اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارزبر ترین كالاهای وارداتی ایران كدامند؟



ارزبر ترین كالاهای وارداتی ایران كدامند؟

نزدیك به یك چهارم از كل واردات ایران در پنج ماهه نخست امسال مربوط به تنها 10 قلم كالای وارداتی بود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس آمار گمرك ایران شمش آهن و فولاد، گندم، كنجاله سویا، دانه ذرت دامی، محصولات آهنی و فولادی، قند و شكر، دارو، ماژول نمایشگر و ماشین‌آلات و دستگاه‌های مكانیكی 10 كالای عمده وارداتی ایران در پنج ماهه نخست سال 1391 بودند. مجموع ارزش واردات این 10 قلم كالا در مدت زمان یاد شده به 5.1 میلیارد دلار معادل 23.2 درصد از كل واردات ایران رسید.

همچنین آمار گمرك ایران نشان می‌دهد سهم 20 قلم كالای عمده وارداتی ایران در پنج ماهه نخست امسال از كل واردات به 30.6 درصد و سهم 30 قلم كالای اول نیز به 35.6 درصد رسید.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت كه انواع محصولات كشاورزی و غذایی، شمش و محصولات آهنی و فولادی، دارو، ماشین‌آلات، ماژول نمایشگر و لپ‌تاپ، خودرو و تراكتور ارزبرترین كالاهای وارداتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.

این در حالی است كه از ابتدای مرداد ماه امسال براساس تصمیم دولت قرار شد تنها به مواد غذایی و دارو ارز مرجع برای واردات اختصاص یابد و سایر كالاها برای واردات باید ارز خود را از بازار تامین كنند كه این كار در چند روز گذشته به مركز مبادلات ارزی واگذار شده است. البته تامین ارز از این مركز توسط متقاضیان اجباری نیست./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
4 کالای استراتژیک ایران همچنن در سبد وارداتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 كالاهای عمده صادراتی ایران كدامند؟


كود اوره، پلی‌اتیلن، قیرنفت، بوتان، سیمان و متانول پنج كالای صادراتی عمده در سه ماهه نخست سال جاری بودند. ایسنا: كود اوره، پلی‌اتیلن، قیرنفت، بوتان، سیمان و متانول پنج كالای صادراتی عمده در سه ماهه نخست سال جاری بودند.

 براساس تازه‌ترین آمار گمرك ایران، كود اوره حتی به صورت محلول در آب با 289 میلیون دلار عمده‌ترین كالای صادراتی ایران در سه ماهه نخست سال جاری بود. پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی كمتر از 94 درصد به جز نوع پودری با 283 میلیون دلار و قیر نفت با 231 میلیون دلار دومین و وسومین كالاهای عمده صادراتی ایران در بهار 91 بودند.

همچنین بوتان مایع شده در ظروف هزار سانتی مكعب و بیشتر و سیمان پورتلند به ترتیب با 208 و 199 میلیون دلار چهارمین و پنجمین كالاهای عمده صادراتی ایران در سه ماه نخست امسال بودند.

سنگ‌آهن به هم فشرده نشده و كنسانتره‌های آن، پروپان مایع شده، كاتد و قطعات كاتد از مس تصفیه شده و پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص 94 درصد یا بیشتر نیز در سه ماهه نخست امسال رده‌های ششم تا دهم عمده‌ترین كالاهای صادراتی ایران به خود اختصاص دادند.