اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخلال‌گران بازار ارز هم "مفسد فی الارض" می‌شوند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اخلال‌گران بازار ارز هم "مفسد فی الارض" می‌شوند

یک روز جمشید بسم الله است یک روز فروشنده‌های ارز در چهارراه استامبول،‌ حالا هم رسیده است به کسانی که می گویند رانت اطلاعاتی دارند، توپ نا به‌ سامانی بازار ارز هر روز زیر پای یک نفر است.

به گزارش (ایسنا)،‌ این روزها یک سطل ماست هم که بخواهی بخری اولین جمله‌ای که می‌شنوی این است که دلار گران شده،‌ پس ماست هم گران شده است.

گران شدن دلار و نوسان های بازار ارز همه چیز و همه کس را درگیر خودش کرده است،‌ اما هیچ کس حاضر نیست مسوولیت آن را به عهده بگیرد.

حالا در همین اوضاع و احوال در حالی که از دی ماه سال گذشته تا امروز کشور بیش از سه نوسان شدید ارزی را در فواصل زمانی مختلف پشت سر گذاشته،‌ طرحی در مجلس مطرح شده است که برای اخلال گران بازار ارز مجازات معین شود.

اسم طرح " مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران بازار ارز" است،‌ که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آن را طراحی کرده و امروز به صحن علنی آورده است تا با تصویب یک فوریتش،‌ بررسی آن را جلو بیاندازد.

نماینده طراحان،‌ محمد دهقان است که به عنوان مدافع تصویب یک فوریت می گوید همه بازار های سرمایه برای خریدار و فروشنده قواعدی دارند و ضابطه ای،‌ اما بازار ارز رها شده است به امان خدا و نه خریدارش مشخص است نه فروشنده‌اش.

این عضو هیات رییسه مجلس با یادآوری این که قاچاقچی‌ها و وارد کنندگان مواد مخدر هم ارز خود را از همین بازار آزاد تهیه می کنند گفته است که برخی افراد و عوامل در سیستم حکومتی، اخبار سری و محرمانه نظام ارزی کشور را به بازار غیر رسمی ارز انتقال داده و موجبات نابسامانی‌های اقتصادی کشور را به وجود آورده‌اند.

وی همچنین با تاکید بر این که بازار ارز شفاف نیست گفته است که سو‌ء استفاده‌های کلان برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مسئولان بانکی باعث شده است که طرح برخورد با آنچه که او آن را اخلال گران بازار ارز دانسته است،‌ تهیه شود.

همین حالا هم البته قانون اخلال ارزی وجود دارد که در سالهای اول دهه ی 70 تهیه شده اما دهقان معتقد استکه قوانین فعلی کافی نیست و نیاز به تصویب قانون جدید برای برخود با اخلالگران وجود دارد.

محمدحسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی، که در موافقت با یک فوریت بررسی این طرح صحبت کرده هم به مساله رانت اطلاعاتی برخی مسوولان اشاره کرده است که موجب نابسامانی در بازار ارز شده و گفته است که انتشار این اطلاعات سری در بازار به نوسان های ارزی منجر می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است که آرامش سیاسی و اقتصادی کشور به بازار ارز گره خورده و قیمت هر کالایی که روی‌ آن دست می‌گذاریم به بهانه افزایش لحظه به لحظه قیمت دلار، لحظه به لحظه تغییر می‌کند.

وی با اشاره به این که هیچ مقام مسئولی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای انجام وظایفش در مورد کنترل نوسان بازار ارز ندارد، به تعیین مجازات برای اخلالگران ارزی در طرح اشاره کرده و تاکید کرده است که افراد مسئول در دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اطلاعاتی در اختیار دارند که با افشای آن ها در بازار ارز مساله ساز شده‌اند.

فوریت بررسی طرح " مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران بازار ارز" یک مخالف هم داشت‌، حمیدرضا طباطبائی‌ نایینی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی در این مورد تاکید می کند که اگر بانک مرکزی به وظیفه خودش عمل می کرد و ارز را به موقع و به نرخ روز به بازار می داد هیچ کدام از نوسان های اخیر پیش نمی آمد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآوری کرده است که تلاطم شدید بازار ارز ناشی از عملکرد مردم نیست تا بخواهیم مردمی را که برای تامین مایحتاجشان یک هزار دلار در جیب دارند را دستگیر،‌ مجازات و احیانا زندانی کنیم.

طباطبایی گفته است که 90 درصد ارز کشور در دست دولت است، وقتی عرضه خارج از شبکه توسط برخی مقامات انجام می‌شود نمی‌توان مردم را مجازات و زندانی کرد، بلکه باید با سرچشمه های این موضوع برخورد کرد.

دهقان هم اشاره کرده بود که در کشورهایی مانند سوریه،‌ فروش ارز تحت مدیریت دولت صورت می گیرد،‌ طباطبایی هم می گوید که تبادلات ارزی و خرید و فروش اسکناس تنها در کشور های درگیر جنگ ممنوع است.

این عضو کمیسون حقوقی مجلس با انتقاد از پرداخت نشدن ارز مورد نیاز بخش‌های بهداشت،‌ آموزشی و پزشکی،‌ طرح " مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران بازار ارز" را زندانی کردن مردم برای تامین نیاز های ارزی شان دانسته است.

به نظر می رسد حرف های طباطبایی چندان در نمایندگان موثر نیافتاده است؛‌ یک فوریت طرح " مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران بازار ارز" در جلسه علنی صبح امروز با 140 رای موافق 30 نفر رای مخالف و 9 نفر رای ممتنع به تصویب رسید،‌ تا جزئیات آن در کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون قضایی و حقوقی بررسی شود.

این طرح 10 ماده دارد که یکی از مهم ترین مواد آن مربوط به شناسایی، دستگیری و مجازات افراد مسئول در دستگاه‌های دولتی، به ویژه مسئولانی است که در نظام اقتصادی و نظام بانکی به اطلاعات سری یا محرمانه دسترسی دارند و با در اختیار گذاشتن این اطلاعات به فعالان غیر رسمی بازار ارز نظام ارزی کشور را دچار اختلال می‌کنند.

اگر طرح در کمیسیون رای بیاورد و در مجلس تصویب شود از این به بعد کسانی که اخلالگر بازار ارز نامیده می شوند،‌ حکم فساد فی الارض می گیرند که به معنی مجازاتی بین دو تا بیست و پنج سال زندان است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مجازات مفسد فی الارض

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعدام در انتظار اخلال گران بازار ارز



اعدام در انتظار اخلال گران بازار ارز

سخنگوی قوه قضائیه گفت: افرادی که برای ضربه زدن به نظام اقدام به ایجاد اخلال گری در نظام اقتصادی کشور می کنند طبق قانون مفسد فی الارض بوده و به اعدام محکوم می‌شوند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در سی و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به بحث ارز، گرانی و قاچاق طلا اظهار داشت: بحث گرانی، طلا، قاچاق طلا و ارز با هم در ارتباط بوده اما یک مسئله مشترک نیست و یک نسخه برای همه آنها جوابگو نیست.

محسنی اژه ای گفت: درست است که در یک بخش دشمن فشار می آورد و تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی متمرکز کرده و دیگر جنگ و مسائل سیاسی اولویت او نیست. دشمن معتقد است اگر جنگ اقتصادی به راه بیاندازد مردم تحت فشار بوده و وقتی مردم تحت فشار قرار گیرند به حکومت فشار وارد می کنند اما نمی داند که این یک خیال باطل است.

به گفته وی، البته فشار دشمن بی تاثیر نیست و اگر کسی بگوید فشار دشمن در مسئله اقتصادی کارساز نیست این سخن درستی نیست اما ملت ما هیچگاه تسلیم دشمن نمی شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: مدیریت و کنترل بازار یک مسئله است و باید دستگاههای مسئول بر اساس وظیفه ای که دارند بازار را با اهرم ها و ظرفیت های لازم کنترل کنند. اگر بازار رها شود نتیجه دیگری بدست می آید.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد مسائل ارزی گفت: ارز تحت تاثیر دو مقوله عرضه و تقاضا است اگر عرضه کاهش یابد قیمت ها بالا می رود. اگرچه در مورد ارز تحریم نفت، کشتی های تجاری و بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور تاثیر گذار بوده است و این امر باعث شده که عرضه نسبت به سالهای گذشته محدود شود.

وی به موضوع مدیریت ارز اشاره کرد و گفت: در موضوع ارز باید مدیریت در دستور کار قرار گیرد و باید بدانیم که بحث ارز به چه بخش هایی اختصاص یابد. ممکن است ارز برای ورود کالا، صادرات غیر نفتی باشد. اختصاص ارز برای واردات کالا یکی از وظایف مسئولان است اما وقتی با تحریم، ارز را به سختی به دست می آوریم باید بدانیم که آن صرف چه کالاهایی می شود یا به هر فردی به چه میزان بدهیم. این موضوع وظیفه دستگاههای اجرایی است که اختصاص ارز را کنترل کنند. بخشی از موضوع ارز به مدیریت داخلی مربوط بوده و ربطی به دشمن ندارد.

محسنی اژه ای خواستار راه اندازی پرتال ارزی شد و افزود: ثبت سفارت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و بانک مرکزی ال سی لازم را اختصاص داده و در بانک عامل حساب باز و با تایید گمرک کالا ترخیص می شود. باید بدانیم که آیا این 4 سازمان با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها باید بدانند که بابت چه کالایی ای سی را باز کرده اند و آیا ارز اختصاص داده شده صرف خرید کالا می شود یا از بازار خارج و در بازارهای فرعی خرج می شود.

دادستان کل کشور گفت: اگر پرتال ارزی راه اندازی شود می فهمیم همه ارز کجا رفته و دستگاهها با هم هماهنگ می شوند.

وی افزود: افرادی که کالاها را با ارز مرجع وارد می کنند نمی توانند با هر قیمتی آن را به فروش برسانند و دلیلی وجود ندارد که فردی کالایی که با ارز 1226 تومانی گرفته است با دلار سه هزار تومانی بفروشد. تعزیرات مسئول کنترل نظارت است اما اگر آنها و دولت از دستگاه قضا کمک بخواهند وارد می شویم.

محسنی اژه ای با اعلام اینکه برخی از افراد سوءاستفاده کنندگان هستند گفت: عده ای از ناهماهنگی بین دستگاهها و روزنه های ایجاد شده سوءاستفاده کرده و ممکن است قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند. عده ای نیز فقط اخلال ایجاد می کنند تا به مقاصد خود برسند. آنهایی که به صورت تعمدی اخلال ایجاد می کنند تا بازار را به هم ریخته و با نظام ضدیت دارند دلارها را از بازار جمع آوری کرده و پس از افزایش قیمت بار دیگر دلارها را وارد بازار می کنند. عده ای ظرف دو، سه روز صد میلیون دلار را از بازار جمع آوری کرده و با قیمت بالا می فروشند. البته هستند افرادی که منفعت طلب بوده و فقط برای قصد خودشان دست به این اقدام می زنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ممکن است گاهی مواقع سکه و دلار کالای تجاری شود و خانواده ها پول های خود را صرف خرید آنها کنند. بسیاری از مشتریان سکه و دلار می توانند آحاد جامعه باشند که هیچ قصدی  برای اخلال ندارند. اگر روزی قوه قضائیه احساس کند که نیاز به حضورش است وارد میدان می شود اما سیستم های اطلاعاتی و پلیس اقتصادی باید برای شناسایی اخلال گران و سودجویان وارد میدان شده و آنها را به قوه قضائیه معرفی کند.

وی با اشاره به تصویب قانون اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در سال 69 گفت: این قانون مخصوص پول و ارز است و بر اساس این قانون در صورتی که  احساس شود فرد قصد ضربه زدن به نظام را دارد مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام محکوم می شود.

محسنی اژه ای از دستگیری بیش از 30 نفر در رابطه با ارز و طلا خبر داد و گفت: دستگیری ها متنوع بوده است اما این بدان معنا نیست که همه دستگیرشدگان اخلال گر باشند. ممکن است برخی از این افراد چند تخلف را مرتکب شده باشند. عده ای از آنها ممکن است طلا را از کشور خارج و به طور غیر قانونی دلار را وارد کرده و در بازار آزاد فروخته باشند. عده ای نیز  به عنوان باند به صورت سازمان یافته فعال بوده و با بیرون از کشور مرتبط هستند. هرچه دلار در بازار تزریق می شد این افراد آنها را جمع آوری کرده و باعث افزایش قیمت می شدند. عده ای نیز با تبانی قیمت های مصنوعی درست می کردند.

سخنگوی قوه قضائیه خواستار بررسی نحوه توزیع ارز شد و تاکید کرد: باید ببینیم که آیا توزیع ارز از طریق سیستم بانکی صحیح بوده یا غلط. باید بدانیم که بانک مرکزی وقتی ارز را به بانکهای عامل داده است آیا نظارت وجود داشته یا نه. سال گذشته بانک مرکزی از حساب بانکها پول برداشته در حالی که متوجه شده بود با ارزهای توزیع شده کالا وارد کشور نشده است و برای اینکه مشکلی پیش نیاید توزیع ارز به یک سیستم فرعی منتقل شد.

وی با بیان اینکه هنوز همکاری هیچ مسئول یا سازمانی برای اخلال در بازار مشخص نشده است افزود: هنوز خیانت هیچ سازمان یا مسئولی در رابطه با اخلال گری در بازار ثابت نشده  است.

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت دستگیر شدگان گفت: دستگاه قضایی با سودجویان و اخلال گران به صورت جدی برخورد می کند و هم اکنون شبانه روزی از دستگیرشدگان تحقیق می شود. در اعترافات یکی از متهمان آمده است که وی ظرف سه ماه یک میلیارد تومان سود کرده است./مهر