اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اخطار پدافند هوایی ارتش به‌ هواپیماهای آمریکایی در رزمایش ولایت/«باور 373» جایگزین S300 می‌شود





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش خبر داد

«باور 373» جایگزین S300 می‌شود/رزمایش بزرگ پدافند هوایی به زودی برگزار می‌شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی در اواخر مهر یا اوایل آبان و همچنین، پیشرفت 30 درصدی در ساخت سامانه بومی جایگزین S300 خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در نشست خبری كه صبح امروز به مناسبت 10 شهریور ـ سالروز تشكیل پدافند هوایی ـ برگزار شد، اظهار كرد: رزمایش بزرگ پدافند هوایی با شركت تمام یگان‌ها در روزهای پایانی مهرماه یا اوایل آبان‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

وی گستره برگزاری این رزمایش بزرگ پدافندی را "كل كشور" عنوان كرد و افزود: این رزمایش به منظور ارزیابی آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات پدافندی است كه با تعامل و همكاری سپاه و ارتش برگزار می‌شود. شناخت نقاط آسیب‌پذیر و اجرای تاكتیك‌های جدید و تمرین تاكتیك‌های قدیمی نیز از دیگر اهداف این رزمایش است.

30 درصد از ساخت سامانه جایگزین S300 انجام شده است

به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش همچنین به آخرین اخبار از ساخت سامانه بومی جایگزین S300 اشاره كرد و گفت: تاكنون 30 درصد از این پروژه انجام شده است و اخبار تكمیلی در این رابطه در سال آینده اعلام خواهد شد.

به گفته امیر سرتیپ اسماعیلی، «باور 373» نامی است كه برای سامانه بومی جایگزین S300 انتخاب شده است.

وی درباره سامانه جایگزین با بیان اینكه "سامانه جدید با قابلیت‌های بالاتر و پیشرفته‌تر از S300 به منظور كشف، شناسایی و انحدام اهداف در حال پیگیری است"، گفت: سال گذشته كشور متعهد به تحویل سامانه S300 به ایران قرارداد را منتفی كرد و بر این اساس، ما خود بر آن شدیم كه سامانه بومی پیشرفته‌تر از S300 را جایگزین آن كنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش ادامه داد: نخبه فعال در زمینه سامانه جایگزین S300، خود شخصا درباره این سامانه با مقام معظم رهبری صحبت كرد و مقام معظم رهبری نیز فرمودند كه باور داشته باشید می‌توانید. بر این اساس، كلمه «باور» از سخنان مقام معظم رهبری به عنوان نام این سامانه انتخاب شد و عدد 373 نیز مربوط به بحث صنعتی آن است و در واقع نام سامانه جایگزین اس‌300، باور 373 است.

اسماعیلی با بیان اینكه "تكنولوژی این سامانه بسیار پیشرفته است"، اظهار كرد: حدود 30 درصد از كار مربوط به ساخت «باور 373» انجام شده است و تلاش خواهیم كرد تا سال آینده خبر اتمام این پروژه را اعلام كنیم.

هرآنچه داریم برای دفاع از ایران به كار خواهیم گرفت

به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در ادامه، در واكنش به تهدیدات دشمنان و اینكه بعضا زمانبندی‌هایی برای این مساله اعلام می‌كنند، گفت: ما توصیه می‌كنیم آنها به كارهای عاقلانه روی بیاورند و از تهدیدهای بی‌پایه و اساس پرهیز كنند. ما هرآنچه داریم برای دفاع از ایران به كار خواهیم گرفت حال آنها می‌خواهند طول جنگ، روز یا حتی ساعت آن را مشخص كنند.

اسماعیلی درباره نحوه مراقبت از مراكز حساس كشور مانند مراكز هسته‌یی و پالایشگاه‌ها نیز گفت: ‌پدافند هوایی برای دفاع از هر نقطه به صورت لایه‌به‌لایه عمل می‌كند. بسته به نوع تهدیدی كه در ارتفاعات متفاوت ممكن است روی دهد، ما اقدام می‌كنیم. در لایه اول از هواپیماهای پدافندی استفاده می‌كنیم، در لایه دوم سامانه‌های موشكی در دستور كار خواهد بود و توپخانه نیز به عنوان لایه سوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه، با اشاره به نحوه تشكیل پدافند هوایی اظهار كرد: امروز عمده تهدیدات، هوایی است؛ چراكه حصول نتیجه از آن سریع است و در نتیجه این نیاز احساس شد كه پدافند هوایی به صورت مستقل فعالیت كند و همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرمودند امروز با توجه به تهدیدات،‌ پدافند در اولویت اول است.

پدافند هوایی در بیش از سه هزار و 600 نقطه در كشور در حال انجام وظیفه است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء افزود: ما از تمام سیستم‌های پدافند هوایی كشور اعم از راداری، موشكی و پرنده‌های پروازی استفاده می‌كنیم و امروز پدافند هوایی با گستره بیش از سه هزار و 600 نقطه در كشور در حال انجام وظیفه است و این نقاط بیشتر نیز خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینكه "كشف، شناسایی، رهگیری و انهدام چهار ماموریت قرارگاه پدافند هوایی است"، گفت: یكی از ماموریت‌های ما مراقبت از مراكز حساس همانند پالایشگاه‌ها، پایگاه‌های هسته‌یی و ... است و عمده حضور ما در مناطق صعب‌العبور است تا بتوانیم به موقع در صورت هر تهدیدی دشمن را غافلگیر و كشف و شناسایی كنیم.

وی كمك به هواپیماهای در حال اضطرار، كمك به سوخت‌رسانی و مراقبت از پروازهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از دیگر ماموریت‌های پدافند هوایی خواند و تاكید كرد: ما همواره در حال رصد مرزهای هوایی كشور هستیم.

در سال 89 دو هواپیمای جاسوسی آمریكا را كشف و شناسایی كردیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با تاكید بر اهمیت ماموریت پدافند هوایی اظهار كرد: در رزمایش «ولایت 1» نیروی دریایی ارتش كه در سال 89 در حال اجرا بود، دو هواپیمای جاسوسی آمریكایی از دید رادارهای ما مخفی مانده بودند اما توانستیم با سامانه‌های شنودی كه همه‌چیز را می‌بینند اما دیده نمی‌شوند، آنها را قبل از آنكه به مرزهای ما نزدیك شوند كشف و شناسایی كنیم و پس از هشدار ما، آنها منطقه را ترك كردند.

اسماعیلی همچنین با اشاره به نحوه دستگیری عبدالمالك ریگی گفت: در یك بامداد زمستانی چندین هواپیما به طور همزمان در آسمان ایران در حال پرواز بودند كه در داخل یكی از این هواپیماها ریگی ملعون بود. ما با تلاش‌های انجام شده توانستیم هواپیمایی را كه ریگی در آن حضور داشت شناسایی كنیم و پس از 50 تا 70 دقیقه كشمكش و با رگبار آگهی و هشدار، این هواپیما را مجبور به فرود كردیم و این نیز یكی دیگر از اقداماتی بود كه پدافند هوایی به خوبی آن را انجام داد.

در زمان اجلاس تهران هیچ پروازی كه بتواند خللی وارد كند اتفاق نیفتاد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین به برگزاری موفق اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره كرد و افزود: در زمان برگزاری اجلاس نیز هیچ پروازی كه بتواند خللی به این اجلاس وارد كند اتفاق نیفتاد. اگر اجلاسی به‌حق نباشد، مثل اجلاس بغداد می‌شود و رشادت‌های «شهید دوران» اتفاق می‌افتد. در طول برگزاری اجلاس، پدافند هوایی آسمان ایران را به خوبی تحت نظر داشت و جز پرواز پرندگان هواپیماهای مسافربری هماهنگ‌ شده و پرنده‌های شكاری نیروی هوایی وجود نداشت.

وی در ادامه صحبتهای خود به مولفه‌های بازدارندگی اشاره كرد و یادآور شد: نیروی انسانی باایمان و متخصص، اولین مولفه بازدارندگی است؛ چراكه اگر ما سه برابر تجهیزات فعلی را هم داشته باشیم اما نیروی انسانی مورد نظر نباشد، موفق به دفاع نخواهیم بود.

اسماعیلی تجهیزات پدافندی را مولفه دوم بازدارندگی خواند و اظهار كرد: امروز ما توانسته‌ایم تمامی تجهیزات را در صنعت دفاعی خود یا دانشگاه‌ها تولید كنیم و نیازی به قطعات خارجی نداریم. اگر نیازمند قطعات خارجی می‌ماندیم، مطمئنا محكوم به مورد تهاجم واقع شدن توسط دشمن بودیم.

هر منطقه پدافندی كشور به تنهایی یك قرارگاه پدافند هوایی است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بیان اینكه "ما تجهیزات و روش‌های خود را همواره بهینه می‌كنیم"، گفت: ما قائل به این نیستیم كه همه پایگاه‌های پدافند از تهران دستور بگیرند بلكه مناطق مختلف پدافندی كه هریك شامل چند استان می‌شوند، به تنهایی یك قرارگاه پدافند هوایی است.

وی تاكید كرد: ما به دنبال پدافندی چابك و چالاك هستیم تا بتواند در سریع‌ترین و با سخت‌ترین ضربه اهداف را منهدم كند.

اسماعیلی درباره بحث آموزشی پدافند هوایی نیز گفت: آموزش تكنیكی و تخصصی، آموزش‌های عقیدتی و مذهبی، آموزش‌های امنیتی و شناخت تهدیدات و آموزش‌های مدیریتی و تاكتیكی ما جزو مسائل آموزشی ما است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش افزود: در بخش تحقیقات نیز ما از سه ضلع قرارگاه، صنایع دفاعی و دانشگاه استفاده می‌كنیم و امروز بیش از 250 نخبه كشور در عرصه‌های مختلف مرتبط با پدافند هوایی با ما همكاری می‌كنند. بومی‌سازی و استفاده از تولیدات ایرانی و بهینه‌سازی تولیدات دو بال پرنده خوش پرواز پدافند هوایی است.

«مغز متفكر قرارگاه پدافند هوایی» هشت ماه دیگر تكمیل می‌شود

وی در ادامه، به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی اشاره كرد و افزود: سامانه فرماندهی و كنترل بومی كشور به عنوان مغز متفكر قرارگاه پدافند هوایی از هشت ماه پیش آغاز به كار كرده است و حدودا هشت ماه دیگر تكمیل می‌شود و ما شاهد یك سامانه فرماندهی و كنترل كاملا ایرانی خواهیم بود. البته باید این سامانه به گونه‌ای باشد كه تا 10 سال آینده نیز بتواند با پیشرفت‌های صورت گرفته همخوانی داشته باشد.

به گفته وی، بهره‌برداری از سامانه فرماندهی و كنترل بومی كشور تا دهم شهریور سال 92 كلید زده خواهد شد.

ارتقاء S200 و استفاده از رادارها و سامانه‌های پیشرفته جنگال، از جمله مهمترین دستاوردهای پدافند هوایی

اسماعیلی افزود: رادارهای پیشرفته تكنیكی و كاملا ایرانی نیز از دستاوردهای پدافند هوایی است. رادارهای «شهاب»، «ثامن» و «مطلع الفجر» امروز در اختیار ما قرار دارد. شهاب و ثامن از قابلیت‌های كم‌نظیری برخوردارند و این دو رادار اكنون استقرار عملیاتی دارند. رادار مطلع نیز به ما واگذار شده است و این واگذاری همچنان ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان كرد: باید بگویم پدافند هوایی تك‌فركانسی و تك‌طیفی نیست. در شنود الكترونیكی نیز ما سیستم‌های پیشرفته و كم‌نظیری داریم كه در خاورمیانه نمونه ندارد.

وی ارتقای سامانه موشكی S200، استقرار سامانه‌های «مرصاد» و «صیاد» و انواع توپخانه را از دیگر دستاوردهای پدافند هوایی عنوان كرد.

اسماعیلی، سامانه «صباح» و «شاهد» را از دستاوردهای پدافند هوایی در جنگ الكترونیك خواند و گفت: دفاع الكترونیك با استفاده از سامانه‌های صباح و شاهد با بهره‌گیری از دانش نخبگان داخلی استقرار پیدا كرده است.

اسماعیلی همچنین گفت: سامانه راهبردی «سپهر» نیز در حال تكمیل است.

دستاوردهایی را كه برای مقابله با تهدیدات آینده است بروز نمی‌دهیم

وی درباره دستاوردهای جدید نیز گفت: ما دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم اما آنچه به صحنه می‌آوریم برای مقابله با تهدیدات امروز است و دستاوردهایی را كه برای مقابله با تهدیدات آینده است بروز نمی‌دهیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پایان، با اشاره به تهدیدات دشمنان گفت: ما زمانی می‌‌توانیم قدرت بازدارندگی خود را تعمیق دهیم كه بدانیم چگونه تاكتیك‌های خود را به رخ دشمن بكشیم به گونه‌ای كه آنها حتی حركت‌های بعدی ما را نتوانند پیش‌بینی كنند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سیستم پدافند هوایی باور 373(s300 ایرانی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درگیری سامانه‌های پدافند هوایی با هواپیماهای دشمن در آغاز رزمایش



سخنگوی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 از درگیری اولیه سامانه‌های پدافند هوایی با هواپیماهای شناسایی دشمن در نیمه شب گذشته خبر داد.

 

امیر حمید ارژنگی سخنگوی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینكه این رزمایش از یك دقیقه بامداد با رمز "یا حسین " و ابلاغ دستور فرماندهی محترم قرارگاه از طریق شبكه سراسری به كل نیروهای مسلح، آغاز شد، گفت: در این رزمایش بزرگ نیروهای پدافندی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج مردمی شركت دارند.

وی با بیان اینكه این برای اولین بار است كه چنین رزمایشی در گستره كل كشور و با حضور همه نیروهای پدافندی برگزار می‌شود، خاطرنشان كرد: از همان نیمه شب گذشته دستور آماده باش به نیروی شركت كننده در این رزمایش ابلاغ شد و در همان دقایق اولیه كه هواپیماهای دشمن جهت انجام عملیات شناسایی به منطقه ورود پیدا كرده بودند، توسط سامانه‌های راداری و دیده‌بانی كشف و گزارش آن به قرار‌گاه مركزی اعلام شد.

سخنگوی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 3 تصریح كرد: در پی این گزارش و پس از دستور انجام عملیات مقابله و درگیری، همه سیستم‌های موشكی ارتفاع پست متوسط و بلند به همراه برخی هواپیماهای رهگیر كه انجام عملیات كشف، رهگیری و اخطار پرداختند كه این امر در ساعت 5 بامداد صورت گرفت.

ارژنگی هدف از برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 را افزایش اعتماد به نفس و توان رزمی نیروهای پدافندی هماهنگی و انسجام بین یگان‌های پدافند نیروهای مسلح، تست و ارزیابی سامانه‌های جدید و بهینه شده پدافند و نیز انتقال تجربه به نسل‌های جوان دانست و گفت: سامانه‌های پدافند هوایی مانند سامانه‌های موشكی با ارتفاع كوتاه، متوسط و بلند و نیز مجموعه‌های راداری با فركانس‌های مختلف به همراه سامانه‌های جدید پدافند هوایی در این رزمایش شركت دارند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار‌گاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پایان خاطرنشان كرد: مرحله اول این رزمایش تا فردا ادامه خواهد داشت.../فارس