنفش است. این اشعه در محدوده بینایی انسان نیست و نمی توان آن را دید به همین خاطر به آن نور تاریك نیز می‌گویند. پرتوهای ماوراء بنفش در طیف نور خورشید دارای طول موج كوتاه و انرژی زیاد است كه می تواند باعث بیماریهای پوستی، چشمی، تخریب ژنتیكی DNA و اختلال در سیستم ایمنی بدن، پیری زودرس و... در انسان شود.

منبع: تابناک



ویدیو مرتبط :
رونق زنبورداری در خوزستان/اخبار ساعت 14 یکشنبه 14 دی 93

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتشار نتایج کنکور کاردانی به کارشناسی تا ساعت 14 امروز



 

 

 

انتشار نتایج کنکور کاردانی به کارشناسی تا ساعت 14 امروز

 

ظرفیت واقعی پذیرش در این کنکور 141 هزار و 599 نفر است.

نتایج نهایی کنکور کاردانی به کارشناسی سال 90 تا ساعت 14 امروز شنبه اعلام می شود.

نتایج نهایی کنکور کاردانی به کارشناسی سال 90 ساعت 14 امروز شنبه 5 شهریورماه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اعلام می شود.

در جلسه کنکور کاردانی به کارشناسی امسال 302 هزار داوطلب حاضر بودند و در این میان 253 هزار نفر مجاز شدند که 57 درصد مجازین به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی می شوند.

ظرفیت واقعی پذیرش در این کنکور 141 هزار و 599 نفر است.

آزمون پذیرش دانشجو از دوره کاردانی (فوق دیپلم) به دوره کارشناسی ناپیوسته روز 6 مرداد در 66 شهرستان و گروه های آموزشی فنی و مهندسی و علوم پایه، گروه های آموزشی پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی، هنر و دامپزشکی برگزار شد...../تحلیل:عصرایران