اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارمغان گرانی ارز /گوسفندها شبانه از ایران میروند!!



   گوسفندها,گرانی ارز,دام سبک,سوداگران گوسفن,

 

ارمغان گرانی ارز

گوسفندها شبانه از ایران میروند!!

پدیده قاچاق انواع دام به خصوص دام سبک(گوسفند) به کشورهای عربی از سالهای گذشته رواج داشته است اما از زمانی که نرخ ارز افزایش یافت، سوداگران گوسفند ولع بیشتری برای قاچاق این دام پیدا کردند به طوریکه هم اکنون گوسفندان را از چوپانان پیش خرید می کنند و با شگردهای مختلف آن را به بندر عباس و سپس به کشورهای دیگر ترانزیت می کنند.

 

نوسانات شدید ارزی در زمستان سال گذشته تشدید خروج غیرقانونی دام سبک (گوسفند) از ایران به کشورهای عربی را به دنبال داشته است.

 

به گزارش قدس انلاین به نقل از مهر ، درحالی روزانه 500 الی 600 راس گوسفند به کشورهای عربی قاچاق می شود که مسئولان مربوطه برای جبران فقدان گوشت قرمز در بازار اقدام به واردات بی رویه گوشت گوسفند با کیفیت پائین از کشورهای افغانستان، پاکستان، مغولستان و ارمنستان می کنند.

 

شاید بتوان گوشت گوسفند ایرانی را به دلیل استفاده این چهارپا از انواع علوفه تازه و طبیعی مراتع سرسبز کشورمان را با کیفیت ترین گوشت قرمز در بین کشورهای منطقه به شمار آورد اما نباید از نظر دور داشت که قاچاق این چهارپا به کشورهای حوزه خلیج فارس به بازار داخلی لطمه ای جبران ناپذیر می‌زند.

 

سعیدسلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در این باره اظهارداشت: پدیده قاچاق انواع دام به خصوص دام سبک(گوسفند) به کشورهای عربی از سالهای گذشته رواج داشته است اما از زمانی که نرخ ارز افزایش یافت، سوداگران گوسفند ولع بیشتری برای قاچاق این دام پیدا کردند به طوریکه هم اکنون گوسفندان را از چوپانان پیش خرید می کنند و با شگردهای مختلف آن را به بندر عباس و سپس به کشورهای دیگر ترانزیت می کنند.

 

در همین حال، علی اصغرملکی رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی نیز براین باور است که نظارت باید قویتر از گذشته بر محموله‌های دامی صورت گیرد تا میزان قاچاق دام سبک به کشورهای عربی کمتر شود.

 

وزارت جهادکشاورزی چه می کند

در این باره امیرمفتخری کاشانی مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: اگر دام سبک به صورت غیرقانونی از مرزهای آبی خاکی جنوب کشور خارج شود، این موضوع رسمیت ندارد و متولی برخورد با این پدیده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی است.

 

وی افزود: البته طرح ملی "هویت گذاری دام" را نیز برای 5 استان "سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی" تهیه کرده ایم تا به دینوسیله قاچاق دام سبک را تا حد زیادی کاهش دهیم.

 

مهدی آباده ای رئیس اتحادیه دامداران استان هرمزگان نیز در این باره اعلام کرد که متاسفانه روزانه حداقل 500 الی 600 راس دام سبک از طریق بندرعباس به کشورهای عربی قاچاق می شود و نظارت قوی برای کنترل این موضوع وجود ندارد.

 

همکاری با سپاه و ارتش برای مقابله با قاچاق دام سبک

این اظهار نظرها درحالی است که مهدی ابویی معاون پیشگیری و هماهنگی امور سازمانها و استانها ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این رابطه می گوید: این مسئله از گذشته های دور وجود داشته و مسئله تازه ای نیست.

 

وی بابیان اینکه قاچاق دام سبک از ایران به کشورهای عربی عمدتا از استان هرمزگان صورت می گیرد و بخش کمی هم از آن از استان بوشهر انجام می شود، گفت: دام سبک ایرانی به دلیل مرغوبیت گوشتش در کشورهای حوزه خلیج فارس تقاضای زیادی دارد و پول خوبی برای آن می پردازند.

 

ابویی درخصوص اقدامات این ستاد در رابطه با جلوگیری از قاچاق دام سبک عنوان کرد: طی یکی دوسال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده نیروی انتظامی و واحد دریابانی این نیرو اقدامات خوبی را برای کنترل این نوع از قاچاق انجام داده اند.

 

وی اضافه کرد: حتی در برخی موارد از نیروی دریایی ارتش و سپاه برای مقابله با این پدیده استفاده کرده ایم که بسیار مثمر ثمر بوده است. معاون ستاد قاچاق کالا تصریح کرد: براین اساس قاچاق دام سبک در سال 90 به حداقل رسیده است ودرحال حاضر مشکل چندانی دراین رابطه وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
علی طیب نیا: ثبات در بازار ارز مهمتر از نرخ ارز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طالبیان هفدهمین طلای ایران را به ارمغان آورد



طالبیان هفدهمین طلای ایران را به ارمغان آورد

 

احمدرضا طالبیان در ماده كایاك هزار متر بازی های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو هفدهمین مدال طلای كاروان ورزشی ایران را به دست آورد.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سایت رسمی مسابقات، وی با ثبت ركورد سه دقیقه و ۳۴ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه و با اقتدار قهرمان این ماده شد.

پس از طالبیان یائو پن از چین مدال نقره را از آن خود كرد و قایقرانانی از ژاپن و قزاقستان به طور مشترك به مدال برنز دست یافتند.

شانزدهمین دوره بازی های آسیایی از روز ۲۱ آبان با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشكار از ۴۵ كشور در شهر گوانگجو چین آغاز شده است.

مراسم اختتامیه این بازی های شنبه ۶ آذر برگزار می شود.../ایرنا