اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای دیلی تلگراف: روس ها ایمنی نیروگاه بوشهر را تضمین نمی کنند!



 

 

ادعای دیلی تلگراف: روس ها ایمنی نیروگاه بوشهر را تضمین نمی کنند!

 

یك روزنامه بریتانیایی در گزارشی به نقل از برخی گزارش های اطلاعاتی غربی مدعی شده كه دانشمندان هسته ای روسی كه بخشی از آنها در نیروگاه هسته ای بوشهرفعالیت می كنند به دولت روسیه هشدار داده اند كه با توجه به تاثیرات مخربی كه ویروس استاكس نت بر كامپیوترهای نیروگاه بوشهر بر جای گذاشته ، این نیروگاه را وارد چرخه تولید برق نكنند.

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره مدعی شده است كه این دانشمندان روسی در هشدار خود گفته اند كه اگر مقامات روسی به فشارهای دولت ایران تن دهند و نیروگاه بوشهر را تا تابستان سال 2011 وارد مدار تولید كنند ، ممكن است یك فاجعه اتمی همچون " چرنویل " اتفاق بیفتد!

دیلی تلگراف كه در گزارش خود مدعی شده كپی نامه دانشمندان روسی به مقامات كرملین را در اختیار دارد ، به نقل از این دانشمندان روسی گفته كه  صدمات ویروس استاكس نت به كامپیوترهای نیروگاه بوشهر جدی بوده و علی رغم انجام عملیات سوخت گذاری در اوایل پاییز سال 2010 ، این دانشمندان نمی توانند تضمیمی برفعالیت ایمن راكتور بدهند.

گفتنی است كه پیش از این نیز رسانه ها و محافل سیاسی و اطلاعاتی غربی گزارش هایی مبنی بر تاثیرات ویروس استاكس نت در كند كردن روند پیشرفت پروژه هسته ای ایران منتشر كرده بودند كه مقامات مرتبط در ایران با رد این گزارش ها اعلام كرده اند كه تكنیسین های ایرانی توانسته اند این موانع را در سریعترین زمان ممكن بر طرف كرده و اوضاع را به حالت عادی بازگردانند.

روز یكشنبه ( 26 دی ماه) روزنامه نیویورك تایمز آمریكا به نقل از برخی منابع اطلاعاتی و كارشناسان طی گزارشی مدعی شد كه طراحی و انتشار ویروس كامپیوتری استاكس نت پروژه ای مشترك از سوی آمریكا و اسراییل و برای متوقف ساختن و یا ایجاد اختلال در برنامه های هسته ای ایران بوده است.

گفتنی است كه یكی از تكنیك های به كار گرفته شده از سوی برخی رسانه ها و مقامات غربی برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران ، " جنگ روانی " است و بعید نیست كه گزارش روزنامه دیلی تلگراف درباره انتشار نامه هشدارآمیز دانشمندان هسته ای روسیه به مقامات كرملین نیز بی ارتباط با این موضوع باشد. با این حال ، تشدید تدابیر احتیاطی در باره نیروگاه ، اقدامی است که قاعدتاً مسوولان کشورمان باید بدان اهمیت مضاعفی قائل شوند.


ویدیو مرتبط :
نیروگاه اتمی بوشهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا : موگابه می خواهد به ایران اورانیوم بدهد



 

 

 

علمای ارشد عربستان: تظاهرات حرام است

 

روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" خبر از فروش اورانیوم توسط دولت زیمبابوه به ایران داد .

این روزنامه بریتانیایی در گزارشی مدعی شد كه با وجود تحریم های بین المللی علیه ایران ، دولت رابرت موگابه رییس جمهوری زیمبابوه در نظر دارد در ازای فروش مقادیری اورانیوم به ایران ، سوخت وارد كند .

این گزارش به نقل از " سیمباراشه مومبنگگوی " وزیر امور خارجه زیمبابوه، تحریم های بین المللی علیه   ایران را  " ناعادلانه"  و " ریاکارانه " خوانده است .

وزیر امور خارجه زیمبابوه افزوده است: " در حالی كه زیمبابوه ذخایر ارزشمند اورانیوم دارد اما با نبود دانش فنی ، محدودیت سرمایه گذاری ، و تجهیزات برای استخراج آن روبروست."

این مقام زیمبابوه ای می افزاید :‌"‌هر کشوری حق دارد تا بر اساس معاهده های بین المللی از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند و زیمبابوه از انعقاد قرار داد با ایران نفع اقتصادی خواهد برد."

دیلی تلگراف به نقل از دیپلمات های نزدیک به سازمان ملل می نویسد : در صورتی که زیمبابوه به ایران اورانیوم بفروشد ، با تحریم های مستقیم جامعه جهانی روبرو خواهد شد،با این حال جامعه جهانی امکان کمی برای تنبیه این کشور خواهد داشت.

ذخایر اورانیوم زیمبابوه حدود ۴۵۵ هزار تن برآورد می شود که در معدن "کانیمبا " در شمال هراره (پایتخت) قرار دارد.

روزنامه دیلی تلگراف می افزاید كه اسناد مربوط به مراودات زیمبابوه با ایران در این زمینه در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

گفتنی است كه نشست فصلی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می شود كه یكی از دستور كارهای اصلی این نشست بررسی پرونده ایران است.

بر اساس گزارشی كه دیلی تلگراف مدعی است در اختیار آژانس است ، دولت موگابه از ایران خواسته تا در ازای دریافت سوخت از این كشور ، اورانیوم خود را در اختیار ایران قرار دهد .

همچنین بر اساس این گزارش تا كنون وزرای امور خارجه و تعاون ایران برای انعقاد قرارداد و مهندسان ایرانی نیز برای برآورد ذخایر اورانیوم زیمبابوه به این کشور سفر کرده اند.

گفتنی است كه بر اساس تحریم های وضع شده از سوی شورای امنیت ملل متحد فروش تجهیزات و مواد قابل استفاده در برنامه غنی سازی ایران و موادی كه كاربرد دوگانه داشته باشد ، به ایران ممنوع شده است ...../تحلیل:عصرایران