اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارتش ترکیه جنگنده‌های "اف ۱۶" خود را در مرز سوریه مستقر کرد



تحرکات نظامی ,  مرز سوریه , ارتش ترکیه


به گزارش فارس به نقل از رسانه دولتی بی.بی.سی، ترکیه شش جنگنده جت F16 خود را در نوار مرزی سوریه مستقر کرده است.

بر اساس این گزارش، ارتش ترکیه گفته است این اقدام ترکیه در واکنش به نزدیک شدن بالگردهای جنگی سوریه به مرز ترکیه صورت گرفته است.

بی‌بی‌سی به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد ارتش ترکیه در بیانیه‌ خود تأکید کرده است هیچ تجاوزی به مرز سوریه صورت نگرفته است.

تنش در روابط  دمشق ـ آنکارا در پی سرنگونی یک فروند جنگنده متجاوز ارتش ترکیه به حریم هوایی سوریه به اوج خود در سالهای اخیر رسیده است.

ساعاتی پس از سقوط این جنگنده از نوع فانتوم اف – 4، مقامات دو کشور در اظهاراتی تایید کردند که جنگنده متجاوز، حریم هوایی سوریه را نقض کرده و پدافند هوایی سوریه آن ر سرنگون کرده است.

سخنگوی نظامی سوریه اعلام کرد که "یک هدف ناشناس هوایی از سمت غرب و در ارتفاع بسیار پایین و با سرعت بسیار بالا بر فراز آبهای سرزمینی (سوریه ) در شرق دریای مدیترانه حریم هوایی سوریه را نقض کرد".

همچنین عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (آناتولی) نقض حریم هوایی سوریه را مورد تأیید قرار داده و گفت: «وقتی سرعت (جت‌های جنگنده) را برفراز دریا در نظر بگیرید... این عادی است که جنگنده‌ها بعضی وقت‌ها از خطوط مرزی دو کشور (همسایه) رد شوند.»

به نظر می‌رسد در این شرایط ، ترکیه که در تحولات و ناآرامی‌های اخیر سوریه نقش بسزایی داشته، با انتقال نیرو‌ها و عدوات نظامی به نوار مرزی سوریه، تنها بر تنش موجود در روابط دوجانبه و ناآرامی‌های منطقه افزوده و برای افراد مسلح معارض سوری دلگرمی ایجاد می‌کند.

این درحالی است که اردوغان نخست وزیر ترکیه در آخرین سخنرانی خود گفته بود که آنکارا فعلا قصد اقدام نظامی علیه سوریه ندارد ولی از این به بعد هر عنصر نظامی در مرز سوریه را به عنوان یک تهدید نظامی تلقی کرده و بر همین اساس برخورد خواهند کرد.../فارس


ویدیو مرتبط :
زدن کامیونهای ترکیه توسط جنگنده روسی در مرز سوریه-ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله دوباره ارتش سوریه به یک جنگنده ترکیه



حمله دوباره ارتش سوریه به یک جنگنده ترکیه

اعلام حمله ارتش سوریه به دومین هواپیمای نظامی ترکیه ، در آستانه برگزاری نشست امروز سه شنبه اعضای ناتو در بروکسل انجام می شود.

آنکارا اعلام کرد ارتش سوریه دوباره یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه را مورد هدف قرار داده است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز عربی، پدافند ارتش سوریه، برای دومین مرتبه به سمت یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه که در حال جستجوی لاشه هواپیمای سرنگون شده این کشور در دریای مدیترانه بود شلیک کرد اما این هواپیما سرنگون نشده است.

روز جمعه گذشته یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه در دریای مدیترانه، با شلیک پدافند ارتش سوریه، سرنگون شد. پس از آن تعدادی هواپیما، بالگرد و شناور ترکیه برای جستجوی لاشه و خلبانان هواپیمای سرنگون شده در دریای مدیترانه اعزام شدند.

 

"بولنت ارینج" معاون نخست وزیر ترکیه پس از نشست هفت ساعته این کابینه این کشور اعلام حمله دوباره ارتش سوریه به یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه به خبرنگاران گفت: این اقدامات از سوی سوریه ، بدون مجازات نخواهد ماند. ترکیه خواهان ورود به جنگ نیست. آنکارا در چارچوب قانون بین الملل از خود دربرابر اقدام دشمنانه سوریه، محافظت خواهد کرد.

وی افزود: پس از سرنگونی هواپیمای اف 4 ترکیه به دست ارتش سوریه در دریای مدیترانه در روز جمعه گذشته یک فروند هواپیمای نظامی برای جستجوی خلبانان هواپیمای سرنگون شده ترکیه، اعزام شد. این هواپیمای نظامی اعزام شده نیز مورد هدف شلیک پدافند ارتش سوریه قرار گرفت. البته این مشکل پس از ارائه هشدار از سوی وزارت خارجه ما به پایان رسید.

اعلام حمله ارتش سوریه به دومین هواپیمای نظامی ترکیه ، در آستانه برگزاری نشست امروز سه شنبه اعضای ناتو در بروکسل انجام می شود.

موضوع این نشست که به درخواست ترکیه برگزار می شود سرنگونی یک فروند هواپیمای این کشور به دست ارتش سوریه در روز جمعه گذشته است./عصرایران