اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارضی: متأسفانه مقداری از حرفهای مشایی، اندیشه­ های خود رییس جمهور است



 

 

 

ارضی: متأسفانه مقداری از حرفهای مشایی، اندیشه­ های خود رییس جمهور است

 

حاج منصور ارضی در مراسم زیارت عاشورای صبح امروز حسینیه صنف لباس فروش تهران در خصوص اهمیت حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی گفت: همه وظیفه دارند كه این روز بزرگ را قدر بدانند و در بزرگداشت آن تلاش كنند.

وی افزود: ما هم برای این روز برنامه ای داریم اما متأسفانه نه دولت نه قوه قضاییه و نه مجلس (بجز چند نفر) از ما (هیئت های مذهبی) حمایت نكردند و نگذاشتند تا در میدان انقلاب اجتماع و برنامه مان را برگزار كنیم. متأسفانه عده ای می ترسند برای خدا كار كنند! لذا ان شاألله برنامه بزرگداشت این روز، پنجشنبه نهم دی ساعت 2 تا 5 در مهدیه تهران با حضور همه هیئات مذهبی و ذاكرین امام حسین(ع) برگزار می گردد.

به گزارش صراط نیوز این مداح اهل بیت با اشاره به فتنه سال 88 گفت: در عاشورای پارسال كارهایی كردند كه دل آدم از دیدن تصاویر و فیلم های آن به درد می آید. البته نباید غافل شد كه الآن هم دارند فتنه می كنند برای براندازی نظام. باید هوشیار باشید و فریب نخورید. الآن سران فتنه، شبها در جماران می نشینند و جلسه می گذارند برای فتنه جدید.

حاج منصور ارضی در ادامه در خصوص حرفهای جدید رییس دفتر رییس جمهور نیز گفت: دیروز بعضی ها در اهانت به مراجع معظم تقلید می گفتند: «مگر ما میمون هستیم كه تقلید كنیم» و امروز نیز این آدم (مشایی) می گوید كه علما موسیقی را نفهمیده اند و می گویند كه حرام است. این مشایی بدتر از سلمان رشدی(لعنه الله علیه) است. او خیلی نامرد است. كارهایی میكند كه واقعا ناپسند است. خدا می داند كه نیت او چیست! حتی با دشمنان بیرونی هم همدست است. وی تأكید كرد: متأسفانه مقداری از حرفهای مشایی، اندیشه­ های خود رییس جمهور است.

این ذاكر اهل بیت در ادامه در خصوص كج­فهمی بعضی روحانیون از دین گفت: بعضی ها بجای آن كه دستگاه امام حسین (ع) را تعمیر و تقویت كنند، دارند تخریب می كنند. مثلا اینكه مسابقات كشتی، فوتبال، شنا و ... از تلویزیون پخش می­شود كه نیمه­برهنه هستند، و برهنگی­هایی كه متأسفانه در اجتماع هست، به اینها اعتراض نمی­كنند آن­وقت به سینه زنان امام حسین (ع) كه به دور از نامحرم لخت می شوند و سینه می­زنند، اعتراض می­كنند. این كارشان عین نامردی است. آنها لباس پیغمبر(ع) را دزدیده اند.

حاج منصور ارضی با اشاره به مثبت بودن طرح هدفمندی یارانه ها گفت: این طرح اگر خوب مدیریت شود خوب است ولی اگر نفسانی باشد و بگوییم كه ما این كار را كردیم و ما به مردم یارانه می دهیم و از بركت ما پول به مردم می رسد و ... اگر این طور شد، آن وقت این كار (طرح هدفمندی یارانه ها) یك كار فرعونی می­شود. وی تأكید كرد: باید كارها فقط به قصد قربت باشد نه هوای نفس.

حاج منصور ارض در ادامه سلسله مباحث هفته های گذشته در خصوص دعای امام زمان(عج) گفت: ما امام زمانی را قبول داریم كه در دعاها فرموده اند نه امام زمانی كه بعضی ها می گویند. امام زمان(عج) درد ما را می بیند و می داند كه ما درد دین داریم یا درد دنیا.

وی افزود: بعضی ها دنبال امام زمان فقط در مسجد جمكران و مسجد سهله می­گردند و غافل از حقیقت وجودی آن حضرت هستند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
صحبت های جهانگیری از هجمه به رییس مجلس توسط رییس جمهور در دولت دهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاع بقایی از مشایی و مشاوران ویژه رییس جمهور



 

دفاع بقایی از مشایی و مشاوران ویژه رییس جمهور

 

 

ایلنا: می‌گوید كه وظایف مشاوران ویژه رییس جمهور هیچ تداخلی با امور جاری در داستگاه دیپلماسی كشور و حیطه كاری وزارت امور خارجه ندارد. از انتقاداتی كه نسبت به عملكرد دوست و یار دیرینه‌اش،اسفندیار رحیم مشایی مطرح می‌شود دلگیر است و اظهار می‌دارد به برخی که می‌گویند، آقای مشایی با عالم غیب ارتباط دارد باید گفت اگر مسلمان هستند باید از خدا بترسند.

 

اینطور نمی‌شود كه تهمت‌های بی‌ربط بزنند و بگویند آقای مشایی در هند با برخی ارواح خاص در ارتباط است. این موضوع دور از دینداری و انسان بودن است. حمید بقایی معاون رییس جمهور و مشاور احمدی نژاد در حوزه خاورمیانه همچنین تاكید می‌كند برخی باید بدانند ام‌الفساد، دروغ‌گویی است و وقتی این موضوع عادی ‌شود كم‌كم بی‌اعتمادی در جامعه رشد و رواج پیدا می‌کند. آقای عزیزی كه تمام فكر و ذکر خود را بر مشایی متمركز كرده‌ای كه سجاده می‌اندازد و یا بشقاب غذا می‌گذارد این انحراف است.

گفت و گوی خبرگزاری ایلنا با رییس سازمان میاث فرهنگی و گردشگری چندی پیش صورت گرفته بود اما اسباب انتشار این مصاحبه در روزهای پایانی سال فراهم شد كه بدین شرح است:

-به عنوان نخستین سوال به ماموریت ویژه‌ای می‌پردازم که رییس جمهور برای جنابعالی و آقایان مشایی، ظهره‌وند و آخوندزاده در نظر گرفته است. ماموریتی كه به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیا برای شما تعریف شده است شامل چه مواردی می‌شود؟

سمت مشاوران ویژه رئیس‌جمهور در گذشته نیز وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست. در دولت‌های گذشته نیز مشاوران ویژه‌ای برای بخش‌های مختلف معرفی می‌ شدند. این افراد یك‌سری موارد خاص را که البته موردنظر رییس جمهور است دنبال می‌کنند. اینکه گفته شود این اقدام و فعالیت‌ها موازی‌کاری با وزارت امور خارجه است به هیچ وجه صحیح نیست. مشاوران ویژه رییس جمهور وظیفه دارند اگر موضوعی در یك كشور و منطقه خاص اتفاق افتاد براساس دستور رئیس‌جمهور به آن رسیدگی کرده و آن را پیگیری كنند.

در حال حاضر روسای كمیسیون‌های‌ مشترك میان كشورها، ایفاگر این نقش هستند. مثلاً میان ایران و یك كشور در منطقه آسیا و یا آفریقا كمسیون‌های مشتركی تشكیل می‌شود كه روسای این كمیسیون‌ها را یكی از وزرا و یا معاونان رئیس‌جمهور تشکیل می‌دهند و از جانب رییس جمهور عهده‌دار روابط دوجانبه هستند.

نهادها و دستگاه‌های دیگر اگر بخواهند در رابطه با آن موضوع جلسه‌ای برگزار كنند با وزیر و یا معاون مربوطه هماهنگی موضوع می‌كنند. تقریباً می‌توان گفت ماموریتی که رییس جمهور برای مشاوران خود در نظر گرفته است برای امور خاص است، اما در رابطه با موضوع موازی‌کاری با وزارت امور خارجه که از سوی برخی از افراد مطرح می‌شود نیز باید گفت وزارت خارجه فعالیت‌های عمومی میان كشورها را ساماندهی می‌كند. این وزارت خانه نقش هماهنگی و برقراری ارتباطات را برعهده دارد و در كل هماهنگ كننده و كارگردان برنامه‌ای است كه به روی آنتن می‌رود.

ـ جنابعالی به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در حوزه آسیا ماموریت ویژه‌ای دارید؟

بله، رئیس جمهور نظراتی دارند و موارد خاصی را نیز مطرح کرده‌اند كه باید پیگیری شود. البته اینكه فکر کنیم مشاور رئیس‌جمهور آمده و می‌خواهد مانع كار دستگاهی شود به هیچ وجه صحت ندارد.

ـ این شایعه مطرح است كه مشاوران ویژه قرار است موازی‌كاری با دستگاه دیپلماسی كشور داشته باشند و در امور وزارت امور خارجه و ماموریت سفرای كشور در دیگر کشورها مداخله کنند. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌دانم ریشه این شایعات در کجاست. همانطور که گفتم مشاوران ویژه ماموریت خاصی دارند. مثلاً ممكن است ما در حوزه آسیا یك بحث اقتصادی خاص و یا فاینانس پروژه‌ای را داشته باشیم یا مثلاً ارتباطات خاص و یا موضوع خاص مطرح شود كه ما نیاز به حضور مشاوران ویژه و استفاده از توانایی‌های این افراد داشته باشیم. وزارت امور خارجه نمی‌تواند این ماموریت را برعهده گیرد. این وزارت خانه نقش هماهنگی كلان را برعهده دارد و در فرآیند كار دخالتی ندارد. وزارت امور خارجه اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد و در جزییات کار وارد نمی‌شود.

وزارت خارجه نمی‌تواند در مقام وزارت نفت قراردادی را امضا كند و یا در جایگاه سازمان گردشگری پروتكل‌ها و تفاهم نامه‌های گردشگری را پیگیری كند.

نگهداری سطح روابط، برقراری ارتباط عمومی از بعد سیاسی وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است و البته باید توجه داشت که تمام مسئولیت‌ها براساس تصمیم شخص رئیس‌جمهور به افراد تعلق می‌گیرد.

نگاه من به این موضوع سیستمی است؛ چرا که بحث مشاوران رئیس‌جمهور امری تعریف شده و مشخص است.

همه وزارت خانه‌ها درحال حاضر ارتباط كاری با كشورهای دیگر دارند كه نمی‌توان آن را موازی كاری با وزارت امور خارجه قلمداد كرد. برخی مواقع ارتباطات ما در حوزه فرهنگ با كشورهای مختلف به قدری زیاد است كه شاید روابط سیاسی ما در آن حد نباشد. به طور مثال روابط ایران با برخی از کشورهای اروپایی به دلیل ملاحظات سیاسی در حد نازلی است اما در حوزه فرهنگی مراودات فراوانی وجود دارد که ارگان‌های دیگری مسوول پیشبرد آن هستند و این موضوع هم هیچ تداخلی با وظایف وزارت خارجه ندارد. رئیس‌جمهور برای برخی از موضوعات می‌خواهد پیگیری‌هایی را انجام دهد كه از دیدگاه‌های مشاوران خود استفاده می‌كند.

ـ البته انتقاد دیگری هم هست كه تعدد مشاغل فردی چون آقای مشایی را مورد هدف قرار داده است و می‌گویند که این روند اجازه نمی‌دهد كه مسوول دفتر رییس جمهور از عهده وظایف خود برآید؟

این اظهارات جز سیاه‌نمایی نیست. افرادی که این انتقادها را مطرح می‌کنند تفاوت پست سازمانی و شغل را نمی‌دانند. زمانی كه فردی تفاوت میان پست‌های سازمانی و ماموریت را تشخیص نمی‌دهد نمی‌توان توقعی از او داشت. وقتی شخصی با سمت مسئول دفتر مشغول كار می‌شود ممكن است كارهای متفاوتی به او سپرده شود و برای هر یك از این فعالیت‌ها حكمی صادر شود اما این موضوع به معنای آن نیست که تمامی این مشاغل دارای حقوق و جایگاه منحصر به فردی هستند و گمان کنیم برای تمامی این پست‌ها ماموریت جداگانه‌ای درنظر گرفته شده است.

ـ در دولت‌های پیشین، شورای عالی ایرانیان جایگاهی در حیطه کاری وزارت امورخارجه تعریف می‌شد اما در دولت آقای احمدی نژاد این سمت به آقای مشایی سپرده شد. علت این اقدام چه بود؟ آیا سكانداری نهادی چون این شورا توسط مسوول دفتر رییس جمهور با مشاغل فراوان، پست جدیدی برای این فرد محسوب نمی‌شود؟

شورای عالی ایرانیان متشكل از تعدادی از وزرا است که باید زیر نظر رئیس‌جمهور به فعالیت بپردازند. ضمن اینكه مسئولیت آقای مشایی در شورا سمتی خاص برای او محسوب نمی‌شود. براساس تعاریف قانونی، كاری كه پست‌ سازمانی شده باشد شغل محسوب می‌شود. علاوه بر این تمامی شوراهای عالی زیر نظر رئیس‌جمهور مشغول فعالیت هستند. ممكن است دبیر و یا دبیرخانه آن در دستگاهی چون وزارت امور خارجه بوده باشد اما ریاست آن همیشه برعهده رئیس‌جمهور بوده و این امری است که در دولت هشتم نیز مسبوق به سابقه بوده است.

ـ جنابعالی به محدود بودن توانایی افراد اذعان دارید. اینكه یك فرد نمی‌تواند 12 و یا 13 شغل را در آن واحد عهده‌دار شود؟

قرار نیست آقای مشایی به تنهایی این ماموریت‌ها را انجام دهد. او فقط به عنوان راهبر در این حیطه وارد عمل می‌شود و مدیریت راهبردی را برعهده دارد. راهبری پست‌ها شغل نیست. سمت آقای مشایی در شورای عالی ایرانیان نیز جانشینی رئیس‌جمهور در این شورا است كه از سوی آقای احمدی نژاد به ایشان سپرده شده است و پست تلقی نمی‌شود. پست در قانون تعریف دارد.

ـ یعنی كشور ما تا این اندازه با کمبود افراد زبده و توانا مواجه است که فردی با توانایی‌های مشخص باید 12 تا 13 شغل و یا به قول شما پست را مدیریت كند؟

این ماموریت است و یك وظیفه كاری محسوب نمی‌ِشود. انتقادهایی كه از این موضوع مطرح می‌شود از سر نا آگاهی است. به لحاظ سیستمی و منطقی این انتقادها به آقای مشایی وارد نیست و قانونگذار آن را نمی‌پذیرد. بنده خود در این موضوع كارشناس هستم. بسیاری از این شوراها سازمانی نیستند و ماموریت و وظیفه‌ اجرایی ندارند چرا كه جایگاهشان هماهنگ كننده است.

ـ یعنی آقای مشایی برای این سمت‌ها حقوقی دریافت نمی‌كند؟

خیر، اگر فردی مدعی این موضوع است آن را اثبات كند. من به نمایندگی از مسوول دفتر رییس جمهور اعلام می‌كنم كه در صورتی که فردی بتواند دریافت حقوق از سوی آقای مشایی را اثبات کند ما آماده دریافت مستندات او هستیم.

ـ یكی دیگر از انتقادهایی كه مطرح است نسبت به حضور میهمانانی است كه از سوی شورا به همایش بزرگ ایرانیان خارج از كشور دعوت شده بودند.

نخست اینكه تمام كسانی كه به این همایش دعوت شده بودند افرادی ایرانی و هموطن ما بودند كه در خارج از كشور زندگی می‌كنند و ما از این افراد به جهت بعد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فعالیت‌هایشان دعوت كردیم تا به ایران بیایند و سپس اینکه برگزاری همایش‌هایی اینگونه با حضور اتباع خارج از کشور موضوعی مرسوم در تمام جهان است. در همه جای دنیا این طور عمل می‌كنند و همه كشورهای دنیا سعی می‌كنند با اتباع خود ارتباط داشته باشند و آنها را رها نكنند؛ چرا كه در غیر این صورت در كشوری كه سكنی گزیده‌اند حل خواهند شد.

اگر ما افراد غیرتاثیرگذار را دعوت می‌كردیم بیان اینگونه انتقادها قابل قبول بود اما این افراد همه در کشورهایی که زندگی می‌کنند شخصیت تاثیرگذاری محسوب می‌شوند و دیگر اینکه صحیح نیست منتقدان، اصل برگزاری مراسم را هم بخواهند زیر سوال ببرند.

ـ گفته می‌شود برخی مدعوین وابستگی به ضد انقلاب دارند؟

ما باید هر مطلبی را مستند بیان كنیم و نباید كلی‌گویی كنیم.

ـ دلایل منتقدان، خبری در رابطه با حضور آقای امیراحمدی در این مراسم بود؟

او كه نیامد.

- اما گفته می‌شود او در ایران بود و براساس دعوت شخص آقای مشایی به کشور آمده بود؟

این‌طور نیست. اینكه می‌گویند مدعوین این همایش از ضد انقلابیون بوده‌اند، به هیچ وجه نمی‌پذیرم. ضد انقلاب تعریف دارد. ضد انقلاب فردی است كه به صورت مسلحانه می‌جنگد. ضد انقلاب كسی است كه قصد براندازی دارد. شخصی كه از سیستم راضی نیست ناراضی محسوب می‌شود و ضد انقلاب نیست. این دو با هم متفاوت است.

ـ پس در میان مدعوین همایش ایرانیان خارج از کشورافراد ناراضی بوده‌اند؟

همین حالا هم ناراضی از سیستم داریم كه منتقد برخی رویه‌ها هستند. این افراد ناراضی هستند اما ضد انقلاب نیستند. ضد انقلاب در امور قضایی و اطلاعاتی تعریف مشخص دارد: فردی كه نیت او براندازی یك كشور است. حال می‌خواهد از سیستم جاسوسی وارد شود یا اقدام مسلحانه.

نارضایتی از اختلاف سلیقه می‌آید. بیشتر اوقات بازی با الفاظ است كه مردم را گمراه می‌كند.

ـ دیدگاه خود شما چیست. گمان می‌كنید این انتقادها بر چه اساسی بیان شده باشد؟

نمی‌دانم اما این صحیح نیست که جاده یك‌طرفه‌ای باشد که برخی بخواهند فقط انتقاد کنند.

ـ بازگردیم به موضوع موازی كاری كه در انتقاد به سمت‌های شما و برخی از مسوولان دیگر مطرح می‌شود. مشاهده می‌کنیم که در تعدادی از سایت‌ها، دیدگاه‌های رهبر انقلاب در مورد عملكرد وزارت امور خارجه انعكاس پیدا كرده است و به گونه‌ای نشان داده شده كه گویی معظم له انتقاد خود را نسبت به پست مشاوران رئیس‌جمهور مطرح کرده‌اند؟

برخی به دنبال گل آلود كردن فضا هستند. با وجود آنکه مقام معظم رهبری تا این اندازه بر لزوم وحدت تاکید می‌کند معلوم نیست چرا برخی هنوز به دنبال فرافكنی هستند.

ـ گمان می‌كنید این موضوعات از سوی چه كسانی پیگیری و رهبری می‌شود؟

نمی‌دانم و مانده‌ام كه اگر ما معتقد به منافع ملی هستیم چرا تا این اندازه به فرافکنی می‌پردازیم. مبانی دینی همیشه ما را از اینگونه اعمال برحذر داشته‌اند. اگر فردی ادعایی در مورد اعتقاد به دین نداشته باشد نمی‌توان انتقاد چندانی به وی وارد دانست؛ چرا كه اعتقادی ندارد. اما زمانی که فردی ادعای مسلمانی می‌کند باید از او پرسید چرا بدین گونه عمل می‌كند. در احكام شرعی ما مسلمانان از غیبت، تهمت و دروغ برحذر شده‌اند. اینكه سیدالشهدا می‌گوید اگر دین ندارید آزاده باشید برهمین اساس بیان شده است. فردی که خود را ایرانی می‌داند باید بداند این انتقادات بی‌پایه و اساس علاوه بر ابعاد خارجی، مشكلاتی هم در داخل كشور به همراه دارد و دود آن تنها به چشم مردم می‌رود.

ـ انتقاداتی از آقای مشایی مطرح می‌كنند؛ مثلا اینكه ایشان با عالم غیب در ارتباط است. فكر می‌كنید دلیل طرح این مباحث چیست؟

اینها همه جوسازی و تهمت است. آقای مشایی را من سالهاست كه می‌شناسم. هم خود و هم خانواده‌اش را. ارتباطات خانوادگی داریم. اگر آقای مشایی چند دوست صمیمی داشته باشد یكی از آنها من هستم. ممكن است برخی آقای مشایی را به لحاظ مذهبی باز بدانند و ارتباطات من را با ایشان نپذیرند اما می‌گویم در طی این سال‌ها یكبار از این فرد دروغ نشنیده‌ام. اخلاقی كه من از آقای مشایی دیده‌ام همان موضوعی است كه در دین به آن سفارش شده است. فردی كه این گونه عمل می‌كند طمانینه پیدا می‌كند و آرامش روحی و روانی دارد.آقای مشایی وارد هر مجموعه‌ای ‌شود انرژی مثبت با خود به همراه می‌برد چرا كه ادبیات او مثبت است. نیت او جنگ و بر هم زدن و اختلاف افکنی نیست و حق طلب است. هر كسی كه این تهمت‌ها را می‌زند باید پاسخگوی خدا باشد.

ـ این را كه می‌گویند تصمیمات رئیس‌جمهور تحت تاثیر آقای مشایی است، قبول دارید؟

آقای مشایی طرف مشورت رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد اما به برخی که می‌گویندآقای مشایی با عالم غیب ارتباط دارد باید گفت اگر مسلمان هستند باید از خدا بترسند. این‌طور نمی‌شود كه تهمت‌های بی‌ربط بزنند و بگویند آقای مشایی در هند با برخی ارواح خاص در ارتباط است. این موضوع دور از دینداری و انسان بودن است. از اینگونه تهمت‌ها در طول تاریخ زیاد بوده است. در زمان حضرت رسول هم می‌گفتند كه ایشان جادوگر است. بنده قصد مقایسه كردن حضرت رسول با آقای مشایی را ندارم اما می‌خواهم بگویم كه این اتفاقات در طول تاریخ تكرار شده است.

از این‌گونه تهمت‌ها در طول تاریخ بوده است حتی برای حضرت امام(ره) نیز در اول انقلاب می‌گفتند كه عكس حضرت امام در ماه دیده می‌شود كه حضرت امام سریع واكنش نشان دادند. هر فردی كه با آقای مشایی صحبت می‌كند از گفته‌های او قانع می‌شود. اگر راست می‌گویند زمانی را به آقای مشایی اختصاص دهند تا در تلویزیون بیاید و از خود دفاع كند.

ـ درخواستی برای اینكه زمانی به آقای مشایی در رسانه ملی داده شود مطرح شده است؟ خواسته‌اید صداو سیما برای طرح دیدگاهای آقای مشایی وقتی را به ایشان اختصاص دهد؟

اطلاعی ندارم اما پیشنهاد می‌كنم كه این اتفاق صورت گیرد. از زمانی كه آقای مشایی سمت‌هایش را عهده‌دار شده است ما شاهد بهترین انعكاس خبری از سوی دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش بوده‌ایم.

-در رابطه با میهمانان همایش بزرگ ایرانیان که گفتید هر یک دارای تخصص ویژه‌ای هستند آیا از تخصص این میهمانان در دستگاه خاصی استفاده می‌شود؟

بله و حداقل فایده این موضوع برقراری پیوند ایرانیان خارج از کشور با وطنشان است.

-در كشورهایی چون چین و هند، چینی‌ها و هندی‌های مقیم دیگر كشورها سرمایه‌هایشان را در وطن خود سرمایه‌گذاری می‌كنند. در مورد اتباع ایرانی نیز این موضوع صدق می‌کند؟

ما باید انگیزه ایجاد كنیم تا فردی كه مثلاً در كشور آمریكا زندگی می‌كند به كشور بیاید و تمایل به سرمایه‌گذاری در وطن خود داشته باشد. اما در مورد جوسازی‌هایی که از برخی فعالیت‌های ما صورت می‌گیرد نیز می‌گویم مردم زندگی‌شان را می‌كنند و برایشان این جو‌سازی‌ها مهم نیست. پس نباید با این‌گونه اظهارات سعی در متشنج کردن فضا داشته باشیم. مردم دنبال زندگی‌شان هستند. خواهان امنیت و اشتغال هستند.

برخی باید بدانند ام‌الفساد، دروغ‌گویی است و وقتی این موضوع عادی ‌شود كم‌كم بی‌اعتمادی در جامعه رشد و رواج پیدا می‌کند.

آقای عزیزی كه تمام فكر و ذکر خود را بر مشایی متمركز كرده‌ای كه سجاده می‌اندازد و یا بشقاب غذا می‌گذارد این انحراف است. ما آمدیم موجی در كشور درست كردیم تا غرامت جنگی بگیریم، سریع موضع‌گیری كردند که می‌خواهد پول بگیرد كه اصلا این‌طور نیست.

شروع كردند به جو‌سازی كه البته بنده معتقدم تمام این كارها فعالیت صهیونیستی است؛ چون می‌خواهد همیشه خود را به‌عنوان مظلوم جنگ دوم جهانی مطرح كند. ما باید این تابو را بشكنیم و سوال كنیم شما چه مظلومیتی داشتید.

سوالی را آقای احمدی نژاد با عنوان هولوكاست مطرح كرد كه سریع برای آن موضع‌گیری کردند. من اعتقاد دارم نخستین و بزرگترین مخالف دریافت غرامت ایران، صهیونیست‌ها هستند.

ما باید عرق ملی ایجاد كنیم و در مقابل آمریكا و انگلیس بایستیم. مبارزه ما با آمریكا فقط محدود به این 30 سال نیست. ما هر وقت بحث غرامت از آمریكا را مطرح می‌كنیم متاسفانه اذهان عمومی سریع متوجه هواپیمای ایرانی و تحریم‌ها و یا واقعه طبس می‌شود در حالی كه این موضوع عقبه دارد.

اعتقاد دارم هر كه این تهمت‌ها را به آقای مشایی زده است باید برود حلالیت بطلبد تا خدا به فریادش برسد چرا که فردای قیامت باید برود پاسخگو باشد، البته اگر به فردایی اعتقاد دارد.

-با توجه به اینكه حیطه مسوولیت شما كشورهای آسیایی است برنامه‌های شما در این بخش چیست؟ مثلاًبرای كشوری مانند چین كه با وجود روابط خوب با ایران در زمان صدور قطعنامه 1929 با اروپا و آمریكا همراه شد و یا كشوری مانند ژاپن كه برای اجرای تحریم‌های یك جانبه از خواسته غرب حمایت كرده است چه سیاستی را در دستور کار دارید؟

این طور نیست كه ابرقدرتی مانند آمریكا دستور بدهد و كشورهای دیگر آن را اجرا كنند. هم دولت‌ها و هم ملت‌ها براساس منافع خودشان رفتار می‌كنند، اما در هر صورت اگر ما تعاملاتمان را بیشتر كنیم می‌توانیم از حوزه‌ای چون فرهنگ به نزدیكی سیاسی هم برسیم.

- در رابطه با ادعاهای ارضی اعراب نسبت به ایران چطور. نسبت به این گونه اظهارات هم برنامه‌ای دارید؟

این ادعاهای ارضی در تمام جهان وجود دارد. برزیل و آرژانتین و یا حتی آمریکا و کانادا نیز از این‌گونه مشکلات دارند.

ـ یعنی نباید اهمیت داد؟

چرا، اما اگر آن را تهدید تلقی كنیم باید به سرعت واكنش نشان داد. این امر طبیعی و بدیهی است.

ما مستندات تاریخی بسیار محكمی داریم كه این منطقه خلیج فارس است. به جای آنكه دعوا و كشمكش داشته باشیم باید با ادله و مستندات قانونی آن را اثبات كنیم.../ایلنا