اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای دیپلمات های غربی: آژانس متوجه فعالیت های نظامی ایران شده است؛ به زودی گزارش می دهد



 

 

ادعای دیپلمات های غربی: آژانس متوجه فعالیت های نظامی ایران شده است؛ به زودی گزارش می دهد

 

دیپلمات های غربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا كردند كه آژانس در آینده ای نزدیك جزییاتی جدید درباره فعالیت های هسته ای ایران مننتشر خواهد كرد كه به گمان دیپلمات ها بازتاب دهنده نگرانی های این نهاد نظارتی از فعالیت های احتمالی پنهانی ایران برای دست یابی به تكنولوژی ساخت سلاح هسته ای است .

دیپلمات های غربی آژانس در وین با اعلام این مطلب به رویترز گفتند كه این گزارش جدید توضیح دهنده نگرانی های رو به گسترش آژانس از احتمال وجود برنامه مخفیانه ایران برای تولید سلاح هسته ای خواهد بود.

این منابع افزودند: احتمال می رود این گزارش در گزارش سه ماهه آژانس در نوامبر سال جاری میلادی منتشر شود و بر اساس ادعای دیپلمات های غربی انتشار این گزارش بهانه ای خواهد بود تا قدرت های غربی فشارهای خود را به ایران برای تحریم این كشور افزایش دهند.

یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش دو ماه پیش خود از برنامه هسته ای ایران برای نخستین بار در تاریخ گزارش های آژانس به صراحت از احتمال وجود برنامه هسته ای – نظامی در ایران ابراز نگرانی كرده و از نداشتن امكان آژانس برای بازرسی كامل  از فعالیت های هسته ای ایران به عنوان یك عامل تشدید كننده نگرانی ها در این باره یاد كرده بود.

دیپلمات های غربی آژانس گفتند كه  انتشار گزارش جدید آژانس می تواند در ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت برای تصویب دور جدیدی از قطعنامه تحریمی علیه این كشور موثر باشد ، اما هنوز مشخص نیست كه 35 كشور عضو شورای حكام در این باره چه تصمیمی بگیرند؟

نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی كه 35 كشور در آن عضویت دارند در روزهای 17 و 18 نوامبر سال جاری میلادی ( كمتر از 40 روز دیگر) در وین اتریش خواهد بود .

ایران اعلام كرده است كه برنامه های هسته ای این كشور صلح آمیز و در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای است و داشتن چرخه سوخت بومی و غنی سازی اورانیوم حق تایید شده این كشور در چارچوب مقررات آژانس و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است كه تهران خود را به مفاد آن متعهد می داند.

با این حال آمریكا ، اسراییل و برخی دیگر از كشورهای اروپایی با ادعای اینكه قصد ایران از توسعه تكنولوژی هسته ای دست یابی به تكنولوژی ساخت سلاح هسته ای و احتمالا ساخت و انبار كردن این نوع سلاح است ، خواستار توقف غنی سازی اورانیوم   و بازرسی از تمامی مراكز نظامی و هسته ای ایران هستند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
ادعای وزیر دفاع آمریکا درباره فعالیت های هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای دیپلمات‌های غربی درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس



اخبار,اخبار سیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

 

 اخبار سیاست خار جی - ادعای دیپلمات‌های غربی درباره روند همکاری هسته‌ای ایران و آژانس

ادعای دیپلمات های غربی درباره روند پیشرفت تحقیقات از برنامه هسته ای ایران، موافقت دولت مصر با ارسال کمک های انسان دوستانه ایران برای مردم غزه از طریق خاک خود، ارائه مشاوره از سوی ایران به کردهای عراق برای مبارزه با تکفیری ها و تکمیل ساخت خط لوله گاز ایران به عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با وجود انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و تأکید بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، برخی منابع غربی همچنان سعی دارند در این زمینه اقدام به فضاسازی نمایند. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی به نقل از دیپلمات های غربی می نویسد آژانس تاکنون در زمینه قانع کردن ایران به پاسخگویی پرسش های موجود درباره جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود، پیشرفت اندکی داشته است. به گفته این دیپلمات ها، در حال حاضر مسئله اصلی، فراهم کردن اطلاعات لازم از سوی ایران برای آژانس درباره دو موضوع مهم و مشخص است که یکی از این موضوعات، بحث آزمایش های انفجاری است.

موضوع موافقت دولت مصر با ارسال کمک های انسان دوستانه از سوی ایران برای مردم غزه، از جمله دیگر موضوعاتی است که به ویژه از سوی مطبوعات اسرائیلی مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد پس از آنکه مصر اعلام کرد اجازه ارسال کمک های انسان دوستانه را از خاک خود به مقصد غزه می دهد، ایران قصد دارد محموله ای از کمک های خود را از این طریق ارسال نماید. بر این اساس و بنا بر اعلام منابع دیپلماتیک ایرانی، نخستین محموله کمک های هلال احمر ایران شامل 100 تن دارو و غذا، به زودی به سمت مصر و از آنجا به غزه روانه خواهد شد.

در میان دیگر مطالب، روزنامه «تایمز عمان» از ارائه مشاوره های نظامی از سوی ایران به کردهای عراق به منظور مبارزه با تروریست های تکفیری خبر داده است. این روزنامه به نقل از حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران می نویسد: «ما از جنبه سیاستگذاری و مشاوره، به دولت عراق کمک کرده ایم و درباره کردستان عراق نیز همین کار را انجام داده ایم». امیرعبداللهیان ضمن بیان اینکه ایران در نه در بغداد و نه در سامرا حضور نظامی ندارد، گفته جمهوری اسلامی ایران برای عراق سلاح نمی فرستد، بلکه در زمینه ارائه مشاوره و در اختیار گذاشتن تجربیات خود فعالیت می کند.

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره عراق، خبرگزاری «ترند» از تکمیل کار ساخت خط لوله گاز ایران به عراق خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد ساخت خط لوله ایران- عراق تکمیل شده، آزمایش نهایی آن به زودی انجام می گیرد و در مرحله نخست، این خط لوله روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز را به عراق انتقال خواهد داد. به گفته مقامات مسئول ایرانی، پس از تکمیل آزمایش های نهایی مربوطه، این خط لوله 97 کیلومتری به دیگر خطوط لوله موجود متصل خواهد شد و ظرف مدتی کوتاه، کار صادرات گاز ایران به عراق آغاز خواهد شد. خط لوله مذکور از منطقه چرمله در ایلام آغاز شده و تا نفت شهر در مرز ایران و عراق امتداد می یابد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک