اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادعای تشکیل محور «ایران - حزب‌الله - رژیم اسرائیل» در منطقه!



ادعای تشکیل محور «ایران - حزب‌الله - رژیم اسرائیل» در منطقه!

ادعای تشکیل محور ایران - حزب الله - رژیم اسرائیل در منطقه، اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، مخالفت فرانسه با مشارکت ایران در کنفرانس حل بحران سوریه، حمله تروریستی علیه زائران ایرانی در عراق و ادعای قاچاق اسلحه از سوی ایران و از مسیر سوریه برای حزب الله، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعای تشکیل محور «ایران - حزب‌الله - رژیم اسرائیل» در منطقه!ادعای تشکیل محور ایران- حزب الله- رژیم اسرائیل در منطقه، اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، مخالفت فرانسه با مشارکت ایران در کنفرانس حل بحران سوریه، حمله تروریستی علیه زائران ایرانی در عراق و ادعای قاچاق اسلحه از سوی ایران و از مسیر سوریه برای حزب الله، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

ایران,حزب الله,اسرائیل

ادعاهای برخی از رسانه ها و مقامات کشورهای منطقه علیه ایران، امروز نیز در صدر اخبار و مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران جای دارد. در این رابطه، روزنامه «تودی زمان» با انتشار مطلبی مدعی شکل گیری محور «ایران- حزب الله- اسرائیل» در سوریه شده است. تحلیلگر تودی زمان در توضیح این ادعای عجیب خود استدلال می کند که در پی انقلاب های عربی، کشورهای سنی مذهب منطقه در حال «دموکراتیک شدن» هستند و ایران و وابستگان شیعی این کشور، از یک سو در مقابل کشورهای سنی و از سوی دیگر در مقابل این موج دموکراتیک قرار می گیرند. در طرف دیگر ماجرا، رژیم اسرائیل نیز از کشورهای عرب منطقه احساس تهدید می کند و در پی ایجاد یک منطقه حائل برای خود است. بر این اساس، تودی زمان مدعی است که اشتراک منافع، ایران، حزب الله و رژیم اسرائیل را در سوریه در یک صف قرار داده است. 

ایران,برنامه هسته ای ایران

در همین حال، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز اظهاراتی علیه ایران مطرح کرده و مدعی شده برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای منطقه است. «واشنگتن پست» می نویسد سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نسبت به آنچه تهدید برنامه هسته ای ایران خوانده، هشدار داده و گفته ایران نباید نباید همسایگان خود را تهدید کند؛ زیرا آن ها هیچ گونه نیت سوئی نسبت به ایران ندارند. وی در این زمینه گفته: «ما بر خطر برنامه هسته ای ایران برای امنیت کل منطقه تأکید می کنیم». واشنگتن پست اشاره می کند که دولت سعودی چند روز پیش نیز مدعی شد چند جاسوس وابسته به ایران را دستگیر کرده است. سعود الفیصل درباره سوریه نیز سخن گفته و اظهار داشته بشار اسد و دولت وی نباید جایی در آینده سوریه داشته باشند. 

کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه,حضور ایران در کنفرانس حل بحران سوریه

در مطلب دیگری درباره سوریه، برخی مطبوعات منطقه، از جمله «گالف تودی» از مخالفت دولت فرانسه با حضور ایران در کنفرانس بین المللی حل بحران سوریه خبر داده اند. به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته مشارکت ایران در این کنفرانس را رد کرده و مدعی شده ایران خود در منازعه سوریه درگیر است و تمایلی به صلح ندارد. علاوه بر این، در شرایطی که ایران هرگونه حضور نیروهای خود در درگیری های سوریه را رد کرده، لورن فابیوس مدعی شده افسران ایرانی در سوریه مشغول انجام عملیات هستند و نیروهای حزب الله نیز آن ها را همراهی می کنند و به همین سبب، ایران در پی برقراری صلح نیست. وی با اشاره به تأکید روسیه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو، مخالفت صریح فرانسه را با این ایده ابراز کرده است. 

زائران ایرانی در عراق,جان باختن زائران ایرانی در عراق

اما در میان دیگر موضوعات، خبر جان بختن تعدادی از زائران ایرانی در عراق، موضوعی است که بازتاب کم و بیش گسترده ای در مطبوعات و رسانه های بین المللی داشته است. خبرگزاری کویت در این زمینه می نویسد شش زائر ایرانی در جریان انفجار یک خودرو در استان صلاح الدین در شمال بغداد جان باخته اند. این انفجار در مسیر حرکت این زائران به سوی سامرا برای زیارت رخ داده و سبب زخمی شدن 19 تن دیگر نیز شده است. خبرگزاری کویت اشاره می کند که به جز سامرا، مکان های مذهبی در کوفه، نجف و کربلا نیز از دیگر مکان های زیارتی زائران ایرانی در عراق است. البته این خبرگزاری در مطلب خود از این ایرانیان با لفظ «گردشگر» یاد کرده و در متن خبر نیز اصطلاح «گردشگر مذهبی» را مورد استفاده قرار داده است. 

روابط سوریه و ایران,انتقال تسلیحات از ایران به سوریه

در نهایت، روزنامه «جروزالم پست» با انتشار مطلبی مفصل، به بررسی موضوعی پرداخته که آن را انتقال تسلیحات از سوی ایران برای سوریه می خواند. این روزنامه مدعی است طی 20 سال اخیر، دستگاه اطلاعاتی رژیم اسرائیل مشغول یک بازی موش و گربه علیه قاچاق اسلحه در محور ایران، سوریه و حزب الله بوده است و در این زمینه از هر روشی استفاده کرده است. در این مطلب ضمن بیان توضیحاتی درباره مسیر و مقصد این سلاح ها، درباره نوع آن ها نیز مطالبی مطرح و ادعا شده که محموله های تسلیحاتی قاچاق، طیفی از کلاشنیکف تا M600 را شامل می شود./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
عملیات حزب الله شکست رژیم اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب‌الله/ تشدید درگیری نیروهای کرد سوریه با داعش



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, روابط ایران و حزب‌الله

ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار بازگشت پذیری تحریم ها، ادعاهای وزیر خارجه عربستان علیه ایران، پیام غیرمستقیم تل آویو به ایران و حزب الله، پیروزی نیروهای کرد بر داعش در سوریه و اعلام نامزدی یک سناتور تندرو جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار برگشت پذیری تحریم های ایران در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال توافق نهایی، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» می نویسد شش قدرت جهانی بر سر راهی برای بازگشت تحریم های سازمان ملل در صورت نقض تعهدات از سوی ایران در توافق هسته ای به اتفاق نظر دست یافته اند و به این ترتیب، یک مانع جدی بر سر راه دستیابی به توافق در بازه زمانی تعیین شده از سر راه برداشته شده است. با این حال، این روزنامه به نقل از خبرگزاری های غربی مدعی شده که موانع دیگری هنوز بر سر راه توافق وجود دارد که دسترسی به مراکز نظامی یکی از این موانع است.

اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که همچنان در برخی مطبوعات و رسانه ها بازتاب دارد. به نوشته سایت شبکه خبری «العربیه»، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده ایران تنها کشوری است که در امور کشورهای خاورمیانه دخالت می کند. وی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مصری خود سخن می گفت، همچنین ادها کرده ایران از تروریسم حمایت می کند. وی افزوده کشورش در مواجهه با مداخله ایران در امور خاورمیانه بی تفاوت نخواهد ماند. به جز ایران، وی به برخی دیگر از مسائل جاری در منطقه نیز اشاره کرده و گفته عربستان سعودی و مصر در مورد موضوعات مربوط به یمن و همچنین سوریه از اشتراک نظر با یکدیگر برخوردارند.

این در حالی است که همزمان با دیدار وزرای خارجه مصر و عربستان، برخی منابع از بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور بر سر پاره ای از موضوعات سخن می گویند. به نوشته «الشروق» مصر، برخی منابع رسمی مصری می گویند قاهره نگرانی خود را به ریاض ابلاغ کرده؛ زیرا آنچه مصر مبالغه و زیاده روی عربستان در دنبال کردن سیاست درهای باز در قبال شاخه‌های گروه اخوان المسلمین در کشورهای عربی و تلاش برای تکیه بر این گروه به منظور پایان دادن به بحران در یمن یا جمع کردن اوضاع در سوریه توصیف می‌کند، قطعاً عواقب وخیمی برای ثبات منطقه‌ای به همراه خواهد داشت، زیرا گروه اخوان، اگر در برخی کشورهای عربی با حمایت عربستان به قدرت برسد، فکر و ذهن آنها آرام نخواهد گرفت و برای سیطره بر همه پایتخت‌های عرب تلاش خواهند کرد.

در خبری از سوریه، خبرگزاری فرانسه از پیروزی های نیروهای نظامی کرد در مقابل داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شبه نظامیان کرد در استان الرقه در شمال سوریه، کنترل 12 روستا را از دست گروه تروریستی داعش خارج کردند. گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرده یگان های دفاع از مردم کرد روز یکشنبه با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش، کنترل هشت روستا را از عناصر تکفیری در غرب استان الرقه پس گرفته اند. این گروه همچنین اعلام کرده نیروهای کرد همچنین کنترل چهار روستا در نزدیکی شهر مرزی راس العین در استان حسکه را از داعش پس گرفتند. در این گزارش آمده که درگیری بین یگان های دفاع از مردم کرد و عناصر داعش در جنوب غرب راس العین همچنان ادامه دارد.

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب الله درباره رزمایش خود در منطقه، موضوعی است که روزنامه «یدیعوت آحارانوت» مدعی آن شده است. این روزنامه، در گزارشی به هراس تل‌آویو از احتمال واکنش ایران و حزب‌الله به رزمایش تاز این رژیم پرداخته و مدعی شده است که اسرائیل به صورت غیرمستقیم به تهران و بیروت پیام داده که این رزمایش اقدامی تهاجمی نیست. هدف از ارسال پیام، «جلوگیری از سوءتعبیر نیات» اسرائیل از برگزاری این رزمایش که از روز دوشنبه برگزار می‌شود، بوده است. این روزنامه می نویسد سرویس‌های اطلاعاتی سوریه، ایران و حزب‌الله بدون شک شاهد این آماده‌سازی‌ها برای رزمایش هستند و اسرائیل نگران است که آن‌ها این را مقدمه‌چینی اسرائیل برای یک حمله غافلگیرکننده تفسیر کنند.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبر اعلام نامزدی یکی از سناتورهای تندرو جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی The Hill، لیندسی گراهام سیاستمدار برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا روز دوشنبه نامزدی خود را اعلام می کند. حضور وی در رقابت انتخاباتی ممکن است به مارکو روبیو کمک کند و به رند پال ضربه بزند. وی درحالی وارد رقابت انتخاباتی می شود که هیچ نامزدی به اندازه وی در رزومه خود سابقه فعالیت در بخش سیاست خارجی نداشته است. گراهام با این هدف اعلام نامزدی کرده است که بتواند رویکرد و روش سیاست خارجی که وی و سناتور جان مک کین سالهاست حمایت کرده اند را اجرا کند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک