اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ارائه اوراق مشارکت بجای سکه چه تاثیراتی خواهد داشت؟



آخرین وضعیت سکه در پیچ و تاپ طرح پیش فروش بانک مرکزی

ارائه اوراق مشارکت بجای سکه چه تاثیراتی خواهد داشت؟

امروز آغاز فاز دوم تحویل سکه های پیش فروش بانک مرکزی به متضیان است. طرحی از سوی دولت در جهت کنترل قیمت سکه پس بالا و پایین هایی چند ماهه اخیر ارائه شد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های...

شفاف :امروز آغاز فاز دوم تحویل سکه های پیش فروش بانک مرکزی به متقاضیان است. طرحی از سوی دولت در جهت کنترل قیمت سکه پس بالا و پایین هایی چند ماهه اخیر ارائه شد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحویل بخشی  از2.2میلیون قطعه سکه که با نرخ 627 هزار تومان و با زمان تحویل 4 ماهه پیش فروش شده بود،خبر داد.

خبری که به گفته قربانزاده تا کنون از مجموع سکه‌های پیش فروش شده در مرحله اول، از اولین روز تحویل ( دوم اردیبهشت ماه) تاکنون حدود 2 میلیون و 600 هزار قطعه سکه تحویل پیش خریداران شده است.وی همچنین گفت :به جای بیش از 2.8 میلیون قطعه سکه ابزار جایگزین مورد استفاده قرار گرفته است.

قزبانزاده همچنین از باقی ماندن تنها سه روز کاری در ارائه اوراق گواهی سپرده به عنوان یکی دیگر از روش های اختیاری به جای تحویل سکه به متقضیان سخن می گوید.

طرحی که اگرچه به گفته کارشناسان مفید و سود آور است ،چرا که سبب جمع آوری هزینه های سرگردان و روانه شدن آن به سوی سیتم بانکی کشور می شود اما سوالی رو پیش روی اقتصاد دانان قرارمی دهد و آن این است؛ اگر بانک مرکزی می تواند سود 24 درصدی به این نوع سپرده گذاری مردم تعلق دهد چرا این کار را خصوص سایر بانک ها به اجرا در نیاورد؟

کیامهر کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفتگو با شفاف با تاکید بر این موضوع می گوید:با توجه به افزایش لجام گسیخته تورم در کشور به دلیل سیاست غلط دولت در وارد کردن بخش عظیم نقدینگی بدون پشتوانه به کشور،سپرده گذاری در بانک ها راه حل مناسبی است.سیاست انقباضی که سبب کاهش نقدینگی است اما به شرط نزدیک بودن نرخ سود با تورم است.

وی ادمه می دهد:اما در شرایط حال این نرخ سود 20 درصد است که تفاوت فاحشی با نرخ تورم دارد و متاسفانه نتوانسته کمک شایانی بکند.این کارشناس اقتصادی با خورده گرفتن به بانک مرکزی می گوید:اگر بانک مرکزی می تواند این این تبعیض رو در قبال خود قائل شود و سیاست های بانک مرکزی این اجازه را |می دهد ،چرا بانک دیگر برای جذب سپرده گذاری اجازه تخصیص چنین سودی را ندارند و این سیاست یک بام و دو هوا چه معنایی دارد؟

اما نکته دیگر که در این بین مور د توجه است ضرر مقطعی پیش خریدکنندگان سکه است .بر طبق آخرین قیمت ها تا کنون قیمت سکه طرح جدید 631 هزار تومان، طرح قدیم 645 هزار تومان و نیم سکه با 5 هزار تومان کاهش قیمت 317 هزار تومان برای فروش ارائه می شود که تفاوت فاحشی با قیمت پیش خرید کرده ندارد و حتی در هفته های پیش شاهد ضرر به عینه این افراد بودیم چرا که سکه تا نرخ 500 هزار تومان همکاهش پیدا کرد!/شفاف


ویدیو مرتبط :
قسمت 27 : آشنایی با انواع اوراق بهادار ، اوراق مشارکت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توزیع اوراق مشارکت به جای سکه!


ادامه روند کاهش قیمت سکه در بازار در چند روز گذشته و همچنین نزدیک شدن به شمارش معکوس آغاز توزیع چهار میلیون قطعه سکه مرحله اول پیش فروش، بازار این فرآورده را در سردرگمی فرو برده است.

هفت صبح: ادامه روند کاهش قیمت سکه در بازار در چند روز گذشته و همچنین نزدیک شدن به شمارش معکوس آغاز توزیع چهار میلیون قطعه سکه مرحله اول پیش فروش، بازار این فرآورده را در سردرگمی فرو برده است. به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند توزیع سکه ها در 29 فروردین ماه باعث شکسته شدن بیش از پیش قیمت سکه شده و قیمت سکه را تا رنج قیمتی 600 هزار تومان پایین خواهد کشاند.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند روند کنونی کاهش قیمت ها به تبعیت از کاهش قیمت اونس جهانی طلا بوده و توزیع سکه های پیش فروش تاثیر کمی در روند قیمتی خواهد داشت اما بانک مرکزی در پاسخ به نگرانی سرمایه گذاران خود اعلام کرده برای متضررنشدن خریداران سکه های پیش فروش، طرح های جدیدی را در دست اجرا دارد.



در این رابطه عباس کمره ای، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی روز گذشته در مصاحبه ای که با مهر انجام داده با اعلام اینکه بانک مرکزی همواره منفعت خریداران سکه پیش فروش را مدنظر داشته است گفته:

در صورت تداوم یافتن کاهش قیمت ها، این بانک برای جلوگیری از ضرر احتمالی خریداران سکه پیش فروش قصد دارد در صورت تمایل افراد اوراق مشارکتی را طراحی کرده و به جای سکه به خریداران تحویل نماید.

داستان از کجا آغاز شد

بحث پیش فروش سکه توسط بانک ملی پس از آن آغاز شد که در ماه های آخر و دی ماه سال گذشته قیمت سکه در یک روند افزایشی به طور روزانه افزایش می یافت و نگرانی های شدیدی را در میان جامعه و مسوولان کشور ایجاد کرده بود. موضوع افزایش قیمت ها باعث شد تا مسوولان به فکر چاره افتاده و پیش فروش نامحدود سکه در کلیه شعب بانک ملی آن هم با قیمتی پایین تر از قیمت نقدی را آغاز کنند تا ضمن جذب حجم قابل توجهی از نقدینگی بتوانند روند افزایش را معکوس کرده و قیمت ها را تحت کنترل درآورند.

در مرحله اول پیش فروش سکه که با استقبال خوب متقاضیان همراه بود بیش از چهار میلیون قطعه پیش فروش شد و بانک مرکزی متعهد شد مرحله اول سکه ها را با دوره تحویل چهارماهه در 29 فروردین ماه سال 91 به خریداران تحویل نماید. استقبال خوب مردم از طرح پیش فروش باعث شد تا این طرح ادامه یابد اما بانک مرکزی تصمیم گرفت برای کنترل حجم ورودی سکه ها و قیمت ها در بازار موعد زمانی تحویل سکه ها را از چهار ماه به شش، هشت و در مرحله آخر به 9 ماه ارتقاء دهد. البته میزان استقبال مردم در ادامه طرح هیچگاه مانند مرحله اول نشد و حتی در برخی از مواقع به زیر 20 درصد نیز کاهش یافت تا جایی که بانک مرکزی ابتدا طرح حضوری پیش فروش را به خرید اینترنتی تغییر داد و سپس خیلی زود کل طرح را متوقف کرد.

به هر حال تنها چند روز به آغاز مرحله اول تحویل سکه ها باقی نمانده و این درحالیست که با نزدیک شدن به روز موعد هر روز شاهد تنزل آرام و روز به روز قیمت سکه در بازار هستیم. به طوری که در برخی از روزها این کاهش قیمتی به روزی 20 تا 30 هزار تومان رسیده است. نکته حایز اهمیت در پیش فروش سکه قصد و نیت خریداران از سرمایه گذاری در این بخش است. سکه که در روزهای پایانی سال گذشته حتی قیت بالای یک میلیون تومان را نیز تجربه کرده بود و این خود عاملی بود تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری هر چه بیتشر در پیش فروش سکه راغب شوند اما روند کاهشی قیمت نگرانی های زیادی را برای خریداران به وجود آورده است. به طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند روند کنونی کاهش قیمت در صورتی که با تزریق چهار میلیون قطعه سکه همراه شود قطعا قیمت ها را بیش از روند کنونی شکسته و موجبات ضرر و زیان عده زیادی از سرمایه گذاران را فراهم می کند.

هرچند نگرانی های ایجادشده به مسوولان بانک مرکزی نیز سرایت کرده و عباس کمره ای، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی اعلام کرده که بانک مرکزی برای جلوگیری از متضررنشدن این افراد احتمالا درصدد است تا با طراحی اوراق مشارکتی و تحویل آن به جای سکه های خریداری شده ضمن ثابت نگه داشتن قیمت ها از ضرر سرمایه گذاران خود جلوگیری کند. به هر حال بانک مرکزی اعلام کردکه در تحویل اوراق به جای سکه، اجباری در کار نبوده و متقاضیان می توانند یکی از این دو روش را انتخاب کنند.



کارشناسان چه می گویند

درخصوص بازار سکه پیش رو، برخی از کارشناسان معتقدند قیمت ها مجددا سیر صعودی خود را حفظ خواهد کرد. این عده می گویند بسیاری از کسانی که سکه پیش خرید کرده اند در صورت تداوم یافتن کاهش قیمت ها قطعا از فروش سکه های تحویلی خودداری کرده و این اقدام خود باعث بالارفتن مجدد قیمت سکه خواهد شد اما محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت و گویی که با هفت صبح انجام داد نظر دیگری دارد.

وی معتقد است بازار آینده به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و باید منتظر شد و دید قیمت ها از چه عواملی تبعیت می کنند. بنابراین توزیع انبوه سکه های بانک مرکزی تاثیر کمی در روند کنونی قیمت ها دارد. بنابراین بهتر است منتظر رفتار مردم پس از تحویل گرفتن سکه ها و همچنین قیمت انس طلای جهانی باشیم. لازم به ذکر است دیروز هر گرم طلای 24 عیار براساس قیمت اونس 1620 دلار معامله شد که این قیمت در بازار تهران در حدود 101 هزار تومان بود. همچنین دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 740 و طرح جدید 725 هزار تومان خرید و فروش شد.