اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ادامه لرزش در تالار شیشه‌ای


بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با افت نسبتا شدیدی مواجه شد به طوری که دلایل آن چندان واضح نیست، ولی عواملی مانند بحث سوئیفت، مناقشات هسته ای و شایعات را میتوان از جمله دلایل این افت عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا: بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با افت نسبتا شدیدی مواجه شد به طوری که دلایل آن چندان واضح نیست، ولی عواملی مانند بحث سوئیفت، مناقشات هسته ای و شایعات را میتوان از جمله دلایل این افت عنوان کرد.

در هفتمین هفته معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص بورس به جز در یک روز که اندکی با صعود همراه بود در دیگر روزها افت قابل ملاحظه ای داشت به طوری که در آخرین روز معاملات شاخص کل بورس با 647 واحد کاهش وارد کانال 75 هزار و 982 واحدی شد.

این کاهش شدید در حالی تالار شیشه‌ای را لرزاند که خبرهایی از احتمال کاهش سود سپرده‌های بانکی به گوش می رسید و بسیاری معتقد بودند که با این کاهش سرمایه بیشتری روانه بورس اوراق بهادار تهران می شود.

از طرفی عده‌ای معتقدند که با کاهش اندک در سود سپرده‌هایی بانکی سرمایه گذاران را چندان قلقلک نمی‌دهد تا ریسک بازار سرمایه را بپذیرند و در این بخش سرمایه گذاری کنند. این دسته معتقدند با کاهش اندک سود سپرده‌ها افراد ریسک گریز همچنان ریسک گریز می مانند و به همان سود بانکی قناعت کرده و روی خوشی به خرید اوراق بهادار نشان نمی دهند.

از سوی دیگر نرخ بالای تورم در کشور اجازه نمی دهد که سود سپرده‌های بانکی بیش از این تغییر کند به طوری که کارشناسانی با همین اندک کاهش سود سپرده‌ها نیز مخالف اند و معتقدند بسترهای اقتصادی برای کاهش سود بانکی فراهم نیست و این اقدام میتواند اقتصاد ایران را در شرایط وخیم تری قرار دهد.

در این بین هر گاه میان سران و دولتمردان 1+5 و ایران کوچکترین درگیری لفظی صورت می گیرد، نگرانی ها از احتمال خدشه وارد شدن به برنامه جامع اقدام مشترک، سرمایه‌گذاران را نگران می کند و این نگرانی در صف های فروش و کاهش شاخص بورس متبلور می شود.

این روزها بیش از تحلیل های تکنیکی و بنیادی این شایعات است که بورس اوراق بهادار تهران را بالا و پایین می کند.

در کل فروردین و اردیبهشت 1395 شاهد کاهش شاخص بورس بوده و بسیاری علت این امر را رشد روز افزون سهام برخی از صنایع در ماه‌های پایانی سال 1394 می دانند و معتقدند که این روند نزولی اصلاح کننده آن اوج در آن شرایط روانی بوده است ولی حتی بسیاری از این افراد هم انتظار نداشتند که در پایان هفته هفتم شاخص بورس اوراق بهادار بیش از 2 هزار واحد نزول کند. اما آنچه که امروز بورس را سعی می کند شاداب نگه دارد امید به روزهای خوب و ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ایران است.

در پایان معاملات هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه 1395 شاخص بازار اول با یک هزار و 772 واحد کاهش به رقم 52 هزارو 862 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2هزارو 472 واحد کاهش عدد 167 هزار و 972 واحد را تجربه کرد. با این حساب شاخص بازار اول با 3.24 درصد افت رو به رو شد.

در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 12425 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 23 درصد کاهش یافته است.

گفتنی است تعداد 5766 میلیون سهم در 430هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 13.2 و 8.9 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

طی هفته جاری صنایع لاستیک و پلاستیک 6.92 درصد، محصولات کاغذی با 2.18 درصد، قند وشکر 3.73 درصد، حمل ونقل و انبارداری و ارتباطات با 1.47 درصد، مواد و محصولات دارویی 1.07 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.


ویدیو مرتبط :
سیستم صوتی لرزش شیشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا به بورس تالار شیشه ای می گویند؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - چرا به بورس تالار شیشه ای می گویند؟

وقتی وارد ساختمان بورس می شویم یک اتاق شیشه تقریبا بزرگ که دور تا دورش صندلی چیده شده و مانیتور هایی را مشاهده می کنید که مکررا و لحظه به لحظه تغییرات سهام را نشان می دهد .

وقتی اخبار و گزارش های متعددی تلویزیون، رادیو و اخبار روزنامه ها و سایت ها را در حوزه بورس پیگیری می کنیم شاهد آن هستیم که بسیاری از لفظ تالار شیشه ای استفاده می کنند.

به گزارش بانکی، برای کسانی که بورس را حد اقل یک بار دیده اند تعابیر جنب پل حافظ، اهالی فرودسی ، تالار شیشه ای و مستطیل شیشه ای غیر مفهوم نیست اما برای اغلب مردم که بورس را ندیده اند چه؟

حقیقت این است که این تمثیل ها اشاره به واقعیاتی دارد که برای مردمی که در تهران زندگی نمی کنند و تهرانی هایی که از بورس نامش را شنیده اند که تقریبا 90 درصد مردم کشور را تشکیل می دهند نا آشناست.

بورس تهران درخیابان حافظ شماره 192  قرار گرفته درست روبروی بورس پلی قرار دارد که به پل حافظ شهرت دارد پس وقتی سخن از اهالی خیابان حافظ و جنب پل حافظ می شود منظور دست اندرکاران بازار بورس است.

ساختمان بزرگ و بلند مرتبه ای با نمای قدیمی که سالهاست همانجاست.

اما تلار شیشه ای از کجا آمد؟
وقتی وارد ساختمان بورس می شویم یک اتاق شیشه تقریبا بزرگ که دور تا دورش صندلی چیده شده و مانیتور هایی را مشاهده می کنید که مکررا و لحظه به لحظه تغییرات سهام را نشان می دهد .

سرمایه گذاران نشسته و ایستاده با شور و هیجان خاص شاخص ها را بررسی می کنند و برای آینده سهامشان تصمیمات سرنوشت ساز می گیرند.

آنها دائما در حال گفتگو بایکدیگر یا تلفن هایشان هستند و فضای پر شور و هیجانی را به تصویر می کشند اولین بار که پا در این سرزمین عجایب می گذاری احساس می کنید تپش قلبتان افزایش پیدا کرده فشار خونتان بالا می رود و پس از ترشح آدرنالین خونتان حس هیجان و نشاط جالبی می کنید ، در عین حال احساس غریبی می کنید .

به هر روی وقتی می گویند تلار شیشه ای ، یا مستطیل شیشه ای منظور سالن اصلی و چهارگوش شیشه ای مخصوص بورس است که سهام شرکت های عمده و شاخص کل در آن نمایش داده می شود.

کارگزاران رسمی پایین این تالار نشسته اند و سرمایه گذاران و خبرنگاران را از آخرین تغییرات مطلع می کنند.

جنب و جوش آن ها هم در نوع خودش تماشایی است ، آنها دائما در حال رایزنی و معامله هستند.
اخبار اقتصادی - بانکی