اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای رویترز در خصوص توافق وین



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات  ایران


  اخبار سیاست خارجی  -  «رویترز» مدعی شد:
جزئیاتی از مسائل مورد توافق ایران و 1+5 در دوره تمدید مذاکرات

هرچند تاکنون هیچ گونه جزئیاتی از مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در وین و توافقات صورت گرفته درباره تمدید مذاکرات طرفین طی هفت ماه آینده منتشر نشده، اما نکته مشخص، تمدید گفت و گوها بر مبنای روند توافق شده در توافقنامه مقدماتی ژنو است. در همین راستا، برخی منابع غربی از تبدیل بخشی دیگر از اورانیوم غنی شده درصد بالای ایران به سوخت رآکتور خبر می دهند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع دیپلماتیک مدعی شده ایران در چارچوب توافق مقدماتی با کشورهای عضو گروه 1+5، بخش دیگری از اورانیوم غنی شده با درصد بالای خود را به سوخت رآکتور تبدیل خواهد کرد و به این ترتیب، نگرانی های غرب درباره قابلیت استفاده از آن در ساخت سلاح هسته ای کاهش خواهد یافت.

این خبرگزاری اشاره می کند که در پی عدم موفقیت ایران و 1+5 در دستیابی به توافق نهایی تا تاریخ 24 نوامبر، مذاکرات به مدت هفت ماه دیگر تمدید شد و مفاد توافقنامه مقدماتی ژنو که سال گذشته به امضا رسید، مبنای این تمدید قرار گرفته است. در این توافقنامه آمده بود که ایران ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را از طریق تبدیل آن به سوخت رآکتور، کاهش خواهد داد.

زمانی که در ماه ژوئیه، مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی برای نخستین بار تمدید شد، ایران پذیرفت که 25 کیلوگرم از ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود (یک چهارم مجموع این ذخایر) را طی چهار ماه به سوخت رآکتور تبدیل کرده و به این ترتیب، حجم این ذخایر را کاهش دهد.

اکنون منبع دیپلماتیک مذکور به رویترز گفته بر اساس توافقات اخیر صورت گرفته میان طرفین و در دوره تمدید مذاکرات، ایران به کار تبدیل اورانیوم خود ادامه خواهد داد و ماهانه 5 کیلوگرم از ذخایر خود را به سوخت رآکتور تبدیل خواهد کرد. این در حالی است که جزئیات مشخص توافقات اخیر میان طرفین هنوز در دست نیست. گفتنی است در دوره تمدید مذاکرات، ایران ماهانه 700 میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد.

پیشتر و در ماه ژوئیه، یک مقام آمریکایی گفته بود با تبدیل اورانیوم 20 درصدی ایران به صفحه های سوخت، توانایی این کشور برای ساخت احتمالی سلاح هسته ای کاهش می یابد و به این ترتیب، فاصله ایران تا آستانه دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای بیشتر خواهد شد.  


  اخبار سیاست  خار جی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
توافق وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای سی‌ان‌ان در خصوص انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی هفته گذشته در ژنو



مذاکرات ایران و1+5,روابط ایران و آمریکا

ادعای سی‌ان‌ان در خصوص انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی هفته گذشته در ژنو

سی‌ان‌ان ادعا کرد برخی منابع جزئیاتی از توافق احتمالی که امید می‌رفت هفته گذشته به دست آید، منتشر کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با پخش گزارشی مدعی شد منابع مختلف دیپلماتیک جزئیاتی از توافق احتمالی ایران و طرف غربی در دور گذشته مذاکرات ژنو را افشا کرده‌اند.

این رسانه آمریکایی در ابتدا ادعا کرد: ایران و آمریکا می‌توانستند هفته گذشته شاهد گشایشی بر سر برنامه هسته‌ای ایران باشند.

سی‌ان‌ان در ادامه عنوان کرد: دیپلمات‌هایی که هفته گذشته در ژنو مذاکره می‌کردند، اعلام کردند به یک توافق نزدیک شده بودند تا نگرانی‌ها بر سر برنامه اتمی ایران کاهش یابد اما برخی مسائل باعث شد این دیدار بار دیگر تکرار می‌شود.

به ادعای سی‌ان‌ان، اگر چه جزئیات این توافق (توافق احتمالی هفته گذشته ایران و طرف غربی) هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است ولی چند منبع اعلام کردند بر اساس توافق، ایران غنی‌سازی در سطوح بالاتر و بازفراوری اورانیوم‌های غنی‌شده در سطح بالا را که اکنون در اختیار دارد، متوقف می‌کند. همچنین این کشور از شمار سانتریفیوژهای در حال فعالیت خود می‌کاست و اجازه بازرسی‌های بیشتر را به بازرسان بین‌المللی می‌داد.

در ازای آن قدرت‌های جهانی برخی از تحریم‌های خود علیه این کشور را کاهش می‌دادند.

این شبکه در پایان مدعی است، مهم‌ترین موضوع در این میان که مانع‌ساز شد، اختلاف بر سراکتور آب سنگین ایران در اراک بود.

 / باشگاه خبرنگاران